jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jan 2005 13:21

PeterD schreef:
jas schreef:Ik vind absoluut niet dat de kerkdiensten moeten aangepast worden aan een mogelijk buiten- of randkerkelijke die eens binnen komt vallen.
Het is te gek voor woorden, dat mensen die nooit in de kerk komen de inhoud van de dienst gaan bepalen. Als het God is, die ze op een goede of kwade dag in de kerk brengt, 'pakt' Hij ze ook wel door de boodschap wanneer die in betreffende kerk op de gebruikelijk wijze gebracht wordt.

Ehm jas, volgens mij gaat het hier meer om de jeugd :mrgreen:

Je moet toch wat nauwkeuriger lezen Peter. Scape had het over deze doelgroep en Marnix ging daar op verder, beaamde dat.
Zo vreemd is het dus niet dat ik daar op reageer.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 13:35

jas schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:Ik vind absoluut niet dat de kerkdiensten moeten aangepast worden aan een mogelijk buiten- of randkerkelijke die eens binnen komt vallen.
Het is te gek voor woorden, dat mensen die nooit in de kerk komen de inhoud van de dienst gaan bepalen. Als het God is, die ze op een goede of kwade dag in de kerk brengt, 'pakt' Hij ze ook wel door de boodschap wanneer die in betreffende kerk op de gebruikelijk wijze gebracht wordt.

Je moet toch wat nauwkeuriger lezen Peter. Scape had het over deze doelgroep en Marnix ging daar op verder, beaamde dat.

Klopt, maar lees ook het topic titel eens

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 14:00

Raptor schreef:Kindernevendienst? Dan heb ik het verkeerd begrepen... :oops:

.........................................................................................................
Mijn posting was gericht op wat ik aanhaalde, hoe denk je daar over dan?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 jan 2005 14:52

jas schreef:
PeterD schreef:

klopt Jas, naast kinderen heb ik ook niet- anders- en rand-kerkelijken betrokken. M.i. kan de kerk zich best wel inzetten voor meer maatschappelijk relelevantie. De vorm is hierbij erg van belang wil je kunnen communiceren. Dit is afhankelijk van de leefwereld van de betrokene. Als je niets met de betreffende leefwereld hebt hoef je daar niets mee . . . maar hoe gaan wij om met medechristenen die wel affiniteit hebben / of insider zijn van een andere leefwereld?

Ik merk aan jou reactie dat er niet veel ruimte is om aandacht te geven aan de mogelijkehden die medechristenen kunnen bieden om meer aansluiting te krijgen met kerkelijke-outsiders. Laat staan dat je hier ruimte voor ziet binnen de bestaande vorm van kerkdiensten. Bedenk dat het gaat om talenten en levens waar God ook zijn leiding aan geeft . . . .
en dat iedere christen zijn missie.

vrede, Scape

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 15:16

Raptor schreef:
Marnix schreef:Niet alleen bidden... ook actie... Ik hoor regelmatig mensen zeggen: Laten we daar maar veel om bidden.... en vervolgens doen ze zelf verder niets.. Het is niet enkel bidden en aan God voorleggen..... en dan maar afwachten of hij doet wat we gewoon zelf kunnen doen.

Wat je als laatst beschrijft, daar ben ik het mee eens.... maar hoe laat je ze dat inzien, hoe komt iemand er toe zijn/haar hart aan God te geven? Dat zul je ze duidelijk moeten maken... daarom mogen de kinderen ook in de kerkdienst/preek wel wat meer aandacht krijgen... zodat ze dit evangelie op begrijpelijke wijze kunnen horen.

Daar kun je toch niet op tegen zijn? En te lezen aan jouw postings ben jij dat ook niet, en caprice ook niet... Is mijn laatste posting dan geen samenvatting van wat jullie alledrie zeggen?

Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Gedeeltelijk, omdat Marnix zegt:
hoe komt iemand er toe zijn/haar hart aan God te geven

Hier komt niemand toe, omdat wij een verdorven hart hebben en dus nooit enig goed ding kunnen doen. Wij zullen nooit ons hart aan God geven. Hij moet Zelf het geloof in ons werken, anders blijven wij verdoemd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jan 2005 16:27

scape schreef:Ik merk aan jou reactie dat er niet veel ruimte is om aandacht te geven aan de mogelijkehden die medechristenen kunnen bieden om meer aansluiting te krijgen met kerkelijke-outsiders. Laat staan dat je hier ruimte voor ziet binnen de bestaande vorm van kerkdiensten. Bedenk dat het gaat om talenten en levens waar God ook zijn leiding aan geeft . . . .
en dat iedere christen zijn missie.

