slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 11:20

Recitativo schreef:Ik denk dat de preek beter blijft hangen, wanneer er iets aan de lengte wordt gedaan, daar kan geen voorwerp tegenop. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat de spanningsboog van de mens hooguit 25 a 30 minuten geconcentreerd luisteren bedraagt, daarna gaat het mis. Zo werken de hersenen nu eenmaal. Dus inkorten, alle herhalingen eruit, en bondig met veel inhoud en diepgang preken.

Welnee, gewoon een keertje extra zingen :) en dan aan een nieuw spanningsboogje beginnen. :lol:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 feb 2003 11:22

Elsa:
Vroeg ik dat?

Een goed verstaander....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 feb 2003 11:25

Recitativo schreef:Ik denk dat de preek beter blijft hangen, wanneer er iets aan de lengte wordt gedaan, daar kan geen voorwerp tegenop. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat de spanningsboog van de mens hooguit 25 a 30 minuten geconcentreerd luisteren bedraagt, daarna gaat het mis. Zo werken de hersenen nu eenmaal. Dus inkorten, alle herhalingen eruit, en bondig met veel inhoud en diepgang preken. Ik denk niet dat we naar een situatie moeten waarin voorwerpen gebruikt gaan worden, nog even en we willen powerpoint.

He vreemd. Ik heb ook wel eens over dat zelfde onderzoek horen vertellen en toen was het nog maar 15 tot 20 minuten. Dat zal dan wel aan de kerk (situatie) liggen waarin het wordt verteld.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je inderdaad zo bondig mogelijk moet preken. Maar wel duidelijk. Niet dingen weglaten die je zou kunnen aannemen dat de meesten wel weten misschien. Herhaling is opzich wel goed. Maar hoeft niet tien keer in dezelfde preek.

Ik zie er helemaal geen probleem in dat er powerpoint of voorwerpen worden gebruikt. Als het maar functioneel is. Leg bijvoorbeeld maar eens op een heel simpele manier uit dat het licht uit de kerk de wereld in moet weerkaatsen. Dat kun je uitleggen met een reflector en een zaklamp. Laat het licht hier op schijnen en de wereld ziet het. Dus de gemeente is de reflector. Dat is toch heel mooi dat je dan voorwerpen kunt gebruiken om duidelijkheid te geven aan de preek? En natuurlijk gaat niet de hele preek over een voorwerp.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 11:26

Oké, Klaas. :lol:
Ik voel overigens wel met je mee, maar je zei het zo sarcastisch :( en onze kerkeraadsleden zijn toch over ons gesteld omdat God ze daar geplaatst heeft? Om die reden hebben wij ze te eren. Daar past m.i. deze manier van spreken niet zo goed bij.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 12 feb 2003 11:34

Ik denk dat wanneer je echt heel erg moe bent je beter in bed kan blijven liggen dan in de kerk niet goed te kunnen opletten. Dan mis je de hele inhoud van de dienst en dan draagt dat maar weinig tot je ontwikkeling als mens, gelovige bij. Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet zo moe ben op zondagochtend zodat je gewoon heen kan gaan.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 feb 2003 11:37

Het gaat echt niet alleen om de zondag morgen. Ik zie ook 's middags mensen slapen. En als we een keer een avond dienst hebben gebeurt het ook nog wel. Dus het slapen heeft niet direct altijd te maken met lang slapen van te voren.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: slapen in de kerk.....

Berichtdoor peentje » 12 feb 2003 13:32

Allebei zijn ze even erg, alle zonden zijn even erg.
Of je nu stiekem een snoepje pakt of je een serieverkrachter, het is en blijft een zonde, en is dus strafbaar voor God.
What a wonderfull girl!!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 12 feb 2003 14:00

Inderdaad slapen er mensen in de kerk, maar of je nu slaapt of ergens anders om denkt...

ik denk dat sommigen gewoon wat eerder naar bed moeten op zaterdagavond. Dat geld net zo goed voor volwassenen.

enne als ik moe ben.. dan ga ik mee schrijven.. Dat werkt gewoon echt!!
Time flies when you have none!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 feb 2003 15:05

over die voorwerpen, een dominee die eens bij ons preekte gebruikte ook een voorwerp. aan het begin van de dienst legde hij een steen op de kansel, met de vermelding dat die steen een wonder zou gaan doen tijdens de dienst. tijdens de dienst merkte echter niemand iets. toen er na de dienst gevraagd werd naar het wonder antwoordde de predikant: "er heeft niemand geslapen vanochtend"

overigens weet ik ook mensen die heeeel veel werken, en door de week maar 5 uur slaap per nacht nemen, en op zaterdagavond om 11 uur stoppen met werk. ze zitten tijdens beide diensten te slapen. voor mij is dat hetzelfde als werken op zondag.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 feb 2003 15:23

BJ schreef:He vreemd. Ik heb ook wel eens over dat zelfde onderzoek horen vertellen en toen was het nog maar 15 tot 20 minuten. Dat zal dan wel aan de kerk (situatie) liggen waarin het wordt verteld.

