Je hebt ook gelijk Night dat kinderen zachies aan zelfstandig moeten worden. Je dacht dat je een van de weinigen was. Ik denk dat helaas ook.
Maar ik zie vanuit de praktijk dat veel jongeren uit school of ergens dwalen of dat ouders niet thuis zijn, en ik zie dus ook veel jongeren op die leeftijd ontsporen. Ouders moeten het dan niet gek vinden als ze op een gegeven moment niet weten waar hun kinderen uithangen.
Wat mij erg opviel was dat er vaak na schooltijd kinderen bij me hingen als ik lokaal aant schoonmaken enzo was. En dan vanalles vertelden. Dan vroeg ik weleens. Moet jij niet naar huis wachten ze thuis niet op je met de thee. Heel vaak was het nee er is toch niemand thuis en ik weet toch niet wat ik moet doen. Vind u het niet erg dat ik bij u blijf. Tuurlijk vond ik dat niet erg. Vaak haalde ik dan ff wat te drinken naar boven, en je schrikt wat je dan van kinderen te horen krigt. Je schrikt hoeveel aandacht kinderen te kort komen.
Ik verbaasde me wel eens dat ze mij vroegen wat ze nu met dat vriendje of vriendinnetje aan moesten. Dat ze mij vroegen wat ze voor een of andere verjaardag moesten kopen. dat ze mij vertelden welke cijfers ze gehaald hadden of met welke leraar ze mot hadden.
Het was mij geen moeite teveel. Maar ergens moesten die ouders zich diep schamen. Het waren ook vaak kinderen van ouders die je nooit op ouderavonden zag, want ja t ging toch altijd best. Een stukje betrokkenheid bij de kinderen ontbrak gewoon.