Moderator: Moderafo's
alex leusink schreef:Marnix schreef:hijwel schreef:caprice schreef:Marnix schreef:Ik zie het verband ook niet... sommige mensen schijnen te denken dat diepte en onbegrijpelijkheid met elkaar te maken hebben.... maar je kunt ook diepgang hebben maar dat begrijpelijk brengen... Dat is in de kerk denk ik hard nodig!
Kunnen wij datgene, wat voor een mens onbegrijpelijk is en wat zijn verstand niet bevatten kan, als het over Goddelijke zaken gaat, zo veranderen dat we het ineens wel begrijpen? Wij kunnen God niet doorgronden. Hou er maar mee op, want dit is vruchteloos. Wij hebben de werking van Gods Geest nodig die door de bevinding ons wil leren wat er werkelijk staat in dat Woord.
Jezus begint in de bijbel ook met simpele gelijkenissen, omdat de mensen het anders toch niet zullen snappen. Tegen zijn disipelen, sprak hij al over moeilijkere dingen.Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel
kennen, hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. 13 Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen
Ja... helaas is Jezus voor veel mensen blijkbaar minder een voorbeeld dan predikant dat zijn.... Dat Jezus het begrijpelijk voor de mensen bracht zien veel mensen niet meer, ze willen het juist zo moeilijk mogelijk brengen... want ja, het evangelie is zo onbegrijpelijk, daar kunnen we met ons verstand niet bij.... Vandaar dat Jezus het koninkrijk vergelijkt met aan landman, een zaaier, een pachter, een parelverkoper, een mosterdzaadje en ga zo maar door.
Wat zou Jezus doen als Hij in de kerk stond en zou preken? Zou Hij moeilijke oude taal gebruiken? Ik denk dat Hij hedendaagse voorbeelden zou gebruiken... Zoals Hij dat in de bijbel ook deed.
Jezus zei zelf dat het voor de wijzen en verstandigen verborgen was, en dat het de kiinderkens geopenbaard was. Het sanhedrin begreep er niets van, en ook de schare zag veelal niet de boodschap die achter de gelijkenissen lag, dus je argument is veel genuanceerder dan je doet voorkomen. En wie zegt dat er in de tale Kanaäns geen hedendaagse voorbeelden passen? Die worden ook wel in traditionele kerken gebruikt hoor! De tale kanaäns, dat is de taal van Gods volk, en heeft dus niets te maken met middelnederlands.
alex leusink schreef:Voor mij is het geen vraag of bij ons in de kerk de prediking niet duidelijk is, want ik heb nog nooit iemand horen klagen dat het bij ons zo onduidelijk ws, daar maken jullie herrie over, ik niet.
alex leusink schreef:en ik snap niet hoe je erbij komt dat ik het niet belangrijk zou vinden wat Jezus ervan vind. (Al denk ik dat Hij zich niet zou uitlaten over zoiets onbenulligs)
alex leusink schreef:Voor mij is het geen vraag of bij ons in de kerk de prediking niet duidelijk is, want ik heb nog nooit iemand horen klagen dat het bij ons zo onduidelijk ws, daar maken jullie herrie over, ik niet. en ik snap niet hoe je erbij komt dat ik het niet belangrijk zou vinden wat Jezus ervan vind. (Al denk ik dat Hij zich niet zou uitlaten over zoiets onbenulligs)
alex leusink schreef:Voor mij is het geen vraag of bij ons in de kerk de prediking niet duidelijk is, want ik heb nog nooit iemand horen klagen dat het bij ons zo onduidelijk ws, daar maken jullie herrie over, ik niet. en ik snap niet hoe je erbij komt dat ik het niet belangrijk zou vinden wat Jezus ervan vind. (Al denk ik dat Hij zich niet zou uitlaten over zoiets onbenulligs)
Marnix schreef:Omdat je daar even los bent van de nederlandse traditie en kerktradities omdat je in een andere cultuur terecht komt... hier zwem je weer makkelijk met de kerkelijke stroom mee. En is het weer zo "gewoon"
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten