Moderator: Moderafo's
Michel schreef:Lalage schreef:Ik heb gestemd: gedeeltelijk gegrond op de bijbel, er kan veel uit geleerd worden, maar niet alles is waar. Je kunt hem wel lezen en erover preken, maar lees dan ook even de teksten erbij.
Dat stukje over de roomse mis vind ik echt heel erg
Wat vind je er precies erg aan? Het gaat hier over de leer, niet over de mensen.
Michel schreef:Lalage schreef:Ik heb een tijdje geleden nog meegemaakt dat evangelische kerken werden afgekraakt vanaf de kansel en dat is net zo erg, ik kan daar echt niet tegen, dat christenen onderling elkaar zwart maken. Nu moet ik wel toegeven dat ik mezelf daar ook weleens schuldig aan maak, als ik het gedrag van sommige refo's veroordeelIk zal proberen er beter op te letten...
Ik weet natuurlijk niet wat er vanaf de kansel precies gezegd is, maar nogmaals, als het gaat over de leer mogen de dingen wat mij betreft best bij de naam genoemd worden...
Michel schreef:Marnix schreef:De vraag is ook of alles wat daar in staat over de Rooms Katholieke Kerk nu nog van toepassing is. We denken toch niet dat de RKK de afgelopen 500 jaar heeft stilgestaan?
Verder vind ik de HC wel makkelijk om cathechisatie uit te krijgen.... maar om nou je hele leven lang elke zondagmiddag er weer een preek over te horen vind ik overbodig..... Dat was ook helemaal niet de bedoeling van de 2e dienst en van de schrijvers van de HC.
De synodes te Alkmaar (1573), Dordrecht (1574), de nationale synode te Dordrecht (1578), de synode van Middelburg (1581) en die van Den Haag (1586) schreven al catechismusprediking voor. De Dordtse synode (1618-19) onderschreef deze regel.
Het is dus integendeel juist wel de bedoeling geweest.
Q-Pounder schreef:nooit gehoord van HC, misschien komt het omdat ik evangelisch ben...
Die dominee zei dat in evangelische kerken niet de hele bijbel wordt behandeld in de diensten en dat hun basis daardoor te smal is. Dat is echt dikke onzin. Ik ga regelmatig naar een internationale evangelische kerk en daar wordt ook gepreekt over Numeri en over Openbaring. Toen ik dat die dominee vertelde, wist hij niet zo goed wat hij moest zeggen. Hij begon wel even te zweten toen ik uitleg kwam vragen over wat hij gezegd had. Hij bleef erbij dat het beter was om gereformeerd te zijn, maar hij kon me niet uitleggen waarom :-S
Marnix schreef:Michel schreef:Marnix schreef:De vraag is ook of alles wat daar in staat over de Rooms Katholieke Kerk nu nog van toepassing is. We denken toch niet dat de RKK de afgelopen 500 jaar heeft stilgestaan?
Verder vind ik de HC wel makkelijk om cathechisatie uit te krijgen.... maar om nou je hele leven lang elke zondagmiddag er weer een preek over te horen vind ik overbodig..... Dat was ook helemaal niet de bedoeling van de 2e dienst en van de schrijvers van de HC.
De synodes te Alkmaar (1573), Dordrecht (1574), de nationale synode te Dordrecht (1578), de synode van Middelburg (1581) en die van Den Haag (1586) schreven al catechismusprediking voor. De Dordtse synode (1618-19) onderschreef deze regel.
Het is dus integendeel juist wel de bedoeling geweest.
Tja omdat ze toen al vastgeroest in tradities zaten... de tweede kerkdienst was na de reformatie erbij gekomen als leerdienst, omdat de mensen uit de RKK niets van de bijbel afwisten. Vandaar ook dat de HC als leermethode werd gebruikt. Dat is nu toch niet meer van toepassing? De meeste mensen weten best veel van de bijbel en leren buiten de kerk ook op heel veel plaatsen over de bijbel. Christelijk onderwijs, cathechisatie, vereniging en ga zo maar door....
