Grootste aanhang, God of satan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 10:56

Raido schreef:Ja dat laat God toe... en trouwens er staat in de Bijbel dat het een klein kuddeken zou zijn (die niemand tellen kan), maar God heeft minder aanhangers dan Satan... omdat daar volgens ons dus alle mensen ondervallen die niet christelijk zijn (zoiezo)

Wat is 'klein' in jouw ogen? 100? 1000? 1000000?1000000000000? Het is maar hoe je dat bekijkt natuurlijk! Er waren ook maar twaalf discipelen, maar dat wil niet zeggen dat zij alleen in God geloofden...
Wie zijn die 'ons'? Ik geloof dat in ieder geval niet, terwijl ik toch met beide voeten in refoland sta!

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 04 jan 2005 10:58

Raptor schreef:Het kan er bij mij namelijk niet in (gevoelsmatig) dat satan meer aanhangers heeft (gehad) dan God. Zou God het toestaan dat er meer van Zijn schepselen in de hel zijn dan in de hemel? Bij een aardse wedstrijd zou satan dan gewonnen hebben...

Interessante gedachte ... Misschien zou je eerst moeten definieren wanneer de Satan gewonnen heeft. Wanneer er meer mensen naar de hel gaan dan naar de hemel, of in een andere situatie.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 11:00

Floefloe schreef:
Raptor schreef:Het kan er bij mij namelijk niet in (gevoelsmatig) dat satan meer aanhangers heeft (gehad) dan God. Zou God het toestaan dat er meer van Zijn schepselen in de hel zijn dan in de hemel? Bij een aardse wedstrijd zou satan dan gewonnen hebben...

Interessante gedachte ... Misschien zou je eerst moeten definieren wanneer de Satan gewonnen heeft. Wanneer er meer mensen naar de hel gaan dan naar de hemel, of in een andere situatie.

Lees ook verder:
Het is een vraag waar denk ik geen antwoord op te geven is, omdat wij (met ons bekrompen verstand) God niet in alles begrijpen. Dat hoeft ook niet, dat wat wij (kunnen) weten is genoeg om zalig te worden. Het gaat me ook niet om de aantallen op zich, dat is duidelijk.

Satan zal nooit winnen, want hij heeft al verloren...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 11:05

Dat staat toch in mijn post Raptor?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 12:41

Raido schreef:Dat staat toch in mijn post Raptor?

Yep, maar mijn antwoord was een antwoord op de reactie van Floefloe... Het is overigens niet de bedoeling van mijn topic, zoals eerder vermeld...

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 04 jan 2005 16:56

[/quote]Tijdens de omwandeling van God op de aarde waren er mensen van de duivel bezeten, er zullen inderdaad ook gewoon psychisch zieken geweest zijn die zo genoemd worden, maar bijvoorbeeld de twee bezetenen in Gardara, daar was duidelijk de duivel die in hun was, dat heb je nu niet (meer).

Dat heb je in deze tijd wel degelijk nog steeds! Alleen al op de christelijke school waar mijn broertje op zit vertellen angstige klasgenoten hem dat ze na het luisteren van bepaalde muziek bang worden, en dingen moeten doen die ze eigenlijk niet willen, alsof er iets in hun zit waar ze niet vanaf komen...Misschien dat dit meer voorkomt op juist christelijke scholen, omdat de duivel juist daar moet voorkomen dat mensen er in gaan geloven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 21:01

Ok... maar of dat van de duivel bezeten is, ik weet exact waar je het over hebt, toch is vaak iets wat je je inbeeld... nee ik ontken of ontkracht de macht van de demonen niet... ik ken ze.

Toch kun je het niet echt zien zoals het toen was...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 08:06

Raido schreef:Ok... maar of dat van de duivel bezeten is, ik weet exact waar je het over hebt, toch is vaak iets wat je je inbeeld... nee ik ontken of ontkracht de macht van de demonen niet... ik ken ze.

Toch kun je het niet echt zien zoals het toen was...

Ben je erbij geweest dan? :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jan 2005 10:36

De Bijbel is er duidelijk over, ja dus ik was er bij

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 05 jan 2005 16:19

Raido schreef:Ja dat laat God toe... en trouwens er staat in de Bijbel dat het een klein kuddeken zou zijn (die niemand tellen kan), maar God heeft minder aanhangers dan Satan... omdat daar volgens ons dus alle mensen ondervallen die niet christelijk zijn (zoiezo)
Volgens mij wordt het kleine kuddeke hier een beetje uit de context getrokken. Gaat dit niet gewoon over de kleine groep gelovigen die naar de bergrede luisterde?

En of de weinigen uitverkoren betrekking hebben op het aantal mensen wat gered zal worden... ik ben bang van wel. Zeker gezien de gelijkenis van de brede en de smalle weg (velen zijn er die op de brede weg naar het verderf lopen en slechts weinigen op de smalle weg naar het behoud). Ook als we om ons heen kijken klopt dit beeld helaas maar al te goed. Zelfs als alle (naam) christenen gered zouden zijn zou het een minderheid zijn en dat is helaas al niet realistisch. De Here Jezus zegt immers dat er een groep zal zijn die het evangelie aanneemt maar waar het geen wortel schiet en een deel waar het later verstikt door onkruid. Ik zou graag willen dat het er meer waren, ja dat ieder mensen gered zou worden (en het is voor mij een grote troost dat God dit ook wil - 1Tim2:4), maar ik ben bang dat het niet zal gebeuren :cry:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 05 jan 2005 20:50

ondanks dat we in "god geloven" en misschien ons best doen om naar gods geboden te leven.
zijn we toch aanhangers van het kwade. dus zijn we tendiepste aanhangers van de duivel.

aanhangers?? ja we hangen (houden vast) aan het kwade.

André

Berichtdoor André » 05 jan 2005 20:56

suus_ schreef:aanhangers?? ja we hangen (houden vast) aan het kwade.

Mhaw, ben ik niet met je eens, als ik b.v. Zondag 52 lees:

Vraag 127: Wat is de zesde bede?

Antwoord: En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Dat wil zeggen:
Wij zijn van onszelf zó zwak, dat wij zelfs geen ogenblik kunnen standhouden1, en bovendien houden onze doodsvijanden - de duivel2, de wereld3 en ons eigen vlees4 - niet op ons aan te vechten.
Daarom bidden wij U: wil ons toch staande houden en sterken door de kracht van uw Heilige Geest, zodat wij in deze geestelijke strijd niet het onderspit delven5, maar altijd krachtig tegenstand bieden, totdat wij uiteindelijk de volkomen overwinning behalen6.

1 Ps 103:14-16; Joh. 15:5. 2 Ef. 6:12; 1Pet. 5:8. 3 Joh. 15:19. 4 Rom. 7:23; Gal. 5:17. 5 Mat. 26:41; Mar. 13:33; 1Kor. 10:12, 13. 6 1Tes. 3:13; 5:23.

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 05 jan 2005 21:12

ik zou het niet weten, weet wel dat ik in ieder geval ook niet in satan geloof, dan nog eerder in god.
gods hand creeërt prachtige dingen

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 06 jan 2005 15:10

Mhaw, ben ik niet met je eens, als ik b.v. Zondag 52 lees:

Vraag 127: Wat is de zesde bede?

Antwoord: En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Dat wil zeggen:
Wij zijn van onszelf zó zwak, dat wij zelfs geen ogenblik kunnen standhouden1, en bovendien houden onze doodsvijanden - de duivel2, de wereld3 en ons eigen vlees4 - niet op ons aan te vechten.
Daarom bidden wij U: wil ons toch staande houden en sterken door de kracht van uw Heilige Geest, zodat wij in deze geestelijke strijd niet het onderspit delven5, maar altijd krachtig tegenstand bieden, totdat wij uiteindelijk de volkomen overwinning behalen6.

we zijn toch zo zwak dat wij het kwade aanhangen??[/quote]

migel_bodarn
Verkenner
Verkenner

Re: Grootste aanhang, God of satan?

Berichtdoor migel_bodarn » 08 jan 2005 20:49

Raptor schreef:Tijdens het mediteren kwam ik afgelopen weekend het volgende tegen in mijn brein.

Wie zou er meer aanhangers hebben, God of satan?

Dit bekrompen brein kon er niet mee uit de voeten, misschien zijn er mensen die willen proberen te helpen in nood?

Los van het feit dat ik zelf ook vaak mediteer, heb ik het idee dat god meer aanhangers heeft... dan de antichrist. Toch maak ik me vaak zorgen over het groeiende aantal aanhangers van de antichrist. Kijk eens om je heen naar de wereld.. laatst las ik ergens een stukje over Noorse satanaanbidders die nota bene grafschennis pleegden om bizarre rituelen te plegen. En dan die muziek... ook op zenders als mtv en tmf te zien. Ik maak me er grote zorgen over.

Terug naar “Archief”