Wat vind jij een goede dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 21 okt 2004 08:09

Hobbyist schreef:Andre,

Zoals alex_leusink het bedoelde:
Een predikant die naar het hart van Sion predikt is een predikant die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.

met Sion wordt Gods Kerk bedoeld.

Is het zo duidelijker?

Nogmaals, waarom wordt alleen maar voor Gods Kerk gepreekt? Wat doet de rest van de gemeente (want helaas behoort vaak een groot deel van de gemeente niet tot de Kerk) dan onder de prediking?
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 okt 2004 09:50

The_Pim schreef:

Een predikant die naar het hart van Sion predikt is een predikant die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.

Is het zo duidelijker?

Nogmaals, waarom wordt alleen maar voor Gods Kerk gepreekt? Wat doet de rest van de gemeente (want helaas behoort vaak een groot deel van de gemeente niet tot de Kerk) dan onder de prediking?

Alex_Leusink bedoelt hiermee dat een predikant in ieder geval naar het hart van Sion moet prediken. Dus niet alleen maar, het is in dit geval een in ieder geval.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 okt 2004 10:01

liefdevol
eerlijk/oprecht/open
radicaal/recht voor de raap
blij/verdrietig
profetetisch
rustgevend/ Doorgever van Gods rust
geduldig
actief in alles wat met God te maken heeft.
een goed hart
betrouwbaar
bijbelkennis
preken uit de bijbel/niet uit dogmas
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 10:29

The_Pim schreef:

Is het zo duidelijker?

:) Niks, die kunnen ook beter thuisblijven... of gewoon in de Bijbel lezen, waar de Heere Jezus wel tot iedereen spreekt!
De scheiding tussen 'onbekeerden' en 'bekeerden' vind ik sowieso een beetje twijfelachtig. Je bent toch allemaal Christen? Dan moet je er toch vanuit gaan dat je allemaal 'levende' Christenen bent? Dan ga je toch niet een zodanige opsplitsing maken dat sommige mensen 'erbij horen' en andere niet. Ik bedoel, het is zeker waar dat in een kerk veel Christenen niet 'echt' zijn, maar is dat een reden om op zo deze mensen in een hokje te stoppen en 'Gods volk' helemaal op te gaan hemelen? Volgens mij zijn de zaken die voor een 'onbekeerd' christen belangrijk zijn, net zo belangrijk als voor een 'bekeerd' christen: namelijk vergeving van de zonden die je iedere dag doet, heilig voor God leven, je leven aan Hem overgeven enz. enz.
En als ik bovenstaande lees dan word ik echt een beetje boos, want wie hebben het nou het hardste nodig dat ze de weg naar God leren kennen en gewezen wordt? Precies: de mensen die God nog niet kennen. Met Gods kinderen zit het wel goed, het is totale onzin om grote delen van preken aan hen te besteden, je kunt beter de mensen die God nog niet kennen proberen de weg naar God te wijzen.
Door te evangeliseren. Zoals de Heere Jezus dat deed. Komt allen naar Mij, die vermoeit en belast zijt. Wij in Mij gelooft (alleen maar geloven!!!) die is behouden. Gewoon heel simpel, in de Heere Jezus geloven, je leven in Zijn handen leggen. Worden als een kind... want alleen als kind heb je grenzeloos vertrouwen in je Vader.
Nou ja, zo heb ik dus het liefst dat een dominee preekt, simpel en direct uit de bijbel.
Laatst gewijzigd door just_mary op 21 okt 2004 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 okt 2004 10:35

Nee, gewoon evangeliseren. Zoals de Heere Jezus dat deed. Komt allen naar Mij, die vermoeit en belast zijt. Wij in Mij gelooft (alleen maar geloven!!!) die is behouden. Gewoon heel simpel, in de Heere Jezus geloven, je leven in Zijn handen leggen.

Gewoon heel simpel, en dat doe jij ook gewoon heel simpel! Gewoon geloven, en jij gelooft nogal! Gewoon allen die vermoeid en belast zijn, en jij bent ook vermoeid en belast!

Lees eerst eens mijn uitleg over dat stukje van alex_leusink. Misschien dat je dan over sommige dingen wat genuanceerder denkt.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 10:52

Het Weermannetje schreef:
Nee, gewoon evangeliseren. Zoals de Heere Jezus dat deed. Komt allen naar Mij, die vermoeit en belast zijt. Wij in Mij gelooft (alleen maar geloven!!!) die is behouden. Gewoon heel simpel, in de Heere Jezus geloven, je leven in Zijn handen leggen.

Gewoon heel simpel, en dat doe jij ook gewoon heel simpel! Gewoon geloven, en jij gelooft nogal! Gewoon allen die vermoeid en belast zijn, en jij bent ook vermoeid en belast!

Lees eerst eens mijn uitleg over dat stukje van alex_leusink. Misschien dat je dan over sommige dingen wat genuanceerder denkt.

