Psalm 91.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Psalm 91.

Berichtdoor cornelis » 31 dec 2004 10:53

Ik vind deze psalm juist wat gebeurd is in Azie moeilijk.
Want volgens deze psalm heb de gelovige niets te vrezen.
Ik vind wel deze psalm vol van troost en bemoediging.
Hoe is julie ervaring.Ik ben benieuwd?
Groeten van Cornelis.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 11:18

Ofwel God heeft die zeebeving veroordzaakt om de goddelozen te straffen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 31 dec 2004 12:00

Hij die op God vertrouwt hééft ook niets te vrezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 dec 2004 14:24

Cornelis, je hebt niets te vrezen.... als je gelooft zullen de engelen je dragen.... Als je sterft dragen ze je naar God toe.

De psalm zegt niet dat de gelovige geen problemen kent of niet door rampen getroffen kan worden. De voorbeelden zijn er genoeg.... auto-ongelukken, rampen, bomaanslagen, vervolgingen, marteling van christenen. Toch hoef je daar niet bang voor te zijn. Jezus zegt: Weest niet bevreest voor hen die alleen het lichaam kunnen doden.... Daarmee geeft Hij aan dat als je sterft als gelovige je niet bang hoeft te zijn.... Paulus zegt dit ook: dat machten, krachten, dood etc. ons niet kunnen scheiden van de liefde van God die is in Jezus Christus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 21:15

Raido schreef:Ofwel God heeft die zeebeving veroordzaakt om de goddelozen te straffen?
...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 31 dec 2004 21:49

Raido schreef:
Raido schreef:Ofwel God heeft die zeebeving veroordzaakt om de goddelozen te straffen?
...

Wie zal het zeggen?

Het is in elk geval wel een roepstem tot ons. BEKEERT U!
Wij zijn niet beter, hoor.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 dec 2004 21:50

caprice schreef:Hij die op God vertrouwt hééft ook niets te vrezen.


Inderdaad, niet dat er dan niks kan gebeuren. Maar God is 100% betrouwbaar. (de dominee preekte erover vanaaf :wink: )

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jan 2005 17:06

Yael schreef:
caprice schreef:Hij die op God vertrouwt hééft ook niets te vrezen.


Inderdaad, niet dat er dan niks kan gebeuren. Maar God is 100% betrouwbaar. (de dominee preekte erover vanaaf :wink: )


Ja, maar wat schieten ze daar in Azie mee op? Ik vind het steeds moeilijker worden om God te begrijpen. Hij is toch de Almachtige? Nou, dan! Bij mensen geldt : wie helpen kan en het niet doet, is medeplichtig.
Wat heb ik aan een almachtige God die zwijgt en niets doet? Kun je net zo goed een afgod dienen, dat helpt ook niet. Ik snap het echt niet!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

André

Berichtdoor André » 02 jan 2005 17:24

Maja de Bij schreef:
Yael schreef:
caprice schreef:Hij die op God vertrouwt hééft ook niets te vrezen.


Inderdaad, niet dat er dan niks kan gebeuren. Maar God is 100% betrouwbaar. (de dominee preekte erover vanaaf :wink: )


Ja, maar wat schieten ze daar in Azie mee op? Ik vind het steeds moeilijker worden om God te begrijpen. Hij is toch de Almachtige? Nou, dan! Bij mensen geldt : wie helpen kan en het niet doet, is medeplichtig.
Wat heb ik aan een almachtige God die zwijgt en niets doet? Kun je net zo goed een afgod dienen, dat helpt ook niet. Ik snap het echt niet!

Misschien moeten we het zo bekijken als Jezus ons zegt Maja...

Lucas 13

2 Hij zei tegen hen: ‘Denken jullie dat die Galileeërs grotere zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat ze dat ondergaan hebben? 3 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal op dezelfde wijze omkomen. 4 Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? 5 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal net zo sterven als zij.’


Wij leven omdat God ons barmhartig is, daarom geloof ik weldegelijk in God.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 18:02

God is niet alleen liefde. Hij is ook een verterend vuur voor hen die niet deZijnen zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jan 2005 01:00

Yael schreef:
caprice schreef:Hij die op God vertrouwt hééft ook niets te vrezen.


Inderdaad, niet dat er dan niks kan gebeuren. Maar God is 100% betrouwbaar. (de dominee preekte erover vanaaf :wink: )


:idea: Zou God een ander betrouwbaarheidsbegrip hanteren dan wij?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 08:50

Bij ons begon de Dominee met te zeggen dat wij ons hier afvragen waarom God dit toelaat en wat nu de noodzaak hiervan is. In Azië vragen zij zich af wat wil God ons zeggen, wat is er verkeerd in ons/mijn leven.
Dat die dingen gebeuren zou iedereen toch wakker moeten schudden. Letterlijk dan.
Maar denk maar aan de ramp op 11 september, we leven weer gewoon door. Hier in Nederland ook. Niemand bedenkt of er in zijn/haar leven soms iets is wat tussen jou en God kan staan.
Zie met het grootste gemak zondag uit de kerk weer mensen hun sigaret opsteken. b.v.

Daar verbaas ik me meer over dan over het feit dat de waterbeving er is geweest. Want die dingen zullen komen, dat is voor zegd.

sela

Re: Psalm 91.

Berichtdoor sela » 03 jan 2005 08:58

cornelis schreef:Ik vind deze psalm juist wat gebeurd is in Azie moeilijk.
Want volgens deze psalm heb de gelovige niets te vrezen.
Ik vind wel deze psalm vol van troost en bemoediging.
Hoe is julie ervaring.Ik ben benieuwd?
Groeten van Cornelis.


zo'n psalm lees je inderdaad weer heel anders na de recente gebeurtenissen: vs. 7 Aan uw zijden zullen er duizend vallen, en tien duizend aan uw rechterhand; tot u zal het niet genaken.
de troost was er niet dit jaar...

Gebruikersavatar
Alexandra
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 apr 2004 14:08
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 03 jan 2005 21:51

Kijk naar Job: God heeft bij hem ook toegelaten dat hem alles afgenomen werd. Je gelooft niet in God omdat dan alles weer goed met je gaat, toch? Volgens mij kun je op deze aarde niet eens echt (lange tijd) gelukkig zijn, dat zal allemaal pas in de hemel kunnen. Wat verwacht je van dit leven? In de bijbel staat zelf, dat het uitnemendste daarvan moeite en verdriet is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalm 91.

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2005 13:20

sela schreef:
cornelis schreef:Ik vind deze psalm juist wat gebeurd is in Azie moeilijk.
Want volgens deze psalm heb de gelovige niets te vrezen.
Ik vind wel deze psalm vol van troost en bemoediging.
Hoe is julie ervaring.Ik ben benieuwd?
Groeten van Cornelis.


zo'n psalm lees je inderdaad weer heel anders na de recente gebeurtenissen: vs. 7 Aan uw zijden zullen er duizend vallen, en tien duizend aan uw rechterhand; tot u zal het niet genaken.
de troost was er niet dit jaar...


Die "troost" is er nooit geweest.... Christenen worden vervolgd en gedood om hun geloof, rampen zijn er altijd al geweest... En toch ervaren die christenen telkens weer echte troost... Want God bevrijdt en redt van de satan... Zelfs al kom je om bij een ramp... Je hoeft niet te vrezen... Hij vertrouwt je toe aan zijn engelen, die over je waken waar je ook gaat.... in de nood zal ik bij je zijn, je bevrijden en met roem overladen, je overvloed geven van dagen... en je eeuwig laten wonen in de beschutting van de Allerhoogste.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten