Islam - Moslims - Koran

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 02 dec 2004 23:07

kees81 schreef:
kees81 schreef:hebben jullie de koran gelezen? want als je de volgende uitspraak doet: De islam is een kille religie, zonder god van liefde, maar met kadaverdiscipline vind ik dat je dat je uitspraak te vergelijken is met dat wat moslims over de christenen zeggen... ik vind hem gewaagd. ik neem aan dat je je in de islam hebt verdiept?

nog geen antwoord gehad helaas..

Wat is bestudering..

ik heb me zeker wel verdiept in de koran...maar de vraag is.. heb jij je wel verdiept.. in de dingen die je zegt?

Het hele ierse probleem gaat niet over geloof.. Sterker nog, de meeste geloven niet eens. Het is een verzuiling.. de ene wil bij Engeland horen de ander wil onafhankelijk zijn.

2e de molukken..
Is het niet zo, dat er "troepen" ofwel jihad strijders van arabische landen de molukken zijn opgestormd om de christenen te doden?

antw. Jawel
Is het niet zo dat de chr. zich moeten verdedigen met zelf gemaakte wapens? en de moslims zware wapens hebben....
antw. Jawel

(lees eerst even de geschiedenis, voordat je wijze woorden uitspreekt)

Nudan...

De oorlog, in Servie en Kroatie..
Ook daar denk ik dat je eerst even moet verdiepen wat er gaande is en is geweest.

Het zijn niet de christenen, die de moslims hebben vermoord.. het zijn de Serven. Of wil jij zeggen dat er een geloofsoorlog aan de gang was?

Ook hier een hoop onzin...
------------------------------------------------------------------------------

Natuurlijk predik ik niet dat Christenen beter zijn dan andere..

Een ieder doet waar zijn Heilig boek naar leert.

(zoek maar eens op wat de laatste woorden van Mohammed waren,
en wat de laatste woorden van Jezus waren)
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

kees81

Berichtdoor kees81 » 03 dec 2004 09:12

yess: het joegoslavië gebeuren: http://home.wanadoo.nl/tvandenbergh/bosnie.htm
staat dus niet los van geloof...

de molukken:
http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2000/27/2.shtml
zoals je ziet o.a. ook een religieuze achtergrond... waar twee vechten hebben er twee schuld.

Noord Ierland is geen geloofskwestie??? hoe verklaar jij de oranjemarsen dan??? die ieder jaar weer een rel opleveren...

Wat Jesus en Mohammed's laatste woorden zijn lijkt me in deze niet van belang... Daar praat je anno 2004 niks mee goed.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 dec 2004 09:41

kees81 schreef:
Wat Jesus en Mohammed's laatste woorden zijn lijkt me in deze niet van belang... Daar praat je anno 2004 niks mee goed.

waarom niet?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

kees81

Berichtdoor kees81 » 03 dec 2004 09:51

Omdat in 2000 jaar genoeg veranderd is en de mentaliteit van moslims en christenen ook veranderd is (het gaat dus nog steeds om de uitspraak over de Islam, dat het een gevaarlijk geloof zou zijn, en met verwijzingen naar uitspraken van 2000 jaar geleden vind ik dat je de huidige moslims niet kan opzadelen.)

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 09:51

Nou ben ik wel benieuwd... waar zou ik dat kunnen vinden?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 03 dec 2004 15:31

drugXfree schreef:Atheisten hebben bewust gekozen voor het niet geloven in God. Daardoor nemen ze afstand van zijn geboden, en hoeven ze zich er in principe niet meer aan te houden.
Stel je verhuist van Irak naar Nederland: Je hebt dan niet meer te maken met de irakese wet maar met die van nederland.

Je springt van de hak op de tak. Het punt wat kees en jij wilden maken is dat extreme christenen net zoals extreme moslims gevaarlijk zijn. Mijn stelling is dat extreme atheisten daar ook toe behoren, zo niet erger zijn (zie Pot en Stalin). Kort gezegd geldt dat voor alle extremisten. Dus waarom je de christenen er uit pikt is me een raadsel.

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 15:35

waarom zouden we altijd alleen maar op de moslims gaan liggen zeveren?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 dec 2004 15:42

kees81 schreef:Noord Ierland is geen geloofskwestie??? hoe verklaar jij de oranjemarsen dan??? die ieder jaar weer een rel opleveren...

Dat heeft niets met geloof te maken, maar met een pro-britse of een anti-britse houding. de zogenaamde katholieken zijn mensen die tegen britse inmenging zijn en het liefst onafhankelijk zouden worden of zich bij Ierland aan zouden willen sluiten, de protestanten zijn pro-brits, van oorsprong voor een gedeelte ook engelse immigranten die een sterke band met engeland voorstaan.
Dit is vooral een politiek (en sociaal: de beste banen gaan naar protestanten) conflict waarvan de godsdienst alleen maar een etiket is. Je zal op een Noord-Iers lijk nooit briefjes vinden met religieuze teksten. Hoogstens iets als 'Britain go home' of iets dergelijks.

mich

Berichtdoor mich » 03 dec 2004 15:45

politiek en religie zijn nog altijd ergens verbonden. niet vergeten dat de kerk eeuwenlang de belangrijkste politieke pion was in europa en die macht heeft ze helemaal niet graag afgegeven, nu nog steeds niet!

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 15:50

En nog steeds heeft religie veel invloed in de politiek. Kijk maar naar Balkenende, die de samenleving weer terug wil hebben naar oude christelijke normen en waarden. Of een Bush, die claimt dat God hem helpt bij zijn strijd tegen het terrorisme

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 03 dec 2004 15:54

drugXfree schreef:waarom zouden we altijd alleen maar op de moslims gaan liggen zeveren?

Dat is inderdaad wat eenzijdig. Dus je bent het eens met mijn stelling?

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 03 dec 2004 16:02

kees81 schreef:
kees81 schreef:hebben jullie de koran gelezen? want als je de volgende uitspraak doet: De islam is een kille religie, zonder god van liefde, maar met kadaverdiscipline vind ik dat je dat je uitspraak te vergelijken is met dat wat moslims over de christenen zeggen... ik vind hem gewaagd. ik neem aan dat je je in de islam hebt verdiept?

nog geen antwoord gehad helaas..

Tja, dat was mijn quote... Sorry voor het niet beantwoorden, maar om de een of andere reden was refoweb terecht gekomen in de blacklist van m'n spamfilter, zodat ik geen notifications meer kreeg.

Ik heb de koran nooit helemaal gelezen, maar wel delen ervan en ik heb me wel verdiept in de islam en in hoe het toegaat in islamitische landen.

Als je het over de islam hebt, is het natuurlijk de vraag wat dat is. Als je b.v. zegt, dat de islam leert, dat een zelfmoordterrorist een extra mooi plekje in de hemel krijgt, dan zullen de meeste moslims dat ontkennen, maar sommigen zullen dat bevestigen. Beiden ondersteund met koranteksten. Nu, dat verschijnsel, dat tegenstrijdige opvattingen beide met teksten worden verdedigd, kennen wij in het christendom ook. Het probleem voor mij als niet-moslim is, dat ik er weinig zin in heb om me te verdiepen in de uitleg van de koran en nog minder om als een soort scheidsrechter te moeten zeggen wie er gelijk heeft. Dat zoeken ze zelf maar uit.
Maar als ik spreek over "zonder god van liefde", dan is dat iets wat vele moslimtheologen zelf zeggen. Als ik spreek van "kadaverdiscipline", dan baseer ik dat op het feit dat het woord "islam" onderwerping betekent en dat moslimleraars zelf aangeven, dat de kern van de islam is, dat allah's wil niet weerstaan kan worden (overigens is hetzelfde van toepassing op het strenge calvinisme, met hun leer, dat Gods wil altijd gebeurt - trouwens Calvijn zowel als Mohammed hebben dat van Augustinus). Als ik spreek van kilheid, dan is dat mijn conclusie uit dit alles.
The Lord is the Potter, not Harry!!

kees81

Berichtdoor kees81 » 03 dec 2004 16:59

alle vormen van extremisme zijn gevaarlijk... zowel christelijk als islamitisch. extremisten zeggen dat het mag van hun god wat ze doen, terwijl de normale gelovigen dat ontkennen. het blijft een welles-nietes discussie.
mijn eerste regel blijft staan.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 03 dec 2004 21:00

kees81 schreef:yess: het joegoslavië gebeuren: http://home.wanadoo.nl/tvandenbergh/bosnie.htm
staat dus niet los van geloof...

de molukken:
http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2000/27/2.shtml
zoals je ziet o.a. ook een religieuze achtergrond... waar twee vechten hebben er twee schuld.

Noord Ierland is geen geloofskwestie??? hoe verklaar jij de oranjemarsen dan??? die ieder jaar weer een rel opleveren...

Beste Kees..

Is een iets betere weergave van het hoe en waarom de oorlog..
http://www.veteranen.info/~jac-mirko/achtergrond.htm

De link van die je hebt gestuurd van de oorlog op de molukken is heel algemeen.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~llb221/de_waarheid.htm

Over de oranje marsen hoef ik niets meer te schrijven dat is al gedaan...dat is al gedaan door socrates.

Tjah dat jij niets kan met de woorden van Mohammed en Jezus dat jij dat niet van belang vindt dat is kortzichtig..Het geeft weer wat de Islam leert en het geeft weer wat het Christendom leert.

Je hebt een mening, maar ik heb niet het idee dat je zelf weet waar het omgaat. Zowel bij je onderwerpen over de oorlogen en over de islam zelf.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

kees81

Berichtdoor kees81 » 05 dec 2004 20:36

yezz, ik blijf bij mijn mening, en trek even een halve liter grolsch los. dat heb ik wel verdiend na het lezen van elle pleidooien hier.

Terug naar “Archief”