Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 dec 2004 00:49

Aragorn schreef:En bovendien heeft jas z'n leven opmerkelijk gebeterd!

Absoluut!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2004 00:51

Loezje schreef:
just_mary schreef:
Loezje schreef:Die dominee zegt dan ook niet tegen die kleintjes "misschien krijg je dan wel een nieuw hartje" maar: "als de Heere je verhoort krijg je van Hem een nieuw hartje." Het besluit van God wordt dus ook naar de kinderen toe wel genoemd al is het niet met naam en toenaam.

Volgens mij is het 'als je bidt, dan zal de Heere je verhoren en een nieuw hart schenken'... en niet 'als de Heere je verhoort krijg je van Hem een nieuw hartje'. Want God belooft dat Hij je zal verhoren. Dat is geen 'als' dat is zeker...
Dat is ook de zekerheid die je hebt, die God je geeft: je bent verloren, je bent geestelijk dood in de zonde, maar God belooft: als je vraagt om vergeving, als je gelooft, als je zoekt, dan vind je, dan word je zalig, dan worden je zonden vergeven. Dat is geen 'als', het is zeker dat God iedereen verhoort die vraagt.

Ik neem even aan dat je een oprecht gebed bedoelt waar je het over bidden hebt, want niet elk gebed wordt verhoord. En daarom zegt die dominee ook niet 'als je bidt dan zal de Heere je verhoren'. Dat werd mij vroeger vaak verteld: als je er maar veel om bidt, dan krijg je het ook. Nou... ze 'vergaten' er toen dus echt bij te zeggen dat God niet alle gebeden verhoord. Hoe kun je een kind voor de gek houden...

Klopt, ook niet elk oprecht gebed wordt verhoord omdat het soms beter is dat dat niet gebeurt. Maar als het gaat om geloof, dan zijn we er toch redelijk over eens dat dat in alle gevalle het beste voor een mens is, of niet? :)

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 00:57

Loezje schreef:Nou... ze 'vergaten' er toen dus echt bij te zeggen dat God niet alle gebeden verhoord. Hoe kun je een kind voor de gek houden...

Mijn uitleg is dat God wel ieder gebed verhoort, alleen jij weet niet wat God goed voor jou vind, dus Hij kan ook met een andere "oplossing" komen als dat jij verwacht had, of op een ander moment.

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 11:24

God hoort alle gebeden, maar Hij verhoort ze niet alle. Dat zou namelijk een puinhoop worden, want de meeste mensen bidden alleen maar naar zichzelf toe.

André

Berichtdoor André » 22 dec 2004 11:43

Hannibal Lecter schreef:God hoort alle gebeden, maar Hij verhoort ze niet alle.

Bid en u zal gegeven worden.........
Misschien wil je je standpunt onderbouwen?
Dat zou namelijk een puinhoop worden, want de meeste mensen bidden alleen maar naar zichzelf toe.

Ik vind dit een bijzonder generaliserende opmerking, die wsl veel mensen "te kort" doet.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 11:46

Hannibal Lecter schreef:God hoort alle gebeden, maar Hij verhoort ze niet alle. Dat zou namelijk een puinhoop worden, want de meeste mensen bidden alleen maar naar zichzelf toe.

Het zou idd een puinhoop worden. De een bidt of Mr X dood mag gaan, en de ander bidt juist of Mr X nog lang zou mogen blijven leven.

Tja, en als dan alle gebeden verhoord zouden worden hebben we een probleempje vrees ik.

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 11:50

Andre schreef:
Hannibal Lecter schreef:God hoort alle gebeden, maar Hij verhoort ze niet alle.

Bid en u zal gegeven worden.........
Misschien wil je je standpunt onderbouwen?
Dat zou namelijk een puinhoop worden, want de meeste mensen bidden alleen maar naar zichzelf toe.

Ik vind dit een bijzonder generaliserende opmerking, die wsl veel mensen "te kort" doet.

Ik denk dat je me niet goed begrijpt.

Verhoren is iets anders als horen. God hoort alles; Hij is immers overalomtegenwoordig. Hij staat als het ware naast je als je bidt. Hij hoort dus wat je vraagt. Als ik echter bid om een relatie met iemand die God niet voor mij heeft bedoeld, dan verhoort Hij mij niet. Ook al is mijn gebed oprecht, omdat ik meen wat ik bid. God heeft andere plannen met mij, en daarom verhoort Hij mij niet.

Mijn opmerking was niet generaliserend bedoeld; ik betrap mezelf er namelijk tamelijk vaak op dat ik bid om dingen die IK belangrijk vind, of die IK graag wil ontvangen. Als God al die gebeden zou verhoren, zou ik nu een behoorlijk zelfingenomen figuur zijn.

Anoniem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anoniem » 22 dec 2004 14:59

Marnix schreef:
We kunnen ons beter afvragen of wij al bij Hem mogen horen, dat is wel het belangrijkste wat er bestaat

Ik vind dat geen goede vraag. Ik kan je het antwoord meteen al geven. Ja. Waar ik dat antwoord vind? De hele bijbel staat er vol van!

God wil dat je bij Hem hoort. Lees Johannes 3 vers 16 maar eens, of Romeinen 10:9.

