Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 24 nov 2004 22:54

Maar Marnix,

De intentie is fantastisch.
Het is zo lief dat mensen van nature een neiging hebben tot troosten.
Daarnaast, wat Riska zegt, soms is zwijgen beter dan spreken.
Soms is het beter iemand verdrietig te laten zijn, zodat God Zijn helende werking kan doen.
Ik ben alleen bang dat we off-topic gaan als we daar dieper op ingaan in dit topic.

Misschien een titel voor een volgend topic?

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2004 00:56

Nog 1 korte reaktie:

Soms is het beter iemand verdrietig te laten zijn, zodat God Zijn helende werking kan doen.

Klopt, God kan mensen ontzettend troosten. Zijn armen staan altijd wijd open als Zijn kinderen verdriet hebben. Maar soms hebben mensen zoveel verdriet dat ze het niet bij God zoeken, het vergeten, of Hem verwijten... Dan is het denk ik goed om op die open armen van God te wijzen.... Om mensen aan te wijzen op God, om bij Hem troost te zoeken, want Hij kan dat zoals geen mens dat kan, of ze nou praten of zwijgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 25 nov 2004 14:07

Hoi Marnix,

Ik hoor je hartsgesteldheid en dat maakt me blij!
Ik weet zeker dat als jij mij de weg zou wijzen als ik in de ships zit, dat ik me veilig bij je zou weten. :) .

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 25 nov 2004 17:22

Rafaëlla schreef:Hoi Marnix,

Ik hoor je hartsgesteldheid en dat maakt me blij!
Ik weet zeker dat als jij mij de weg zou wijzen als ik in de ships zit, dat ik me veilig bij je zou weten. :) .

God Bless, Rafaëlla

Indeed :wink:
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 10 dec 2004 16:32

nou ik mag dan niet gelovig zijn, maar denk niet dat ik door mijn leefwijze etc. in de (als die bestaat) hel terechtkom.
gods hand creeërt prachtige dingen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 16:38

rosechild schreef:nou ik mag dan niet gelovig zijn, maar denk niet dat ik door mijn leefwijze etc. in de (als die bestaat) hel terechtkom.

Duh. Dat is ook wel een beetje inherent aan het niet-gelovig zijn he, zo'n gedachte. :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 dec 2004 18:14

Inderdaad. Het ontkennen van het 'onbekwaam tot enig goed' hè :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 15 dec 2004 01:14

rosechild schreef:nou ik mag dan niet gelovig zijn, maar denk niet dat ik door mijn leefwijze etc. in de (als die bestaat) hel terechtkom.

God zegt toch duidelijk in de bijbel dat je in Hem moet geloven wil je het eeuwige leven beerven.
Dan kan je nog zo goed leven in je leven enzo, maar waar blijf je als je Hem niet kent...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Michel
Mineur
Mineur

Re: Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

Berichtdoor Michel » 16 dec 2004 11:45

Johanne schreef:Hmm... ik vraag me de laatste tijd best vaak af:
Zou ik ook geloven als het verder geen consequenties zou hebben? Ik bedoel; ik geloof omdat ik later in de hemel wil komen etc. en niet naar de hel wil natuurlijk.
Zijn er meer mensen die ergens dat gevoel hebben?
Ik heb voor mezelf het gevoel dat als die consequentie er niet zou zijn, dat ik dan waarschijnlijk ook niet zou geloven zeg maar.

Alleen ik weet niet, het lijkt me opzich niet echt een goede insteek om zo te geloven zeg maar...

Ik denk dat dat zo zou kunnen kloppen, als het geloof iets is dat uit onszelf komt, maar dat is natuurlijk niet zo. Toen ik nog niet geloofde, had ik nog geen angst voor de hel, of verlangen om bij God in de hemel te zijn. God Zelf werkt het geloof in ons; Hij is het tenslotte Die 'Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren vergadert.'.

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 17 dec 2004 09:57

nou, dan maar geen eeuwig leven..

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 17 dec 2004 11:29

rosechild schreef:nou, dan maar geen eeuwig leven..

En waarom dan niet, als ik vragen mag..?
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 17 dec 2004 12:46

ik begin liever weer opnieuw met een fris schoon leven.
wat vestaan jullie eigenlijk onder eeuwig leven? in de hemel bij God?

who wants to live forever?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 15:42

Marnix schreef:Een bekend verhaal is die moordenaar aan het kruis die naast Jezus hing.... Ik lees hem niet eens om vergeving vragen, ik lees niet dat hij in tranen uitbarste vanwege zijn zonden... toch werd hij behouden. Als die moordenaar was blijven leven was er op een gegeven moment vast wel berouw gekomen..... maar dat hoeft niet meteen te zijn geweest.... Dat komt vaak pas later... en bent niet pas bekeerd op het moment dat je die fase hebt gepasseerd.

Beste Marnix, ik leest toch van die moordenaar een complete schuldbekentenis; "Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben". Luk.23:40-41
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 dec 2004 19:26

die kans lijkt mij ook zeer klein, rosechild. Per slot van rekening zijn de hemel en hel alleen maar van horen zeggen. Ooggetuigen zijn er niet. Nooit is er enig bewijs voor het bestaan van deze twee plaatsen geleverd, en daarom kun je ze rustig daar laten waar ze horen: in het rijk der fabelen.

PS: als je een vakantiereisje van een paar 100 euro boekt, krijg je kleurige folders van hoe het daar uit ziet. Ik heb nog nooit een foldertje van de hemel gezien. Jij?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 dec 2004 19:45

Nooit is er enig bewijs voor het bestaan van deze twee plaatsen geleverd, en daarom kun je ze rustig daar laten waar ze horen: in het rijk der fabelen.

Nimmer is het aangetoond dat ze niet bestaan. En als we stellen dat alleen dingen die aantoonbaar juist zijn bestaan, dan is het rijk der fabelen wel heel erg groot.

Terug naar “Archief”