Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Absoluut
Verkenner
Verkenner
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 jan 2005 09:18
Locatie: Waar ik op dit moment ben

Berichtdoor Absoluut » 14 jan 2005 16:22

jas schreef:
Green schreef:
jas schreef:Ach dat probleem heb je ook als je een boek schrijft. Dan zijn ook niet alle betrokkenen daarbij aanwezig. En in feite zijn de hier geopperde bezwaren niet nieuw maar zijn eigenlijk ook reeds in de publieke opinie verwoord, met uiteraard de mogelijkheid tot reactie van betrokkenen. Ik zie het probleem dus niet zo.


Als jij het niet als een probleem ziet dat woorden uit hun verband getrokken worden dan kunnen we dus gewoon op de loop gaan met alles wat ons aanstaat en wat ons niet aanstaat laten we gewoon liggen.

Het probleem is volgens mij dat de conclusie die uit iemands woorden getrokken wordt, naar eigen inzicht, een eigen leven gaat leiden. In de publieke opinie en ook hier.

Er worden hier conclusief getrokken die misschien helemaal niet zo bedoeld zijn. En dat zullen er zijn van v.d. Zwaag, maar ook van Moerkerken.

Maar wat er volgens mij helemaal mis is..... het gesprek is verdwenen. En dat mag iedereen zich aantrekken (in het bijzonder misschien wel de predikanten van de GG) en dan niet achter iemands rug wegkruipen, maar op jezelf toepassen (ik bedoel met jezelf nu niet jou persoonlijk, maar in feite iedereen in de GG).

Ik ben het boek aan het lezen, (bijna uit) maar ik kan toch van der Zwaag echt niet betrappen op de eenzijdigheid waarvan hij beschuldigd wordt. Men zou gewoon ruiterlijk moeten erkennen dat de oudvaders nu eenmaal een andere leer hadden dan de GG van nu. Het zijn vind ik vooral de tegenstanders van van der Zwaag die de oudvaders voor hun karretje spannen dan dat van der Zwaag dat doet. Je kunt toch echt niet ontkennen dat de ouvaders een aanbod van genade hadden voor allen. Als je dat niet doet kom je hopeloos in de knoei met Gods oprechtheid en met de strafbaarheid van het ongeloof. Hoe kun je Christus verwerpen, als Hij Zich niet welmenend aanbiedt?


Zolang je zo oppervlakkig blijft, kun je inderdaad zoals Green zegt, beide kanten op beperkt citeren. Iedereen leest een boek met zijn ogen en er zijn dus evenveel zinnen als hoofden, als ik deze uitdrukking even iets mag verbouwen.

Maar daarom heeft er nog wel iemand of een paar iemanden gelijk. Maar zolang je verder beiden alleen op algemene punten blijft discussieren of 1 van beide partijen is niet over te halen al heeft hij ongelijk, dan zal er dus nooit overeenstemming komen. En dan is het later voor iemand die in 1 van die partijen opgroeit moeilijk te zeggen wie er nu gelijk heeft. Je zou dan helemaal onafhankelijk moeten zijn. Maar dat is zeer moeilijk. Iedereen heeft dus zoals ik al zei zijn eigen interpretatie ergens van. En soms heeft de 1 gelijk en soms heeft de ander gelijk.

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 14 jan 2005 17:10

Absoluut schreef:
jas schreef:
Green schreef:
jas schreef:Ach dat probleem heb je ook als je een boek schrijft. Dan zijn ook niet alle betrokkenen daarbij aanwezig. En in feite zijn de hier geopperde bezwaren niet nieuw maar zijn eigenlijk ook reeds in de publieke opinie verwoord, met uiteraard de mogelijkheid tot reactie van betrokkenen. Ik zie het probleem dus niet zo.


Als jij het niet als een probleem ziet dat woorden uit hun verband getrokken worden dan kunnen we dus gewoon op de loop gaan met alles wat ons aanstaat en wat ons niet aanstaat laten we gewoon liggen.

Het probleem is volgens mij dat de conclusie die uit iemands woorden getrokken wordt, naar eigen inzicht, een eigen leven gaat leiden. In de publieke opinie en ook hier.