De vraag dit blijt is:

Wil jij dat ook?

Ik heb het idee dat jij uit een ger. vrijg. kerk of ger. kerk komt. Of niet?
Hoe zit het dan met de uitverkiezing en de uitverkorenen? De mens kan niet meer voor God kiezen door onze val in Adam. En God heeft niet iedereen lief.

'Jakob heb ik lief gehad, Ezau heb ik gehaat'.

Ik vind dat de genade aan iedereen aangeboden mag en moet worden en dat uiteindelijk alleen de uitverkorenen die ontvangen. Leer van de Ger.Gem dus.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 dec 2004 21:56

Een uitspraak van ds. Pauwe: "Een ongelovige is iemand, die niet aanneemt, wat hem geschonken is. Wat is hem dan geschonken? God is hem geschonken in Christus Jezus. In Nederland, ja in heel Europa is Christus aan iedereen geschonken. Als u verstandig bent, moet u hierop zeggen: Dus ook aan mij is Hij geschonken!"
Het gaat op deze topic over het verschil tussen GG en GGinNed. Kan en wil één van de twee ds Pauwe bijvallen. Of haken ze hier beiden af?

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 23 dec 2004 10:55

Anoniem schreef:
Marnix schreef:
We kunnen ons beter afvragen of wij al bij Hem mogen horen, dat is wel het belangrijkste wat er bestaat

Ik vind dat geen goede vraag. Ik kan je het antwoord meteen al geven. Ja. Waar ik dat antwoord vind? De hele bijbel staat er vol van!

God wil dat je bij Hem hoort. Lees Johannes 3 vers 16 maar eens, of Romeinen 10:9.

De vraag dit blijt is:

Wil jij dat ook?

Hoe zit het dan met de uitverkiezing en de uitverkorenen? De mens kan niet meer voor God kiezen door onze val in Adam. En God heeft niet iedereen lief.

Ik vind dat de genade aan iedereen aangeboden mag en moet worden en dat uiteindelijk alleen de uitverkorenen die ontvangen. Leer van de Ger.Gem dus.

Dat is geen GG-specifieke leer, maar de algemene reformatorische leer, omdat dit simpelweg in de DL staat. Ook wij (GKV) leren dat dus :).

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2004 10:58

Michel schreef:
Anoniem schreef:
Marnix schreef:

De vraag dit blijt is:

Wil jij dat ook?

Dat is geen GG-specifieke leer, maar de algemene reformatorische leer, omdat dit simpelweg in de DL staat. Ook wij (GKV) leren dat dus :).

Anoniem wilde aangeven dat de GGiN dat dus niet leert.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 15:12

caprice schreef: Anoniem wilde aangeven dat de GGiN dat dus niet leert.

Nee de GGiN leert alleen maar dat als je uitverkoren bent er toch wel komt. Ik weet dat dit scherp genomen is, maar vaak komt het uiteindelijk er wel op neer. Men geeft voorwaarden om naar Christus te gaan. Wil God dat wij voorwaarden vervullen? Nee toch, anders zond Hij toch Zijn Zoon niet naar deze aarde?

De tekst uit Hebreën 6: Niemand kan God behagen zonder geloof (vrij vertaald) is in dit verband erg belangrijk. Als men nog niet ingelijfd is in Christus, maar toch probeert (om door goede werken !!!) een plek in de hemel te verdienen... Kan dus niet, want op dat moment is er nog geen geloof.

Dat is een algehele reformatorische leer
Als dat echt algemeen zou zijn, zou ook de GGiN dit geloven. Zelfs heel helaas is dit ook steeds meer in de Ger. Gem te merken dat er nu ook dominees, ouderlingen en anderen ook voorwaardelijk gaan preken.

Om voorwaarden aan Christus te stellen? Dit is voluit onbijbels!!!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 28 dec 2004 15:42

caprice schreef:
Michel schreef:
Anoniem schreef:
Marnix schreef:

De vraag dit blijt is:

Wil jij dat ook?

Anoniem wilde aangeven dat de GGiN dat dus niet leert.

Sorry, foutje; mijn reactie was alleen op het vet-geciteerde gedeelte, maar ik zie nu dat dat niet echt handig was. Het ging natuurlijk om het aanbod van genade (1e gedeelte van Anoniems zin). :oops:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 11:59

Ik val in herhaling, MAAR WAAR GAAT DIT OVER? :shock:
'Jammer' dat ik geen aanhanger ben van satan, anders had ik het nu erg naar mijn zin gehad!

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 dec 2004 12:11

Raptor schreef:Ik val in herhaling, MAAR WAAR GAAT DIT OVER? :shock:
'Jammer' dat ik geen aanhanger ben van satan, anders had ik het nu erg naar mijn zin gehad!

Wel, ik denk dat we ten diepste zoeken naar een weg om samen te leven volgens Christus' bede: dat zij allen één zijn. En ja, als het dan gaat over de verschillen tussen de GG en de GGiN, dan komen we inderdaad bij het aanbod van genade uit. Dit mag dan muggenziften over een leergeschil lijken, de werkelijkheid is volgens mij dat hier het evangelie sterk vervormd wordt, en dat is voorwaar geen lichte zaak.

Terug naar “Archief”