Donatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 01:39

Johanne schreef:
jas schreef: transplantatie is omgekeerde euthanasie

Als jij om deze reden tegen transplantatie bent, dan ben je dus ook tegen medicijnen en alles wat een mens maar enigszins beter kan maken. Jij stelt dat transplantatie het omgekeerde van euthanasie is. Euthanasie is met medicijnen (of op een andere wijze) het leven van iemand beeindigen. Eigenlijk stel jij nu dat je op geen ene manier het leven van de mens maar enigszins mag verlengen. Dus zou volgens jou een mens ook niet meer naar de dokter mogen, geen medicijnen mogen gebruiken etc.

Sommige mensen maken er een sport van om mij verkeerd te begrijpen geloof ik. Vind je het zelf een logische conclusie, dat wanneer ik tegen transpl. ben ik ook tegen medicijnen enz. ben? Vloeit het laatste uit het eerste voort? Wat een belachelijke redenatie. Het is zelfs zo dat ik geen medicijnen zou mogen gebruiken, ik moet ze gebruiken als ik beter wil worden. Maar God moet wel het middel willen zegenen. Transplantatie vind ik niet één brug maar zekere 3 bruggen verder. Nergens uit Gods Woord kun jij mij aanwijzen dat ik er mee zou zondigen als ik een transplantatie af zou wijzen. Straks vinden ze iets uit, waardoor je helemaal niet meer dood hoeft te gaan (denken ze dan), klonen van eigen organen bijv. of via foetusmateriaal. Denk je echt dat daar zegen op rust? En nogmaals, iedereen moet het zelf maar uitmaken, maar ik doe het niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 01:44

jas schreef:
Johanne schreef:

Als jij om deze reden tegen transplantatie bent, dan ben je dus ook tegen medicijnen en alles wat een mens maar enigszins beter kan maken. Jij stelt dat transplantatie het omgekeerde van euthanasie is. Euthanasie is met medicijnen (of op een andere wijze) het leven van iemand beeindigen. Eigenlijk stel jij nu dat je op geen ene manier het leven van de mens maar enigszins mag verlengen. Dus zou volgens jou een mens ook niet meer naar de dokter mogen, geen medicijnen mogen gebruiken etc.

Sommige mensen maken er een sport van om mij verkeerd te begrijpen geloof ik. Vind je het zelf een logische conclusie, dat wanneer ik tegen transpl. ben ik ook tegen medicijnen enz. ben? Vloeit het laatste uit het eerste voort? Wat een belachelijke redenatie. Het is zelfs zo dat ik geen medicijnen zou mogen gebruiken, ik moet ze gebruiken als ik beter wil worden. Maar God moet wel het middel willen zegenen. Transplantatie vind ik niet één brug maar zekere 3 bruggen verder. Nergens uit Gods Woord kun jij mij aanwijzen dat ik er mee zou zondigen als ik een transplantatie af zou wijzen. Straks vinden ze iets uit, waardoor je helemaal niet meer dood hoeft te gaan (denken ze dan), klonen van eigen organen bijv. of via foetusmateriaal. Denk je echt dat daar zegen op rust? En nogmaals, iedereen moet het zelf maar uitmaken, maar ik doe het niet.

Ik wil je niet verkeerd begrijpen, maar uit die zin maakte ik het gewoon zo op. Snap je? Dan moet je transplantatie ook geen omgekeerde euthanasie noemen.
Maar bij deze sorry dat ik je verkeerd begreep.

En nee ik denk ook niet dat er zegen rust op het klonen van organen etc.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 08:22

Johanne schreef:
jas schreef:
Johanne schreef:

Ik wil je niet verkeerd begrijpen, maar uit die zin maakte ik het gewoon zo op. Snap je? Dan moet je transplantatie ook geen omgekeerde euthanasie noemen.
Maar bij deze sorry dat ik je verkeerd begreep.

En nee ik denk ook niet dat er zegen rust op het klonen van organen etc.

