Optimatus schreef:Tabitha schreef:Tegenstanders van de doodstraf halen vaak het argument aan dat het de 'verkeerde' is die deze straf krijgt, maar dat is toch geen principieel argument tegen de doodstraf???
Mijn principiële argument tegen de doodstraf is dat ik niet wil dat in mijn naam (ook in mijn naam wordt recht gesproken) de doodstraf wordt opgelegd en voltrokken wordt. Ik wens niet verantwoordelijk te zijn voor een doodsvonnis tegen iemand waarvan ik niet zeker ben dat hij/zij de daad ook daadwerkelijk gepleegd heeft.
Voorts vind ik het gebod "Gij zult niet doden" te allen tijde gelden. Dus ook de dood als vergelding werp ik verre van mij.
Optimatus, ik respecteer je standpunt ten opzichte van de doodstraf, maar ik vind je absoluut niet consequent.
Je haalt t.o.v van de doodstraf het gebod: 'Gij zult niet doden' aan, maar je bent niet tegen een volledig verbod op abortus (heb jij mij in ieder geval verteld).
Wat is nu erger? Onschuldige kinderen het leven benemen of schuldige schoften?
Wat betreft het 'gij zult niet doden' t.o.v criminelen. Ik als individu mag inderdaad Volkert van de G. niet doodsteken, maar waarom zou de overheid dit niet mogen in naam van het recht? In de Bijbel staat ook dat de overheid het zwaard (hoe toepasselijk

Aragrom:
Het hangt er een beetje tussenin denk ik. Enerzijds niet, omdat je bij het principe niet uitgaat van praktische onvolkomenheden. Maar anderzijds zijn de gevolgen van een fout ook weer zo groot en onomkeerbaar dat het weer een principiele vraag wordt of je een dergelijk risico mag nemen.
Ik ben het alleen met het eerste deel van dit stukje eens.
Natuurlijk is het vreselijk als een onschuldig iemand onterecht de doodstraf krijgt, maar dat is geen principieel argument tegen de doodstraf. Dat is (volgens mij) een argument tegen het straffen in het algemeen.