toon en inhoud van discussies over religie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

toon en inhoud van discussies over religie

Berichtdoor surfer » 10 feb 2003 12:42

naar mijn mening reageren veel mensen op het forum nogal geprikkeld en soms cynisch in bepaalde discussies.

Dat staat een ieder vrij. Maar als de toon al cynisch is, dan interesseert de inhoud mij eigenlijk al niet meer. Zeker niet bij een serieuze topic als religie.
Hoe hebben anderen dat?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 feb 2003 13:16

Het klopt dat er soms cynisch wordt gereageerd, maar nog vaker valt het mij op dat reacties van anderen, en zeker de argumentatie van anderen niet worden gelezen ...

John

Storyteller

Re: toon en inhoud van discussies over religie

Berichtdoor Storyteller » 10 feb 2003 13:29

surfer schreef:naar mijn mening reageren veel mensen op het forum nogal geprikkeld en soms cynisch in bepaalde discussies.

Dat staat een ieder vrij. Maar als de toon al cynisch is, dan interesseert de inhoud mij eigenlijk al niet meer. Zeker niet bij een serieuze topic als religie.
Hoe hebben anderen dat?

Er is een groot verschil tussen cynisme en een kritische kijk op de wereld om je heen. Zeker bij religie.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 feb 2003 13:30

tja, ik maak mij ook wel eens schuldig aan enig cynisme, probeer dit tot een minimum te beperken. ik ben van mezelf nogal cynisch, dus soms vergeet ik dit, of sijpelt er wat tussen mijn woorden door. ik wil bij deze aangeven dat dat niet mijn bedoeling is, en hoop dat jullie me willen vergeven als ik me er in de toekomst eventueel weer eens schuldig aan maak.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 feb 2003 15:02

ik wil bij deze aangeven dat dat niet mijn bedoeling is, en hoop dat jullie me willen vergeven als ik me er in de toekomst eventueel weer eens schuldig aan maak.

nou ja, als ik denk aan cynisme, dan zeker niet in de eerste plaats aan jou. Dus dat valt wel mee :wink:

Maar mijn punt is, dat het goed is voor iedereen om zich er van bewust te zijn, dat als je een boodschap op de verkeerde manier brengt, de inhoud niet belangrijk meer is (of kan zijn).

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 10 feb 2003 16:18

Zeker klopt het wat Napoleon zegt; "ik ben van mezelf nogal cynisch"
Dat hoeft zeker niet fout te zijn, en kan ook op de juiste manier prikkelen. En je geeft zelf al aan het te beperken. Dus.. ga lekker zo door :lol:

Ik ben het zeker met surfer een dat soms de manier waarop iets gezegd word, de boodschap zelf uitschakeld. Dat is soms heel jammer.

Wel vind ik het jammer dat er inderdaad soms niet echt positief wordt gereageerd waardoor mensen gaan "happen" en het weer een een regelige postinglijst wordt en dat doet zeker af aan de discussie!

Ik zelf houd ook wel van een beetje cynisch op zijn tijd, anderen kunnen zo wel wat in je wakker schudden. Als het maar niet te ver gaat!
Time flies when you have none!

Amok
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Amok » 10 feb 2003 16:30

Sterretje schreef:Ik zelf houd ook wel van een beetje cynisch op zijn tijd, anderen kunnen zo wel wat in je wakker schudden. Als het maar niet te ver gaat!

Hoe ver iets gaat hangt af van wie je bent. Als je een kritische en onbevangen blik op de wereld hebt zal je sneller open staan voor de wat kritischere commentaren.
"Comforting home, mother`s lap, chance for immortality
Where being wanted became a thrill I never knew
The sweet piano writing down my life" - Nightwish

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 feb 2003 16:38

Hoe ver iets gaat hangt af van wie je bent. Als je een kritische en onbevangen blik op de wereld hebt zal je sneller open staan voor de wat kritischere commentaren.
ik bedoel niet kritisch maar cynisch, waardoor mensen of kriegelig worden of er verder het zwijgen toe doen.

Amok
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Amok » 10 feb 2003 16:40

Misschien moet ik het anders zeggen.

Niet iedereen vat een bepaalde frasering gelijk op als cynisme. Natuurlijk zijn er diegenen die een cynische opmerking als zodanig opvatten, maar het omgekeerde is ook mogelijk.
"Comforting home, mother`s lap, chance for immortality

Where being wanted became a thrill I never knew

The sweet piano writing down my life" - Nightwish

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 feb 2003 17:10

En soms is de toon ronduit onaangenaam.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 00:46

surfer schreef:En soms is de toon ronduit onaangenaam.

Kun je dit concreet maken, surfer?
(Misschien kun je beter die personen aanspreken in een persoonlijk bericht.)
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 feb 2003 15:32

Kun je dit concreet maken, surfer?
(Misschien kun je beter die personen aanspreken in een persoonlijk bericht.)
dat was ik niet van plan. Daarom zet ik het in een topic neer. Dit bedoel ik meer als bewustwording.

007
Verkenner
Verkenner

Re: toon en inhoud van discussies over religie

Berichtdoor 007 » 06 mar 2003 08:18

surfer schreef:naar mijn mening reageren veel mensen op het forum nogal geprikkeld en soms cynisch in bepaalde discussies.

Hoe hebben anderen dat?

Discussie. Het woord zegt het zelf al; dis=slecht cussie=woord, slecht woord!
Hou als christen zijnde een dialoog!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 mar 2003 11:40

Het zou af en toe wat minder cynisch kunnen, inderdaad. Verder heb ik het idee dat de discussies niet meer echt inhoudelijk gevoerd worden, maar dat er vaak op de persoon gespeeld wordt, of dat het een welles-nietes-spelletje wordt, of dat mensen langs elkaar heen praten. Als je geen argumenten hebt, kun je beter niet reageren, denk ik altijd, maar dat schijnen de meesten niet zo goed te begrijpen. Een van de redenen dat het mij de laatste tijd minder aanspreekt om te forummen :(
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mar 2003 11:58

Wij praten over de bijbel en hoe wij denken over de bijbel. Dat is denk ik het hele punt. In plaats van bezig te zijn met de dingen die boven zijn zoals de apostel zegt, of als hij zegt dat wij kinderen God's zijn, spreken wij, denken wij als deze wereld. We bekijken de bijbel en God van uit wetenschappelijk oogpunt (zoals ons netjes is geleerd thuis op school en in de kerk) en gaan volkomen voorbij aan God zelf.

Cynisme komt voort uit trots. Trots dat gekrenkt is omdat wij aangevallen worden op onze zorgvuldig geformuleerde gedachten.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Terug naar “Archief”