herinvoering biecht, pkn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 31 dec 2004 13:48

Sapman schreef:Ik persoonlijk verkeer in de veronderstelling, dat het ten diepste de bedoeling is van de PKN om alle kerken bij elkaar te brengen, incl. de RK
Ik vind het van de biecht een speciale instelling maken, gewoon gevaarlijk, natuurlijk kan de dominee een spreekuur instellen, maar een biecht is heel wat anders dan een spreekuur, tijdens een biecht ga je je zonden immers uit de doeken doen?

Ten eerste: de PKN wil niet samengaan met de RK, zal ook nooit gebeuren, daarvoor zijn de theologische verschillen te groot.
Ten tweede: de PKN was al een pluriforme kerk, van uiterst vrijzinnig tot uiterst rechts-orthodox. Zowel de Hervormde kerk als de Gereformeerde kerk waren altijd al als een paraplu over al die stromingen heen. De samenvoeging van de drie kerken doet daar niets aan af of toe.
Ten derde: het kan helemaal geen kwaad een keer je zonden te belijden voor een medemens. Het kan verschrikkelijk opluchten en als je dan samen in gebed gaat en ze ook voor God neerlegt is dat alleen maar vrijmakend.
En de biecht zal nooit een officiële instelling worden binnen de PKN of welke protestantse kerk dan ook. Wij kennen dat sacrament niet. En dat zal ook nooit een sacrament worden...

Riska

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 01 jan 2005 13:34

Liesl schreef:
Jannoek schreef:ik zoek het stukje uit de krant, maar kan het ff nergens vinden!
ik vind het heel vreemd eigenlijk, dat de pkn de biecht in wil voeren...

Het stond vandaag in de Telegraaf...
Waar moet dat heen, het lijkt me vreselijk deze Rooms Katholieke gewoonten.

Hoi heb er ook van gehoort dat het verkondigt word met name door tegenstanders van de pkn maar brust nergens op

groeten keuken

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2005 14:13

Niet alleen de Rooms-Katholieke Kerk, maar ook de Anglicaanse, Oud-Katholieke en meerdere Oosters-Orthodoxe Kerken hebben de biecht, hoewel niet met de absolutie die Rome er aan geeft.

Op de protestantse kerken na wordt de biecht algemeen gebruikt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 jan 2005 14:56

Mmm, toch zie ik wel 'voordelen' van een biecht. Niet een biecht zoals in de RK kerk, dat een mens jou even je zonden vergeeft, nee, dat niet.
Maar ik bedoel: je zonden opnoemen, hardop.
Hoe vaak bid je (ik!) niet: vergeeft U mij mijn zonden. Maar...weet ik wel concreet die zonden te benoemen?
Een dominee of JV leider (weet niet meer precies wie) zei eens: probeer nou eens elke avond minimaal 2 zonden te benoemen die je die dag hebt gedaan, concreet benoemen en vraag daar eens vergeving voor.
En ik kan je zeggen: soms valt dat echt niet mee. Ja, tuurlijk, ik deed niet aardig tegen die of die.
maar benoem het eens concreet: wat zei je? waarom zei je het? Waarom was het fout? Wat was er fout? Waarom wil je vergiffenis krijgen?

En als ik het zo bekijk, dan denk ik dat het 'opbiechten' van je zonden tegen iemand (kan ook tegen jezelf hoor) maar misschien ook tegen een predikant ofzo (iemand met 'beroepsgeheim') best goed zijn.
Zo leer je stil te staan bij je fouten!

Maarre, ik denk niet dat zoiets meteen in al die PKN kerken ingevoerd wordt. PKN is zo'n vreselijk breed begrip. Elke kerk, elke gemeente stelt zijn eigen regels en verplichtingen en wat ze wel en niet doen. Er zit zo'n hemelsbreed verschil tussen al die PKN kerken. Ik mijn plaats zijn er 4 PKN gemeentes, maar ze verschillen onderling zo erg, dat ze onmogelijk samen in 1 dienst kunnen zitten (jammer eigenlijk!) Maar das n ander onderwerp :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 mei 2005 23:50

Als ze de biecht weer in zouden voeren ,sluiten zijn zich aanbij de Kerk van alle tijden en plaatsen.

Wat ze ook zouden kunnen doen de modaliteiten opheffen,want er is maar een waarheid.Dat er stromingen zijn is altijd al geweest in de Kerk,maar zo als in de PKN is debakel en heeft niets meer met stroming of een bepaalde spiritualiteit te maken.

Men zou terug moeten naar de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen, en naar de theologie van de Universele Katholieke Kerk.(zonder voorvoegsels)

Terug naar “Archief”