Lezing Johan Vreugdenhil [download]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 22 okt 2004 21:55

Vreugdenhil heeft deze lezing een keer bij ons op JV gehouden.
Erg sterk vond ik het, en soms bijzonder lachwekkend. :)
Diezelfde avond heb ik gelijk radicaal al m'n mp3tjes van m'n computer gegooid, en zei tegen mezelf dat ik nooit meer naar mtv/tmf/thebox zou kijken.

Affijn, week later had ik weer vanalles gedownload en m'n CD's weer opgezocht. Ik had er veel over nagedacht en kwam er voor mezelf achter dat ik die muziek (die Vreugdenhil zo afkraakte (trance ed.)) wel wilde luisteren. En er ook geen kwaad in zag en kon verantwoorden naar God toe.
Maar naar mtv/tmf kijken doe ik nu echt niet meer dankzij die lezing. Besef nu wel wat voor een troep het (meeste) is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 okt 2004 22:47

AikonGirl schreef:Vreugdenhil heeft deze lezing een keer bij ons op JV gehouden.
Diezelfde avond heb ik gelijk radicaal al m'n mp3tjes van m'n computer gegooid, en zei tegen mezelf dat ik nooit meer naar mtv/tmf/thebox zou kijken.

Toen hij bij ons op de middelbare school (2e klas was dat) een verhaal heeft gehouden dacht ik daarna ook dat alle muziek slecht zou zijn, wel herkenbaar. :wink: Maargoed, als je erover na gaat denken kun je soms toch nog weer tot andere conclusies komen.. de indruk van z'n verhaal is vooral gebaseerd op emotie.

debutler

Berichtdoor debutler » 23 okt 2004 00:25

Tja, dat soort beslissingen moet je ook niet onder druk maken maar goed over nadenken zodat je het weloverwogen kunt doen.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 23 okt 2004 09:16

Hm, ik sla dat spul op en vervolgens zie ik: inhoud: 0 kB. Ligt dat aan de inhoudelijke kwaliteit van de lezing of gaat er ergens iets mis?
The proof of the pudding is in the eating.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 okt 2004 09:26

Ga er maar vanuit dat er iets mis gaat. Misschien even op een andere manier opslaan? Rechtermuisknop en dan opslaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 okt 2004 11:23

Aragorn schreef:
AikonGirl schreef:Vreugdenhil heeft deze lezing een keer bij ons op JV gehouden.

Toen hij bij ons op de middelbare school (2e klas was dat) een verhaal heeft gehouden dacht ik daarna ook dat alle muziek slecht zou zijn, wel herkenbaar. :wink: Maargoed, als je erover na gaat denken kun je soms toch nog weer tot andere conclusies komen.. de indruk van z'n verhaal is vooral gebaseerd op emotie.

Johan heeft al op jonge leeftijd veel te maken gehad met dingen (muziek etc) waarin de duivel centraal stond (om het maar zo even te noemen). Hij was geficeert op muziek, was DJ. Het draaide bij hem toen alleen maar om dingen die de duivel graag wou.

En ik denk dat er wel verschil is tussen (pop)muziek luisteren. Je kunt (pop)muziek luisteren en niks van God willen weten. En je kunt (pop)muziek luisteren en je zelf afvragen in hoeverre kan ik deze muziek draaien. Zelf kijken naar muziek of het wel verantwoord is.

En ik denk dat Johan jongeren wil laten zien dat muziek ook op een verkeerde manier gebruikt kan worden dat men dan de kant op gaat, waar hij ook in beland is geraakt.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 okt 2004 09:19

De lijn die Vreugdenhil kiest is zeer radicaal in de zin dat hij alle popmuziek afwijst vanuit het idee dat er zo weinig positiefs in zit dat je het maar beter helemaal kan laten vallen... Daar in tegen probeerd hij een positief alternatief te bieden door middel van geestelijke liederen met een modern tintje...

