opwekking in stolwijk?!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

opwekking in stolwijk?!!

Berichtdoor marcel081276 » 30 nov 2004 20:51

weet iemand meer over deze "opwekking" ? misschien zijn er mensen die hier op het forum zitten er ook geweest, laat eens horen wat je er van vind, ik vind het geweldig dat dit in een hervormde gemeente gebeurd en niet alleen in evangelisch of pinkstergemeente. http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=51472

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 30 nov 2004 21:00

Hier een klein stukje over de keerzijde van het hele gebeuren daar.

(.....)

De hervormde predikanten in Gouda willen de gebeurtenissen in Stolwijk open tegemoet treden en definitieve conclusies uitstellen, zegt ds. B.J. van der Graaf. Van een opwekking in Stolwijk spreken ze niet, ook Abma niet, die zich vrijdagavond als bezoeker wel heeft laten betrekken bij de zalving. Ds. O.C. Kerssen, die twee avonden in Stolwijk is geweest, duidt het gebeuren als een uitslaande vlam, die bepaalde mensen kan inspireren en bemoedigen, maar in feite oppervlakkig is ,,en sterk op eigen behoeftebevrediging gericht''. Een opwekking daarentegen ,,doortrekt als vuur een kool de samenstelling van een gemeenschap, doorgloeit deze voor langere tijd''.

Ziekenzalving

Van der Graaf heeft ervaring met ziekenzalving, die - in tegenstelling tot de genezingsbediening in Stolwijk - bijna in het verborgene plaatsvindt, die ingebed is in het pastoraat en waarvoor concrete aanwijzingen in de Bijbel staan. ,,Ziekenzalving ervaren we als heilzaam.'

Bij hem en zijn collega's nemen de zorgen toe over de gevolgen van wat er in Stolwijk is gebeurd, want ,,de keerzijde laat zich steeds duidelijker zien'', zegt hij. ,,Er zijn al veel teleurgestelden die met te hoge verwachtingen naar Stolwijk zijn gegaan. Daar zal veel pastoraat uit voortkomen.'' De predikant sluit ook niet uit dat 'Stolwijk' een splijtzwam wordt in hervormd Gouda. ,,Dat is mijn grootste zorg.''

Volledig artikel:
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=51472

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 dec 2004 12:23

Ik hoor hier ook steeds meer over, echt mega coolio 8) :D

Voor mensen die een soort van ooggetuige verslag willen lezen: klik
..

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2004 23:22

In het bewuste artikel staat dat er altijd genezing zal zolgen als ons hart recht voor God is. Maar als God nu eens een ander plan met ons heeft, en ons wil opnemen in Heerlijkheid? Je moet niet te snel zeggen dat er altijd genezing zal plaatsvinden als je hart maar recht voor God is. Overlijdt iemand, dan was zijn hart niet recht voor God, dus verloren????????????????
God gaat Zijn onnavolgbare weg met ons allemaal, laten we Hem, niet voor de voeten lopen. God werkt genezing, dat kan zeker. Bij iemand uit onze kerk was een gezwel ter grootte van een flinke sinaasappel niet meer te zien na aanhoudend gebed. Maar om nu te zeggen: Wij gaan een dienst houden, wij gaan mensen genezen in naam van God, dat gaat mij een beetje ver.
Er hebben genezingen plaatsgevonden, vooral in de tijd van de Bijbel, toen het Evangelie net werd verkondigd. Dan werd de aandacht op iemand gevestigd die je zag, en dan mocht uit overtuiging gezegd worden dat God die mens gezond maakte. Maar niet op commando, zo van: Wij gaan je nu genezen. Lopende band genezings-werk is alleen voorbehouden aan God Zelf denk ik.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2004 12:36

Mee eens, ik geloof niet dat genezing altijd plaatsvindt als je maar goed genoeg gelooft... Ik ken mensen die dat ook te horen kregen en omdat er geen genezing volgde, ze gingen twijfelen of hun geloof wel goed is. Als dat verhaal zou kloppen zou elke oprechte gelovige dus stervern door ouderdom... en door een ongeluk... maar niet door een ziekte... dat geloof ik niet...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 dec 2004 12:47

Marnix schreef:Ik ken mensen die dat ook te horen kregen en omdat er geen genezing volgde, ze gingen twijfelen of hun geloof wel goed is.

Dat is inderdaad het risico wat je dan loopt. Ik herinner me de periode in m'n eigen leven waarin ik de hemel plat heb gebeden om van mijn geaardheid af te komen. maar dat gebeurde niet, dus dacht ik toen ook dat ik niet goed genoeg geloofde. (inmiddels weet ik gelukkig beter)

Op het gebed doet God grote wonderen, maar het is geen vanzelfsprekendheid. Misschien is het maar het beste om elk gebed te besluiten met de door Jezus Zelf uitgesproken woorden: "Uw wil geschiede"

gemmatjuh
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gemmatjuh » 05 dec 2004 23:16

Zareb schreef:
Marnix schreef:Ik ken mensen die dat ook te horen kregen en omdat er geen genezing volgde, ze gingen twijfelen of hun geloof wel goed is.

Dat is inderdaad het risico wat je dan loopt. Ik herinner me de periode in m'n eigen leven waarin ik de hemel plat heb gebeden om van mijn geaardheid af te komen. maar dat gebeurde niet, dus dacht ik toen ook dat ik niet goed genoeg geloofde. (inmiddels weet ik gelukkig beter)

Op het gebed doet God grote wonderen, maar het is geen vanzelfsprekendheid. Misschien is het maar het beste om elk gebed te besluiten met de door Jezus Zelf uitgesproken woorden: "Uw wil geschiede"

Inderdaad Gods wil geschiedde!! En daar moeten we ook blij mee zijn want God weet alles beter dan wij!
Zouden jullie zelf naar zo´n dienst gaan en waarom wel of niet? Ik zit er over te denken mn vriend te vragen of hij erheen wil, hij is depressief en zn medicijnen werken niet!
I wanna be a star tonight,dance with me untill the morning light

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 13:22

Als hij dat wil zou ik hem meenemen.... Blijf wel kritisch in zo'n viering... maar besef dat God wonderen kan doen als Hij dat wil!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2004 13:24

Ik heb van een aantal mensen begrepen dat er in de PKN-gemeente van Stolwijk wel enige ontevredenheid over de gang van zaken is ontstaan. Ds. Hoogstraten draaft nogal door, volgens velen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 06 dec 2004 21:44

Heeft iemand wel eens dit stukje wel eens gelezen..?

17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen, in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 06 dec 2004 22:10

marcel081276 schreef:Heeft iemand wel eens dit stukje wel eens gelezen..?

17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen, in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Als je zoiets plaatst moet je het ook wel even uitleggen vind ik.
Wie zijn zij? Degenen die geloofd hebben? En als zij de handen opleggen, zullen zij dan gezond worden? Letterlijk? Een soort garantie dus? En geldt dat ook nu?

Terug naar “Archief”