*** Er zijn verschillende onderzoeken geweest, en de hersenen van de mens veranderen niet op slag, wanneer ze onder de prediking van een andere kerk/richting zitten, dus je laatste bewering klopt niet. Maar 20 of 30 minuten, het gaat om het punt dat ik wilde maken met het aanhalen van een van die onderzoeken, namelijk dat een half uur echt het maximum is. Dat ondervang je ook niet door tussendoor een keer te zingen, je hersenen hebben tijd nodig zaken te verwerken. Als je teveel zaait overwoekerd het gewas elkaar alleen maar.

Ik zie er helemaal geen probleem in dat er powerpoint of voorwerpen worden gebruikt. Als het maar functioneel is. Leg bijvoorbeeld maar eens op een heel simpele manier uit dat het licht uit de kerk de wereld in moet weerkaatsen. Dat kun je uitleggen met een reflector en een zaklamp. Laat het licht hier op schijnen en de wereld ziet het. Dus de gemeente is de reflector. Dat is toch heel mooi dat je dan voorwerpen kunt gebruiken om duidelijkheid te geven aan de preek? En natuurlijk gaat niet de hele preek over een voorwerp.

***Wanneer je goed en beeldend preekt kunnen de voorwerpen achterwege laten, je moet ook oppassen, dat het niet om het betrekken van voorwerpen op zich gaat. Ik vind dat wat anders in diensten voor hele jonge kinderen of verstandelijk gehandicapten, maar de reguliere diensten hebben geen powerpoint of iets dergelijks nodig. Het beinvloed ook zo de hele setting van de dienst en het wordt snel rommelig, dat is iets dat ik ook gezien heb. Het blijft natuurlijk een eredienst en geen spreekbeurt.

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 12 feb 2003 16:12

Andreas Poetin schreef:Ik denk dat wanneer je echt heel erg moe bent je beter in bed kan blijven liggen dan in de kerk niet goed te kunnen opletten. Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet zo moe ben op zondagochtend zodat je gewoon heen kan gaan.

Beter in je bed blijven liggen??? Is dan alleen jammer dat mn ouders dan in 'opstand' komen! Die willen dan perse dat ik meega... En helaas is het niet altijd te voorkomen dat je moe bent, zou wel makkelijk zijn...
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 feb 2003 17:21

Elsa:
maar je zei het zo sarcastisch

Zo was het niet bedoeld; was meer een woordspeling. Het had net zo goed een gewoon gemeentelid kunnen zijn. Alleen was het werkelijk een ouderling die tijdens deze preek steeds indutte.

Elsa:
en onze kerkeraadsleden zijn toch over ons gesteld omdat God ze daar geplaatst heeft? Om die reden hebben wij ze te eren. Daar past m.i. deze manier van spreken niet zo goed bij.

Hm, op zich ben ik het wel met je eens, maar van de andere kant vind ik ook wel dat de ambtsdragers een stukje respect zelf moeten verdienen. In de bijbel worden een aantal zaken genoemd waar een ambtsdrager aan dient te voldoen. Je kunt het ambtsdrager-zijn dan ook niet loskoppelen van het gedrag van de betreffende persoon.

Een keertje indutten als je een ontzettend zware rug achter de week hebt kan natuurlijk een keer gebeuren. Wanneer ambtsdragers echter structureel een uiltje knappen tijdens de dient heb je volgens mij wel een probleem. Stel je voor dat zo'n ambtsdrager d's maandags op huisbezoek iemand moiet aanspreken op zijn kerkgang? Of stel je voor dat zo'n ambtsdrager op bezoek gaat bij iemend die regelmatig shopt bij evangelische gemeenten omdat hij de kerkdiensten te saai vindt...

Ik bedoel maar...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 feb 2003 17:36

als je van slapen in de kerk een gewoonte maakt, kun je beter niet naar de kerk gaan. Je moet de dingen goed doen of helemaal niet, naar mijn mening.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 13 feb 2003 09:34

Misschien vang als je wakker wordt net die ene zin, woord, etc. op.

Ik vind: als je wil slapen, duik dan je bed. Wil je Gods Woord horen ga dan naar de kerk. 't Is een van tweeen
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 13 feb 2003 10:14

surfer schreef:als je van slapen in de kerk een gewoonte maakt, kun je beter niet naar de kerk gaan. Je moet de dingen goed doen of helemaal niet, naar mijn mening.

Beter niet naar de kerk dan er liggen te slapen, dan kun je beter naar een preek op de radio luisteren
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Terug naar “Archief”