Er worden hier conclusief getrokken die misschien helemaal niet zo bedoeld zijn. En dat zullen er zijn van v.d. Zwaag, maar ook van Moerkerken.

Maar wat er volgens mij helemaal mis is..... het gesprek is verdwenen. En dat mag iedereen zich aantrekken (in het bijzonder misschien wel de predikanten van de GG) en dan niet achter iemands rug wegkruipen, maar op jezelf toepassen (ik bedoel met jezelf nu niet jou persoonlijk, maar in feite iedereen in de GG).

Ik ben het boek aan het lezen, (bijna uit) maar ik kan toch van der Zwaag echt niet betrappen op de eenzijdigheid waarvan hij beschuldigd wordt. Men zou gewoon ruiterlijk moeten erkennen dat de oudvaders nu eenmaal een andere leer hadden dan de GG van nu. Het zijn vind ik vooral de tegenstanders van van der Zwaag die de oudvaders voor hun karretje spannen dan dat van der Zwaag dat doet. Je kunt toch echt niet ontkennen dat de ouvaders een aanbod van genade hadden voor allen. Als je dat niet doet kom je hopeloos in de knoei met Gods oprechtheid en met de strafbaarheid van het ongeloof. Hoe kun je Christus verwerpen, als Hij Zich niet welmenend aanbiedt?


Zolang je zo oppervlakkig blijft, kun je inderdaad zoals Green zegt, beide kanten op beperkt citeren. Iedereen leest een boek met zijn ogen en er zijn dus evenveel zinnen als hoofden, als ik deze uitdrukking even iets mag verbouwen.

Maar daarom heeft er nog wel iemand of een paar iemanden gelijk. Maar zolang je verder beiden alleen op algemene punten blijft discussieren of 1 van beide partijen is niet over te halen al heeft hij ongelijk, dan zal er dus nooit overeenstemming komen. En dan is het later voor iemand die in 1 van die partijen opgroeit moeilijk te zeggen wie er nu gelijk heeft. Je zou dan helemaal onafhankelijk moeten zijn. Maar dat is zeer moeilijk. Iedereen heeft dus zoals ik al zei zijn eigen interpretatie ergens van. En soms heeft de 1 gelijk en soms heeft de ander gelijk.


Ik heb het boek van Van der Zwaag geheel, van kaft tot kaft, bestudeerd. En hij is wel degelijk eenzijdig. Ook rukt hij dingen uit hun verband. Hij citeert bijv. een passage uit een preek van ds. JW Kersten om te bewijzen dat deze de beloften van het verbond (bijv. "Uw zonden zijn u vergeven") frank en vrij preekt als geldend voor allen. Zoek je de passage echter op bij ds. Kersten, dan blijkt dat hij voorafgaand aan het geciteerde stukje aangeeft dat hij dit richt tot allen die hun zonden en schuld hebben leren belijden voor Gods aangezicht en Jezus als Middelaar nodig gekregen hebben...
Zo zijn er nog meer dingen: drs. Rouwendal heeft bijv. aangetoond dat hij Fuller verkeerd weergeeft. Zelf heb ik geconstateerd dat hij Moerkerken niet begrepen heeft en een karikatuur schetst van diens theologische noties.

OVerigens heeft drs. Rouwendal (nu redacteur bij de Groot Goudriaan) een boek uitgegeven van Andrew Fuller, met inleiding van hemzelf. Prachtig boek: als je wilt weten wat nu ècht een bijbelse visie is op het aanbod van genade moet je dat boek lezen! En dan zul je zien dat het in de meeste GGs prima functioneert!
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 jan 2005 19:04

Solus schreef: Ik heb het boek van Van der Zwaag geheel, van kaft tot kaft, bestudeerd. En hij is wel degelijk eenzijdig. Ook rukt hij dingen uit hun verband. Hij citeert bijv. een passage uit een preek van ds. JW Kersten om te bewijzen dat deze de beloften van het verbond (bijv. "Uw zonden zijn u vergeven") frank en vrij preekt als geldend voor allen. Zoek je de passage echter op bij ds. Kersten, dan blijkt dat hij voorafgaand aan het geciteerde stukje aangeeft dat hij dit richt tot allen die hun zonden en schuld hebben leren belijden voor Gods aangezicht en Jezus als Middelaar nodig gekregen hebben...
Zo zijn er nog meer dingen: drs. Rouwendal heeft bijv. aangetoond dat hij Fuller verkeerd weergeeft. Zelf heb ik geconstateerd dat hij Moerkerken niet begrepen heeft en een karikatuur schetst van diens theologische noties.