Als de Heere wil dat ik 80 jaar oud wordt, zal Hij mij geen hart geven wat maar 60 jaar meegaat, zodat ik alleen 80 kan worden door de integriteit van iemands lichaam te schenden. Bovendien wil ik geen hart of orgaan van iemand die misschien geen uitverkorene is.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 05 nov 2004 15:21

jas schreef:Als de Heere wil dat ik 80 jaar oud wordt, zal Hij mij geen hart geven wat maar 60 jaar meegaat, zodat ik alleen 80 kan worden door de integriteit van iemands lichaam te schenden. Bovendien wil ik geen hart of orgaan van iemand die misschien geen uitverkorene is.

Ja. zo lust ik er nog wel een paar.
Als de Heere wil dat je 80 jaar oud wordt, zal Hij je dan op je 70e ook wel geen longontsteking geven waar je antibiotica voor nodig hebt, denk je wel? Dan moet je die dus ook weigeren als je consequent wil zijn.

Ik vind de gedachte dat jij dus waarschijnlijk ook wel tegen medicijnen zal zijn helemaal niet zo onlogisch.
Moet je zelf weten, begrijp me goed, maar als je principieel tegen transplantatie bent om bovenstaande reden, en aan die reden voorbijgaat als het gaat om, bijvoorbeeld, medicijnen of een blindedarmoperatie, dan ben je niet consequent.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 15:33

Bumblebee schreef:
jas schreef:Als de Heere wil dat ik 80 jaar oud wordt, zal Hij mij geen hart geven wat maar 60 jaar meegaat, zodat ik alleen 80 kan worden door de integriteit van iemands lichaam te schenden. Bovendien wil ik geen hart of orgaan van iemand die misschien geen uitverkorene is.

Ja. zo lust ik er nog wel een paar.
Als de Heere wil dat je 80 jaar oud wordt, zal Hij je dan op je 70e ook wel geen longontsteking geven waar je antibiotica voor nodig hebt, denk je wel? Dan moet je die dus ook weigeren als je consequent wil zijn.

Ik vind de gedachte dat jij dus waarschijnlijk ook wel tegen medicijnen zal zijn helemaal niet zo onlogisch.
Moet je zelf weten, begrijp me goed, maar als je principieel tegen transplantatie bent om bovenstaande reden, en aan die reden voorbijgaat als het gaat om, bijvoorbeeld, medicijnen of een blindedarmoperatie, dan ben je niet consequent.

Ik vind het nemen van medicijnen iets fundamenteel anders dan het aanvaarden van iemands organen. Wij moeten binnen het Christelijk perspectief wat de Heere ons in Zijn Woord geeft, onze verantwoording nemen. Daar hoort m.i. transplantatie niet bij. Transplantatie komt voort uit de wil van de mens om aan deze aarde gebonden te blijven ten koste van alles. Zelfs het schenden van een overledene wordt in dit verband toelaatbaar geacht. Wat zeg ik, toelaatbaar? Vanzelfsprekend. Ik zie het als geen respect hebben voor het menselijk lichaam, en tegen God zeggen, wijk van mij, aan de kennis Uwer wegen heb ik geen lust. (Job 21:14) Nergens geeft God ons opdracht koste wat kost elk middel te moeten gebruiken wat beschikbaar is. Ik acht het in strijd met Zijn Woord en doe het dus niet.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 05 nov 2004 15:46

jas schreef:Ik vind het nemen van medicijnen iets fundamenteel anders dan het aanvaarden van iemands organen. Wij moeten binnen het Christelijk perspectief wat de Heere ons in Zijn Woord geeft, onze verantwoording nemen. Daar hoort m.i. transplantatie niet bij. Transplantatie komt voort uit de wil van de mens om aan deze aarde gebonden te blijven ten koste van alles. Zelfs het schenden van een overledene wordt in dit verband toelaatbaar geacht. Wat zeg ik, toelaatbaar? Vanzelfsprekend. Ik zie het als geen respect hebben voor het menselijk lichaam, en tegen God zeggen, wijk van mij, aan de kennis Uwer wegen heb ik geen lust. (Job 21:14) Nergens geeft God ons opdracht koste wat kost elk middel te moeten gebruiken wat beschikbaar is. Ik acht het in strijd met Zijn Woord en doe het dus niet.

Okee, maar dat is wel een heel ander argument dan:

waar je zegt dat de Heere je wel een ander hart zou hebben gegeven als Hij had gewild dat je 80 werd. Je zegt nu dat je niet getransplanteerd wilt worden omdat je de schending van andermans lichaam in strijd acht met Gods Woord (waar je ook even aan stipt in bovenstaande post) maar het feit dat de Heere het "dan wel anders zou hebben beschikt" is dus blijkbaar niet de hoofdzaak.

Maar ik blijf het interessant vinden hoe jij bepaalt wat wel en wat niet geoorloofd is.

Waarom wel antibiotica, maar geen vaccinatie?
Waarom wel je autogordel om doen, maar niet je auto verzekeren?

Verder niets hoor, ben gewoon benieuwd :)
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 16:04

Bumblebee schreef:
waar je zegt dat de Heere je wel een ander hart zou hebben gegeven als Hij had gewild dat je 80 werd. Je zegt nu dat je niet getransplanteerd wilt worden omdat je de schending van andermans lichaam in strijd acht met Gods Woord (waar je ook even aan stipt in bovenstaande post) maar het feit dat de Heere het "dan wel anders zou hebben beschikt" is dus blijkbaar niet de hoofdzaak.

Maar ik blijf het interessant vinden hoe jij bepaalt wat wel en wat niet geoorloofd is.

Waarom wel antibiotica, maar geen vaccinatie?
Waarom wel je autogordel om doen, maar niet je auto verzekeren?

Verder niets hoor, ben gewoon benieuwd :)

Als je er goed over nadenkt is transplantatie eigenlijk iets bizars. Lichaamsdelen van de ene mens in de andere overbrengen. Loop je daar met een hart, lever, of hoornvlies van iemand die reeds dood is. Ik wil daar geen gemeenschap mee. Ik ben van mening dat het een verzinsel is van de aardse mens, de oude mens dus, en niet van de mens die de vernieuwing des geestes deelachtig is.
De andere zaken zoals autogordel, verzekeren ook trouwens, vind ik onder je normale verantwoording vallen. Die verzekeringen daar heb ik wel eens anders over gedacht, maar ik vind dat we God niet met alles op moeten zadelen, zeker niet in materieel opzicht. Wij hebben een collectieve zorgplicht vind ik, daar wil ik me dus niet aan ontrekken.

Nelianne

Berichtdoor Nelianne » 05 nov 2004 16:09

jas schreef: Bovendien wil ik geen hart of orgaan van iemand die misschien geen uitverkorene is.
Maar het lichaam is toch niet uitverkoren, alleen de ziel toch? Want alleen je ziel kan naar de hemel/hel gaan. En je lichaam wordt weer stof, waar het dus vandaan komt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 16:40

Nelianne schreef:
jas schreef: Bovendien wil ik geen hart of orgaan van iemand die misschien geen uitverkorene is.
Maar het lichaam is toch niet uitverkoren, alleen de ziel toch? Want alleen je ziel kan naar de hemel/hel gaan. En je lichaam wordt weer stof, waar het dus vandaan komt.

Heb je wel eens van de opstanding gehoord?

UKske
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor UKske » 17 nov 2004 08:10

Ik ben het met jas eens.
Als ik binnenkort 18 word, krijg ik de formulieren door de bus gegooid. ik heb er al goed over nagedacht, maar ook ik word geen donor.

