Recitativo schreef:Ik denk dat de preek beter blijft hangen, wanneer er iets aan de lengte wordt gedaan, daar kan geen voorwerp tegenop. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat de spanningsboog van de mens hooguit 25 a 30 minuten geconcentreerd luisteren bedraagt, daarna gaat het mis. Zo werken de hersenen nu eenmaal. Dus inkorten, alle herhalingen eruit, en bondig met veel inhoud en diepgang preken. Ik denk niet dat we naar een situatie moeten waarin voorwerpen gebruikt gaan worden, nog even en we willen powerpoint.
He vreemd. Ik heb ook wel eens over dat zelfde onderzoek horen vertellen en toen was het nog maar 15 tot 20 minuten. Dat zal dan wel aan de kerk (situatie) liggen waarin het wordt verteld.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je inderdaad zo bondig mogelijk moet preken. Maar wel duidelijk. Niet dingen weglaten die je zou kunnen aannemen dat de meesten wel weten misschien. Herhaling is opzich wel goed. Maar hoeft niet tien keer in dezelfde preek.
Ik zie er helemaal geen probleem in dat er powerpoint of voorwerpen worden gebruikt. Als het maar functioneel is. Leg bijvoorbeeld maar eens op een heel simpele manier uit dat het licht uit de kerk de wereld in moet weerkaatsen. Dat kun je uitleggen met een reflector en een zaklamp. Laat het licht hier op schijnen en de wereld ziet het. Dus de gemeente is de reflector. Dat is toch heel mooi dat je dan voorwerpen kunt gebruiken om duidelijkheid te geven aan de preek? En natuurlijk gaat niet de hele preek over een voorwerp.