waarom christen zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 okt 2004 21:12

Ik weet het niet Martin. Maar ik denk dat je voor op moet stellen dat je zonder vrienden ook absoluut christen kan zijn.
Toch geloof ik wel dat je je daar niet bij neer moet leggen, dat je geen vrienden hebt die je begrijpen. Want je hebt vrienden nodig in het leven, al zijn het er maar enkele. Zowieso al om het geloo fmee te delen.
Mijn ervaring is dat ik vroeger vrienden had omdat ik bij de groep hoorde, omdat ik de juiste kleren droeg en het juiste uiterlijk had.
Maar dat geeft geen bevrediging, sterker nog, dergelijke ''vrienden'' zullen je zwaar terleurstellen.

Maar toen ik echt bewust naar de bijbel wilde leven, God wilde zoeken, verloor ik ''vrienden'', maa rik kreeg er ook vrienden bij. Echte vrienden. Die met mij bevriend willen zijn om mij als persoon en omdat ze iets met mij deelde: de liefde voor de bijbel.
Misschien omdat je zulke slechte ervaringen heb, vind je het moeilijk om mensen te vertrouwen, maar ik denk dat daar wel wat aan te doen is. Niet door opeens modebewuste kleding te dragen, maar door iets uit te stralen, naastenliefde, betrokkenheid.
Misschien duurt het even, maar dan krijg je echte vrienden.
En wanneer het echt een probleem blijft, en je eenzaam blijft, zijn er mensen die je daar op een professionele manier bij kunnen helpen.

maar vooral, wat caprice zei, je mag er ook om bidden!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 okt 2004 21:12

caprice schreef:Maar als je niet weet hoe je het/wat je moet doen, en het onmogelijk lijkt, kan de Heere het gebed verhoren langs de door mensen meest onmogelijk gehouden weg. Dat heb ik zelf mogen ondervinden. En het was bij wijze van spreken ook gebeurd 'met de armen over elkaar'. Ik wist het zelf niet meer, maar God wist het wel.

Daar heb je gelijk in zo is God ook. 8) ligt denk aan de situatie. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 00:51

Misschien ligt het er ook aan waar je vrienden zoekt.. Zoals Meschianza al aangeeft zal niet iedereen je accepteren... maar er zijn ook een hoop plaatsen waar mensen dat juist wel doen. Ga daar dan eens kijken!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 okt 2004 08:39

Marnix schreef:Misschien ligt het er ook aan waar je vrienden zoekt.. Zoals Meschianza al aangeeft zal niet iedereen je accepteren... maar er zijn ook een hoop plaatsen waar mensen dat juist wel doen. Ga daar dan eens kijken!

En het niet accepteren vooral binnen de christelijke kerken/gemeentens, we moeten ons toch diep schamen?? Hoe gastvrij ben je dan? hoe open ben je dan voor een ander? Het is eigenlijk te triest voor woorden dat je binnen een groep christenen niet eens in komt.!!!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 okt 2004 09:19

Dat is idd schaamtevol Evelien. Ik heb het ook meegemaakt toen ik naar de JV ging. Ik werd gewoon niet geaccepteerd, in de groep opgenomen. Hoe ik ook mijn best deed, want het ontbreekt me niet zo heel erg aan sociale vaardigheden. De eerste keer dat ik kwam ben ik maar door 2 meiden aangesproken en verwelkomd. Waarom? geen idee, misschien omdat ik nooit op de -16 had gezeten?

Wat ik toen ging doen is met een vriendin naar de jv van haar kerk (hervormd), en daar werd ik wel enthousiast welkom geheten! (ent waren veel leukere mensen die veel leukere dingen deden en boeiender discussies) daarbij ging ik, om de gergem wel trouw te blijven, naar de studentenvereniging van de Gergem, ook daar voelde ik me thuis en welkom. Daarom Martin, laat die jongeren uit je kerk dan maar (heb ik ook gedaan) en zoek ergens anders een postieve groep op...

Ik weet het niet waar aan het ligt, misschien de samenstelling van de groep? Daarbij probeer ik me ook altijd af te vragen hoe gastvrij ik ben....sluit ik me ook op in een groep van mensen waar ik ''bijhoor'' (wat het meest veilige en gemakkelijke is) of praat ik met iedereen?

maar evelien, je hebt gelijk, het is genant dat het in christelijke groepen voorkomt, die zo uit de bijbel hele andere richtlijnen krijgen hoe om te gaan met medemensen en ''vreemdelingen'' en mensen die onderdak zoeken! (wat je ook symbolisch kan opvangen)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 10:27

Precies. Dat bedoelde ik ook. Wat doe je vervolgens... je gaat ergens heen waar je wel welkom bent... Als je in de kerk niet wordt geaccepteerd is het denk ik heel hard tijd je af te vragen of je in de goede kerk zit... Vandaar mijn oproep om eens met andere christenen cotnact te zoeken, je zult merken dat er een hoop zijn die je wel accepteren... Dat soort mensen heb je nodig om je heen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2004 13:58

Mijn ervaring is dat God er altijd voor zorgde dat ik minstens een christen-vriend(in) had, ik had niet zonder gekund...

