The_Pim schreef:Hobbyist schreef:Andre,
Zoals alex_leusink het bedoelde:
Een predikant die naar het hart van Sion predikt is een predikant die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.
met Sion wordt Gods Kerk bedoeld.
Is het zo duidelijker?
Nogmaals, waarom wordt alleen maar voor Gods Kerk gepreekt? Wat doet de rest van de gemeente (want helaas behoort vaak een groot deel van de gemeente niet tot de Kerk) dan onder de prediking?

Niks, die kunnen ook beter thuisblijven... of gewoon in de Bijbel lezen, waar de Heere Jezus wel tot iedereen spreekt!
De scheiding tussen 'onbekeerden' en 'bekeerden' vind ik sowieso een beetje twijfelachtig. Je bent toch allemaal Christen? Dan moet je er toch vanuit gaan dat je allemaal 'levende' Christenen bent? Dan ga je toch niet een zodanige opsplitsing maken dat sommige mensen 'erbij horen' en andere niet. Ik bedoel, het is zeker waar dat in een kerk veel Christenen niet 'echt' zijn, maar is dat een reden om op zo deze mensen in een hokje te stoppen en 'Gods volk' helemaal op te gaan hemelen? Volgens mij zijn de zaken die voor een 'onbekeerd' christen belangrijk zijn, net zo belangrijk als voor een 'bekeerd' christen: namelijk vergeving van de zonden die je iedere dag doet, heilig voor God leven, je leven aan Hem overgeven enz. enz.
En als ik bovenstaande lees dan word ik echt een beetje boos, want wie hebben het nou het hardste nodig dat ze de weg naar God leren kennen en gewezen wordt? Precies: de mensen die God nog niet kennen. Met Gods kinderen zit het wel goed, het is totale onzin om grote delen van preken aan hen te besteden, je kunt beter de mensen die God nog niet kennen proberen de weg naar God te wijzen.
Door te evangeliseren. Zoals de Heere Jezus dat deed. Komt allen naar Mij, die vermoeit en belast zijt. Wij in Mij gelooft (alleen maar
geloven!!!) die is behouden. Gewoon heel simpel, in de Heere Jezus geloven, je leven in Zijn handen leggen. Worden als een kind... want alleen als kind heb je grenzeloos vertrouwen in je Vader.
Nou ja, zo heb ik dus het liefst dat een dominee preekt, simpel en direct uit de bijbel.