kinderen en geloof...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anna
Mineur
Mineur

kinderen en geloof...

Berichtdoor anna » 04 mar 2003 19:50

Vroeger als kind zijnde vond ik het heel erg moeilijk om verhalen en gelijkenissen ect. uit de Bijbel op te nemen.. Thuis lazen we vroeger uit de kinder Bijbel van Kuijt. Altijd mochten we om de beurt een gedeelte daaruit lezen. Ook staan daar vragen bij. Ook die werden dan gesteld. Als mijn ouders (of degene die uit de k.bijbel las) een vraag aan mij stelde wist ik nooit het antwoord of het antwoord was altijd fout..

En nu heb ik dat ook nog wel eens, dat als ik soms een bijbelgedeelte lees, dat ik dan een heel verkeerd beeld heb van dat bijbelgedeelte of ik snap er helemaal niks van.....

Het komt misschien ook wel door dat ik gewoon dom ben, niet zo goed kan leren...

Zijn er hier mensen die dat ook hebben gehad (vroeger of nu)????

AnnA

Chloë

Berichtdoor Chloë » 04 mar 2003 21:12

Lieve meid, als je een bijbelverhaal niet begrijpt komt dat niet omdat je dom bent!! Denk dat alsjeblieft niet!! De Heere Jezus zei zelf dat Hij de Vader dankte dat Zijn woord aan 'simpele' mensen geopenbaard is en niet aan al die geleerde pieten.
Iedereen vindt bijbellezen moeilijk, eerlijk waar!!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: kinderen en geloof...

Berichtdoor Maranatha » 04 mar 2003 21:42

Anna schreef:Het komt misschien ook wel door dat ik gewoon dom ben, niet zo goed kan leren...

Zijn er hier mensen die dat ook hebben gehad (vroeger of nu)????

Continue, ik leer nog altijd dat de bijbel anders in elkaar steekt dan dat ik vanuit de kerk heb geleerd.

DOm ben je waarschijnlijk niet. Personen, die beweren dat ze gelijk hebben en als het tegendeel bewezen is vol blijven houden, dan noem ik dat dom of met bijbelse termen dwaas.
1 Corinthe 3:18
Laat niemand zichzelf misleiden! Indien iemand onder u meent wijs te zijn in deze tijd, hij worde dwaas, om wijs te worden.

Dus als ik Jezus Messias wil leren kennen is het beter om dwaas in de ogen van deze wereld te zijn, dan wijs. Want wie wijs denkt te zijn kan dwaas zijn in God´s ogen
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 05 mar 2003 01:00

kan de bijbel uberhaupt verkeerd begrepen worden? is het niet de bedoeling dat iedereen aan de verhalen zijn eigen invulling geeft? soms stemt die niet overeen met de invulling van een ander (de voorganger, je vader of iemand hier op het forum), maar dat wil niet zeggen dat je het niet hebt begrepen... je hebt het uitstekend begrepen, alleen op jouw manier.

als je ergens moeite mee hebt kan ik me dat voorstellen. vragen aan iemand waarvan jij denkt dat hij er verstand van heeft is goed, maar laat je niets voorkauwen... ga in eerste instantie op je eigen gevoel af, wat jij denk dat goed is!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 mar 2003 08:48

enda schreef:kan de bijbel uberhaupt verkeerd begrepen worden? is het niet de bedoeling dat iedereen aan de verhalen zijn eigen invulling geeft? soms stemt die niet overeen met de invulling van een ander (de voorganger, je vader of iemand hier op het forum), maar dat wil niet zeggen dat je het niet hebt begrepen... je hebt het uitstekend begrepen, alleen op jouw manier.

als je ergens moeite mee hebt kan ik me dat voorstellen. vragen aan iemand waarvan jij denkt dat hij er verstand van heeft is goed, maar laat je niets voorkauwen... ga in eerste instantie op je eigen gevoel af, wat jij denk dat goed is!

Dat lijkt me niet enda. De discipelen verwachtten een aards koninkrijk met Jezus als koning. Volgens jou richtlijn zou dat prima zijn, maar ze werden herhaaldelijk geleerd dat ze het fout hadden. Zo moeten wij ook naar waarheid zoeken en niet er maar op los interpreteren. Het is dan ook nog eens erg verleidelijk om het zo uit te leggen dat het in ons straatje past.
The one thing you can give and still keep is your word.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 05 mar 2003 11:12

enda schreef:kan de bijbel uberhaupt verkeerd begrepen worden? is het niet de bedoeling dat iedereen aan de verhalen zijn eigen invulling geeft?

De Bijbel kan inderdaad op sommige punten verkeerd begrepen worden. Gisteren las ik bijvoorbeeld het eerste stukje uit de bergrede (Mattheus 5:1-5), met "zalig de armen van geest", "zalig die treuren", "zalig de zachtmoedigen", je kent dat stukje wel denk ik.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat over drie verschillende soorten mensen ging. Heb ik gisteren een uitleg gelezen dat het over ALLE Christenen gaat. Ik ga daar nu verder even niet op in (als je dat wel wil weten, moet je maar effe een berichtje sturen), maar wat ik zeggen wil:

De bijbel is moeilijk, en het is bijzonder aan te raden om met andere mensen over de bijbel te praten en te leren wat zij over de tekst te zeggen hebben (hebreeen 10:25). Maar wees wel altijd kritisch!!! Als ik zelf niet zeker weet of ik iemand moet geloven, dan probeer ik soms de mening van andere mensen over een bepaald stukje te vragen, en dan probeer ik uit te zoeken welke uitleg het meest klopt met de rest van de bijbel.