In wezen is dat een afweging waar ik respect voor kan opbrengen, al geloof ik wel dat hij daar door zich ook afsluit voor een hoop positieve signalen, die zeker wel te vinden zijn in de popcultuur.

Waar ik meer moeite mee heb is dat hij de nijging heeft het geheel op een nogal wettische manier over te brengen aan jongeren onder het moto: popmuziek is fout en een instrument van de duivel. Het gevaar wat daar in schuilt is dat jongeren zeer verward raken omdat ze het stereotype popmuziek wat Vreugdenhill schetst niet in de werkelijkheid terug vinden. Ik kan de weblogs van Bulter absoluut aanraden voor scherpe en opbouwende kritiek op de hele Joe Schimmel\Johan Vreugdenhill beweging.

Momenteel bestudeer ik de videoserie "They sold their souls for rock and roll" waar mee o.a. vreugendenhill zijn lezingen "kracht" bij zit. In deze documantaire worden jongeren geconfronteerd met de duisterse kant van de popmuziek. De ondergrond van dit verhaal is absoluut gebaseerd op waarheid, maar de manier waarop het gepresenteerd wordt is absoluut manipulerend. Beelden van artiesten worden afgewisseld met onsamenhangende bijbelteksten, beelden van vuurzeeen, lijksjes van geaborteerde kinderen en oproepen in de zin van "als je na het zien van de video je cd's niet weggooid heb je jezelf verhard tegen God en maak je ook deel uit van het duivelse complot". Wie de bijbel leest zal zo'n vorm van predeking niet herkennen... Positief is wel dat er in de video regelmatig wordt opgeroepen beslissingen in gebed bij God neer te leggen... de vraag is alleen hoe nuttig dit is als je zelf het antwoord op dat gebed al van te voren geeft...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 26 okt 2004 13:29

Vreemd, ik kan de bestanden niet downloaden. Als ik ze probeer op te slaan blijkt dat de bestanden 0 bytes groot zijn.

Ik heb het met Internet Explorer, Mozilla Firefox en Opera geprobeerd. Staan de bestanden er eigenlijk nog wel?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 26 okt 2004 13:45

Michel schreef:Vreemd, ik kan de bestanden niet downloaden. Als ik ze probeer op te slaan blijkt dat de bestanden 0 bytes groot zijn.

Ik heb het met Internet Explorer, Mozilla Firefox en Opera geprobeerd. Staan de bestanden er eigenlijk nog wel?
Ik kan ze ook niet downloaden... dus ik denk dat er idd iets mis gaat....
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 okt 2004 13:54

Jullie hebben gelijk. Ik heb het eerder al wel een keer gedownload. Nu lukt dat inderdaad niet meer. Oorzaak ken ik nog niet. Komen we vast binnenkort achter. Wordt aangewerkt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2004 14:14

debutler schreef:Tja, dat soort beslissingen moet je ook niet onder druk maken maar goed over nadenken zodat je het weloverwogen kunt doen.

Precies, en als je dat gaat doen baseer je je niet meer op de emotie van het betoog en kom je vaak toch op net iets anders uit. :wink:

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 okt 2004 16:09

DireStraits schreef:Hm, ik sla dat spul op en vervolgens zie ik: inhoud: 0 kB. Ligt dat aan de inhoudelijke kwaliteit van de lezing of gaat er ergens iets mis?

Het werkt inmiddels weer.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 26 okt 2004 17:58

henkie schreef:
DireStraits schreef:Hm, ik sla dat spul op en vervolgens zie ik: inhoud: 0 kB. Ligt dat aan de inhoudelijke kwaliteit van de lezing of gaat er ergens iets mis?

Het werkt inmiddels weer.

Inderdaad, bedankt! :)

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 26 okt 2004 19:13

Dag,

Moet ik elke file apart downloaden of is er een collectieve downloadmogelijkheid?

Gr.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 okt 2004 19:39

In de .zip zitten alle bestanden bij elkaar, Gerrit.

Terug naar “Archief”