Ik geloof...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Ik geloof...

Berichtdoor hijwel » 24 nov 2004 18:57

bloempie20 schreef:Ff een vraag:
We weten ws allemaal wel dat je moet geloven om zalig te worden.
Maar wanneer geloof je nu precies?
Ik geloof dat God bestaat, dat Jezus de Zoon van God is en dat de Heilige Geest met Pinksteren is uitgestort.
Maar is dat genoeg? Wanneer heb je genoeg geloof om te kunnen zeggen: "Ik geloof" ?
Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet, staat er in de Bijbel.
Ik geloof dus wel in God, maar die vaste grond om te zeggen dat ik een kind van God ben, ervaar ik niet.
Het is misschien een btje vaag, maar ik hoop dat jullie me toch wel begrijpen.

de grond van jou geloof licht ook niet in jezelf. Maar je geloof omdat God volkomen te vertrouwen is!

"ik geloof" is niks meer dan jezelf in kinderlijk vertrouwen overgeven aan God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 21:59

Bloempie, lees romeinen 10:9 en Johannes 3:16 maar. En toets dan of je gelooft. Zo ja, dan mag je dankbaar zijn, zo nee, dan mag je er aan werken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 25 nov 2004 10:50

Bloempje, geloven is vertrouwen. Dus dat betekend dat jij God vertrouwd en alles aan Hem overgeeft. Klinkt simpel maar is in de praktijk vaak moeilijk omdat wij mensen alles zo graag lekker zelf willen regelen.
Ik denk dat het van belang is dat jij zelf God vertrouwd.
Wat ik vaak moeilijk vind is dat mensen wel geloven dat Jezus de zoon van God is en dat Hij gestorven is voor zondaren. Ook weten ze dat ze zelf zondaar zijn maar vervolgens doen ze er niets mee? Neem je het dan wel serieus vraag ik me af.

Verder nog ff reactie op alles wat hier staat over arme tobbers enz.
Ik geloof dat die mensen er zijn maar maak het niet tot iets wat juist zo geweldig goed is, want tendiepste betekent het dat je God niet vertrouwt als Hij zegt: Als je geloofd dat Jezus de zoon van God is zul je zalig zijn en andere beloften die Hij gegeven heeft. Dat is dus zonde en niet iets waar je trots op hoeft te zijn en zeker niet als voorbeeld moet stellen dat iedereen dat door moet maken.
He died for me, I life for Him!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2004 11:45

(Off-topic: Sorry dat ik zolang niets van me liet horen, maar internet heeft er een week uitgelegen. / Off-topic)

Marnix schreef:Bloempie, lees romeinen 10:9 en Johannes 3:16 maar. En toets dan of je gelooft. Zo ja, dan mag je dankbaar zijn, zo nee, dan mag je er aan werken.

Daar mag ik gelukkig 'ja' op zeggen. Maar ik voel geen onwijze blijdschap ofzo. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Ik sta niet zo vast in mijn geloof. Ik weet dat ik God vaak verloochen. En als ik hier dan vaak jullie reacties (vol blijdschap en standvastigheid) lees, dan heb ik zoiets van: Ik ben er nog lang niet.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2004 12:20

bloempie: misschien kan je 's een evangelische dienst bezoeken of een jeugdkerk ofzo. Daar word ik altijd wel blij van. Al ben je bij een jeugdkerk al wel een beetje aan de oude kant ;)
Of een vesper ofzo, misschien is dat wat voor je... ga eens op zoek en vind een manier om God te eren. Want van God prijzen word je echt heel blij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2004 18:44

bloempie20 schreef:(Off-topic: Sorry dat ik zolang niets van me liet horen, maar internet heeft er een week uitgelegen. / Off-topic)

Marnix schreef:Bloempie, lees romeinen 10:9 en Johannes 3:16 maar. En toets dan of je gelooft. Zo ja, dan mag je dankbaar zijn, zo nee, dan mag je er aan werken.

Daar mag ik gelukkig 'ja' op zeggen. Maar ik voel geen onwijze blijdschap ofzo. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Ik sta niet zo vast in mijn geloof. Ik weet dat ik God vaak verloochen. En als ik hier dan vaak jullie reacties (vol blijdschap en standvastigheid) lees, dan heb ik zoiets van: Ik ben er nog lang niet.

groeien mag hoor! God weet dat je het soms moeilijk heb!
Ik heb God zo vaak verlochent terwijl ik zou veel van Hem hield! Ik had er geen kracht voor om te getuigen. En soms ontbreekt het nog!
maar het mooiste is dat je vooruit mag kijken naar wat God in je leven nog gaat doen. Je redding/geloof hangt niet af van jezelf, maar van jezus in wie je gelooft!

Paulus zegt: 1 ding doe ik (vergetende het geen achter mij is) richt ik mijn op het geen voor mij is in Christus Jezus.
Vergeet (en weet dat het vergeven is) wat je gedaan heb maar richt je op Jezus die je steeds mee wil vormen naar Zijn beeld!

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 09:03

Wat wordt eigenlijk verstaan onder 'groeien in het geloof'?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 dec 2004 11:08

caprice schreef:Wat wordt eigenlijk verstaan onder 'groeien in het geloof'?