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 05 mar 2003 17:22

maar is het menselijk gevoel niet de uiteindelijke maatstaf? hoe kunnen we er anders zeker van zijn dat we de bijbel begrijpen? de bijbel is niet geschreven als een handleiding voor een magnetron, maar is een serie verhalen waaruit iedereen zijn eigen waarheid moet halen. ik begrijp best dat het goed is om er met anderen over te praten, maar ik denk dat niemand volledig de waarheid spreekt. het draait tenslotte toch altijd om de interpretatie van iemand (of van een groep mensen)...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mar 2003 17:24

enda schreef:maar is het menselijk gevoel niet de uiteindelijke maatstaf? hoe kunnen we er anders zeker van zijn dat we de bijbel begrijpen? de bijbel is niet geschreven als een handleiding voor een magnetron, maar is een serie verhalen waaruit iedereen zijn eigen waarheid moet halen. ik begrijp best dat het goed is om er met anderen over te praten, maar ik denk dat niemand volledig de waarheid spreekt. het draait tenslotte toch altijd om de interpretatie van iemand (of van een groep mensen)...

NEE, het gaat niet om wat wij ervan vinden, het gaat erom wie God is. En daar kunnen wij mensen enkel een subjectieve waarheid van maken, maar dat is niet het doel, het gaat om HEM!

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 05 mar 2003 17:29

dat begrijp ik... maar hoe weet iemand dan dattie de bijbel goed interpreteert?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mar 2003 17:30

enda schreef:dat begrijp ik... maar hoe weet iemand dan dattie de bijbel goed interpreteert?

Das een moeilijke vraag, ik denk dat niemand daartoe in staat is. Daarom moet je ook altijd om wijsheid vragen of je de Bijbel goed mag begrijpen.

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 05 mar 2003 17:32

is koel, in dat antwoord kan ik me wel vinden! :D

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 05 mar 2003 19:32

Wat is waarheid? Dat is het eerste punt van discussie. Ik heb de definitie eens opgezocht zoals de dikke Van Dale die geeft.
´waar·heid (de ~ (v.))

1 [g.mv.] het ware, de overeenstemming tussen een denkbeeld, een verhaal of een bericht en de zaak zoals zij is

Waarheid is dus feit van fictie scheiden. De reden waarom ik de bijbel als zijnde van God komende is dat de bijbel zo mooi aangeeft het verschil tussen feit en fictie.
Niemand kan mij overtuigen van waarheid totdat de volledige waarheid boven tafel is gekomen. De bijbel heeft mij dat laten zien en daarom geloof ik in de bijbel.
Toen ik dus de bijbel als waarheid had aangenomen, kon God pas werkelijk tot mij spreken. Een belangrijk feit is dat ik nu alles letterlijk neem als de bijbel het ook letterlijk bedoelt.
bv Oog om oog, tand om tand, is beeldspraak. Het betekent echter dat als iemands tand uit zijn mond geslagen is of een oog beschadigd heeft er vergoeding dient te worden betaalt, naar mate van de ernst. Is dus een persoon blind geworden en niet meer in staat te werken, dan moet degene die het letsel heeft toegebracht hem levenslang onderhouden.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 08:50

Ik herken het verhaal wel een beetje, ik heb ook tot mn 19e zoiets gehad, als ik uit de kerk kwam, wist ik niet eens meer wat ik nou eigenlijk gehoord had en zo ging dat ook met uit de bijbel lezen.
Ik ben er heel veel over gaan praten met mn vriend en schoonouders en ben er toen eigenlijk achter gekomen dat je best heel veel weet, maar het gewoon niet onder woorden weet te brengen of het op dat moment niet in je opneem, maar als je er eigenlijk over "moet" praten, dat het echt wel goed gaat.
Zelf vind ik het dagboek van McChain (weet niet precies hoe je het schrijft) heel duidelijk!! Dat is echt een aanrader om te lezen.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 11 jul 2003 10:22

wat jij schrijft ikke, dat heb ik precies zo. Heel vaak vragen mensen mij waar de preek over ging (bijv. mensen die er niet bij waren) en ook met belijdeniscatechisatie hadden wij bijbelbespreking. Ik wist dan nooit het goede antwoord te geven. Of ik wist het wel, maar kon het absoluut niet onder woorden brengen. Heel vaak sla ik gewoon dicht als er om mijn mening word gevraagd. Op de jeugdvereniging heb ik dat ook vaak gehad. Dan was er een discussie, en werd er om je mening gevraagd, dan wist ik echt voor mijzelf een mooi en goed argument, maar zodra ik de kans kreeg om het te zeggen, dan was ik het vergeten, of wist het gewoon niet onder woorden te brengen.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jul 2003 11:52

Ik herken mij hier ook wel in. Omdat er bij ons thuis niet over het geloof word gepraat word het steeds moeilijker om met mensen op het geloof te praten en om je eigen mening te durven zeggen. Ook omdat je ouder word.

Terug naar “Archief”