Besloot God de zondeval?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2004 11:47

Boef, je spreekt jezelf tegen.

God heeft de zondewal wel gewild, Hij heeft de mensen zo geschapen dat ze zouden gaan zondigen (als dat niet zo was was het dus niet Gods wil) maar heeft het niet gewerkt? En waarom gaf God dan een gebod aan de mensen om niet van de boom te eten? Als God de zondeval al had gewild zou dat heel hypocriet zijn geweest.... de mens kon er in feite niets aan doen dan.

Dat gaat niet samen.

God gaf de mens keuzevrijheid, de mens ging tegen Gods wil in.

God heeft de zondeval niet in de schepping gelegd, dan zou het slechte van God komen.... Als je zegt dat God de zondeval gewild heeft maak je van de goede God een slechte God die zelf het kwaad wilde. God zou dan niets anders Zijn dan een God die het kwaad maakt en de mens er vervolgens voor verantwoordelijk houdt. Als dat jou God is zou ik maar snel stoppen met geloven, want dan heeft Hij niet het beste met je voor. En het is onzin te zeggen dat God de zondeval niet gewerkt maar wel gewild heeft. Als het Gods wil was, hoe kwam de zondeval er dan? En kon de mens er iets aan doen? Had God de mens zo geschapen dat ze zouden zondigen, dan is Hij verantwoordelijk voor de zonde en niet de mens... Of had ze mens vrije wil en zat God in de hemel te hopen dat ze nou eindelijk eens een keer in zonde zouden vallen? En vervolgens ff boos worden op de mens en hen de schuld geven... terwijl God het allemaal zo had gewild en het dus ook wel MOEST gebeuren.

Hou toch op met je mooie praatjes, het zijn keiharde leugens over God. Ga een keer de bijbel lezen in plaats van maar te roepen wat anderen je hebben wijsgemaakt. Denk eens logisch na.

Dan kun je ontdekken wat Gods wil is, hoe dat zich verhoudt met vrije wil... Dan snap je dat God boos was over de zonde omdat het juist NIET zijn wil was... Maar dat het kwam omdat mensen hun vrije wil misbruikten om tegen Zijn wil in te gaan. Dan is de mens ook verantwoordelijk en was de zondeval niet Gods wil, beschikking en werk.

Oh wat heb je een goede God..... Eerst gooit Hij ons zelf in het water... vervolgens zegt Hij: Het is jullie schuld dat je daar ligt.... En daarna offert Hij Zijn Zoon op en haalt daardoor een (dr)enkeling uit het water en zegt: Je mag je gelukkig prijzen met zo'n goede God... want jij wordt gered en de rest verzuipt...

Als het zo zou zijn zouden we een stuk speelgoed zijn in de handen van een wrede God... in plaats van een kind in de armen van een liefdevolle Vader.

Open your eyes, wordt es wakker.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 19 nov 2004 15:03

Marnix schreef:Hou toch op met je mooie praatjes, het zijn keiharde leugens over God. Ga een keer de bijbel lezen in plaats van maar te roepen wat anderen je hebben wijsgemaakt. Denk eens logisch na.

Dan kun je ontdekken wat Gods wil is, hoe dat zich verhoudt met vrije wil... Dan snap je dat God boos was over de zonde omdat het juist NIET zijn wil was... Maar dat het kwam omdat mensen hun vrije wil misbruikten om tegen Zijn wil in te gaan. Dan is de mens ook verantwoordelijk en was de zondeval niet Gods wil, beschikking en werk.

Oh wat heb je een goede God..... Eerst gooit Hij ons zelf in het water... vervolgens zegt Hij: Het is jullie schuld dat je daar ligt.... En daarna offert Hij Zijn Zoon op en haalt daardoor een (dr)enkeling uit het water en zegt: Je mag je gelukkig prijzen met zo'n goede God... want jij wordt gered en de rest verzuipt...

Marnix, ten eerste wil ik jou er op wijzen dat ik dit uit mijzelf zeg en dat ik dit ZELF geloof en dat ik absoluut niet bezig ben met het napraten van anderen, dus dat het niet zomaar 'mooie praatjes' zijn, maar mijn eigen mening. Bovendien kun jij helemaal niet beoordelen of ik de Bijbel op en juiste of onjuiste manier interpreteer en of ik er vaak of niet vaak in lees, dus daarover geen oordeel alsjeblieft en geen oproep tot het lezen van de Bijbel en het logisch nadenken, want ik heb hier al heel vaak over nagedacht en dit is gewoon mijn mening. Mag dat asjeblieft!? Jij mag toch ook denken wat je wilt!?

Verder zeg je: niet Gods wil, beschikking en werk. Ik ben het er mee eens dat het niet zijn werk was. WIJ als mensen hebben gezondigd, God heeft niets fout gedaan, maar dat heb ik al eerder gezegd. Maar ik blijf erbij dat het wel Gods wil was, anders was het niet gebeurd. Dus ik spreek mezelf niet tegen, er zit namelijk een groot verschil tussen willen en werken...!

Ik heb ook niet gezegd dat er maar een enkeling gered kan worden en dat de rest verzuipt, zoals jij het zegt. Iedereen kan een kind van God worden, iedereen kan gered worden, maar als wij niet gered worden, ligt dat aan onszelf en niet aan God. Verder ben ik er, net als jij, van overtuigd dat God een goede God is die van ons houdt en niet een wrede God, maar dat heb ik ook nergens beweerd!!

Tot zover mijn reactie. ik wil best nog een keer hierop reageren, maar niet als er op zo'n manier wordt gereageerd op mijn nogal conservatieve mening...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 nov 2004 15:47

Er is ook een verschil tussen willen en toelaten.
God heeft de zondeval niet gewild, maar wel toegelaten.
Als God de zondeval zou hebben gewild, dan zou Hij er mede voor verantwoordelijk zijn. Dat is dus niet zo.

Een voorbeeld uit de Bijbel: wilde de vader van de verloren zoon dat zijn zoon bij hem wegging? Ik denk van niet, gezien het feit dat hij op de uitkijk stond naar zijn zoon toen deze terugkwam. Toch liet hij hem gaan en gaf hem het deel dat hem bij de erfenis toekwam. Zoiets is er ook met de zondeval aan de hand: God wilde de zondeval niet, maar liet toe dat de mens zichzelf in het verderf stortte.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 nov 2004 15:49

Sabra schreef:Natuurlijk besloot God niet tot de zondeval. Diegene die dat durft te stellen heeft helemaal niets van de bijbel begrepen.
au
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 17:15

boef schreef:
Marnix schreef:Hou toch op met je mooie praatjes, het zijn keiharde leugens over God. Ga een keer de bijbel lezen in plaats van maar te roepen wat anderen je hebben wijsgemaakt. Denk eens logisch na.

Marnix, ten eerste wil ik jou er op wijzen dat ik dit uit mijzelf zeg en dat ik dit ZELF geloof en dat ik absoluut niet bezig ben met het napraten van anderen, dus dat het niet zomaar 'mooie praatjes' zijn, maar mijn eigen mening. Bovendien kun jij helemaal niet beoordelen of ik de Bijbel op en juiste of onjuiste manier interpreteer en of ik er vaak of niet vaak in lees, dus daarover geen oordeel alsjeblieft en geen oproep tot het lezen van de Bijbel en het logisch nadenken, want ik heb hier al heel vaak over nagedacht en dit is gewoon mijn mening. Mag dat asjeblieft!? Jij mag toch ook denken wat je wilt!?

Verder zeg je: niet Gods wil, beschikking en werk. Ik ben het er mee eens dat het niet zijn werk was. WIJ als mensen hebben gezondigd, God heeft niets fout gedaan, maar dat heb ik al eerder gezegd. Maar ik blijf erbij dat het wel Gods wil was, anders was het niet gebeurd. Dus ik spreek mezelf niet tegen, er zit namelijk een groot verschil tussen willen en werken...!

Ik heb ook niet gezegd dat er maar een enkeling gered kan worden en dat de rest verzuipt, zoals jij het zegt. Iedereen kan een kind van God worden, iedereen kan gered worden, maar als wij niet gered worden, ligt dat aan onszelf en niet aan God. Verder ben ik er, net als jij, van overtuigd dat God een goede God is die van ons houdt en niet een wrede God, maar dat heb ik ook nergens beweerd!!

Tot zover mijn reactie. ik wil best nog een keer hierop reageren, maar niet als er op zo'n manier wordt gereageerd op mijn nogal conservatieve mening...