OVerigens heeft drs. Rouwendal (nu redacteur bij de Groot Goudriaan) een boek uitgegeven van Andrew Fuller, met inleiding van hemzelf. Prachtig boek: als je wilt weten wat nu ècht een bijbelse visie is op het aanbod van genade moet je dat boek lezen! En dan zul je zien dat het in de meeste GGs prima functioneert!


Van der Zwaag heeft niet voor niets sommige gedeelten weggelaten. In sommige stukken kan hij gewoon niet anders dan dat sommige mensen misschien denken. Hij kan niet altijd alles van 2 kanten citeren, soms past dat gewoon totaal niet in de context.

Moet de boek van drs. Rouwendal nu in de GG functioneren of moet het overal kunnen functioneren? Als het alleen in de GG functioneert, vind ik het niet zo'n bijbelse visie.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 21:12

Absoluut schreef:
jas schreef:
Green schreef:
jas schreef:Ach dat probleem heb je ook als je een boek schrijft. Dan zijn ook niet alle betrokkenen daarbij aanwezig. En in feite zijn de hier geopperde bezwaren niet nieuw maar zijn eigenlijk ook reeds in de publieke opinie verwoord, met uiteraard de mogelijkheid tot reactie van betrokkenen. Ik zie het probleem dus niet zo.


Als jij het niet als een probleem ziet dat woorden uit hun verband getrokken worden dan kunnen we dus gewoon op de loop gaan met alles wat ons aanstaat en wat ons niet aanstaat laten we gewoon liggen.

Het probleem is volgens mij dat de conclusie die uit iemands woorden getrokken wordt, naar eigen inzicht, een eigen leven gaat leiden. In de publieke opinie en ook hier.

Er worden hier conclusief getrokken die misschien helemaal niet zo bedoeld zijn. En dat zullen er zijn van v.d. Zwaag, maar ook van Moerkerken.

Maar wat er volgens mij helemaal mis is..... het gesprek is verdwenen. En dat mag iedereen zich aantrekken (in het bijzonder misschien wel de predikanten van de GG) en dan niet achter iemands rug wegkruipen, maar op jezelf toepassen (ik bedoel met jezelf nu niet jou persoonlijk, maar in feite iedereen in de GG).

Ik ben het boek aan het lezen, (bijna uit) maar ik kan toch van der Zwaag echt niet betrappen op de eenzijdigheid waarvan hij beschuldigd wordt. Men zou gewoon ruiterlijk moeten erkennen dat de oudvaders nu eenmaal een andere leer hadden dan de GG van nu. Het zijn vind ik vooral de tegenstanders van van der Zwaag die de oudvaders voor hun karretje spannen dan dat van der Zwaag dat doet. Je kunt toch echt niet ontkennen dat de ouvaders een aanbod van genade hadden voor allen. Als je dat niet doet kom je hopeloos in de knoei met Gods oprechtheid en met de strafbaarheid van het ongeloof. Hoe kun je Christus verwerpen, als Hij Zich niet welmenend aanbiedt?


Zolang je zo oppervlakkig blijft, kun je inderdaad zoals Green zegt, beide kanten op beperkt citeren. Iedereen leest een boek met zijn ogen en er zijn dus evenveel zinnen als hoofden, als ik deze uitdrukking even iets mag verbouwen.

Maar daarom heeft er nog wel iemand of een paar iemanden gelijk. Maar zolang je verder beiden alleen op algemene punten blijft discussieren of 1 van beide partijen is niet over te halen al heeft hij ongelijk, dan zal er dus nooit overeenstemming komen. En dan is het later voor iemand die in 1 van die partijen opgroeit moeilijk te zeggen wie er nu gelijk heeft. Je zou dan helemaal onafhankelijk moeten zijn. Maar dat is zeer moeilijk. Iedereen heeft dus zoals ik al zei zijn eigen interpretatie ergens van. En soms heeft de 1 gelijk en soms heeft de ander gelijk.

