PeterD schreef:Even een simpel praktijk verhaal.
Ik heb 2 dochters, 4 en 5 jaar. Allebei gaan ze de hele dienst mee naar de ker, de oudste vanaf haar 2e jaar, de jongste vanaf dat ze 3,5 is. De oudste verteld mij haarfijn na de dienst waar de kern van de preek over ging. Uiteraard ook wel eens niet, maar daar heb ik zelf ook wel eens last van
De jongste kan ik vragen wat ik wil, slechts soms weet ze waar het over gaat.
Moeten we dan voor die jongste een nevendienst opzetten?
Ok, vervolgens lees ik een stuk voor uit de kinderbijbel. De één zit links, de ander rechts in d'r neus te peuteren. De oudste weet weer precies waar het over gaat, maar de jongste soms niet. Die luisterd simpelweg niet.
Zou het opgelost zijn met een nevendienst? Ik zeg NEE.
Kunnen wij dit überhaupt oplossen? Ik zeg NEE.
Wat ik hiermee wil zeggen is dit. Als kinderen niet geïnterreseerd zijn in een verhaal, kan je de meest leuke dingen gaan bedenken, maar je bereikt ze echt niet altijd. Ik mijn voorbeeld heb ik mijn eigen kinderen gebruikt, maar ik weet van veel vrienden die met een dergelijke situatie te maken hebben. Of helemaal niet luisteren, of juist wel.
Daarnaast heb je altijd nog de categorie die in de kerk zitten te slapen, naast de slapende pappa of mamma. Afijn, daar verwacht ik dus niet veel van.
Mijn stelling is: We kunnen nog zoveel nevendiensten opzetten, als God niet werkt in het hart van een kind (maar ook oudere) bereiken we toch niets.
Gedeeltelijk mee eens.... maar aan de andere kant: Als we het niet op een begrijpelijke manier brengen zal een kind er ook niet veel van begrijpen. Daarom zou het mooi zijn als je het begrijpelijk kan brengen... maar wel kinderen in de kerkdienst kan betrekken... en dan hoeven ze echt niet een uur bij de preek aanwezig te zijn. Dan kun je beter de eerste 10 minuten van de preek speciaal voor de kinderen doen... en ze daarna nog wat laten leren en doen.... dan kunnen ze namelijk net zo goed wat terug vertellen van de preek.... en komt het misschien ook wat dichterbij.
Oner randkerkelijken en ongelovigen, dezen hebben van het geloof een stuk minder kennis. Ik noemde deze doelgroep ook... omdat je als je preken begrijpelijker maakt voor jongeren en kinderen, het voor deze groep ook begrijpelijker wordt.
PeterD schreef:Hier komt niemand toe, omdat wij een verdorven hart hebben en dus nooit enig goed ding kunnen doen. Wij zullen nooit ons hart aan God geven. Hij moet Zelf het geloof in ons werken, anders blijven wij verdoemd.
Dat klopt... maar God gebruikt daar wel mensen voor... wat zou evangelisatie bijvoorbeeld anders voor doel hebben? En lees het begin van Psalm 78 eens.
3 Wij hebben het gehoord, wij weten het,
onze ouders hebben het ons verteld.
4 Wij willen het onze kinderen niet onthouden,
wij zullen aan het komend geslacht vertellen
van de roemrijke, krachtige daden van de HEER,
van de wonderen die hij heeft gedaan.
Het geeft duidelijk aan dat God mensen gebruikt om het evangelie te horen.... Tuurlijk moet het van God komen maar dat neemt je verantwoordelijkheid als ouders (denk aan de doopbelofte die je doet) en ook als kerk voor kinderen niet weg. En de bijbel is vol van voorbeelden van mensen (en de Mensenzoon) die vormen juist aanpassen aan mensen om het evangelie begrijpelijk te brengen...
En vergeet nooit dat je als mens van nature wel verdorven bent maar door de Geest in staat bent om goede dingen te doen