Alleen schuldbelijdenis voor het 7e gebod???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Alleen schuldbelijdenis voor het 7e gebod???

Berichtdoor Afat82 » 14 jan 2005 14:25

Iets waar ik al vaak tegenaan loop is dat in veel gemeentes (o.a. de ger.gem.gemeentes waar ik lid ben (geweest)) schuldbelijdenis wordt gedaan wanneer een meisje onverhoopt zwanger is voor het huwelijk.

Terwijl er zoveel andere (soms duidelijk aanwijsbare) zonden zijn waar dit niet voor gedaan hoeft te worden.

Is het niet zo dat dit min of meer gebruikt wordt als 'afschrikmiddel', of zie ik het verkeerd? Vind het zelf namelijk altijd erg krom.

Misschien is er hierover al wel een topic geopend, maar kon 't zo snel effe niet vinden.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 14 jan 2005 14:57

Ja, eigenlijk is het erg krom. Bij ons in de kerk hebben ze sinds enkele jaren ook geen openbare schuldbelijdenis, alleen voor de kerkenraad.

Maar dan nog, in 99.999% van de gevallen zal het het zevende gebod betreffen. En waarom? Omdat de gevolgen van de overtreding van dit gebod het duidelijkst zichtbaar zijn. Verder kan ik ook geen verklaring aanwijzen, of het moet de kerkenraad zijn die al het gevloek, al de ondermijning van het ouderlijk gezag niet ziet... :roll:

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 14 jan 2005 15:42

Precies. Als een van onze leden per ongeluk in het bijzijn van onze dominee vloekt, zal hij ongetwijfeld terechtgewezen worden, en zo hoort het ook.
Maar ik verwacht niet dat hij daaropvolgende zondag afgelezen wordt, dat hij schuldbelijdenis gedaan heeft naar aanleiding van het 3e gebod.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

André

Re: Alleen schuldbelijdenis voor het 7e gebod???

Berichtdoor André » 14 jan 2005 20:13

Afat82 schreef:Iets waar ik al vaak tegenaan loop is dat in veel gemeentes (o.a. de ger.gem.gemeentes waar ik lid ben (geweest)) schuldbelijdenis wordt gedaan wanneer een meisje onverhoopt zwanger is voor het huwelijk.

Terwijl er zoveel andere (soms duidelijk aanwijsbare) zonden zijn waar dit niet voor gedaan hoeft te worden.

Is het niet zo dat dit min of meer gebruikt wordt als 'afschrikmiddel', of zie ik het verkeerd? Vind het zelf namelijk altijd erg krom.

Ik ben het met je eens, zelf vind ik dat de betreffende zonde blijkbaar amusements waarde moet hebben anders is het niet de moeite waard om er een "zaak" van te maken.
Zeg nou zelf, een paar CDtjes branden en doorverkopen voor een paar €, boeit toch niemand...........
En als we het bijbels gaan onderbouwen met het schrift gedeelte over, dat je de rotte appel uit de mand moet halen, kun je m.i. ook aan de gang komen.
Ik pleit er meer voor om naar God toe je zonden te belijden in gebed.
En ook het offer van Jezus blijven zien als ook voor jou geldend.
En ook het avondmaal weer gaan vieren als je samen met God tot een "oplossing" bent gekomen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jan 2005 20:15

ik denk ook niet dat de andere zonden zo openbaar zijn. dus die zie je niet, maar de zonde van het 7de gebod, ziet iedereen. dat je bv alleen komt of met een andere.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 14 jan 2005 23:09

Ik vrees dat de meeste zonden tegen het zevende gebod juist niet 'zichtbaar' zijn.
Niet het aanzien, maar het wezen!

sela

Berichtdoor sela » 14 jan 2005 23:36

afschaffen, die handel?

André

Berichtdoor André » 14 jan 2005 23:44

Toriso schreef:Ik vrees dat de meeste zonden tegen het zevende gebod juist niet 'zichtbaar' zijn.

Wil je dit eens toelichten?

Zevende gebod:
Gij zult niet echtbreken.

ManOnFire
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ManOnFire » 16 jan 2005 14:10

spreekt de bijbel over trouwen? Nee, wel over het huwelijk. Dat houd in dat je als man en vrouw samen kinderen krijgt. Trouwen is een instelling van mensen.
Verkering met het zusje van mr.I is het mooiste wat bestaat....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Alleen schuldbelijdenis voor het 7e gebod???

Berichtdoor Evelien » 16 jan 2005 14:18

Afat82 schreef:Iets waar ik al vaak tegenaan loop is dat in veel gemeentes (o.a. de ger.gem.gemeentes waar ik lid ben (geweest)) schuldbelijdenis wordt gedaan wanneer een meisje onverhoopt zwanger is voor het huwelijk.

Misschien is er hierover al wel een topic geopend, maar kon 't zo snel effe niet vinden.

EENS IS

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2005 15:15

volgens mij is de openbare schuldbelijdenis bij zwangerschappen een overblijfsel uit de middeleeuwen waarbij zwangerschappen als een schande gezien wordt voor de vader van het meisje.

is het bijbels? schuldbelijdenis op zich wel, en je zonden belijden aan de gemeente ook. Maar het wordt wat te veel uitgelicht omdat we denken dat God niet van zondaars houdt en dat Hij dus nooit een huwelijk kan zegenen wat wordt doorgedrukt door een zwangersschap. alsof GOd wil dat 'kinderen' die zwanger worden gaan trouwen.

schuldbelijdenis vind ik zelfs perfers eigenlijk. IEdereen weet toch hoe de kindertjes op de wereld komen? Trouwens, kinderen neem je niet, die krijg je, dus hoe passen we dat in bij ongewenste zwangerschappen? :-)

Schuldbelijdenis moet voor iedere zonde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jan 2005 16:19

joris schreef:Trouwens, kinderen neem je niet, die krijg je, dus hoe passen we dat in bij ongewenste zwangerschappen? :-)

:D 8)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jan 2005 16:41

het kinderen krijgen is niet de zonde hoor. Het is iets moois waar wel een zonde aan vooraf gegaan kan zijn.

De regel is oficieel dat als een zonde openbaar wordt je ook in het openbaar schuldbelijdenis doet. Belastingfraude hoort daar meestal niet bij, ook het roddelen over degenen die net schuldbelijdenis hebben gedaad hoort daar meestal niet bij, al moet ook daar verantwoording voor worden afgelegd voor God's troon. (Waarom vinden we het eigenlijk zoveel erger om voor God en Zijn kerk schuld te belijden dan voor God alleen?)

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

André

Berichtdoor André » 16 jan 2005 16:47

parsifal schreef:(Waarom vinden we het eigenlijk zoveel erger om voor God en Zijn kerk schuld te belijden dan voor God alleen?)

Vaya con Dios,

parsifal

Wat mij betreft is dat niet het punt, mij gaat het erom de willekeurige selectie van zonden die wel dan niet een schuldbelijdenis int openbaar waardig zijn.
Dit is m.i. nergens op gebaseerd.

Als ik zoiets hoor of lees heb ik direkt zoiets van, of allemaal niet of allemaal wel openbaar schuld belijden.

Anders is het wat mij betreft puur amusement.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jan 2005 16:54

parsifal schreef:De regel is oficieel dat als een zonde openbaar wordt je ook in het openbaar schuldbelijdenis doet.

Toch blijf ik het apart vinden, want het is toch ook openbaar dat we allemaal de hele tijd zondigen? 'Iedereen' hoort het als er buiten de kerk geroddeld wordt, en het is dus een openbare zonde. En ook nog eens een die 'erger' is dan seks voor het huwelijk, wat bovendien meer een 'prive-zonde' is. Het is zo krom.. ook al zou het onderscheid tussen openbaar en verborgen plausibel zijn. Want zijn openbare zonden erger dan verborgen zonden?

Terug naar “Archief”