jas schreef:Marnix schreef:
Vanaf het moment dat je Jezus kent geldt het "zonder Mij kunt U niets doen" niet meer.... want je bent niet zonder Hem en je kunt dus wel dingen doen... Daar ligt dan gelijk ook een verantwoordelijkheid.
Als God een mens vastheeft en dat mens onder Gods toelating van Hem afdwaald, als was het tot aan de poorten van de hel, dan nog heeft Hij hem vast en zal Hem niet loslaten. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen. En dan mogen Gods kinderen zingen dat niets hun zal rukken uit Zijn hand. Niet uit hun eigen kracht, niet uit hun eigen keus. Maar omdat Hij ze vanaf de moederschoot gekend heeft.
Dat is geen vrijbrief om er op los te leven, zo van als het Zijn plan is dan zal het wel komen. Nee, want met elke zonde bedroeven wij Hem steeds meer. Lees de geschiedenis van Manasse maar eens.
De verloren zoon besloot op een gegeven moment terug te keren naar zijn vader. Dat verlangen had hij omdat hij wist dat hij het bij zijn vader goed had... door goed voor hem te zorgen had die vader er voor gezorgd dat dat verlangen terug kwam... maar hij ging wel terug. Het is een combinatie van invloed die God op je uitoefent... en het zetten van een stap... God speelt zeker de belangrijkste rol... maar hij geeft mensen verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om keuzes te maken.
Ja maar wat je nu zegt daar ben ik het ook gewoon mee eens. Want je gaat nu uit van de mens die reeds wedergeboren is. Ik heb het over de mens voor de wedergeboorte en dat die niets, maar dan ook niets doen kan om God te behagen. En overigens ontslaat het ook die mensen niet van de verantwoording om God te geven wat Hem toekomt. Dat ze dat niet kunnen ontslaat ze niet van de verplichting, God heeft de mens immers goed geschapen. Over er maar op los leven, heb ik het al helemaal niet gehad. Dat is een antinomiaans standpunt waar ik falikant tegen ben. Jij gaat er volgens mij min of meer van uit, dat elk mens wedergeboren is. Tja, ik denk daar anders over.
Daar zei ik ook wat over... hoe zit het met mensen bij mij in de kerk die wel geloven maar volgens jou criteria waarschijnlijk nog niet wedergeboren zijn? Kunnen die niets goeds doen? Ik zie er een aantal tussen die zich inzetten voor de kerk, anderen helpen etc.
En hoe zit het met ongelovige mensen die vrijwilligerswerk doen, anderen helpen met problemen etcetera?
Ik denk dat je een bepaald onderscheid moet maken... maar dat je moeilijk kan zeggen dat iemand die niet gelooft niet goeds kan doen... de vraag is alleen waar dat vandaan komt.
Neem de gelijkenis van de barmhartige samaritaan. Jezus gebruikt niet voor niets een samaritaan in het verhaal... dat waren voor de joden heidenen... Was die samaritaan wedergeboren? Lijkt me sterk.... waarom gebruikt Jezus een samaritaan in zijn verhaal en geen Jood? Maar de samaritaan deed wel goed.... Waar kwam dat vandaan?