vrede, Scape

Dat komt omdat ik hierin een groot gevaar zie. De kerk kan mensen wel accepteren zoals zij zijn, maar de mensen moeten ook de kerk accepteren zoals zij is. Zeker de onwetenden van buiten, moeten niet in de eerste plaats hun invloed in de kerk willen uitdragen, maar moeten de invloed van de kerk op zich laten inwerken en er op vertrouwen dat Gods werk Zich in hen wil openbaren. Jij hanteert m.i. een omgekeerde volgorde. Zie wat er van de PKN geworden is, een laagdrempelige gemeenschap, waar iedereen welkom is, maar zonder duidelijke boodschap.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 16:37

PeterD schreef:
Raptor schreef:Daar kun je toch niet op tegen zijn? En te lezen aan jouw postings ben jij dat ook niet, en caprice ook niet... Is mijn laatste posting dan geen samenvatting van wat jullie alledrie zeggen?

Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Gedeeltelijk, omdat Marnix zegt:
hoe komt iemand er toe zijn/haar hart aan God te geven

Hier komt niemand toe, omdat wij een verdorven hart hebben en dus nooit enig goed ding kunnen doen. Wij zullen nooit ons hart aan God geven. Hij moet Zelf het geloof in ons werken, anders blijven wij verdoemd.

Jawel, maar daar ging het mij ook niet om! Er zit wel iets goeds in de mens. Daarom kunnen we nog goede werken doen. Wat we niet kunnen, is door deze goede werken zalig worden. Dat is wat ik bedoel!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 16:38

jas schreef:Dat komt omdat ik hierin een groot gevaar zie. De kerk kan mensen wel accepteren zoals zij zijn, maar de mensen moeten ook de kerk accepteren zoals zij is. Zeker de onwetenden van buiten, moeten niet in de eerste plaats hun invloed in de kerk willen uitdragen, maar moeten de invloed van de kerk op zich laten inwerken en er op vertrouwen dat Gods werk Zich in hen wil openbaren. Jij hanteert m.i. een omgekeerde volgorde. Zie wat er van de PKN geworden is, een laagdrempelige gemeenschap, waar iedereen welkom is, maar zonder duidelijke boodschap.

Er zit mijns inziens een verschil tussen de boodschap aanpassen en de boodschap zo vertellen dat iedereen het kan begrijpen...

André

Berichtdoor André » 05 jan 2005 18:37

PeterD schreef:Allebei gaan ze de hele dienst mee naar de kerk, de oudste vanaf haar 2e jaar, de jongste vanaf dat ze 3,5 is. De oudste verteld mij haarfijn na de dienst waar de kern van de preek over ging.

Niet om flauw te doen, maar je hebt wel voorbeeldige kinderen dan.
Vanaf 2 jaar al je mond dicht houden ruim een uur, das redelijk uniek vind ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2005 18:39

PeterD schreef:Even een simpel praktijk verhaal.
Ik heb 2 dochters, 4 en 5 jaar. Allebei gaan ze de hele dienst mee naar de ker, de oudste vanaf haar 2e jaar, de jongste vanaf dat ze 3,5 is. De oudste verteld mij haarfijn na de dienst waar de kern van de preek over ging. Uiteraard ook wel eens niet, maar daar heb ik zelf ook wel eens last van :oops:
De jongste kan ik vragen wat ik wil, slechts soms weet ze waar het over gaat.

Moeten we dan voor die jongste een nevendienst opzetten?

Ok, vervolgens lees ik een stuk voor uit de kinderbijbel. De één zit links, de ander rechts in d'r neus te peuteren. De oudste weet weer precies waar het over gaat, maar de jongste soms niet. Die luisterd simpelweg niet.

Zou het opgelost zijn met een nevendienst? Ik zeg NEE.
Kunnen wij dit überhaupt oplossen? Ik zeg NEE.

Wat ik hiermee wil zeggen is dit. Als kinderen niet geïnterreseerd zijn in een verhaal, kan je de meest leuke dingen gaan bedenken, maar je bereikt ze echt niet altijd. Ik mijn voorbeeld heb ik mijn eigen kinderen gebruikt, maar ik weet van veel vrienden die met een dergelijke situatie te maken hebben. Of helemaal niet luisteren, of juist wel.

Daarnaast heb je altijd nog de categorie die in de kerk zitten te slapen, naast de slapende pappa of mamma. Afijn, daar verwacht ik dus niet veel van.

Mijn stelling is: We kunnen nog zoveel nevendiensten opzetten, als God niet werkt in het hart van een kind (maar ook oudere) bereiken we toch niets.

Gedeeltelijk mee eens.... maar aan de andere kant: Als we het niet op een begrijpelijke manier brengen zal een kind er ook niet veel van begrijpen. Daarom zou het mooi zijn als je het begrijpelijk kan brengen... maar wel kinderen in de kerkdienst kan betrekken... en dan hoeven ze echt niet een uur bij de preek aanwezig te zijn. Dan kun je beter de eerste 10 minuten van de preek speciaal voor de kinderen doen... en ze daarna nog wat laten leren en doen.... dan kunnen ze namelijk net zo goed wat terug vertellen van de preek.... en komt het misschien ook wat dichterbij.

Oner randkerkelijken en ongelovigen, dezen hebben van het geloof een stuk minder kennis. Ik noemde deze doelgroep ook... omdat je als je preken begrijpelijker maakt voor jongeren en kinderen, het voor deze groep ook begrijpelijker wordt.

PeterD schreef:Hier komt niemand toe, omdat wij een verdorven hart hebben en dus nooit enig goed ding kunnen doen. Wij zullen nooit ons hart aan God geven. Hij moet Zelf het geloof in ons werken, anders blijven wij verdoemd.

Dat klopt... maar God gebruikt daar wel mensen voor... wat zou evangelisatie bijvoorbeeld anders voor doel hebben? En lees het begin van Psalm 78 eens.

3 Wij hebben het gehoord, wij weten het,
onze ouders hebben het ons verteld.

4 Wij willen het onze kinderen niet onthouden,
wij zullen aan het komend geslacht vertellen
van de roemrijke, krachtige daden van de HEER,
van de wonderen die hij heeft gedaan.

Het geeft duidelijk aan dat God mensen gebruikt om het evangelie te horen.... Tuurlijk moet het van God komen maar dat neemt je verantwoordelijkheid als ouders (denk aan de doopbelofte die je doet) en ook als kerk voor kinderen niet weg. En de bijbel is vol van voorbeelden van mensen (en de Mensenzoon) die vormen juist aanpassen aan mensen om het evangelie begrijpelijk te brengen...

En vergeet nooit dat je als mens van nature wel verdorven bent maar door de Geest in staat bent om goede dingen te doen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 19:59

Andre schreef:
PeterD schreef:Allebei gaan ze de hele dienst mee naar de kerk, de oudste vanaf haar 2e jaar, de jongste vanaf dat ze 3,5 is. De oudste verteld mij haarfijn na de dienst waar de kern van de preek over ging.

Niet om flauw te doen, maar je hebt wel voorbeeldige kinderen dan.
Vanaf 2 jaar al je mond dicht houden ruim een uur, das redelijk uniek vind ik.

Batterij er uit halen en het lukt! :mrgreen:
Idd, de oudste zat echt muisstil en te luisteren!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 20:01

Marnix schreef:Dat klopt... maar God gebruikt daar wel mensen voor... wat zou evangelisatie bijvoorbeeld anders voor doel hebben? En lees het begin van Psalm 78 eens.

Ik heb nergens ontkend dat God middelijk werkt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2005 20:20

Weet ik. Ik heb ook nooit jou daarvan beschuldigd ;)

Wel is het zo dat het werken van God door mensen niet iets is waar je machteloos tegen bent.... Je kan er als mens op verschillende manieren mee omgaan.... Daarin geeft Hij je verantwoordelijkheid... die had Paulus wat betreft de manier van evangeliseren die hij koos.... die hebben we nu in de kerk ook :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 09 jan 2005 19:14

Deze avond heb ik een online kerkdienst bekeken waar m.i. op een fijne manier aandacht wordt gegeven aan de jeugd, maar ook aan de oudere:

Voorganger: ds. J. Werkman,
te zien is de middagdienst opgenomen op 09-01-2005 in de kerk van Wetsinge-Sauwerd.
Met als tekst Zondag 33

http://www.internetkerkdienst.nl/

henkjan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor henkjan » 11 jan 2005 23:48

heeft dat wat met een kerkdienst te maken :( !!!
schandalige zeg om daar de jeugt mee te lijden naar het huize gods!!

vriedelijke groet
nou ik ben een jongen van 18 jaar
en in vind het leuk om aan deze site te moge deelnemen

Terug naar “Archief”