Ik vind het eerlijk gezegd ook van ondergeschikt belang wie waarin gelijk heeft. Feit is dat er wel degelijk iets mis is met de prediking. Althans ik roep al jaren dat de prediking van de oudvaders totaal anders is dan wat in de gg en ggin geleerd wordt. Ik moest het echter puur verstandelijk beredeneren maar sinds ik Gods oneindige liefde ken, weet ik ook inwendig wat het verschil is. Als ik een oudvader lees, dan word ik gevoed, maar als ik een gg of ggin preek hoor, dan ben ik zo leeg, teleurgesteld en verdrietig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 14 jan 2005 23:06

jas schreef: Feit is dat er wel degelijk iets mis is met de prediking. Althans ik roep al jaren dat de prediking van de oudvaders totaal anders is dan wat in de gg en ggin geleerd wordt. Ik moest het echter puur verstandelijk beredeneren maar sinds ik Gods oneindige liefde ken, weet ik ook inwendig wat het verschil is. Als ik een oudvader lees, dan word ik gevoed, maar als ik een gg of ggin preek hoor, dan ben ik zo leeg, teleurgesteld en verdrietig.


Dan mag je het toch nog wel eens nakijken want de prediking in de GG verschilt echt niet veel van die van de oudvaders!
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 14 jan 2005 23:07

frekje schreef:
Solus schreef: Ik heb het boek van Van der Zwaag geheel, van kaft tot kaft, bestudeerd. En hij is wel degelijk eenzijdig. Ook rukt hij dingen uit hun verband. Hij citeert bijv. een passage uit een preek van ds. JW Kersten om te bewijzen dat deze de beloften van het verbond (bijv. "Uw zonden zijn u vergeven") frank en vrij preekt als geldend voor allen. Zoek je de passage echter op bij ds. Kersten, dan blijkt dat hij voorafgaand aan het geciteerde stukje aangeeft dat hij dit richt tot allen die hun zonden en schuld hebben leren belijden voor Gods aangezicht en Jezus als Middelaar nodig gekregen hebben...
Zo zijn er nog meer dingen: drs. Rouwendal heeft bijv. aangetoond dat hij Fuller verkeerd weergeeft. Zelf heb ik geconstateerd dat hij Moerkerken niet begrepen heeft en een karikatuur schetst van diens theologische noties.

OVerigens heeft drs. Rouwendal (nu redacteur bij de Groot Goudriaan) een boek uitgegeven van Andrew Fuller, met inleiding van hemzelf. Prachtig boek: als je wilt weten wat nu ècht een bijbelse visie is op het aanbod van genade moet je dat boek lezen! En dan zul je zien dat het in de meeste GGs prima functioneert!


Van der Zwaag heeft niet voor niets sommige gedeelten weggelaten. In sommige stukken kan hij gewoon niet anders dan dat sommige mensen misschien denken. Hij kan niet altijd alles van 2 kanten citeren, soms past dat gewoon totaal niet in de context.

Moet de boek van drs. Rouwendal nu in de GG functioneren of moet het overal kunnen functioneren? Als het alleen in de GG functioneert, vind ik het niet zo'n bijbelse visie.


Ik vind, dat zoals Andrew Fuller het verwoord, het overal geleerd zou moeten worden. Overigens ook een heilzame correctie op jouw stuk, want Fuller leert dat het aanbod iedereen geldt, maar dat God wel in een bepaalde weg werkt in het hart. En dat is: plaatsmakend, ellende-ontdekkend, en dan Christus-openbarend.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 14 jan 2005 23:26

jas schreef: Als ik een oudvader lees, dan word ik gevoed, maar als ik een gg of ggin preek hoor, dan ben ik zo leeg, teleurgesteld en verdrietig.

Jas - als je een preek beluistert van www.dshuisman.nl, hoe is 't dan? Ik ken ouderen die bij deze preken opleven en zeggen: "Ja! Dàt is de prediking van de GerGem waarin ik belijdenis heb gedaan - maar die prediking horen we niet meer!"
~~Soli Deo Gloria~~

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 15 jan 2005 00:03

SDG schreef:
jas schreef: Als ik een oudvader lees, dan word ik gevoed, maar als ik een gg of ggin preek hoor, dan ben ik zo leeg, teleurgesteld en verdrietig.

Jas - als je een preek beluistert van www.dshuisman.nl, hoe is 't dan? Ik ken ouderen die bij deze preken opleven en zeggen: "Ja! Dàt is de prediking van de GerGem waarin ik belijdenis heb gedaan - maar die prediking horen we niet meer!"



Grote onzin, en eenvoudig te achterhalen: er zijn veel preken van de vroegere predikanten bewaard gebleven. Preken van bekende dominees als GH Kersten, ds. A. Hoogerland, ds. P. Honkoop (sr.) of ds. Van Dam verschillen echt niet wezenlijk van de preken van nu!
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jan 2005 00:31

Solus schreef:Ik heb het boek van Van der Zwaag geheel, van kaft tot kaft, bestudeerd. En hij is wel degelijk eenzijdig. Ook rukt hij dingen uit hun verband. Hij citeert bijv. een passage uit een preek van ds. JW Kersten om te bewijzen dat deze de beloften van het verbond (bijv. "Uw zonden zijn u vergeven") frank en vrij preekt als geldend voor allen. Zoek je de passage echter op bij ds. Kersten, dan blijkt dat hij voorafgaand aan het geciteerde stukje aangeeft dat hij dit richt tot allen die hun zonden en schuld hebben leren belijden voor Gods aangezicht en Jezus als Middelaar nodig gekregen hebben...

Wat jij doet is niets anders dan proberen v.d.Zwaag in een kwaad daglicht te stellen. Datgene wat je hem verwijt, daaraan maak je jezelf schuldig. Want in het hele boek van v.d. Zwaag blijkt nergens dat hij een alg. verzoeningsleer voorstaat. Dat is een pertinente onjuistheid en een grove leugen als je dit wilt benadrukken. Nergens beoogt v.d.Zwaag dat de aanbieding van de vergeving der zonden in Christus hetzelfde is als de betekenende zaak zelf. Je bent schandelijk bezig wanneer je dit zo stelt en het is kennelijk je bedoeling v.d. Zwaag een dwaling in de schoenen te schuiven waar de man geenszins debet aan is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jan 2005 00:34

Solus schreef:
SDG schreef:
jas schreef: Als ik een oudvader lees, dan word ik gevoed, maar als ik een gg of ggin preek hoor, dan ben ik zo leeg, teleurgesteld en verdrietig.

Jas - als je een preek beluistert van www.dshuisman.nl, hoe is 't dan? Ik ken ouderen die bij deze preken opleven en zeggen: "Ja! Dàt is de prediking van de GerGem waarin ik belijdenis heb gedaan - maar die prediking horen we niet meer!"



Grote onzin, en eenvoudig te achterhalen: er zijn veel preken van de vroegere predikanten bewaard gebleven. Preken van bekende dominees als GH Kersten, ds. A. Hoogerland, ds. P. Honkoop (sr.) of ds. Van Dam verschillen echt niet wezenlijk van de preken van nu!

Solus, wat jij grote onzin vindt is misschien voor een ander geen grote onzin. Ook de leer van Kersten is al lang niet meer die van de oudvaders. Ik wou dat het waar was, dat zou me een hoop centjes besparen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jan 2005 00:36

SDG schreef:
jas schreef: Als ik een oudvader lees, dan word ik gevoed, maar als ik een gg of ggin preek hoor, dan ben ik zo leeg, teleurgesteld en verdrietig.

Jas - als je een preek beluistert van www.dshuisman.nl, hoe is 't dan? Ik ken ouderen die bij deze preken opleven en zeggen: "Ja! Dàt is de prediking van de GerGem waarin ik belijdenis heb gedaan - maar die prediking horen we niet meer!"

Ja, ik zei al, Huisman is een uitzondering binnen de GG.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 15 jan 2005 08:56

Hij citeert bijv. een passage uit een preek van ds. JW Kersten om te bewijzen dat deze de beloften van het verbond (bijv. "Uw zonden zijn u vergeven") frank en vrij preekt als geldend voor allen. Zoek je de passage echter op bij ds. Kersten, dan blijkt dat hij voorafgaand aan het geciteerde stukje aangeeft dat hij dit richt tot allen die hun zonden en schuld hebben leren belijden voor Gods aangezicht en Jezus als Middelaar nodig gekregen hebben...


Solus, dit valt dan ook natuurlijk te bewijzen.
Ik heb beidde boeken en vraag je dringend de paginanummers op te geven.
Ik wacht op je antwoord.

Gr

Green

Berichtdoor Green » 15 jan 2005 11:41

jas schreef:Ik vind het eerlijk gezegd ook van ondergeschikt belang wie waarin gelijk heeft. Feit is dat er wel degelijk iets mis is met de prediking. Althans ik roep al jaren dat de prediking van de oudvaders totaal anders is dan wat in de gg en ggin geleerd wordt. Ik moest het echter puur verstandelijk beredeneren maar sinds ik Gods oneindige liefde ken, weet ik ook inwendig wat het verschil is. Als ik een oudvader lees, dan word ik gevoed, maar als ik een gg of ggin preek hoor, dan ben ik zo leeg, teleurgesteld en verdrietig.


De predikant die ik (bijna) iedere zondag mag horen preekt echt niet anders dan de oudvaders. En hij heeft een ruim aanbod van genade voor de grootste van alle zondaren. Hij laat geen ruimte voor zonden maar ook niet voor schijnheiligheid en schijnvroomheid. Maar ik ontken niet dat er geen duidelijke accentverschillen liggen tussen de verschillende predikanten van de GG. Maar dat het aanbod van genade alleen komt tot de uitverkorenen heb ik nog nooit in de GG gehoord. Maar ik heb ook niet alle predikanten gehoord. En inderdaad als het je niet aangeboden wordt kun je het ook niet afwijzen. En door ons ongeloof verwerpen wij Christus.

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 15 jan 2005 17:14

Gian schreef:
Hij citeert bijv. een passage uit een preek van ds. JW Kersten om te bewijzen dat deze de beloften van het verbond (bijv. "Uw zonden zijn u vergeven") frank en vrij preekt als geldend voor allen. Zoek je de passage echter op bij ds. Kersten, dan blijkt dat hij voorafgaand aan het geciteerde stukje aangeeft dat hij dit richt tot allen die hun zonden en schuld hebben leren belijden voor Gods aangezicht en Jezus als Middelaar nodig gekregen hebben...


Solus, dit valt dan ook natuurlijk te bewijzen.
Ik heb beidde boeken en vraag je dringend de paginanummers op te geven.
Ik wacht op je antwoord.

Gr


ds. Silfhout heeft die al gegeven in zijn recensie in het RD. Misschien staat die wel op de site van AoV.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 15 jan 2005 17:16

jas schreef:
Solus schreef:Ik heb het boek van Van der Zwaag geheel, van kaft tot kaft, bestudeerd. En hij is wel degelijk eenzijdig. Ook rukt hij dingen uit hun verband. Hij citeert bijv. een passage uit een preek van ds. JW Kersten om te bewijzen dat deze de beloften van het verbond (bijv. "Uw zonden zijn u vergeven") frank en vrij preekt als geldend voor allen. Zoek je de passage echter op bij ds. Kersten, dan blijkt dat hij voorafgaand aan het geciteerde stukje aangeeft dat hij dit richt tot allen die hun zonden en schuld hebben leren belijden voor Gods aangezicht en Jezus als Middelaar nodig gekregen hebben...

Wat jij doet is niets anders dan proberen v.d.Zwaag in een kwaad daglicht te stellen. Datgene wat je hem verwijt, daaraan maak je jezelf schuldig. Want in het hele boek van v.d. Zwaag blijkt nergens dat hij een alg. verzoeningsleer voorstaat. Dat is een pertinente onjuistheid en een grove leugen als je dit wilt benadrukken. Nergens beoogt v.d.Zwaag dat de aanbieding van de vergeving der zonden in Christus hetzelfde is als de betekenende zaak zelf. Je bent schandelijk bezig wanneer je dit zo stelt en het is kennelijk je bedoeling v.d. Zwaag een dwaling in de schoenen te schuiven waar de man geenszins debet aan is.


heb ik dat ergens gezegd dan?

Schandelijk van jou om mij dit te verwijten!
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten