Soberheid en eenvoud

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Soberheid en eenvoud

Berichtdoor Mapleleaf » 16 dec 2004 00:16

Hoe zit het met de soberheid en eenvoud op dit forum. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld, de boodschappen, kleren, huis inrichting, auto, uitgaan, vul maar in.

Zondag hadden we een preek over Zondag 50, 'geef ons heden ons dagelijks brood'. De dominee gaf in de preek aan dat we niet naar armoede hoeven te verlangen, maar dat weelde en luxe ons niet dichter bij God hebben gebracht.

Zelf heb ik geregeld dat ik iets wil aanschaffen, maar dan gelijk denk van, nee ik heb het niet nodig en dan toch maar niet koop. Vooral in deze maand is dat denk ik iets wat we geregeld bij stil moeten staan.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 dec 2004 00:20

Ach, geld en goed kan je ook een hoop zorgen ontnemen en je meer tijd geven voor geestelijke zaken.

"Geld maakt niet gelukkig, een gebrek aan geld maakt wel ongelukkig" zeg ik altijd maar.

André

Re: Soberheid en eenvoud

Berichtdoor André » 16 dec 2004 01:02

Mapleleaf schreef:Zelf heb ik geregeld dat ik iets wil aanschaffen, maar dan gelijk denk van, nee ik heb het niet nodig en dan toch maar niet koop.

Ik heb niet de weelde dat ik daar over na hoef te denken.
Maar ik begrijp je wel het is niet nodig om schatten te vergaren op aarde, maar je mag denk ik wel in dankbaarheid gebruiken wat Hij je geeft.
Als je het maar met gevoel voor rentmeesterschap doet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2004 02:03

Ik houd wel van een beetje uitbundigheid, maar dat moet niet leiden tot vraatzucht en spilzucht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 dec 2004 20:33

Waarom moet je met je geld jezelf gelukkig maken denk ook eens aan een ander. Doe eens wat extra's in de collectezak, of geef eens wat aan een goed doel.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 dec 2004 20:39

Socrates schreef:"Geld maakt niet gelukkig, een gebrek aan geld maakt wel ongelukkig" zeg ik altijd maar.

of: Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze wel geld!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 dec 2004 20:54

Waar je hart is, is je schat.
Waar je schat is, is je hart.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 dec 2004 21:03

Lalage schreef:Waar je hart is, is je schat.

Wat bedoel je?
Ik ken de uitdrukking, mijn hart is zeker niet bij wat ik verdien, maar ik werk hard (overigens met veel plezier en voldoening) en geniet met volle teugen van de mogelijkheden die dat biedt. Zowel in het weggeven als in het uitgeven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 dec 2004 21:06

Zareb schreef:
Lalage schreef:Waar je hart is, is je schat.

Wat bedoel je?
Ik ken de uitdrukking, mijn hart is zeker niet bij wat ik verdien, maar ik werk hard (overigens met veel plezier en voldoening) en geniet met volle teugen van de mogelijkheden die dat biedt. Zowel in het weggeven als in het uitgeven.

hmz, moet ik het gaan uitleggen. Het kwam gewoon bij me boven... (ik denk vaak hardop...)
Waar je hart naar uitgaat, daar is je schat. Dus als je hart bij de dingen van God is, heb je een schat in de hemel.
Waar je schat is, daar is je hart. Dus waar je waarde aan hecht, daar denk je vaak aan.
zoiets? maar eigenlijk moet je zoiets helemaal niet uitleggen, je moet er gewoon zelf lekker over filosoferen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 dec 2004 00:37

Tja, ik verkeer niet echt in de positie dat ik me daar zorgen om moet maken.. :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2004 02:16

Ik zie nergens in de bijbel staan dat je geen bezittingen mag hebben. Als ik kijk naar Abraham, Isaac en Jacob, dan zie ik drie hele rijke mannen. Hetzelfde geldt voor nog veel meer kinderen van God. Zolang je niet vervalt in hedonisme voorzie ik geen probleem.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 23 dec 2004 09:01

Ik zie wel in de Bijbel dat een rijke heel moeilijk het koninkrijk der hemelen zal ingaan. Ja, Christus zegt zelfs dat het makkelijker is dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke ingaat. (Hierbij moet je wel bedenken dat een kameel door het oog van een naald laten gaan voor de Heere een fluitje van een cent is) Ook zie je vaak dat geld in de Bijbel voor mensen een heel slechte invloed heeft, en zie je ook vaak armoede van godzalige mensen. Denk bijvoorbeeld aan de rijke man en de arme Lazarus, de rijke dwaas, de weduwe van Zarfath, de discipelen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 dec 2004 10:08

Aragorn schreef:Tja, ik verkeer niet echt in de positie dat ik me daar zorgen om moet maken.. :wink:

Niet? Ik vraag me regelmatig af of ik niet teveel geld uitgeef, of ik niet gewoon wat minder kan lenen. En hoeveel geef je dan weg, als je deels van een lening leeft? Ik heb nu een sponsorkindje via Compassion en m'n moeder vond dat maar een stomme actie van me, omdat ik zelf van een lening leef. Maar ik vind mezelf nogal een luxe leventje hebben.

Cisca

Re: Soberheid en eenvoud

Berichtdoor Cisca » 23 dec 2004 11:57

Mapleleaf schreef:Hoe zit het met de soberheid en eenvoud op dit forum. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld, de boodschappen, kleren, huis inrichting, auto, uitgaan, vul maar in.

Toen ik nog kon werken, heb ik het geld nooit over de balk gegooid, misschien heb ik het daardoor nu een beetje luxe, omdat ik dat geld heb kunnen besteden, aan wat extra's op m'n slaapkamer, waardoor ik ook daar tv kan kijken, en gebruik kan maken van internet, in tegenstelling tot iemand die gezond is, verblijf ik daar gemiddeld net zo veel als in de woonkamer :wink:
In hoeverre is geld belangrijk, m'n gezondheid kan ik er niet mee kopen.
Goede doelen heb ik sowieso altijd gesteund, dat probeer ik nu ook nog zo veel mogelijk te doen, dan zelf maar iets minder.

Mapleleaf schreef:Zelf heb ik geregeld dat ik iets wil aanschaffen, maar dan gelijk denk van, nee ik heb het niet nodig en dan toch maar niet koop. Vooral in deze maand is dat denk ik iets wat we geregeld bij stil moeten staan.

Ik kan wel zo veel willen, hoef er verder niet echt bij te denken, ben al blij, dat ik de dingen die zonder meer nodig zijn, kan kopen, al is het wel even rekenen, opletten, en zoeken naar alternatieven, voor dure artikelen, dat went echter snel hoor.

*je avatar ziet er wel rijk uit trouwens* :mrgreen:

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 31 dec 2004 20:31

De vraag is natuurlijk: KUN je als christen wel rijk zijn? Als in de bijbel staat dat als je 2 rokken hebt, je er 1 weg moet geven, dan lijkt mij vrij duidelijk dat je één en al mededeelzaamheid moet zijn. Logisch, je moet je naasten liefhebben als jezelf, en wat zou jij graag willen wanneer je in een armer land geboren was dan in Nederland?

Geen ja, maar...gewoon zorgen voor die naasten!

Terug naar “Archief”