het koningshuis? AFSCHAFFEN!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

het koningshuis? AFSCHAFFEN!

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 mar 2003 12:47

Mensen vinden jullie ook niet dat we een republiek moeten worden. Heel het konigshuis is belachelijk. Een grote poppenkast. Refo's hebben vorsten als idolen (zie Terdege en Gezinsgids, belachelijk) in plaats van sporthelden. Dan doe ik toch liever met de laatste mee. Die presteren tenminste wat. daarom: SCHAF DE MONARCHIE AF!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 04 mar 2003 12:57

En dan nu graag de echte argumenten.

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Re: het koningshuis? AFSCHAFFEN!

Berichtdoor Marjolijn » 04 mar 2003 13:01

Rudolf Meuser schreef:Dan doe ik toch liever met de laatste mee. Die presteren tenminste wat. daarom: SCHAF DE MONARCHIE AF!

Nou, die presteren wat! Sporthelden zijn de symbolen van de wegwerpcultuur!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 mar 2003 13:02

Stel dat je dat zou doen. De monarchie afschaffen. Wat krijg je daar dan voor terug. Misschien wel een of andere gek die denkt president te kunnen worden en het ook nog wordt doordat hij gewoon veel geld heeft en leuk kan praten.

Er is helemaal wat mij betreft niets mis met ons koningshuis. Dus zeker niet afschaffen. Sterker nog, misschien wel iets meer macht geven. Een koning of koningin zit veel langer dan een premier en een regering en kan daardoor een stabielere factor zijn.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 04 mar 2003 14:14

Rudy, monarchen hebben (terecht of niet) een soort van voorbeeld functie in de wereldmaatschappij. Al is ons koningshuis compleet machteloos qua regering, ze kunnen wel het volk een bepaalde steun geven.
Een voetbalster is, zoals marjolein zegt, maar tijdelijk. Na een jaar of 4 zijn ze weer vergeten. Er straalt totaal geen hoop uit.

Natuurlijk kan een goede president dezelfde taak als een monarch vervullen. Zolang het maar niet zo'n waanzinnig persoon is als Bush.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 mar 2003 14:17

Is er niets mis met het koningshuis? Wat dacht van prinses Margarita dan enzo? Een president kan ook een voorbeeldfunctie hebben.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 mar 2003 16:15

Margarita is GEEN lid van het koninklijk Huis. Ze is wel een lid van de koninkijke familie.

Even voor de duidelijkheid:

In Nederland wordt onderscheid gemaakt tussen de begrippen Koninklijke Familie en Koninklijk Huis. Niet elk lid van de familie Oranje-Nassau is lid van het Huis. De Koninklijke Familie bestaat uit Prinses Juliana, Prins Bernhard en al hun kinderen en kleinkinderen en hun echtgenoten. Het lidmaatschap van het Koninklijk Huis is bij wet geregeld. Lid zijn, naast het staatshoofd, het afgetreden staatshoofd, en de leden van de Koninklijke Familie die voor troonopvolging in aanmerking komen. De echtgenoten van de leden van het Koninklijk Huis zijn ook lid van het Koninklijk Huis. De Koning is het hoofd van het Huis.

Kuiffje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kuiffje » 04 mar 2003 16:16

Rudolf Meuser schreef:Is er niets mis met het koningshuis? Wat dacht van prinses Margarita dan enzo? Een president kan ook een voorbeeldfunctie hebben.

Laat ze jou zo beledigende uitspraken maar niet horen want die gehele affaire rond prinses Margarita is volgens mij haar eigenschuld. Nu maakt ze zelf het koningshuis belachelijk. Maar zulke uitspraken als jij doet vind ik niet gepast. ARGUMENTEN die zie ik niet. leg dat maar eens uit,
Ik Groet u, Kuifje

CHE een verantwoorde keuze

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 mar 2003 16:17

waarom mag ik niet tegen de monarchie zijn?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 mar 2003 16:19

Natuurlijk mag je er "tegen" zijn. Maar de meest stabiele Staten zijn die waar een Koning aan het hoofd staat. Dus ik zou eerst nog maar even goed nadenken of het wel zo verstandig is.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 mar 2003 16:20

Wat dacht je van Amerika dan, daar gaat het perfect.
Beatrix is de rijkste vrouw van Nederland. Dat heeft ze nog niet eens zelf verdiend. Te gek om los te lopen.

Kuiffje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kuiffje » 04 mar 2003 16:24

Rudolf Meuser schreef:Wat dacht je van Amerika dan, daar gaat het perfect.
Beatrix is de rijkste vrouw van Nederland. Dat heeft ze nog niet eens zelf verdiend. Te gek om los te lopen.

Vond jij de laatste verkiezingen in Amerika echt bijzonder goed gaan. Nou ik niet. En dan zeggen dat het daar perfect gaat. Ze vechten er bijna om om daar president te worden.
En wat heb je nu ineens weer tegen onze koningin. De oranje familie is altijd al rijk geweest dus. ARGUMENTEER eens iets meer voordat je wat zegt.
Ik Groet u, Kuifje

CHE een verantwoorde keuze

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 mar 2003 16:26

Amerika perfect??? De president beslist maar even om maar een paar honderd duizend militairen naar een ander land te sturen.

De president kan alleen maar president worden door veel geld te hebben. En door precies de dingen te zeggen die de meeste mensen willen horen.

En wat is het probleem dat onze Koningin toevallig misschien wat veel geld heeft? Had jij het zelf graag willen hebben? Elke dag in de belangstelling staan. Elke dag maar weer mensen die langs komen. Altijd maar vriendelijk zijn.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 mar 2003 16:27

Het koningshuis heeft GEEN enkele functie. Dat is toch overduidelijk. Een (gekozen) president kan veel beter het volk vertegenwoordigen dan een vorst.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 mar 2003 16:29

Dus krijgen we straks een figuur als Pim Fortuin of Ratelband die opeens bedenkt, He ik wil wel even president worden. Ach laat ik dat maar eens doen de komende jaren.

Terug naar “Archief”