Zomaar even een paar voorbeelden uit de bijbel:
- bid en u zal gegeven worden
- indien iemand van mij wijsheid begeerd ik zal het hem geven
- heb je naaste lief als jezelf
- al Mijn beloftes zijn ja en amen in Jezus Christus
- gaat Heen in de wereld en verkondig het evangelie
- aanbid Mij in Geest en Waarheid
- Wees 1 gelijk ik 1 ben met de Vader
- als jij gescholden wordt scheld niet terug!
- ken mij in al je wegen en ik zal je paden recht maken

jij gelooft dat Jezus gestorven is voor jou? Is dat dan het enige, er staan zoveel dingen in de bijbel waarin je nog moet gaan vertrouwen.\
Mischien noem jij het heiligmaking.. (en dat is het ook)
Maar groeien in je geloof is (bijna) het zelfde, jou vertouwen in de Bijbel/God/Jezus moet groeien!

sommige mensen denken dat geloven dat Jezus voor je gestoven is moeilijker is dan geloven in de bijbel. absoluut niet waar!

Als geloof alleen een kennis is, is het geen geloof.
Overal in de evangelieen heeft jezus het over geloof in Mij. Dat wil niet alleen zeggen: "geloof dat ik voor je gestorven ben". Maar geloof in mij is: "geeft jezelf in vertrouwen over aan Mij!"

Geloven is jezelf toevertrouwen aan God. En jezelf steeds meer toevertouwen aan Hem (dat is groeien in je geloof, of heiligigmaking)

ik hoop dat je er wat aan het carpice

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 16:08

Bedankt.

Ik dacht dat 'groeien in het geloof' tegenstrijdig is met 'Hij moet wassen en ik moet minder worden', maar groeien in het geloof is ook juist minder worden. Alles van jezelf kwijtraken en steeds armer worden, omdat er plaatsgemaakt moet worden voor een volmaakte Christus.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 dec 2004 16:48

caprice schreef:Bedankt.

Ik dacht dat 'groeien in het geloof' tegenstrijdig is met 'Hij moet wassen en ik moet minder worden', maar groeien in het geloof is ook juist minder worden. Alles van jezelf kwijtraken en steeds armer worden, omdat er plaatsgemaakt moet worden voor een volmaakte Christus.

dit wat jij nou zegt is de grote vuilkuil waar veel christenen in trappen!

Je wordt niet minder als je groeit in je geloof! Nee je wordt juist steeds meer in Hem! Als je groeit wordt je steeds meer gelijk aan het beeld van God dat je had in de schepping.

God 'onze Potterbakker' vormt ons weer om naar de persoon die wij waren in het paradijs.

galaten 2:
19 Want [b]ik (oude ik) ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik(oude ik) gekruisigd: 20 ikzelf(oude ik) leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik(nieuwe ik) in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.[/b]

15 Wat ik(oude ik) doe, doorzie ik niet, want ik (oude ik) doe niet wat ik(nieuwe ik) wil, ik(oude ik) doe juist wat ik(nieuwe ik) haat. Dan ben ik(nieuwe ik) het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst.

12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven.

zie je we gaan steeds meer leven als we ons laten lijden door de geest!

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 17:01

hijwel schreef:

Je wordt niet minder als je groeit in je geloof! Nee je wordt juist steeds meer in Hem! Als je groeit wordt je steeds meer gelijk aan het beeld van God dat je had in de schepping.

Meer in Hem, maar mínder in jezelf. Dus steeds meer de waarde van Christus gaan zien.
Dat bedoelde ik.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 dec 2004 17:15

caprice schreef:
hijwel schreef:

Meer in Hem, maar mínder in jezelf. Dus steeds meer de waarde van Christus gaan zien.
Dat bedoelde ik.

this net wat je verstaat onder jezelf

Ik weet dat Jezus mij nieuw heeft gemaakt. En dat ik opnieuw geboren ben dus ben ik ook nieuw! Daardoor wordt ik door Jezus steeds meer mijzelf. (heiligmaking)

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 17:16

Onlangs hoorde ik de uitspraak 'Heiligmaking is sterven aan jezelf.'

Met 'jezelf' bedoel ik de oude mens, de mens zoals hij van nature was.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 dec 2004 17:20

caprice schreef:Onlangs hoorde ik de uitspraak 'Heiligmaking is sterven aan jezelf.'

wat heeft dan het woord "heiligmaking" nog te maken met jou dan?
Jij moet heilig gemaakt worden toch?

heiligmaking gebeurt als je wederomgeboren bent (en dus een nieuwe ik heb gekregen) Dan mag je meer worden in je nieuwe ik.
Laatst gewijzigd door hijwel op 03 dec 2004 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 17:23

hijwel schreef:
caprice schreef:Onlangs hoorde ik de uitspraak 'Heiligmaking is sterven aan jezelf.'

wat heeft dan het woord "heilmaking" nog te maken met jou dan?
Jij moet heilig gemaakt worden toch?

heiligmaking gebeurt als je wederomgeboren bent (en dus een nieuwe ik heb gekregen) Dan mag je meer worden in je nieuwe ik.

Juist, en die oude mens moet dus afsterven.

Wat bedoel je met 'Heilmaking', of is dat een typefout?

Terug naar “Archief”