Essiebessie:
Jezus moest al sterven omdat Eva alleen maar een vruchtje had gegeten.
Allereerst verschillen wij denk ik van mening over de interpretatie van Gen. 1. Ten tweede gaat het (hoe je Gen. 1 ook interpreteerd) natuurlijk niet echt om het eten van die vrucht. Ten derde vergelijk je nu de eerste zonde met één van de vele zonden die daarop volgen. Dat lijken me appels en peren. Ten vierde weten we domweg niet of Jezus enkel en alleen om die zonde had moeten sterven. Wellicht wel, maar de bijbel spreekt hierover in ieder geval nooit zo. Als het gaat om Jezus' verzoenend lijden en sterven dan gaat het altijd om het geheel aan zonden.
Essiebessie:
Want ze had hierdoor God ontroofd van Zijn eer.
Denk je echt dat God zou menselijk is dat hij zich druk zou maken om zijn 'eer'? Wat is dat dan, die eer? God maakt zich druk om zonden omdat deze slecht zijn voor de mens. God is niet een egoïstische tiran die verlegen zit om aanbidders.
Essiebessie:
De liefde tot Hem was verbroken.
Juist, en daar gaat het nou helemaal om. Houdt dat goed vast.
Essiebessie:
Maar God heeft het verboden en daarom ga je tegen Zijn liefde in.
Wat is dat dan voor liefde als die je om het minste of geringste de eeuwige dood instuurt? Dat lijkt me eerder een sadistisch trekje. Waarom zeg je dat het overtreden van een gebod het ingaan tegen Gods liefde is? (Ik denk dat je gelijk hebt, maar op een andere manier dan jij ws. bedoelt)
Joepie:
Jazeker is dit zo. Lees de cathechismus maar eens goed. De bijbelteksten waaruit dit geput is, zul je daar ook bij vinden.
Ik weet wat de cathechismus daarover zegt. Er wordt uitgelegd dat je het verbod op doodslaan niet moet beperken tot letterlijke doodslag. Dat wil echter nog niet zeggen dat iemand haten en iemand daadwerkelijk doden even erg is. Waar gaat het in het verbod op doodslaan volgens jou om? Gaat het hier om Gods eer of gaat het hier om het leven van de mens in kwestie?
Joepie:
We moeten uitkijken met wat we zeggen.
Dat moeten we inderdaad.
Joepie:
Het is echt niet zo, dat God geen medelijden met ons kent, want ook Hij is mens geweest en weet wat er in de mens leeft.
Maar of je nu zo moet zien dat daarom die zonden meer zou wegen bij God, dat heeft God niet aan ons geopenbaard. En wat God niet geopenbaard heeft, is voor ons dus ook niet toebetrouwd.
Ten eerste ontken jij ten stelligste dat er geen gradaties zijn. Als God ons dat echter niet letterlijk geopenbaard heeft, zou je je beter aan je eigen advies kunnen houden

Ten tweede gaat het hier om het beeld dat we van God schilderen (en daarom oeten we ook zo uitkijken met wat we zeggen). Als je stelt dat het stelen van een duppie voor God hetzelfde is als genocide, maak je van God een God die in wezen onverschillig staat tegenover de mate waarin de mens lijdt. Zijn eigen 'eer' vindt Hij echter uitermate belangrijk. Ik hoop dat je inziet dat dit een heel ander beeld is dan de bijbel van God geeft.
Joepie:
Het gaat erom dat we God de eer geven!
Wat is die eer en hoe geven we God dan die eer?
Joepie:
Klaas, ik heb het offer van Christus heel goed begrepen.
Ik had het ook over Gods liefde, waar je m.i. niet zo'n goed beeld van hebt.
Joepie:
Volgens mij denk jij dat God alleen maar liefde is, maar dat is niet zo.
Hij is niet alleen liefde, maar ik geloof wel dat die eigenschap Zijn meest wezenlijke eigenschap is. Misschien is eigenschap niet eens het goede woord. Liefde is Zijn wezen. In de bijbel wordt letterlijk gesteld: God is liefde. Nergens lezen we echter 'God is toorn' of 'God is rechtvaardigheid'.
Joepie:
Hij is een rechtvaardig God die in zijn wet eist dat wij naar zijn geboden leven.
God is inderdaad een rechtvaardig God. Dat moet ook wel als Hij liefde is. Die rechtvaardgheid vloeit nl. direct voort uit die liefde. Waarom eist God dat we Zijn geboden houden? Hij doet dat omdat Hij ons liefheeft en het beste met ons en onze naaste voorheeft. God is niet een tiran die ons willekeurige geboden oplegt. Zijn geboden zijn een middel om ons in Zijn en elkaars liefde te laten delen. Als wij een gebod overtreden hebben wij onze naaste niet lief en staan wij Gods liefde in de weg. Omdat God rechtvaardig is pikt Hij dit niet en komt op voor het slachtoffer.
Joepie:
Maar laten we het anders bekijken. Als er verschillende straf is. Hoe wil je die dan zien? Minder vagevuur? Minder hel?
Ik zou het niet weten. Ik weet niet eens zeker of er wel verschil in straf is, al denk ik dat wel. Het gaat mij erom dat we God leren zien als een God die bewogen is met de mensheid en voor wie het lijden van die mensheid geen bijkomstigheid is.
Overigens waren we het er dacht ik al over eens dat er verschil in straf is. Het oordeel zou voor de steden in Israël immers zwaarder zijn dan voor Sodom en Gomorra? Als God hier onderscheid kan maken in de strafmaat dan kan Hij dat vast in andere gevallen ook wel, nietwaar?
Joepie:
En eeuwig dood is eeuwig dood. Daar kunnen geen gradaties in zijn. Dus hoe zie je dat dan?
Zoals gezegd speelt dat probleem ook t.a.v. bovengenoemde uitzondering, waarin je wel verschil in straf erkent.
Groet,
Klaas