Marnix schreef:Kortom, waarom hebben ze op een gegeven moment de tweede dienst niet weer afgeschaft? Omdat het een traditie was geworden en mensen stappen nou eenmaal moeilijk van tradities af. Maar als je een hoop bijbelkennis hebt, waag het niet om de tweede dienst te skippen.... want dan krijg je problemen.... de tweede dienst is immers heilig.... ook al hoor je er niets nieuws
Marnix schreef:Q-Pounder schreef:nooit gehoord van HC, misschien komt het omdat ik evangelisch ben...
Hehe, zoveel mis je niet hoorHet is een soort lesboekje van 52 hoofdstukken die door middel van vragen en bijbels onderbouwde antwoorden de belangrijkste punten uit de bijbel behandelt.
Marnix schreef:Die dominee zei dat in evangelische kerken niet de hele bijbel wordt behandeld in de diensten en dat hun basis daardoor te smal is. Dat is echt dikke onzin. Ik ga regelmatig naar een internationale evangelische kerk en daar wordt ook gepreekt over Numeri en over Openbaring. Toen ik dat die dominee vertelde, wist hij niet zo goed wat hij moest zeggen. Hij begon wel even te zweten toen ik uitleg kwam vragen over wat hij gezegd had. Hij bleef erbij dat het beter was om gereformeerd te zijn, maar hij kon me niet uitleggen waarom :-S
Leuk dat hij dat niet kan onderbouwen... geeft wel aan dat hij een beetje roept wat hij altijd heeft gehoord....Het zijn gewoon enorme vooroordelen die mensen soms over evangelischen hebben...
Marnix schreef:vooroordelen omdat die predikanten weinig weten van evangelische kerken... ze weten alleen wat ze altijd te horen hebben gekregen, dat hun kerk beter is... en allerlei dingen die niet kloppen. Ik ken een predikant die een keer schreef voor het gereformeerd vrijgemaakte blad: De Reformatie. Hij ging de verschillen tussen gereformeerden en evangelischen benoemen... voor beide punten stelde hij 3 kernmerken op die de groepering typeerden. Ik liet deze vervolgens lezen aan evangelische mensen en die reageerden met: In die 3 kenmerken van de gerefomeerde kerk kan ik mezelf en mijn kerk goed terugvinden, in de 3 kenmerken van de evangelische kerken totaal niet.
Opvallend hoor
Ik ben het met je eens dat het een verschil met vroeger is dat tegenwoordig mensen zelf de bijbel lezen. Echter, ik denk dat het heel belangrijk is dat we de kerkelijke leer inderdaad telkens weer opnieuw horen. De leer der zaligheid, dat is toch onze troost? Denk aan HC zd. 1.
Marnix schreef:Ik ben het met je eens dat het een verschil met vroeger is dat tegenwoordig mensen zelf de bijbel lezen. Echter, ik denk dat het heel belangrijk is dat we de kerkelijke leer inderdaad telkens weer opnieuw horen. De leer der zaligheid, dat is toch onze troost? Denk aan HC zd. 1.
Uiteraard maar dat hoeft niet perse aan de hand van de Cathechismus. Ik ben pas 23 en heb al minimaal 15 preken over elke zondag gehoord, kan de antwoorden al zowat opdreunen....
Marnix schreef:de HC is slechts een samenvatting van de bijbel.... en de leer der zaligheid staat in de bijbel, de kerkelijke leer is wat de bijbel ons voorhoudt.... waarom dan elke zondag uit de cathechismus preken.... je kan toch ook wat vaker gewoon uit de bijbel preken....
Marnix schreef:dan komen niet telkens weer dezelfde onderwerpen naar boven... na 15 keer is het lastig voor predikant om nog een nieuwe invalshoek te vinden....
Marnix schreef:maar de bijbel kent zoveel teksten waar een mooie preek over te houden is... en waarbij vanzelf ook weer een aanknopingspunt naar de redding door Christus in te vinden is.
Sabra schreef:Ik zie het als een antwoord op de dwalingen binnen de RK-Kerk. Ik hecht daarom ook niet heel veel waarde aan de Catechismus omdat het een document van haar tijd is.
caprice schreef:In de catechismus was het ellende-verlossing-dankbaarheid, maar tegenwoordig wordt de ellende veel te lichtvaardig weggelaten (op Remoweb).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten