Welk nut heeft de wet Gods?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 20 feb 2003 12:04

surfer schreef:in eerste instantie.

Daarin heb je enigszinds gelijk, maar komt dat niet eerder voort uit de mens zelf, dan dat God dat zou toepassen om iemand te behouden.

Deze manier van redeneren van het dreigen met oordeel, is dat niet de reden waarmee veel mensen en voornamelijk in de zwaar behoudenere groepen, geconfronteerd worden? Om mensen eronder te houden i.p.v. te wijzen op de liefdevolle God, die ernaar verlangt om weer verenigd te zijn met Zijn schepping?
De volgende tekst is een veel gebruikte en gescandeerde tekst:
Romeinen 7:24
Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods ?

Er wordt gestopt bij het vraagteken en men leest vaak niet verder, waar staat:
Romeinen 7:25a
Gode zij dank door Jezus Christus , onze Here!
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 01 mar 2003 20:05

hoe zit het met de regel : 6 dagen zult jij werken en de 7e zal je rusten ?
volgens mij wil niemand dat gebod houden

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 01 mar 2003 21:27

D.Duck schreef:hoe zit het met de regel : 6 dagen zult jij werken en de 7e zal je rusten ?
volgens mij wil niemand dat gebod houden

hoezo niet? met deze bewering kan ik weinig, kun je uitleggen hoe je dat bedoelt? wil iedereen meer werken, of minder, of helemaal niet (klinkt overigens niet heel slecht :D )?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 01 mar 2003 21:34

Een dag rust om aan God te besteden... ik vind het soms weldadig!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 01 mar 2003 21:38

nee ik bedoel de 7e dag
volgens mij word er op de eerste dag gerust en dat klopt denk ik niet

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 02 mar 2003 01:13

D.Duck schreef:en nu even serieus :(

Bijbels antwoord: de zevende dag is de Shabath, de rustdag ingesteld door God ten tijden van de schepping. God heeft deze dag dus gegeven aan heel de schepping en niet specifiek aan de joden.
Kerkelijk antwoord: de eerste dag omdat wij (de kerken) dat zo ingesteld hebben, om ons te distantieren van de joden.

Wat belangrijker is, om te vragen of het relevant is op welke dag de rustdag te vieren?Naar de joden toe is het weldegelik releveant. Een groot bezwaar van de joden, om Jezus niet te accepteren is dat de christenen de rustdag hebben verplaatst. Dat zou een goed argument zijn om weer op de zaterdag de Shabbat te vieren. Erkennen naar de joden dat wij de rustdag op een verkeerde dag vieren.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2003 08:41

Er is al een topic aan de rustdag gewijdt die daarover gaat, misschien die eerst lezen en dan daarin verder discusieren.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 02 mar 2003 14:46

joepie schreef:Er is al een topic aan de rustdag gewijdt die daarover gaat, misschien die eerst lezen en dan daarin verder discusieren.

Waarom? Dit Topic gaat over de Thora en de rustdag is er onderdeel van.
Dit is dus weer een goede toepassing waarom de Thora ook voor de christenen geldt, want daarin kunnen we direct lezen wat God van ons vraagt. Hij vraagt om de rustdag te vieren en op welke dag doet er niet zo toe. De rustdag is ingesteld om mens en dier letterlijk rust te geven van de afgelopen week. Dat wij daar van willen afwijken is ons probleem, want de hele maatschappij gaat op een gegeven moment naar zijn gloria.
In het verre oosten is weleens geprobeerd een 10 daags werkweek in te stellen. De meeste mensen, kregen bergen met lichamelijke en geestelijke klachten.

Toch is het belangrijk er over na te denken of God wel zo tevreden is dat wij een andere dag hebben ingesteld. In hoeverre hebben wij God lief om zijn cadeau, de shabbath(de joden ervaren dat zo als geschenk van God), te vieren op de dag dat Hij die ingsteld heeft en niet omdat wij dat nu zo eenmaal bepaald hebben?

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2003 14:51

Omdat je nu alles dubbel gaat zeggen, en dan kunt reageren op al gemaakte opmerkingen. Nu gaat het erover wat het NUT is van de wet.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 02 mar 2003 15:21

joepie schreef:Omdat je nu alles dubbel gaat zeggen, en dan kunt reageren op al gemaakte opmerkingen. Nu gaat het erover wat het NUT is van de wet.

Is je dat dan nog niet duidelijk?
Wie de Thora verwerpt kan de rest van de bijbel ook wel weg mikken.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2003 20:02

Ik noem het maar gewoon de wet Gods. En waarom die van nut is heb ik al eerder beantwoordt. Dat kunnen we vinden in de Bijbel. rom. 3:20.
De wet leert ons zonde kennen. Heel gemakkelijk. Zonder de wet zouden wij niet weten wat zonde is.
Dus ik weet het allang snap niet wat je nu nog wil weten.

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 04 mar 2003 14:53

Iedereen is geschapen als individueel mens met een vrije wil om keuzes te maken. De wetten (Gods woord/de scheppingswetten) zijn er voor ons om op een juiste manier, zoals God het wil, in de schepping te leven/werken. Het is dus erg belangrijk om de ze wetten goed te leren kennen en ze juist te leren gebruiken.
Neem bijvoorbeeld zaaien en oogsten, simpel dacht ik, nou het gaat dus behoorlijk diep. Als je slechte gedachten / handelingen zaait dan zal het zeker op je terug komen. Zo is het hetzelfde met goede dingen. Actie reactie, boontje komt om z'n loontje, je hoort het zo vaak. Alle dingen die je overkomen heb je dus in een bepaalde zin zelf veroorzaakt "gezaait". Als iedereen nou eens goede gedachten/handelingen uitzond zou de wereld er een stuk beter uitzien.
Zo zijn er nog vele andere wetten die perfect in elkaar zitten.
Het is aan de mensen en hun vrije keuze om te kiezen voor het goede of het kwade en daarmee hun eigen weg te kiezen.

Dit is mijn mening over dit onderwerp.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 04 mar 2003 17:05

joepie schreef:Er is al een topic aan de rustdag gewijdt die daarover gaat, misschien die eerst lezen en dan daarin verder discusieren.

Precies. De vraag was "Waarvoor dient nu die wet?". laten we bij het onderwerp blijven, anders wordt het te chaotisch.

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 04 mar 2003 20:44

henkie schreef:

Precies. De vraag was "Waarvoor dient nu die wet?". laten we bij het onderwerp blijven, anders wordt het te chaotisch.

dus je geeft toe dat het hier niet allemaal even netjes is? :mrgreen:
maar okee dan zal ik dat onderwerp maar (even) opzoeken
zal wel moeilijk zijn
alles is zo goed (gesorteerd)
:lol:

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 mar 2003 21:27

joepie schreef:Ik noem het maar gewoon de wet Gods. En waarom die van nut is heb ik al eerder beantwoordt. Dat kunnen we vinden in de Bijbel. rom. 3:20.
De wet leert ons zonde kennen. Heel gemakkelijk. Zonder de wet zouden wij niet weten wat zonde is.
Dus ik weet het allang snap niet wat je nu nog wil weten.

Dat is, maar magertjes zeg. Het is vreemd dat de Thora alleen daar voor bedoeld zou zijn. Wat is dan wel. De gehele thora is een beeld van het werk van Jezus. Zijn naam komt zelfs voor in het OT. De naam van het boek Jozua is het zelfde als de naam Jezus. In het hebreeuws, worden beide aangeroepen met Yeshua. Jozua is een profetisch boek aangaande Jezus.
Maar om bij de Thora te blijven(of je het leuk vindt of niet ik blijf het Thora noemen, om onderscheidt te maken dat het niet om slechts duffe wetten gaat) . De tabernakel bijvoorbeeld is een compleet beeld van wat Jezus voor ons gedaan heeft. Hij stierf voor ons(brandoffer altaar), via Zijn bloed dat vloeide kunnen we ons wassen (kopere wasvat) om bij God te komen (heilige der heilige), daar bid Jezus dag en nacht voor ons om vergeving (grote verzoendag priester sprenkelt bloedt op de ark).

Zo nu jullie weer.

Terug naar “Archief”