Wie bepaald de datum voor Pasen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Wie bepaald de datum voor Pasen.

Berichtdoor cornelis » 01 jan 2005 19:06

Wie kan mij hier antwoord opgeven?
Want Kerst heeft wel een datum,en waarom Pasen niet?
Ik wacht af.
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 01 jan 2005 19:23

ik zou niet weten wie en/of de datum bepaalt

Maar er kan geen vaste datum zijn voor Pasen, omdat het een paar dagen na goede vrijdag is. Goed Vrijdag valt altijd op vrijdag, dus een vaste datum zoals met kerst kan al niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Retep
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 dec 2004 17:49

Berichtdoor Retep » 01 jan 2005 19:33

By default, for years after 1752, Easter is calculated according to the rules of the Gregorian Calendar, introduced in 1582, and adopted in England in September 1752. For years to 1752, the Julian Calendar is used. Alternatively, you may force the use of the Gregorian or Julian Calendars.

If the All Sundays box is ticked then the Almanac displays all the Sundays in the year, using the Common Worship Calendar of the Church of England. Both Sunday titles and Proper numbers are shown, determing both the Collect and the lectionary. The All Sundays option is only valid from 1997.


http://www.ely.anglican.org/cgi-bin/easter

Retep
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 dec 2004 17:49

Berichtdoor Retep » 01 jan 2005 19:34

Meer, en int Nederlands:

Definitie: Pasen is de eerste zondag ná de eerste volle maan óp of ná het begin van de lente (21 maart).
Nuance: De bedoelde volle maan is niet de volle maan die wij normaal plaatselijk waarnemen maar een bepaalde standaard "Paschal - PFM" die wereldwijd geldt omdat de kerk niet afhankelijk wilde zijn van astrologen.

Dit werd o.a. vastgesteld in het jaar 325 door de "First Council of Nicaea", in de "Easter Controversyzie". zie ook deze Kalenders en tijdrekening, feesten en oorsprong en The Calendar FAQ.

citaat uit:Paasdatumalgoritmes & achtergrond
"Easter is the Sunday following the first Luna XIV (the 14th day of the moon) that occurs on or after XII Kalendas Aprilis (21 March)."


http://members.lycos.nl/bouwzelf/paasdata.htm

Google rulet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Re: Wie bepaald de datum voor Pasen.

Berichtdoor Divrei Shmuel » 01 jan 2005 20:46

cornelis schreef:Wie kan mij hier antwoord opgeven?
Want Kerst heeft wel een datum,en waarom Pasen niet?
Ik wacht af.
Een vriendelijke groet van Cornelis.
Sedert 1900 jaren wordt de datum voor pasen door Rome geleid, bewust anders dan de oorspronkelijke vaste Bijbelse datum; hoe het sedertdien wordt berekent, moet iemand anders maar voor zijn rekening nemen, ik vindt het te vervloekt om me daar mee bezig te houden! Wie het heeft veranderd? Viktor van Rome in de 2e eeuw (zie Eusebius, Kerkgeschiedenis 5:24).
Voorts is de betekenis van het woord Pasen, afgeleidt van Pesach of Pascha verandert tot de naam van een dag, terwijl het de duiding van een 1 jarig offerlam dat werd geslacht voor elk gezelschap op de vooravond van de 14e van de 1e maand volgens de Schrift; en ook de Masjiach zelf wordt door Paulos Pascha genoemd. Breek mij de bek dus niet open over "Pasen".

Sam

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 01 jan 2005 23:31

Met ds. C. de Boer zeg ik het is jammer dat Nicea afgeweken is van de Bijbelse data. Dit ongeveer schreef hij een jaar of 10 geleden in "de Waarheidsvriend".

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2005 02:33

Niet vergeten dat tussendoor de kalender ook nog een keer is veranderd door de Westerse kerk, terwijl het Oosten de juliaanse kalender hanteert.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 03:08

Uit Eusebius Kerkgeschiedenis blijkt dat men de 14e aanhield in (Klein) Azie, zoals hen naar hun zeggen was overgeleverd. Men hield het vanaf de dag dat het gezuurde (uit de huizen) werd weggedaan.
Ook in latere(?) geschriften zoals de Didascalia Apostolorum (orgineel ws in Aramees [Syrie], gedateerd 2e helft 3e eeuw, versies in het Aramees; Lat. en fragmenten in het Gr. zijn over) werd nog opgeroepen om voor de juiste datum te rade te gaan bij de broeders uit de besnijdenis, daar die de juiste datum wisten (zie Did. Apost. V 17).

Sam

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2005 03:11

Maar is het echt een drama dat pasen nu op andere dagen valt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Re: Wie bepaald de datum voor Pasen.

Berichtdoor Brion » 02 jan 2005 03:46

Divrei Shmuel schreef:.......Sedert 1900 jaren wordt de datum voor pasen door Rome geleid, bewust anders dan de oorspronkelijke vaste Bijbelse datum; hoe het sedertdien wordt berekent, moet iemand anders maar voor zijn rekening nemen, ik vindt het te vervloekt om me daar mee bezig te houden!

Wat bedoel je eigenlijk met "ik vind het te vervloekt"?
Vervloekt is een groot woord hoor........

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Re: Wie bepaald de datum voor Pasen.

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 11:41

Brion schreef:
Divrei Shmuel schreef:.......Sedert 1900 jaren wordt de datum voor pasen door Rome geleid, bewust anders dan de oorspronkelijke vaste Bijbelse datum; hoe het sedertdien wordt berekent, moet iemand anders maar voor zijn rekening nemen, ik vindt het te vervloekt om me daar mee bezig te houden!

Wat bedoel je eigenlijk met "ik vind het te vervloekt"?
Vervloekt is een groot woord hoor........
De datum die HASJEM instelde veranderen heeft een anti-semitisch tintje als je de gegevens van de ontstaansgeschiedenis bestudeert. Het is dus vanuit een vervloekende houding tegenover de Joden. Men heeft echter over het hoofd gezien dat G-d Zelf data vast had gelegd en dat het dus geen toeval was met welke hoogtijdagen Jesjoea stierf en opstond. Elke motivatie om die dag te wijzigen is dus nit enkel een distantieren van de Joden, maar ook van G-d op dat punt. Vervloekt is mischien een groot woord ja, maar in mijn achterhoofd dacht ik aan wat HASJEM verscheiden malen gezegd heeft, beginnende bij Avraham (zie Gen.12:3; Num.24:9). Kortom, ik had even geen behoefte om te analyseren waar het ook allemaal weer precies in de concilies, etc. staat geschreven, wat ons (Joden naar het vlees) tot vloek bedoeld was.

Sam

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 08:25

et joodse Pesach en het christelijke paasfeest kunnen qua tijd ver uiteen liggen.

Het joodse Pesach begint op de avond van de 14e Nisan (omstreeks maart/april). De 14e Nisan valt op de dag dat het volle maan is en in de maand waarvan de 14e dag, van de nieuwe maan af gerekend, valt op of na de lente-equinox.

Het christelijke paasfeest (1e paasdag) begint volgens de christelijke kalender op de eerste zondag na de eerste volle maan vanaf het begin van de lente (20/21 maart). Daardoor kan het christelijke paasfeest in een periode van 34 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april. Overigens valt Pasen in de Orthodoxe kerken zoals de Grieks Orthodoxe kerk om de zoveel jaar, dus niet ieder jaar, samen met dat van westerse kerken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 03 jan 2005 19:29

Raido schreef:Het joodse Pesach begint op de avond van de 14e Nisan (omstreeks maart/april). De 14e Nisan valt op de dag dat het volle maan is en in de maand waarvan de 14e dag, van de nieuwe maan af gerekend, valt op of na de lente-equinox.
Pasen is een Nederlandse afgeleide van het woord Pas'cha, dit woord staat in het N.T. (maar ook in de geschriften van de 1e eeuwse Joodse historcus Josefus - Josef ben Matthias HaKohen en in de geschriften van de 1e eeuwse Joodse filosoof Philo van Alexandrie) en wel met Griekse letters in de Griekse grondtekst te vinden, maar is feitelijk een Aramees woord. Het betekent hetzelfde als het Hebreeuwse woord Pessach.
Velen denken dat dit de naam van het feest is, dat men viert van 's avonds (d.i. de namiddag) 14 Nisan t/m ’s avonds (namiddag) 21 Nisan. Pessach zo begrijpen komt door het inslijten van de Joodse traditie om het zo te noemen. Deze periode van 15-21 Nisan heet volgens de schriften "(het) feest van de ongezuurde broden" (Ex.13:15; 34:18; Lev.23:6; Deut.16:16; 2 Kron.8:13; 30:13, 21; 35:17), en volgde op Pessach. Maar feitelijk gaat het om een bijzonder offer: "Het is het pessach-offer voor de Eeuwige" (Ex.12:27). Een offer i.v.m. het Pessach-feest dus? Niet dus; het offer zelf wordt Pessach genoemd: "en slacht het pessach(-offer)" (idem. 12:21, zie ook 2 Kron.30:15; 35:11; Ezra 6:20). Het Pessach was een eenjarig manlijk geiten- of schapenlam, waaraan geen gebrek was (Ex. 12:3-6,21).

Sam

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 24 jan 2005 19:12

Ik weet niet zeker of ik dit hier mag plaatsen, maar dat hoor ik dan wel. Maar ik was op internet op zoek naar een algorithmetje voor een agendaprogrammaatje om de datum van pasen in een bepaald jaar te kunnen bepalen. En toen vond ik onderstaande source (in pascal).
Het werkt fantastisch, maar alleen snap ik de clou niet. Kan iemand het doorgronden? Alle variabelen zijn gehele getallen.

x := jaar;
a := x mod 19;
b := x mod 4;
c := x mod 7;
d := (19 * a + 24) mod 30;
f := 0;
if x < 2500 then
f := 3; {correction}
if x < 2300 then
f := 2; {for}
if x < 2200 then
f := 1; {centuries}
if x < 2100 then
f := 0;
if x < 1900 then
f := 6;
if x < 1800 then
f := 5;
if x < 1700 then
f := 4;
e := (2 * b + 4 * c + 6 * d + 5 + f) mod 7;
e := 22 + d + e;
m := 3;
if e > 31 then begin
m := 4;
e := e - 31
end;
maand := m;
dag := e;
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten

cron