De mens was het pronkstuk van Gods schepping. Hij beschikt over leven en dood.
kunnen we dan zeggen: we halen hier een nier vandaan, daar een hart vandaan, daar een stuk huid, daar een nier, enzv. en vervolgens hebben wij een mens wat ziek was 'nieuw' gemaakt. ik vraag me af of dit de bedoeling is.

ook heb ik vernomen dat je zelfs hersenen kan laten transplanteren. als dat zo is, vraag ik me sterk af waar we mee bezig zijn!

aan de andere kant snap ik de rest ook wel, zelf zou ik ook iets heel goed kunnen gebruiken, om van alle ellende af te zijn, maar na goed nadenken wil ik het toch niet.
Hoe zouden stoelen er uit zien als onze knieën aan de andere kant zaten?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 09:18

UKske schreef:Ik ben het met jas eens.
Als ik binnenkort 18 word, krijg ik de formulieren door de bus gegooid. ik heb er al goed over nagedacht, maar ook ik word geen donor.

De mens was het pronkstuk van Gods schepping. Hij beschikt over leven en dood.
kunnen we dan zeggen: we halen hier een nier vandaan, daar een hart vandaan, daar een stuk huid, daar een nier, enzv. en vervolgens hebben wij een mens wat ziek was 'nieuw' gemaakt. ik vraag me af of dit de bedoeling is.

ook heb ik vernomen dat je zelfs hersenen kan laten transplanteren. als dat zo is, vraag ik me sterk af waar we mee bezig zijn!

aan de andere kant snap ik de rest ook wel, zelf zou ik ook iets heel goed kunnen gebruiken, om van alle ellende af te zijn, maar na goed nadenken wil ik het toch niet.

ha, een medestandster in het vraagstuk over "hoe kunnen we de ontmoeting met onze Schepper zo lang mogelijk uitstellen". Ik ben blij met je heldere mening.

UKske
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor UKske » 17 nov 2004 09:30

misschien dat het ook beter is, dat als je zike bent te zeggen:" Heerr, leermij dragen zonder vragen, alles wat Gij doet is goed. leer mij het heden dragen met een rustig kalme moed"

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 09:34

UKske schreef:misschien dat het ook beter is, dat als je zike bent te zeggen:" Heerr, leermij dragen zonder vragen, alles wat Gij doet is goed. leer mij het heden dragen met een rustig kalme moed"

O ja, helemaal mee eens, maar niet altijd even makkelijk hè?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 17 nov 2004 11:01

UKske schreef:De mens was het pronkstuk van Gods schepping. Hij beschikt over leven en dood.

Jouw woorden, mijn gedachten...

Daar komt bij: als je sterft neemt God zijn eigendom (ons lichaam, wat een leengoed is) terug. Mogen wij daar dan iets van af houden?
Als je de auto van je vader leent breng je hem toch ook niet terug met 2 ipv 4 wielen, omdat iemand anders 2 wielen nodig had...? (die ander zal moeten begrijpen dat jij die 2 wielen van je vader niet weg kunt geven)

Er zijn (hier) ook mensen die vinden dat mensen die donor zijn voorrang moeten krijgen bij het toekennen van organen tov mensen die geen donor zijn.
Als het goed is, is dat echter helemaal niet nodig. Immers, iemand die om principiële redenen geen donor kan/wil zijn, zal om diezelfde redenen ook geen organen van anderen kunnen/willen ontvangen. (hoewel dat natuurlijk zeeeer moeilijk is op het moment dat dat aan de orde komt)

UKske
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor UKske » 17 nov 2004 13:37

jas schreef:
UKske schreef:misschien dat het ook beter is, dat als je zike bent te zeggen:" Heerr, leermij dragen zonder vragen, alles wat Gij doet is goed. leer mij het heden dragen met een rustig kalme moed"

O ja, helemaal mee eens, maar niet altijd even makkelijk hè?

nee dat is helemaal niet makkelijk, dat ervaar ik zelf ook. maar wel besef ik dat ik zo beter af ben

Terug naar “Archief”