Ik had geen aansluiting bij de jongeren in de kerk en ben daarom naar een club van een andere kerk gegaan en nu naar een studentenvereniging. Ik hoop dat Ichthus net zo gastvrij is als ik denk dat ze is... Maar laatst was er een jongen te gast die er een beetje als een patser uitzag. Hij zat toevallig tussen een hele rustige jongen die niet veel zegt en iemand die ook nog net nieuw was. Uiteindelijk werd hij wel aangesproken en toen bleek dat hij het maar een saaie boel vond bij ons. Maar dat ligt dan meer aan hem dan aan ons, hij past waarschijnlijk beter bij een andere vereniging (hebben we hem ook heen gestuurd).

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 13 okt 2004 22:37

Beste Mensen,

Ten eerste verbaast het mij, dat er zoveel reacties zijn. ik heb een boel antwoorden gekregen. het belangrijkste kreeg ik denk ik eergisteren avond, nou ja, nacht dan. ik had weer het idee, dat God mijn Vriend wilt zijn. is voor mij toch wel een openbaring.

Ik heb ook al gelezen, dat ik dus naar een andere club van een kerk moet gaan. en hoe ik me nu voel, en als ik me voorbereid zal ik wel willen gaan. alleen als het zover komt, dan ga ik tog niet. misschien omdat ik al dat andere heb mee gemaakt.

Toch zou ik wat tips willen. hoe moet je dan contact leggen met mensen. het lijkt wl of ik op één of andere manier, mensen vrees heb gekregen. Iemand zei dat ik open moet zijn ten opzichte van andere. het gekke is, dat ik het hier wel durf, maar ergens anders niet. misschien omdat té face-to-face is.

Nogmaals bedankt voor de tips. wie kan mij tips geven betreffend het contact leggen met mensen. hoe moet je beginnen met gesprek. lijkt best dom, en zeker voor een verkoper als beroep, maar dat is toch anders. kijk, als iemand mij vraag over fotograferen, ga dan maar zitten, want je zit nog wel een uur. maar over andere dingen kan ik moeilijk praten. ik hoorde eens, dat je eigenlijk overal wel een beetje moet weten, maar hoe doe je dat?

Alvast bedankt.

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 okt 2004 08:58

Als jij in een groep binnenkomt als nieuweling en niemand spreek jou aan, dan moet je snel wegwezen...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 okt 2004 10:53

martinm81 schreef:Toch zou ik wat tips willen. hoe moet je dan contact leggen met mensen. het lijkt wl of ik op één of andere manier, mensen vrees heb gekregen. Iemand zei dat ik open moet zijn ten opzichte van andere. het gekke is, dat ik het hier wel durf, maar ergens anders niet. misschien omdat té face-to-face is.

Nogmaals bedankt voor de tips. wie kan mij tips geven betreffend het contact leggen met mensen. hoe moet je beginnen met gesprek. lijkt best dom, en zeker voor een verkoper als beroep, maar dat is toch anders. kijk, als iemand mij vraag over fotograferen, ga dan maar zitten, want je zit nog wel een uur. maar over andere dingen kan ik moeilijk praten. ik hoorde eens, dat je eigenlijk overal wel een beetje moet weten, maar hoe doe je dat?

Alvast bedankt.

Martin

Praatje 'weer'? :wink:
Lees de krant. Probeer van de dingen die in de maatschappij leven in ieder geval een bèètje op de hoogte te zijn.
Probeer te onthouden wat anderen tegen jou over zichzelf vertellen, dan is het de volgende keer gemakkelijker om opnieuw een gesprek te beginnen.
Stel vragen! Wees oprecht geinteresseerd in de ander.
Echt, mensen zijn de leukste wezens die je maar bedenken kunt :) ze hebben allemaal en eigen manier van praten en van denken.
Schroom niet om opheldering te vragen als je tijdens een gesprek de gedachtengang even niet kunt volgen. Zeg dat ook gewoon.
En oefening baart kunst, haak niet af na 4 keer mislukken. Verstand op nul (niet helemaal :wink: )en weer proberen!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 okt 2004 11:11

Nogmaals: volgens mij is het de taak van de groep om jouw je thuis te laten voelen. Iemand moet je opvangen en je voorstellen aan een paar mensen, zodat je makkelijker aan de praat komt. Later kan je inderdaad terug vragen naar wat je gehoord had. Probeer ook de namen goed te onthouden en schroom niet om nog eens te vragen hoe iemand heet, als je het niet goed kon verstaan of het even bent vergeten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2004 12:59

Tja belangrijkste bij het leggen van contact:

1. Wees jezelf... ga je niet anders voordoen dan je bent om beter op mensen over te komen.

2. Toon interesse in de ander, luister goed etc.

3. Een beetje zelfvertrouwen is wel goed...

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 23 okt 2004 23:05

Vraag gewoon aan mensen wat ze doen.
Net zoals jij waarschijnlijk wel wat te vertellen hebt over jouw beroep, zal iedereen wel wat te vertellen hebben over zijn of haar studie of werk. Probeer verder vragen te stellen die doorgaan op het onderwerp.

Misschien kun je van te voren vast wat luchtige dingen bedenken die je over je zelf wilt vertellen.

Ook kan je bedenken waar je zelf graag zou willen dat andere mensen naar vragen, misschien dat je dat dan ook aan andere mensen kan vragen.

En probeer idd dan goed te luisteren naar wat andere mensen zeggen, veel mensen vinden het fijn om te praten, luister gewoon naar ze.
Tja en verder is het moeilijk om voor een ander te vertellen vind ik wat ze moeten doen.

Ook mag je denk ik tot God bidden of Hij je wil helpen, je kracht wil geven en of Hij bij je mag zijn als je nit meer weet wat te zeggen.

Terug naar “Archief”