Je mag dat geloven... maar de conclusie is dan simpel en trek die dan ook maar voor jezelf: Als het inderdaad zo is als jij beweert... hebt je geen liefdevolle God... Maar een God die met de mens speelt, die de mens in de shit helpt en ze vervolgens zelf er de schuld van geeft.... die allerlei problemen schept en wat mensen redt om maar extra veel eer van ze te krijgen... Sterker nog, God is er dan zelf voor verantwoordelijk dat Jezus moest sterven... dit was gewoon door God zo geschapen... Je mag geloven dat God zonden heeft geschapen (daar komt het namelijk op neer) maar trek dan ook je conclusies... en laat dan ook het beeld van een liefdevolle God varen... iemand eerst in doodsnood brengen en vervolgens er weer uithalen is niet liefdevol... dat is een wreed "kat-en-muis-spel"

Wat het willen en werken betreft, leg mij het verschil maar eens uit... Want het klinkt heel tegenstrijdig... God wilde het niet maar Hij maakte de wereld wel zo dat de zondeval zeker zou plaatsvinden? Als Hij het niet wilde had Hij het niet van tevoren zo geschapen.

Met het laatste stuk van je ben ik het eens.... Omdat de mens zelf in de zonde viel en niet zondigde omdat God de zondeval zou hebben geschapen.... ligt de mens te verdrinken... en dan is het ook genade dat God ons wil redden, als Hij de zondeval zelf had gepland zou het geen genade zijn. Maar het is wel genade.... omdat God Zijn Zoon gaf om mensen te redden die tegen Gods wil in gingen en daardoor in zonde vielen... en niet omdat God ze zo had geschapen dat ze zouden zondigen.

Natuurlijk mag je deze mening hebben... ik wil je alleen duidelijk maken dat je dan ook je conclusies moet trekken... als het echt zo is dat God de zondeval ingepland had wil dat namelijk een hoop over God zeggen... en over de vraag of de mens schuldig is (is de mens dat als God die schuld in ze schiep) Bedenk goed wat dit beeld zegt over hoe God zou zijn als je gelijk zou hebben. En ik ben benieuwd waarom je zegt dat alles wat er gebeurt door God gewild is.... de bijbel zegt namelijk hele andere dingen... die laat merken dat de zondeval tegen Gods wil is. En alle zonde die er gebeurt... Gods wil gebeurt niet altijd... in de bijbel staat dat God wil dat iedereen gered wordt... waarom gebeurt dat dan niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 20 nov 2004 14:24

Sorry, ik kan af en toe een beetje te fel uit de hoek komen....was niet helemaal mijn bedoeling... :oops:

kkan je helaas niet helemaal het verschil uitleggen tussen de willen en werken...kheb eigenlijk alles al gezegd wat ik wilde zeggen...God liet het toe, maar het was niet Gods schuld...
vind het zelf ook heel moeilijk...!! Heb nu even geen tijd, kom hier later nog wel ff op terug!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 nov 2004 17:45

Soms denk ik wel eens dat onder het woord ''wil'' twee betekenissen kunnen bestaan.

Even zomaar een gedachte gang...

Gods ''wil'' als een soort actieve ''wil''
God heeft de tiengeboden gegeven, en wil dat mensen die houden. Wij doen dit niet. En, lijkt me logisch, dit doen we tegen Zijn wil.

Gods ''wil'' als een eeuwige wil.
Dat bij God de toekomst nooit uit de hand loopt, dat God altijd in de hand heeft op wat er gebeurd en gebeuren gaat.
WAnt dat is juist die troostrijke gedachte ''mijn leven is in Zijn hand''
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 21:10

Het gaat mis als mensen gaan beweren dat God omdat Hij alles van tevoren weet dus ook weet dat ik ga zondigen en dat het dus eigenlijk komt omdat God me zo heeft gemaakt.... Hij wist het maar deed er niets aan... en de zondeval is hetzelfde verhaal.... had God dat van tevoren ingepland? Zo ja, dan hadden we geen keuzevrijheid, komt de zonde van God en is Zijn liefde en genade helemaal niet zo liefdevol... Dan schetsen we een verkeerd beeld van God.

Sorry, ik kan af en toe een beetje te fel uit de hoek komen....was niet helemaal mijn bedoeling...

Ik ook zoals je merkt ;)

kan je helaas niet helemaal het verschil uitleggen tussen de willen en werken...kheb eigenlijk alles al gezegd wat ik wilde zeggen...God liet het toe, maar het was niet Gods schuld...
vind het zelf ook heel moeilijk...!! Heb nu even geen tijd, kom hier later nog wel ff op terug!

Oke, ik wacht af.... want als je dat gelooft moet je toch ook weten waarom je het gelooft... waarom geloof je het anders? Je zult toch je bronnen hebben om aan te nemen dat je gelijk hebt.

Terug naar “Archief”