met alle respect, maar wie schiet hier iets mee op?Of de mens krijgt zijn straf in de eeuwige dood
Moderator: Moderafo's
essiebessie schreef:
1)
de mensen die verloren gaan worden op twee manieren gestraft.
- degenen die nog nooit van God en Zijn dienst gehoord hebben, zullen met weinig slagen geslagen worden in het helse vuur.
- degenen die wel de weg geweten hebben, zullen met vele slagen geslagen worden.
2)
Daaruit kun je weer concluderen dat God het veel erger vindt, wanneer wij een moord plegen dan wanneer een ongelovige kanibaal een moord pleegt.
3)
Maar nu is er eigenlijk nog steeds de vraag overgebleven:
Is het erger wanneer je een moord pleegt dan wanneer je een duppie steelt in de ogen van God of is hierin geen verschil. (dit moet je dus zien, vanuit het oogpunt van twee mensen met dezelfde achtergrond, dus beide kerkelijk of beide onkerkelijk)
Joh 3:20-21
20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen;
21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke dat zij in God verricht zijn.
lukas 12 : 46-48
jaop schreef:volgens mij draai je nu dingen in een perspectief waarin ze niet staan.
de twee slaven staan m.i. symbool voor de mensheid. de ene slaaf de wetende: de christen, die van de weg, de waarheid en het leven gehoord heeft. en de onwetende: hij kent God niet, en heeft nooit van hem gehoord. Beiden zijn echter ongehoorzaam geweest aan Gods wil.
OMdat de eerste slaaf het wel wist, wordt hij met meer slagen geslagen dan de tweede, die het niet wist.
jaop schreef:deze tekst staat in het nieuwe testament en dient dan ook in dat kader gelezen te worden lijkt mij.
daarnaast, je kunt eeuwigheid in de lengte en in de breedte zien. dat 50x oneindig gelijk is aan 1 x oneindig ben ik met je eens. mar dat op één ondeelbaar ogenblik een gradatie van straf aanwezig is, wat op dat moment gedragen wordt wat dus niets te maken heeft met de tijdseenheid, al is dat menselijk gezien moeilijk te construeren, kun je dus stellen dat er geen oneindige pijn geleden wordt.
Hebreen 6:2
van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel;
Naar mijn mening gaat dit stuk dus niet over ongelovigen, maar betreft een gradatie aangaande de christenen zelf.
de twee slaven staan m.i. symbool voor de mensheid. de ene slaaf de wetende: de christen, die van de weg, de waarheid en het leven gehoord heeft. en de onwetende: hij kent God niet, en heeft nooit van hem gehoord. Beiden zijn echter ongehoorzaam geweest aan Gods wil
ik snap niet hoe je aan deze conclusie komt. ja ik geloof zeker in een eeuwige dood of eeuwig leven, maar ik zeg dat dat niets zegt over de pijn die per moment, in zoverre daar over gesproken kan worden, gedragen wordt wel verschil ik kan zijn? iemand kan je in een oneindig ritme een zachte tik geven, maar ook een harde tik. dat bedoelde ik.jaop schreef:
deze tekst staat in het nieuwe testament en dient dan ook in dat kader gelezen te worden lijkt mij.
daarnaast, je kunt eeuwigheid in de lengte en in de breedte zien. dat 50x oneindig gelijk is aan 1 x oneindig ben ik met je eens. mar dat op één ondeelbaar ogenblik een gradatie van straf aanwezig is, wat op dat moment gedragen wordt wat dus niets te maken heeft met de tijdseenheid, al is dat menselijk gezien moeilijk te construeren, kun je dus stellen dat er geen oneindige pijn geleden wordt.
Dus jij gelooft niet dat er een eeuwige dood is en een eeuwig leven. Als ik jouw warrig antwoord een beetje ontrafelt.
.Dat je scheiding maakt tussen het OT en NT is gevaarlijk.
Wil je het NT in een juist kader lezen dan moet je er bij bedenken dat het NT op 2 boeken na (evangelie van Lukas en handelingen der apostelen) door joodse schrijvers is geschreven. Zij schreven in het grieks maar dachten joods. Dat is hetzelfde als wij nederlanders een verslag in het engels schrijven, dan doen we dat met onze nederlandse cultuur. Een engelsman zal vreemd opkijken van verschillende uitspraken die voor ons normaal zijn en voor hem abnormaal.
Als joden tot geloof komen herkennen de joden het joodse denken achter de teksten en dat ze niet in strijd zijn met het OT en precies wat Jezus zei dat het NT een vervulling is van wat er in het OT is beloofd nl. dat eens er een persoon zal komen om alles recht te zetten wat scheef gegroeid is.
Het waren niet de joden die scheiding aanbrachten tussen het OT en NT maar dat was de heidense kerk (en dat blijft ze doen tot op de dag van vandaag). De eerste 3 eeuwen was het christendom voornamelijk joods en in de eerste eeuw bestond de gemeente alleen maar uit joden. In de eerste eeuw was er alleen nog maar het OT en men leerde daaruit
jij negeert hier totaal het nieuwe testament. het nieuwe testament staat niet tegenover het oude zoals je hiermee impliceert(als je bedenkt dat de 'heidense kerken' naar de regel van het nieuwe testament, die gebaseerd is op die van het OT proberen te leven) maar ligt juist in het verlengde. de rituelen die in het OT worden voorgeschreven staan in het teken van Christus´ komst en zijn verlossing van de wereld. Ze staan in het teken van de belofte. ik neem aan dat je over dergelijke rituelen spreekt, want ethisch gezien zie ik geen grote verschillen tussen het OT en NT(afgezien misschien van het oog om oog principe). deze rituelen, offeren, besnijdenis en dergelijke, zijn er niet meer omdat God ze zelf heeft afgeschaft. Jezus met de doop, en bij de dood van Jezus scheurde het voorhangsel in twee stukken zoals je weet.Als dat waar was wat je nu beweert staat mij een zwaardere straf te wachten dan een verlorene. Ik treedt de Thora van God iedere dag met voeten. Dat doen wij trouwens allemaal.
essiebessie schreef:Ik zit met mijn mening een beetje tussen jullie twee in.Naar mijn mening gaat dit stuk dus niet over ongelovigen, maar betreft een gradatie aangaande de christenen zelf.
dit ben ik niet met je eens. Hoe kan het zijn dat een christen niet geweten heeft wat God in Zijn Woord aan ons vraagt?
Ik stem in bij de gedachte van jaop
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten