De bedelingenleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

De bedelingenleer

Berichtdoor Sjaan » 10 jan 2005 14:24

Wat houdt deze leer precies in?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2005 15:05

welke gaven van de geest je ontvangt?

(nee hoor ik weet het niet, dr zijn al genoeg leren)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 10 jan 2005 15:07

Nee, het heeft iets te maken met de totaalvisie op de Bijbel. Zoals wij gewend zijn om vanuit de verbondsvisie de Bijbel te lezen, lezen de bedelingenmensen de Bijbel op de bedelingenmanier. Maar wat die precies inhoudt, weet ik niet.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2005 17:06

Volgens mij houdt deze leer in dat er in de bijbel onderscheid wordt gemaakt tussen wat voor de Joden is, wat voor ons en wat voor het volk Israel, wat voor gemeenten in die tijd is etc. Niet alles in de bijbel is dus voor ons geschreven en niet alles is dus interessant, leerzaam. Dit gaat in tegen de leer die zegt dat de hele bijbel nuttig is voor ons en geschreven is voor Gods volk wat vroeger Israel was en waar wij nu ook bij horen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2005 17:08

sorry dubbelpost
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 jan 2005 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 jan 2005 20:14

Hoi Sjaan,

je hebt verschillende soorten bedelingenleren. Het fijne weet ik er ook niet van, misschien dat er hier mensen uit pinksterbewegingen zitten die wat meer erover kunnen vertellen? Ik heb er wel het een en ander over gehoord, maar het komt me allemaal wat onduidelijk voor.

Er is bijv. de leer die een onderscheid maakt tussen de oude bedeling (het oude verbond) en de nieuwe (het nieuwe verbond), en daaruit voortvloeiend tussen beloften voor joden en beloften voor christenen. Mensen die dit aanhangen zullen niet zomaar alle oud-testamentische beloften ook op christenen betrekken.

Er is ook een bedelingenleer die de bijbel in tijdsvlakken indeelt: vanaf de zondeval tot de zondvloed, daarvanaf tot de wetgeving bij Mozes, etc.

Een andere bedelingenleer gaat over de gaven van de Geest, niet dat iedereen andere gaven heeft, maar er zou ook een speciaal systeem achter zitten.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.woord.org, of op de site van Stichting Morgenrood.

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: De bedelingenleer

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 01:47

Sjaan schreef:Wat houdt deze leer precies in?

De bedelingenleer is de leer die het plan van God m.b.t. het wereldgebeuren, vanaf het begin van de wereld tot en met het einde, in kaart brengt. (kort samengevat hoor). Hierbij wordt de totale duur van het bestaan van de wereld aangegeven op de x-as, welke wordt onderverdeeld in verschilllende tijdvakken
Binnen deze tijdvakken worden specifieke zaken van Godswege (bedelingen) zoals de tijd van de richters, de tijd van de profeten, etc. aangegeven. Maar ook, bijv. de bedeling van het 1000 jarig rijk, helemaal op het einde. Een soort afspiegeling van de Bijbel op een tijdbalk zou je kunnen zeggen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 14 jan 2005 23:09

http://members.lycos.nl/verhoevenmarc69 ... gen-MV.doc

De Bijbel refereert naar dispensaties of bedelingen in Ef 1:10:
“Om in de bedeling van de volheid der tijden, weer alles tot één te vergaderen in Christus, beide wat in de hemel is, en wat op de aarde is”.
Hier staat het Griekse woord oikonomia, dat Strong definieert als “bestuur (van een huishouden of landgoed); in het bijzonder, een (religieuze) ‘economie’. Dit Griekse woord wordt ook vertaald als “rentmeesterschap” (Lk. 16:2-4). Het is dus een tijdsperiode waarin God een bijzonder werk doet.
Een ander bijbels woord hiervoor is “tijd(en)”. We zien dit woord in Ef 1:10 - “de volheid der tijden ...” Alhoewel het woord “tijden” verschillende dingen kan betekenen in de Bijbel, verwijst één van de betekenissen naar een tijdsperiode waarin God zijn voornemens uitwerkt. In Hand 1:7 vinden we de uitdrukking “de tijden” , die verwijzen naar Gods plan. Deze worden ook genoemd “de gelegenheden” (“seasons”, KJV; Hand 1:7) . De Bijbel spreekt van de “tijden der heidenen” (Lk. 21:24), de “tijden der wederoprichting aller dingen” (Hand 3:21), en “deze tegenwoordige tijd ” (Rom 11:5).
Een andere bijbels woord hiervoor is “eeuw” (“age”, KJV). De Bijbel refereert naar “andere eeuwen ” (Ef 3:5) en “toekomende eeuwen ” (Ef 2:7) en “alle geslachten ” (“ages”, KJV; Ef 3:21).
Een ander bijbels woord hiervoor is “dag”. Deze term wordt in de Bijbel op verschillende manieren gebruikt, maar opnieuw, een van de manieren waarop het wordt gebruikt is om te refereren naar een periode waarin God een bepaald werk verricht. Voorbeelden zijn: “de dag des heils” (Jes 49:8), “de dag der zaligheid” (2 Kor 6:2), “De dag van de HEERE der heerscharen” (Jes 2:12), “de uiterste dag ” (Joh 6:54), en “de dag van onze Heere Jezus Christus” (1 Kor 1:8; Fil 1:10; 2:16; 2 Thess 2:2).
De Bijbel leert dus dat er grote, onderscheiden tijdsperioden zijn waarin God zijn eeuwig plan uitwerkt. Deze perioden worden genoemd: “dispensaties” of “bedelingen”, “eeuwen”, “tijden” en “dagen”.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Terug naar “Archief”