Verkering en bevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 17 nov 2004 09:11

Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om het "willen"onmogelijk te maken.
Ga niet samen zitten als je erg "gewillig"bent.
En dat is voor de vrouwen altijd rond de ovulatie.
Zorg dat de deur van de kamer open staat.
Begin altijd met samen uit de Bijbel lezen en bidden.
En hou gewoon je kleren aan.
Ga lekker buiten een stuk wandelen.
Zet je gedachten op iets anders. Zorg dat je op dat moment niet te intiem zoent.

Zo zijn er genoeg dingen die je kunt doen.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 nov 2004 09:13

Andre schreef:
Markie schreef:Dus kerkeraadsleden dragen de sleutel van de hemel?

Denk dat jij dingen wel heel erg verkeerd interpreteerd :wink:

Zou me eerst eens verder in de context gaan verdiepen alvorens zulke onzin uit te gaan kramen.

Ik wil wel graag jouw mening weten Markie?

Volgens mij heeft Joepie (grotendeels) gelijk. Lees antw. 83 van de HC maar.

Wat zijn de sleutelen des hemels?
De verkondiging van het heilig Evangelie en de christelijke ban of uitsluiting uit de christelijke gemeente, door welke TWEE stukken het hemelrijk den gelovigen opengedaan en den ongelovigen toegesloten wordt.

Tja, wie hebben het het voor het zeggen wat betreft het in de ban doen van iemand? Volgens mij toch echt de kerkenraad als geheel en niet de dominee in z'n eentje. Hij is ook maar "gewoon" lid van de kerkenraad, alleen wel degene die het 'heilig Evangelie' moet verkondigen. Het gebruik van de sleutelen is dus niet ALLEEN de ban, maar OOK de verkondiging van het Evangelie. Als mensen ondanks hun openbare zonden daar niet naar willen luisteren en er zijn diverse vermaningen geweest (zie antw. 85 van HC), dan pas mag over gegaan worden tot het in de ban doen. En dán pas zijn de sleutelen gebruikt.

Dus Markie, niet direct gaan roepen dat iemand onzin uitkraamt. Gewoon even lezen wat er aangehaald wordt (volgens mij wees Joepie zelf ook al op deze vraag uit de HC), dan begrijp je ook waar iemands reactie vandaan komt.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 17 nov 2004 10:06

just_mary schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:Dat de ander schuldbelijdenis mag doen is een voorrecht.

Ik geloof niet dat de meesten dat zo ervaren. :) Ik heb er vooral moeite mee dat deze zonde er als enige zo uitgepikt wordt terwijl het mi. tot de minst 'erge' zonden behoort. Als er dan toch schuldbelijdenis gedaan moet worden, laten de dominee's die elkaar verketteren in kerkblaadjes maar beginnen (om een voorbeeld te noemen). Het lijkt ondertussen wel alsof alles dat met seks te maken heeft recht uit de afgrond komt terwijl de rest allemaal ook-niet-mag-natuurlijk-maar-ja-we-zijn-nu-eenmaal-zondig-en-je-kunt-toch-moeilijk-voor-alles-schuldbelijdenis-doen-bla-bla-bla.. dan zeg ik: of helemaal afschaffen, of consequent zijn.

Overigens hebben de sleutelen van het hemelrijk volgens mij alleen betrekking op de prediking, niet op de kerkenraad.

Dit begrijp ik ook echt niet.
Een man is weggelopen bij zijn vrouw, weggelopen bij zijn kinderen, kwam weer terug en... hoefde helemaal geen schuldbelijdenis te doen.
Dan bedekken ze de zonde opeens 'met de mantel der liefde'. Terwijl hij OVERSPEL pleegde.
Een man pleegde incest..., wordt bedekt met 'de mantel der liefde'.
Een man die zijn kinderen mishandeld, oke, is niet goed, maar wordt bedekt met 'de mantel der liefde'.

En een stel dat simpelweg van elkaar houdt en uit liefde met elkaar naar bed gaat... die worden verketterd en moeten voor de hele gemeente schuldbelijdenis doen.

Dat begrijp ik gewoon niet.

Laten we dan gelijk de biecht invoeren, zodat iedereen ook zijn verborgen zonden kan zeggen en openbaar maken (misschien toch niet zo'n slecht idee van de PKN :wink: ).