Ik bedoelde dat de boodschap heel simpel is. Niet de uitvoering of de toepassing van die boodschap. Dat had ik er ook nog bijgezet eerst, maar toch weer weggehaald :( . Want voor ons, mensen, is denk ik niets moeilijker dan je eigen leven uit handen geven en worden als een kind. Zeker weten is de praktijk voor mij heel moeilijk, maar de boodschap is helder en duidelijk, misschien niet alle details, maar de kern wel.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 13:37

The_Pim schreef:
alex leusink schreef:Die predikant die naar het hart van Sion predikt: Hij, die Gods kinderen onderwijst en hen de weg wijst naar Hem, Die hen heeft liefgehad.

Mag een predikant ook nog een oproep doen tot geloof en bekering? Allen die nog onbekeerd voortleven oproepen zich tot Hem te wenden? Zonen en dochters vragen Hem hun hart te geven?

Tuurlijk, dat is de prediking ook, die twee gedeelten moeten elkaar constant afwisselen in de prediking: waarschuwing en troost.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 21 okt 2004 14:15

Een goede dominee is een dominee die de waarheid preekt. Aan de ene kant de zonde en aan de andere kant de genade. Ellende, Verlossing en Dankbaarheid.

André

Berichtdoor André » 21 okt 2004 15:42

Dank je, ik zag idd de link met Sion niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 okt 2004 18:18

Ikke21 schreef:Een goede dominee is een dominee die de waarheid preekt. Aan de ene kant de zonde en aan de andere kant de genade. Ellende, Verlossing en Dankbaarheid.

Inderdaad.
Hel en hemel, vloek en zegen, zonde en genade, wet en evangelie,...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 okt 2004 20:26

Maar een goede dominee is tevens iemand die ook oog heeft voor andere problemen, hij moet dus pastoraal ingesteld zijn. Ik heb het idee dat veel predikanten tegenwoordig met verschrikkelijk veel bezig zijn, (en ze zullen ook vast heel veel te doen hebben), maar dat ze hieraan niet toekomen; het persoonlijke gesprek met gemeenteleden.

'Vroeger kwam de dominee soms maar zo even langs om te kijken en te vragen hoe of het ging.....'
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 21:37

alex leusink schreef:Maar een goede dominee is tevens iemand die ook oog heeft voor andere problemen, hij moet dus pastoraal ingesteld zijn. Ik heb het idee dat veel predikanten tegenwoordig met verschrikkelijk veel bezig zijn, (en ze zullen ook vast heel veel te doen hebben), maar dat ze hieraan niet toekomen; het persoonlijke gesprek met gemeenteleden.

'Vroeger kwam de dominee soms maar zo even langs om te kijken en te vragen hoe of het ging.....'

Dat kunnen ze tegenwoordig lastig doen met zoveel gemeenteleden..

Pastoraal medewerkers kunnen een optie zijn.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 23:32

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:Maar een goede dominee is tevens iemand die ook oog heeft voor andere problemen, hij moet dus pastoraal ingesteld zijn. Ik heb het idee dat veel predikanten tegenwoordig met verschrikkelijk veel bezig zijn, (en ze zullen ook vast heel veel te doen hebben), maar dat ze hieraan niet toekomen; het persoonlijke gesprek met gemeenteleden.

Dat denk ik ook. Een dominee is een dominee, in eerste plaats om Gods woord te verkondigen zeg maar, en niet voor allerlei problemen die spelen in de levens van de vele gemeenteleden in de kerk. Klinkt een beetje cru, maar van een dominee wordt vaak verwacht dat het een duizendpoot is, maar ja, het is en blijft ook maar een mens... En hij kan niet overal tegelijk zijn. Zeker niet als hij een gemeente leidt met zo'n plus minus 300 tot 500 (of meer, soms wel 800) leden is het gewoon niet mogelijk er voor iedereen te zijn en langs te gaan en diepzinnige gesprekken te voeren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 okt 2004 07:03

caprice schreef:
Ikke21 schreef:Een goede dominee is een dominee die de waarheid preekt. Aan de ene kant de zonde en aan de andere kant de genade. Ellende, Verlossing en Dankbaarheid.

Inderdaad.
Hel en hemel, vloek en zegen, zonde en genade, wet en evangelie,...

en levensleiding, geesten gaven, praktisch onderwijs enz.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 okt 2004 09:19

just_mary schreef:
Aragorn schreef:

Dat denk ik ook. Een dominee is een dominee, in eerste plaats om Gods woord te verkondigen zeg maar, en niet voor allerlei problemen die spelen in de levens van de vele gemeenteleden in de kerk. Klinkt een beetje cru, maar van een dominee wordt vaak verwacht dat het een duizendpoot is, maar ja, het is en blijft ook maar een mens... En hij kan niet overal tegelijk zijn. Zeker niet als hij een gemeente leidt met zo'n plus minus 300 tot 500 (of meer, soms wel 800) leden is het gewoon niet mogelijk er voor iedereen te zijn en langs te gaan en diepzinnige gesprekken te voeren.

Daarvoor heb je denk ik ook de kerkenraad. Ik weet niet of pastorale medewerkers dus nodig zijn.

Terug naar “Archief”