masturberen is net zo zondig als homoseksualiteit.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 13:58

Masturbatie is geen zonde .
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 14:01

Raido schreef:Masturbatie is geen zonde .

Ik heb aangetoond dat het wel zonde is. Dat jij dat bewijs verwerpt is jouw zaak. Masturberen is gelijk aan hoererij. En aangezien ik met jouw hierover geen welles/nietes spelletje ga spelen, zou ik zeggen, doe je voordeel met wat geschreven is. Ik hoop dat het je nog eens tot zonde wordt voor het te laat is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 23 dec 2004 14:01

jas schreef:
Hannibal Lecter schreef:Maar in principe heeft joepie gelijk, en moeten we in de eerste plaats tot een schuldbelijdenis voor God komen. Daar heb ik overigens al moeite genoeg mee. En volgens mij krijgt God zo langzamerhand genoeg van mij, want ik verval steeds weer in de zonde.

God krijgt nooit genoeg van ons als we onze zonden oprecht voor Hem belijden. Daaruit blijkt juist Zijn ontzaglijke zondaarsliefde. Maar als wij onze zonden niet belijden, zal Hij ze ook niet vergeven.

Dit vind ik een heel gevaarlijke opmerking. Dan moet dus je allerlaatste daad zijn, dat je oprecht je zonden belijdt, anders zul je altijd met onvergeven zonden blijven zitten? Dat is echt niet zo.
Ik denk dat je ook als Christen niet altijd dingen als zonde ziet, die God toch verdriet doen (andersom kan trouwens ook). Je moet nog zoveel leren in je leven. Kijk alleen maar naar David. Die had buitenechtelijke sex met een vrouw, doodde haar man, trouwde met haar, maar kwam er pas achter dat dat zonde was toen het hem heel expliciet verteld werd door een boodschapper van God.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik masturbatie zondig vind, maar wel dat het kan gebeuren dat je iets niet als zonde ziet, terwijl het dat wel is, ook al ben je een kind van God.

Als je wedergeboren bent, ben je nog lang niet perfect, ook niet in dit opzicht. Je leest nergens in de Bijbel dat Salomo er spijt van had dat hij zoveel vrouwen had. Integendeel, hij nam er steeds meer. En toch was hij een geliefd kind van God, en hij was zelfs uitzonderlijk wijs.

Als je stelt dat je eerst je zonden moet belijden vóór God ze kan vergeven, ga je veel te veel uit van je eigen menselijke zwakheid. Het is voor ons heel moeilijk om iemand te vergeven, zeker als hij er geen spijt van heeft. Maar als ik elke zonde aan God moet belijden, ben ik nog wel een paar duizend jaar zoet. Het bijzondere van Gods (zondaars)liefde is juist, dat Hij ons al vergeven hééft. Het is wel belangrijk om je zonden te belijden aan God, omdat je daarmee laat zien dat je er berouw van hebt, en dat je wilt proberen het niet meer te doen, maar het is absoluut geen voorwaarde voor vergeving.
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 14:06

jas schreef:Ik heb aangetoond dat het wel zonde is. Dat jij dat bewijs verwerpt is jouw zaak. Masturberen is gelijk aan hoererij. En aangezien ik met jouw hierover geen welles/nietes spelletje ga spelen, zou ik zeggen, doe je voordeel met wat geschreven is. Ik hoop dat het je nog eens tot zonde wordt voor het te laat is.
Ik deed alleen jou even na hoor... en bewijs, als jij hier en daar wat dingen vandaan gaat rukken is dat toch niet mijn probleem? nu houd ik echt op in deze discussie :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 14:12

Rapidootje schreef:
jas schreef:
Hannibal Lecter schreef:Maar in principe heeft joepie gelijk, en moeten we in de eerste plaats tot een schuldbelijdenis voor God komen. Daar heb ik overigens al moeite genoeg mee. En volgens mij krijgt God zo langzamerhand genoeg van mij, want ik verval steeds weer in de zonde.

God krijgt nooit genoeg van ons als we onze zonden oprecht voor Hem belijden. Daaruit blijkt juist Zijn ontzaglijke zondaarsliefde. Maar als wij onze zonden niet belijden, zal Hij ze ook niet vergeven.

