Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 10 jan 2005 23:16

jas schreef:
Loezje schreef:
jas schreef:
leentje schreef:
sjonge jonge zeg wat een discussie weer, het gaat weer helemaal nergens over, ja dominees afkraken dat lukt wel want bij de ger.gem.in.ned is alles fout zoals ik is lees :!:

Nee, niet alles. Ik zal een paar dingen opnoemen die goed zijn. Er is veel Schriftkennis, er is veel uitwendige eerbied voor God en Zijn Woord, en er is één predikant die in mijn ogen in elk geval een echte Christusprediker is, ds. Roos. Dat laatste heb ik al eerder gezegd, maar dat had je blijkbaar niet gelezen. Ik bedoel, ik geef met plezier kritiek op wat voor kerkverband dan ook, maar ik zeg met evenveel plezier iets positiefs.

Maar waarom dan alleen ds. Roos? Er zijn er nog een paar, maar in de grond zeggen ze niets anders dan ds. Roos. Ligt het misschien aan de manier waarop ze het brengen? De manier van presenteren? Is ds. Roos misschien de laatste jaren wat milder geworden in zijn preken, zodat er meer ruimte is voor andere dingen dan ellende? 'k Vind het nl. een beetje typisch dat jij dit van ds. Roos vindt en niet van ds. Treur, bijvoorbeeld.

Ds. Treur doet zijn naam eer aan. Kan absoluut niet preken, vertelt gewoon nonsens en is een acteur. Roos is echt en vanuit het hart.
Ik begrijp niet dat jij het verschil niet hoort tussen echt en nep. Roos heeft kennis aan Christus, waarin ik hem herken als een broeder naar de geest. Dat heeft niets met mildheid van preken te maken, maar met het geleid worden door de Geest, Roos verstaat de Schrift en Treur niet.

'k Ben bang dat we (ook) hierover van mening verschillen. Geeft niet, komt vaker voor. :wink: Onder nonsens schaar ik toch nog heel andere uitspraken. En het verschil tussen echt en nep versta ik wel degelijk; maar goed, daar hoef ik jou niet van te overtuigen. :wink: En nu maar weer on-topic en zonder namen, zoals Night zojuist aangaf. :oops:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 10 jan 2005 23:41

jas schreef:Ik begrijp niet dat jij het verschil niet hoort tussen echt en nep.

Jas - doorgaans ben ik 't met je eens. Maar "Ik begrijp niet dat jij niet begrijpt...." is een hopeloos vertrekpunt voor een discussie. Dat wordt nooit wat.

Over GGinNed-dominees kan ik niet meepraten. Wil ik ook niet. Liever zou ik het topic helemaal mijden. Maar Blauwendraad had wel gelijk: "het is ingewikkeld geworden". Ménsen hebben het ingewikkeld gemaakt. En daarmee hebben ze onnoemlijk veel kapot gemaakt...
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 23:47

SDG schreef:
jas schreef:Ik begrijp niet dat jij het verschil niet hoort tussen echt en nep.

Jas - doorgaans ben ik 't met je eens. Maar "Ik begrijp niet dat jij niet begrijpt...." is een hopeloos vertrekpunt voor een discussie. Dat wordt nooit wat.

Over GGinNed-dominees kan ik niet meepraten. Wil ik ook niet. Liever zou ik het topic helemaal mijden. Maar Blauwendraad had wel gelijk: "het is ingewikkeld geworden". Ménsen hebben het ingewikkeld gemaakt. En daarmee hebben ze onnoemlijk veel kapot gemaakt...

Je hebt gelijk. :oops: Ik laat me telkens weer verleiden om over die dominees te gaan discussiëren. Kan ik beter maar niet doen. Maar ja, ik wou eigenlijk wat positieve dingen over ze zeggen. :mrgreen:
De leer is zo verduisterd geworden, ingewikkeld gemaakt. Men heeft het altijd maar over eenvoud, maar ik vraag mij echt af wat men daar mee bedoelt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 11 jan 2005 11:25

Jas,

Ik ga even in op de opmerkingen die je maakte. De schrijfstijl van je tegenstander, als ik ds. Mallan zo mag zien, mag geen invloed hebben op jou eigen schrijfstijl. Jouw woorden zijn vaak doordrongen met een gevoel van het opwekken van haat. Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt over als een manier om je irritatie kwijt te kunnen raken. Daar is een forum niet voor.
Op mijn stijl zal ook genoeg aan te merken zijn, maar om gelijk te beweren dat ik met loze vooronderstellingen kom, is natuurlijk ronduit fout. Ik heb daar een vrij duidelijke argumentatie voor, maar die wordt genegeerd.
Het btw geeft weinig waarde aan deze discussie. Of ik nou familie ben van dhr. Alex Leusink of niet moet niet uitmaken. Je mag trouwens wel weten dat ik dhr. Alex Leusink niet ken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 12:25

Absoluut schreef:Jas,

Ik ga even in op de opmerkingen die je maakte. De schrijfstijl van je tegenstander, als ik ds. Mallan zo mag zien, mag geen invloed hebben op jou eigen schrijfstijl. Jouw woorden zijn vaak doordrongen met een gevoel van het opwekken van haat. Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt over als een manier om je irritatie kwijt te kunnen raken. Daar is een forum niet voor.

Wellicht wek ik irritatie op, omdat ik tegen schijnheilige huisjes en valse grondjes schop. Ik wil slechts één ding, dat mensen tot Christus gaan en zichzelf totaal verliezen. Ik heb ook absoluut niet de schrijfstijl van ds. Mallan want ik hou niet van lange uitwijdingen waardoor de dingen niet meer helder zijn. Dat je je geïrriteerd voelt door hoe ik schrijf, zou je aan het nadenken moeten zetten. Wat irriteert je precies, raak ik gevoelige plekken, toon ik wellicht het gevoel van een gemis aan wat je net in de arglistigheid van het hart had weggestopt? Wees eens concreet m.b.t. wat je irriteert. Een heleboel mensen zijn het niet met me eens, maar er is ook een aantal wat zegt, je slaat de spijker op de kop. Ik krijg daar genoeg pb's over. Maar voor alle duidelijkheid, ik bedoel het niet kwetsend. Weet je trouwens uit ondervinding hoe kwetsend het voor een mens is, wanneer hij bekeerd wordt?

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 11 jan 2005 13:07

Eerst goed lezen, dan pas reageren! :wink:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 jan 2005 18:51

Mensen, mensen wat een discussie. Mag ik misschien vragen of er hier ook GGiN mensen op dit forum aanwezig zijn?

Het is echt jammer dat er zo'n verschil moet gaan zijn in al die kerken. Waarom richten we niet gewoon de Algemene Christelijk Kerk op? Kunnen we daar niet beter het Woord gaan prediken? Heel jammer dat er zoveel verschillen zijn.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jan 2005 18:53

dat werkt jammer genoeg niet zie alles rondom de PKN :?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 11 jan 2005 19:07

jas schreef:
leentje schreef:
sjonge jonge zeg wat een discussie weer, het gaat weer helemaal nergens over, ja dominees afkraken dat lukt wel want bij de ger.gem.in.ned is alles fout zoals ik is lees :!:

Nee, niet alles. Ik zal een paar dingen opnoemen die goed zijn. Er is veel Schriftkennis, er is veel uitwendige eerbied voor God en Zijn Woord, en er is één predikant die in mijn ogen in elk geval een echte Christusprediker is, ds. Roos. Dat laatste heb ik al eerder gezegd, maar dat had je blijkbaar niet gelezen. Ik bedoel, ik geef met plezier kritiek op wat voor kerkverband dan ook, maar ik zeg met evenveel plezier iets positiefs.

Ik vind het redelijk achterbaks en ronduit kinderachtig om mijn naam te noemen terwijl het mij niet zelf aangaat. En je geeft kritiek met plezier, okee dat wisten we al, want als de kritiek op is (erg onwaarschijnlijk in jouw geval) dan zul jij niet meer bestaan Jas. Je bent een arrogant christen die mensen oproept tot haat en vergelding. Maar ik zeg je dat ook jij op valse gronden werkt, want Christus (het Fundament) heeft jouw niet geleerd om te handelen alsof we honden zijn.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

TPOH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TPOH » 11 jan 2005 19:37

[quote="Jacq"]Een ouderling van een (behoudende) Gereformeerde Gemeente zij het eens zo, na afloop van een kerkdienst van ds. T. R. Treur.,
Er moet gepreek worden "de val in Adam, en het leven in Christus". Hij zei dat hij het laatste in de preek van ds. Treur had gemist.[/quote]

Ik heb beide ds. vaak gehoord, en kom tot de conclusie dat ds. Treur meer Christus preekt dan sommige andere van de GG of de GGN. Wat gave om het Woord te brengen is er zeker verschil, maar de boodschap is hetzelfde. Je zeggensman had beter niet op ene preek af kunnen gaan.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 21:37

TPOH schreef:Ik heb beide ds. vaak gehoord, en kom tot de conclusie dat ds. Treur meer Christus preekt dan sommige andere van de GG of de GGN. Wat gave om het Woord te brengen is er zeker verschil, maar de boodschap is hetzelfde. Je zeggensman had beter niet op ene preek af kunnen gaan.

Ik heb ds. T.R. Treur 3 maanden achtereen in dit jaar gem. 1x per zondag gehoord, en ik moet met droefheid zeggen dat er wel een kern van waarheid in zit.

Op twee prekenbandjes uit zijn studententijd die ik hoorde predikte hij Christus veel duidelijker.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 22:52

alex leusink schreef:
Ik vind het redelijk achterbaks en ronduit kinderachtig om mijn naam te noemen terwijl het mij niet zelf aangaat. En je geeft kritiek met plezier, okee dat wisten we al, want als de kritiek op is (erg onwaarschijnlijk in jouw geval) dan zul jij niet meer bestaan Jas. Je bent een arrogant christen die mensen oproept tot haat en vergelding. Maar ik zeg je dat ook jij op valse gronden werkt, want Christus (het Fundament) heeft jouw niet geleerd om te handelen alsof we honden zijn.

Ik heb geen enkele boodschap meer aan en voor jou dan deze;
"Zou God zulks niet onderzoeken? Want Hij weet de verborgenheid des harten". Ps. 44:22

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 jan 2005 22:56

Ik haak volledig af mbt ds. Mallan. Ik kreeg een stukje uit de wachter sions onder mijn ogen. In een boekbespreking beschrijft ds Mallan het boek van het ontstaans geschiedenis van de GG in Ned in Veenendaal. Hij beticht daar ds. Golverdingen van geschiedenisvervalsing. Wat een vuile aantijging. En zijn motieven deugen niet.

1. de GG in Ned in Veenendaal is niet kerkorderlijk geinstitueert in Veenendaal door ds. Van de Ketterij
2. Hij spreekt over een groot deel van de kerkenraad die er uit is gegaan (die niet kerkorderlijk de bezwaren hebben ingediend tegen ds. Kok) en het waren er paar kerkenraadsleden.
3. Hij spreekt over een groot deel van de gemeente, dat is ook niet waar want de gemeente is groot gebleven een kleine groep is er uitgegaan.
4. Hij kan het niet eens bewijzen want de GG in Ned van Veenendaal zijn niet in bezit van de kerkenraadsnotulen. Terwijl ds. Golverdingen wel stukken ter beschikking zijn gesteld.
5. Ds. Golverdingen heeft zaken uit de notulen van verschillende vergaderingen kunnen bewijzen en ds. Mallan praat maar over het feit dat hij de enige is die nog in leven is die bij die vergaderingen zijn geweest.

Als dit geen verschil is meer tussen de GG in Ned en de GG ben ik echt een muis! Dit is bij de muizen af zulke aantijgingen!

TPOH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TPOH » 12 jan 2005 23:28

Beste Speedy,

Ik geloof dat het best een grote groep was die toen de 2de GG in Veenendaal geworden is, maar hoe groot weet ik niet. Moet je na kunnen gaan in als je jaarboeken gaat vergelijken.

Hoe weet je dat de kerkelijke weg toen niet gevolgd is? Er zijn toch meerdere keren aanklachten tegen ds. K. ingediend, netjes kerkorderlijk enz. Wie hebben dat dan gedaan?

Ik ga er van uit dat de kerkeraadsleden die toen uitgetreden zijn ds. M. wel ingelicht hebben toen ds. M. in Veenendaal stond, dus hij weet wel van heel dichtbij wat toen afgespeelt is. Daar weet je volgens mij meer aan dan de notulen die logisch de kant van ds. K. benadrukken. Ik bedoel maar, notulen geven echt geen totaalbeeld.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 23:31

TPOH schreef:Ik bedoel maar, notulen geven echt geen totaalbeeld.

TPOH, notulen zijn de beste bewijsmiddelen, omdat die het meest vrij zijn van persoonlijke interpretatie.

Terug naar “Archief”