Wanneer iemand opgepakt wordt voor incest komt de zonde Openbaar en zal er ook schuldbelijdenis gedaan moeten worden! wanneer mensen scheiden en 1 van de 2 wil hertrouwen moet er eerst schuldbelijdenis gedaan worden. Het is niet zo dat alleen deze zonde eruitgepikt wordt!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 nov 2004 10:07

joepie schreef:Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om het "willen"onmogelijk te maken.
Zet je gedachten op iets anders. Zorg dat je op dat moment niet te intiem zoent.

Rond de ovulatie niet bij elkaar zijn...jaja, en als je onregelmatig bent?
Dat de deur van de kamer openstaat..... Dan kun je dus geen zinnig gesprek meer voeren!
Het lijkt allemaal op vermijden van het probleem, in plaats van ertegeaan te gaan en je verstand meer te laten spreken dan je gevoel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 11:13

joepie schreef:Misschien heb jij dat dan nog niet meegemaakt, maar bij ons gebeurd dat dus wel. Echtscheiding, overspel, iemand waarvan aan het licht kwam dat hij op grote schaal de belasting had ontdoken, en nog wel meer.

En ik zeg nog een keer, het is niet voor HEEL de gemeente.
Maar eigenlijk zou je hier wel een aparte topic over kunnen openen. ;-)
Als die er al niet is.

Oke, als dat consequent gehandhaafd wordt ligt het anders. Mijn ervaring is echter dat dat in veel behoudende reformatorische kerken niet gebeurt.

Wat bedoel je precies met 'niet voor HEEL de gemeente'?

Acire schreef:Het lijkt allemaal op vermijden van het probleem, in plaats van ertegeaan te gaan en je verstand meer te laten spreken dan je gevoel.

Juist! Ik dach ook begrepen te hebben dat joepie een voorstanders was van 'ertegen strijden', maar dit lijkt meer op ontwijken.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 17 nov 2004 12:04

Pivo schreef:Wanneer iemand opgepakt wordt voor incest komt de zonde Openbaar en zal er ook schuldbelijdenis gedaan moeten worden! wanneer mensen scheiden en 1 van de 2 wil hertrouwen moet er eerst schuldbelijdenis gedaan worden. Het is niet zo dat alleen deze zonde eruitgepikt wordt!

Ik had het niet over scheiden, maar over overspel plegen en weer terugkomen. En dan wordt er net gedaan of die man nooit weggeweest is. Ik snap dat wel, dat je het dan niet op de spits wil drijven en al lang blij bent dat die man weer terug is, bij zijn vrouw en kinderen, weer terug in de gemeente. Maar waarom sex voor het huwelijk wel op de spits drijven? (heb het over schuldbelijdenis doen voor de hele gemeente, voor in de kerk)

En dan nog... dan zet je incest en overspel op dezelfde lijn met sex voor het huwelijk.
Maar sex voor het huwelijk vind ik helemaal niet zo erg als die twee. Je doet 'het' te vroeg, maar je doet het wel uit liefde (tenminste daar ga ik van uit). En niet zomaar bij iemand, maar alleen met degene van wie je al langer een relatie hebt en echt van houdt.

Maar goed, zonde is zonde... En dat weet just_mary ook wel... :wink:
Dus ja, uiteindelijk is schuldbelijdenis doen helemaal terecht, maar niet voor de hele gemeente, maar een gesprek met een deel van de kerkeraad is prima wat mij betreft. En als je het zelf graag voor de hele gemeente wilt doen, nou prima, maar zelf zou ik dat niet willen.
Laatst gewijzigd door just_mary op 17 nov 2004 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 17 nov 2004 12:05

Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om het "willen"onmogelijk te maken.

waarom zou een vrouw gewillig zijn rond de ovulatie, heeft ze dan meer zin in sex ? meestal zijn ze toch sagerijniger of meer aan het brompotten.

Deur van een kamer open laten staan. ja kan , hoezo privacy je kan ook intiem zijn zonder te vrijen hoor , maar een open deur helpt daar niet bij

buiten wandelen, hmm daar kan je het ook doen hoor, niet dat dat gebruikelijk is of dat ik dat zou doen maar een stil plekje is nog wel te vinden als men wil

niet intiem zoenen, buh hoe heb jij sexuele ervaring opgedaan ? ga je van zoenen dan ook al zwanger worden als dat al niet mag omdat je dan evt verder zou kunnen gaan dan kan je beter in een kooi gaan zitten.

dit lijkt wel ten koste van alles voorkomen dat je zwanger wordt, cq intiem wordt en zo leer je elkaar dus niet kennen.

Juist het bij elkaar zijn en gezond verstand gebruiken leer je elkaar beter kennen , waarom zou je dan niet mogen zoenen. moet je dan braaf je pootje ophouden.

wat je ook kan doen is een kuisheidsgordel laten maken he :shock

ik weet niet of jij tegen een pil bent dat vroeg ik me opeens af want afgezien dat het helpt tegen een ongewenste zwangerschap (geen sexs voor het huwelijk , ik weet het ) kan het ook helpen tegen een onregelmatige cyclus en migraine die rond de ovulatie tijd optreedt. Dus zo wie zo hoeft een pil in mijn ogen niet slecht te zijn.
Laatst gewijzigd door Spons op 17 nov 2004 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 17 nov 2004 12:07

joepie schreef:Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om het "willen"onmogelijk te maken.

Willen is willen.
Dat kun je niet onmogelijk maken.

Wel de uitvoer van wat je wilt, maar niet het willen opzich. Dat kun je denk ik alleen door gebed en samen dicht bij God te leven. Zoals je al zegt... :wink:

Maar dan nog, als ik niet wil met mijn verstand, dan kan op hetzelfde moment mijn gevoel mij iets heel anders vertellen.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 nov 2004 12:42

Acire schreef:

Rond de ovulatie niet bij elkaar zijn...jaja, en als je onregelmatig bent?
Dat de deur van de kamer openstaat..... Dan kun je dus geen zinnig gesprek meer voeren!
Het lijkt allemaal op vermijden van het probleem, in plaats van ertegeaan te gaan en je verstand meer te laten spreken dan je gevoel.

Ook als je onregelmatig ongesteld bent heb je een ovulatie :wink: :mrgreen: En ik zeg niet dat je dan niet bij elkaar moet zijn, maar gewoon ervoor zorgen dat je dan niet iets doet waarmee je teveel gerpikkeld wordt. En dat kan zijn dat je op die dagen wel de deur gewoon op een kier laat staan. Dan kun je ook gerust nog met elkaar praten hoor. Praat je wat zachter met elkaar.
Dus op dagen dat het voor één van de twee het moeilijker is kun je elkaar beschermen, door b.v. de dingen te doe die ik aangaf. Het maakt je verantwoordelijkheid niet minder, en je moet er nog steeds tegenaan gaan. Maar ik sprak dus juist over je gezond verstand gebruiken en gaf daar een voorbeeld van :wink:

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Verkering en bevrediging

Berichtdoor Rapidootje » 17 nov 2004 14:50

Krully schreef:Hoe denken jullie over bevrediging en verkering?Kan dat in een christelijke relatie? Het is geen gemeenschap, maar waar hoort het dan wel thuis?
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken?

volgens mij was dit het onderwerp van dit topic. En volgens mij zijn er nog maar een paar mensen die hierop hebben gereageerd. De discussie gaat alle kanten op, behalve de goeie :P.

Ik vind het zelf een heel lastig onderwerp. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat je een orgasme krijgt als je tegen elkaar aanstaat, zonder dat je daar bewust naar toe 'werkt'. Is dat zonde?
(vooral) mannen kunnen een behoorlijke spanning opbouwen als ze sexueel geprikkeld worden. Deze prikkeling kan ook al komen door bijvoorbeeld een blik, of een simpele aanraking. Mannen kunnen doordat er steeds zaad wordt aangemaakt zelfs pijn krijgen aan hun geslachtsdelen. Is het fout als ze die spanning verminderen door te masturberen?
Wat vind je ervan als een stel elkaar bevredigt met de kleren aan? Is dat ook al fout? Of wordt het pas zonde als de kleren worden uitgetrokken?

Lastig...
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

joepie

Re: Verkering en bevrediging

Berichtdoor joepie » 17 nov 2004 18:27

Rapidootje schreef:
Krully schreef:Hoe denken jullie over bevrediging en verkering?Kan dat in een christelijke relatie? Het is geen gemeenschap, maar waar hoort het dan wel thuis?
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken?

volgens mij was dit het onderwerp van dit topic. En volgens mij zijn er nog maar een paar mensen die hierop hebben gereageerd. De discussie gaat alle kanten op, behalve de goeie :P.

Ik vind het zelf een heel lastig onderwerp. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat je een orgasme krijgt als je tegen elkaar aanstaat, zonder dat je daar bewust naar toe 'werkt'. Is dat zonde?
(vooral) mannen kunnen een behoorlijke spanning opbouwen als ze sexueel geprikkeld worden. Deze prikkeling kan ook al komen door bijvoorbeeld een blik, of een simpele aanraking. Mannen kunnen doordat er steeds zaad wordt aangemaakt zelfs pijn krijgen aan hun geslachtsdelen. Is het fout als ze die spanning verminderen door te masturberen?
Wat vind je ervan als een stel elkaar bevredigt met de kleren aan? Is dat ook al fout? Of wordt het pas zonde als de kleren worden uitgetrokken?

Lastig...

Mannen die pijn krijgen aan hun geslachtsdeel omdat er steeds zaad aangemaakt wordt??? Nu dat is niet zo. Er wordt namelijk niet steeds zaad aangemaakt.
Als je zaad te veel zou hebben zou je lichaam dat gewoon weer opnemen.
Dus dat is een klein fabeltje. Als je pijn aan je geslachtsdeel hebt dan komt dat ergens anders door ;-)
Maar ik denk wel dat je ook op dat gebied naar elkaar toe moet groeien.
Dus dat je ook daarin moet leren met elkaar om te gaan.
En hoever dat dan is, dat moet je als stelletje samen bespreken.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 nov 2004 18:41

*geknipt*
Laatst gewijzigd door Christa op 18 nov 2004 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 nov 2004 18:44

Bij een jongen worden er per dag miljoenen zaadcellen aangemaakt en die moeten ook van tijd tot tijd het lichaam kunnen verlaten. Meestal gebeurt dat 's nachts in een zogenaamde "natte droom".

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 nov 2004 18:46

Een jongen merkt dan al gauw dat hij dat ook zelf (met de hand) kan opwekken. En daar kom je al snel toe als je in gedachten allerlei seksuele fantasieën hebt. Die seksuele gevoelens gaan in het leven van een tiener vroeg of laat een rol spelen. Het zijn nieuwe gevoelens, veelal stormachtig en je moet dan toch leren dit een plaats te geven in je leven. Al met al is het bijna onvermijdelijk dat het zo (af en toe) tot zelfbevrediging komt. Je moet je er dan ook niet al te schuldig over voelen. Ook is het niet schadelijk voor de gezondheid (wat mensen soms denken). Mensen willen graag weten of iets nu echt zonde is of niet, ja of nee, zwart of wit. Bij heel veel dingen is dat duidelijk, echter lang niet altijd en dat geldt ook voor de zelfbevrediging. Toch hebben de meeste jongeren een naar gevoel na de zelfbevrediging. Dat komt omdat seksuele omgang bedoeld is om met je eigen man/vrouw te beleven binnen het huwelijk. Bij zelfbevrediging beleef je de seksualiteit op jezelf, dat is dus niet echt de bedoeling ervan, vandaar ook die kater na afloop. Zo word je er steeds weer bij bepaald wat de werkelijke bedoeling is van seksualiteit

Alie Hoek van Kooten

joepie

Berichtdoor joepie » 17 nov 2004 19:44

Mariamagdalena schreef:Bij een jongen worden er per dag miljoenen zaadcellen aangemaakt en die moeten ook van tijd tot tijd het lichaam kunnen verlaten. Meestal gebeurt dat 's nachts in een zogenaamde "natte droom".

Om precies te zijn 72 miljoen. Al weet ik niet wie ze nu geteld heeft ;-)
Maar 20% raak je kwijt door een natte droom. Aangezien je dat niet elke nacht hebt. En er ook jongens zijn die het niet hebben.
Het meeste gaat gewoon met de urine mee.

Terug naar “Archief”