Dit vind ik een heel gevaarlijke opmerking. Dan moet dus je allerlaatste daad zijn, dat je oprecht je zonden belijdt, anders zul je altijd met onvergeven zonden blijven zitten? Dat is echt niet zo.

Ik wil hiermee het verschil aantonen tussen een wedergeborene die vanuit zijn nieuw leven de zonde haat, met een onwedergeborene die de zonde vanuit zijn vlees koestert.
Ik weet ook wel, dat onze zonden door God allemaal vergeven zijn of worden als we wedergeboren worden. Het voorbeeld wat je zegt over David is het beste bewijs. Lees maar wat David zegt in Ps. 51.
"Toen de profeet Nathan tot hem was gekomen, nadat hij tot Bathseba was ingegaan. Wees mij genadig o God! naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid Uwer barmhartigheden.
(...) Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij".
En in Ps. 32:5; "Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den Heere; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonden. Sela".

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 23 dec 2004 14:27

kurtyo schreef:Ik vind het wel grappig dat iemand die zich Hannibal Lecter noemt zo strikt is wat betreft homoseksuele contacten veroordelen vanuit de schrift. Maar dat is maar een zijsprongetje mijnerzijds.

Je bedoelt dat mijn nick ongelukkig gekozen is?

Dat ik mijzelf zo noem, betekent niet dat ik kannibalisme goedkeur. Wel dat ik de Hannibal-movies erg goed vind.

Ik heb dacht ik al toegegeven dat ik èn masturbeer èn foute films als Silence of the Lambs bekijk, en van beide nog geniet ook. Hoewel ik weet dat het zonde is.
Dat staat overigens helemaal los van het feit dat de Bijbel homosexuele contacten veroordeelt. Ik kan je opmerking bij nader inzien dan ook niet helemaal plaatsen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 dec 2004 14:48

Waarom doe je dat dan Hannibal? Dat masturberen kan ik me nog wel voorstellen dat je het lastig vindt om niet te doen, maar film kijken kan je toch wel skippen?

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 23 dec 2004 14:52

Tja, waarom kijk je films, waarom luister je popmuziek, waarom ga je naar de kroeg...

Entertainment. Mensen zoeken toch altijd naar vermaak? Ik ook.

Of bedoel je dat ik bepaalde films niet zou moeten kijken? Maar waar leg je dan de grens?

Lijkt me een aparte discussie waard...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 dec 2004 15:10

Bij het overtreden van God geboden?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 dec 2004 15:12

Hannibal Lecter schreef:Tja, waarom kijk je films, waarom luister je popmuziek, waarom ga je naar de kroeg...

Of bedoel je dat ik bepaalde films niet zou moeten kijken? Maar waar leg je dan de grens?

Je zegt zelf dat je foute films kijkt en dat dat zondig is. Of ik dat ook vind maakt dan even niet uit.

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 23 dec 2004 15:36

Lalage schreef:
Hannibal Lecter schreef:Tja, waarom kijk je films, waarom luister je popmuziek, waarom ga je naar de kroeg...

Je zegt zelf dat je foute films kijkt en dat dat zondig is. Of ik dat ook vind maakt dan even niet uit.

OK dan. Ik zal met je vraag tot mijzelf inkeren... :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 16:31

Raido schreef:Ik deed alleen jou even na hoor... en bewijs, als jij hier en daar wat dingen vandaan gaat rukken is dat toch niet mijn probleem? nu houd ik echt op in deze discussie :)

Ik heb niet zo maar wat dingen hier en daar vandaan gerukt. Ik heb teksten aangedragen waarvan de meeste in elk geval direkt met seksueel handelen te maken hebben. Het is dus zeker niet zo dat je de genoemde teksten allen als irrelevant kunt afdoen. Daarmee bedrieg je slechts jezelf nog meer dan je al doet en dat vind ik echt jammer. Je lijkt een erg bevlogen jongeman, gebruik je energie eens ten dienste van de Heere i.p.v. niet alleen jezelf maar ook die briesende leeuw te bevredigen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 16:36

Lalage schreef:Waarom doe je dat dan Hannibal? Dat masturberen kan ik me nog wel voorstellen dat je het lastig vindt om niet te doen, maar film kijken kan je toch wel skippen?

Aha, dus we moeten alleen stoppen met zonden die makkelijk te laten zijn. Kijk, dat bedoel ik nou met hypocriet gedrag. God eist niet van ons dat we makkelijke zonden laten, maar alle zonden.
Bovendien, de discussie gaat niet over films maar over masturberen.
Je begint meteen al weer naar iemand anders te wijzen die zo eerlijk is toe te geven én te masturberen én foute films te kijken. Als de bok op een haverkist spring je op de zonde van een ander. Heb genoeg aan je zelf, en voordat je de stok oppakt om te slaan: ja, ook ik heb genoeg aan mezelf. De discussie is niet bedoeld dat anderen slecht zijn en ik niet, maar of ik zondig als ik masturbeer. En met 'ik' bedoel ik ieder persoonlijk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 dec 2004 16:49

ja tuurlijk jas
maar ik hou er een andere mening op na dan jij
en als je iets doet waarvan je denkt dat het fout is, vraag ik me af of het echt zo moeilijk is om het te laten. Ik ken die film niet die hannibal noemt, misschien zou ik daar zonder problemen naar kijken, dat weet je niet. Je moet het kunnen verantwoorden tegenover God.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 23 dec 2004 16:49

jas schreef:
Rapidootje schreef:

Ik wil hiermee het verschil aantonen tussen een wedergeborene die vanuit zijn nieuw leven de zonde haat, met een onwedergeborene die de zonde vanuit zijn vlees koestert.
Ik weet ook wel, dat onze zonden door God allemaal vergeven zijn of worden als we wedergeboren worden. Het voorbeeld wat je zegt over David is het beste bewijs. Lees maar wat David zegt in Ps. 51.
"Toen de profeet Nathan tot hem was gekomen, nadat hij tot Bathseba was ingegaan. Wees mij genadig o God! naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid Uwer barmhartigheden.
(...) Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij".
En in Ps. 32:5; "Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den Heere; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonden. Sela".

Ik weet ook wel dat David uiteindelijk berouw kreeg over zijn zonden. Maar waar het mij om gaat, is dat dat pas gebeurt nadat hij met zijn neus op de feiten wordt gedrukt door Nathan. David was daarvoor ook al een kind van God, maar zelfs iets dat zo nadrukkelijk zondig is als het hebben van sex met de vrouw van een ander, en die ander dan ook nog vermoorden, ervoer hij eerst niet als zonde. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het niet altijd direct duidelijk is voor een kind van God wat zonde is. Als jij dan dit zegt:
Jas schreef:Ik zie veel taal tevoorschijn komen, waarvan duidelijk is dat het geen taal is van wedergeboren christenen. Dat weet ik, omdat ik zelf nog veel erger geweest ben. Ik weet dus wat vleselijk leven is.
Maar als de Heere een kinderlijke vreze in ons hart legt, en we dus ook weten wat geestelijk leven is, dan wordt niet alleen dat zonde waarvan overduidelijk is dat het zonde is, maar ook datgene waarmee we ons door het bedrijven ervan van God voelen afgescheiden.

ben ik het daar niet mee eens. Als je kijkt wat de kinderen van God die in de Bijbel genoemd worden, allemaal uitspookten, denk ik niet dat je kunt zeggen dat je aan een paar posts op een internetforum kunt zien of het taal is van wedergeboren Christenen.
Als je een beschrijving van een deel van het leven van Simson, David, Salomo of Petrus leest, denk ik niet dat je dan gelijk ziet: o, dat is een wedergeboren Christen! En toch waren het mensen die God een heel speciale plaats had gegeven, waarin ze Hem moesten vertegenwoordigen.
Ik ben bang dat jij er vanuit gaat dat een wedergeboren Christen al (zo goed als) volmaakt moet zijn. Maar wedergeboren Christenen gaan óók de fout in.
Trouwens, ik denk dat jij helemaal niet het recht hebt om iemand op grond van een uiting al dan niet wedergeboren te noemen. Natuurlijk komt het in je levenswandel naar voren als je Christen bent, maar ook een Christen kan soms gigantisch de fout in gaan. En het kan dan ook zijn dat hij/ zij sterft voordat hij/ zij tot inkeer is gekomen. Maar als je eenmaal door God bent aangenomen als Zijn kind, laat Hij je nooit meer los, wat je ook doet. Gelukkig niet!
God is able

to do so much more

then we can ever

pray or realize

(Ef. 3:20)

Terug naar “Archief”