Jeugdwerk CGK financieel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Jeugdwerk CGK financieel

Berichtdoor BJ » 16 okt 2004 18:02

Net als vele andere organisaties vallen voor de twee jeugdbonden van de CGK de subsidies van de regering weg. Dit gaat om aanzienlijke bedragen. Dit kan moeilijk opgevangen worden.

Nu gaat de aankomende week de synode van de CGK weer verder. Onderstaande berichtje heb ik, met een kleine aanpassing, overgenomen van een ander forum.

---
Dag beste mensen

Aankomende woensdag 20 oktober 2004 is om 19.00 uur in Nunspeet (Oenenburgkerk) het gesprek van de Synode over het jeugdwerk in de CGK. Daar worden belangrijke beslissingen genomen. Willen jullie de komende week bidden om wijsheid en inzicht voor de mensen die de beslissingen moeten gaan nemen!

Alvast bedank!

Namens de CGJO!

André Maliepaard

---

André Maliepaard is medewerker van de CGJO, Christelijke Gereformeerde Jongeren Organisatie.

Naast deze oproep. Ook de vraag of jullie al eerder van de financiele "problemen" van de CGJO en de LCJ hebben gehoort. En of jullie misschien ook plannen kennen welke voor de toekomst zouden kunnen helpen. Zijn er ook andere jeugdbonden die al wel een oplosing hebben gevonden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 19:35

Fuseren?

Bespaart vast een hoop geld ;)

En ik zal er voor bidden!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 okt 2004 20:08

Tja fuseren is even een beetje lastig. Niet eens zo zeer misschien wat achtergronden als wel de zienswijze hoe het jeugdwerk moet worden uitgevoerd.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 okt 2004 22:06

www.jbgg.nl

Daar hoor ik niet echt problemen over.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 okt 2004 22:18

Nou lees dit artikel dan nog maar even:

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=81225

Uit dat Artikel:
Voor de Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) betekent dit ruim 350.000 euro minder aan inkomsten per jaar. De Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) krijgt niet langer de 150.000 euro aan subsidie. En de Christelijke Gereformeerde Jongerenorganisatie (CGJO) en het Landelijk Contact Jeugdverenigingen (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken verliezen hun overheidsbijdrage van ruim 87.000 euro.

André

Berichtdoor André » 16 okt 2004 22:31

Ik wist dat helemaal niet dat daar Staats geld naartoe ging, dacht dat kerk en Staat gescheiden waren in Nederland.
Maargoed, dan zal de eigen bijdrage iets moeten worden aangepast toch?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 okt 2004 22:46

Ja dat zou wel mooi zijn. Maar het gaat natuurlijk wel om veel geld. Kerken hebben natuurlijk ook een budget. En als je geld aan het een uitgeeft kanhet niet naar iets anders. Dus gaan ze zoiets in het geheel opvangen? of deels? En mogen de organisaties een eigen koers varen? Of wordt er van bovenaf door een deputaatschap bijvoorbeeld directer op ingegrepen?

André

Berichtdoor André » 16 okt 2004 23:03

Maar 2 jeugdbonden, met tig CGKerken met een nog tigger aantal leden
Ik denk, waar een wil is, is een weg, en zonder jeugd geen kerk toch?
Een soort kwartje van Kok wordt het dan :idea:

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 okt 2004 23:06

Dat lijkt mij ook de juiste instelling. En nu maar kijken hoe de synode er over denkt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 okt 2004 13:56

ik hoop zeker dat er een goede oplossing wordt gevonden door de synode. Want de jeugdappeldagen van de LCJ zijn prachtig en ik zou de boekjes van hen ook niet willen missen. Ik zou zeker bereid zijn te helpen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 okt 2004 14:45

Volgens mij speelt dit probleem al wat langer. Twee jaar geleden was het volgens mij dat de JBGG (Jeugdbond Gereformeerde Gemeente) aan de jeugdverenigingen kenbaar maakte dat er per lid van de vereniging minimaal 4 of 5 Euri's naar de JBGG moest om nog subsidie te krijgen.

Dat bedrag hebben wij toen aan de ouders als extra bijdrage gevraagd. Hoe het nu zal moeten gaan worden weet ik niet, maar financiëel draagvlak moet er toch te vinden zijn denk ik zo.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 18 okt 2004 22:25

Klopt het probleem speelt al langer. Alleen is het nog niet zo heel lang, geen jaren, dat er dus helemala geen subsidie meer zou zijn. Er werd de afgelopen jaren al wel afgebouwd maar niet zo extreem dat het op 0,00 kwam.

In het verleden konden bonden gewoon zeggen, we hebben zoveel leden. Dat mocht niet meer. Toen moesten ze elk lid laten inschrijven op een lijst. Geen handtekening geloof ik. Maar wel unieke adressen en namen. Zodat als het ministerie dat wilde het kon worden nagetrokken. Ook kwam er de regel bij dat alleen leden van jonger dan 25 jaar in aanmerking kwamen, daarvoor konden de jeugdleiders dus ook rustig op de lijst staan, die zijn meestal ouder dan 25, zeker bij JV's.

Ook is inderdaad voor de CGJO het lidmaatschapsgeld per lid verhoogt. Vooral voor de clubs, dus tot 16 jaar, was dat een behoorlijke verhoging. Ik meen dat dat bedrag nu rond de 4 of 5 euro ook zit inderdaad. Helemaal zeker ben ik niet. Zou ik moeten nakijken. Ook werd er vanaf toen gewerkt met een pijldatum van 1 januari. Tot dantoe kon er gewerkt worden met lijsten aan het begin van het seizoen, dus in september.

Ook kerkenraden betalen mee aan het jeugdwerk van de CGJO en er zijn ook nog donateurs die al betalen. Dus het is niet zo dat het geld wat deze bond krijgt puur en alleen vanuit de overheid wordt betaald, gelukkig niet.

Naast de landelijke organisatie van de CGJO werkt deze bond ook met districten, dus gebieden waar een aantal JV's/kerken, in zijn samengevat. De JV's in mijn district betalen ook nog eens jaarlijks 4,50 per lid aan dit district, terwijl dat dus eigenlijk ook de bond is. Niet dat het erg is om aan dit soort activiteiten te betalen, maar al met al gaat het voor sommige mensen om een behoorlijk bedrag.

Maar ik ga er gewoon voorlopig vanuit dat er nu vanuit de kerken gewoon bijgesprongen gaat worden. Op welke manier dan ook. Woensdag weten we meer.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 19 okt 2004 00:17

Andre schreef:Ik wist dat helemaal niet dat daar Staats geld naartoe ging, dacht dat kerk en Staat gescheiden waren in Nederland.
Maargoed, dan zal de eigen bijdrage iets moeten worden aangepast toch?

Het 'eeuwige' misverstand :)

Het enige dat de scheiding tussen kerk en staat waarborgt is dat de staat inhoudelijk niets te vertellen heeft over wat die bonden doen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 19 okt 2004 07:56

Het maakt de staat wat dat betreft niet uit of het gaat om een christelijke jeugdbond of om maar een dwarsstraat te noemen het de scouting is. Dat is voor de staat een en hetzelfde, een organisatie die zich met jeugd bezighoud. Dus ook niet christelijke bonden worden getroffen door de maatregel wellicht hebben die niet nog de kand op een soort vangnet zoals de christelijk jeugdbonden die wel kunnen hebben binnen de kerken.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 okt 2004 09:12

Gisteravond is de bespreking geweest. Maar ze zijn er nog niet uit volgens mij :(

Hieronder het verslag uit het Ref. Dag.

NUNSPEET - Het rapport van het christelijke gereformeerde deputaatschap kerkjeugd en onderwijs leidde woensdagavond in Nunspeet tot heel wat vragen. Meerdere synodeafgevaardigden vroegen zich af of deputaten wel voldoende geestelijk leidinggeven.
.
Ds. H. Polinder uit Urk zei „dringend” de behoefte te voelen dat zij die leiding wél geven, „het liefst eenstemmig.” Hij refereerde hiermee aan het feit dat deputaten een door henzelf opgestelde notitie over het verschijnsel jeugdkerken terzijde hadden geschoven, „omdat de notitie te vaag bleef en weinig toevoegde aan wat er al in de kerkelijke pers over dit onderwerp verschenen was.” Het lijkt deputaten, schrijven zij in hun rapport, „meer in het belang van de kerken dat er op persoonlijke titel vrijuit over dit soort onderwerpen geschreven wordt dan dat alle energie opgaat aan compromisteksten.” Dezelfde „verlegenheid” hadden deputaten destijds ervaren bij het schrijven van een notitie over de EO-jongerendagen.
.
Ds. J. Van Amstel uit Ede sloot zich bij ds. Polinder aan. „Wat is het jammer dat deputaten over de jeugdkerken niet tot een eensluidende visie konden komen. Daarin zou je juist een stukje leiding kunnen geven. Ik vind het fijn om in het rapport te lezen dat onze jongeren zélf grote zorgen hebben over „ontwikkelingen binnen jeugdland die ertoe leiden dat jongeren losgeweekt worden van het gereformeerde erfgoed.” Als zij dat zelf zeggen, hebben deputaten daarin dan geen aanleiding gevonden om hen hierin leiding te geven?”
.
Zorgen maakt de predikant zich ook over het grote aantal randkerkelijke jongeren. „Welke zorg hebben wij voor dat deel van onze jongeren?”
.
Ds. J. P. Boiten uit Sliedrecht legde de vinger bij de regionale ”praise- & cabaretavonden” die het CGJO, een van de christelijke gereformeerde jeugdwerkorganisaties, belegt. Deze avonden trekken, aldus het rapport, zo’n 500 jongeren per regio per keer. Een eerste bijbelstudieweekend daarentegen bracht slechts twintig jongeren bij elkaar. „Hebben deputaten hierover ook hun kritiek geuit? Als ik in het rapport lees dat „binnen de sectie veel waardering bestaat voor het werk van het LCJ, waaruit duidelijk blijkt dat Schrift en belijdenis de kaders zijn waarbinnen men zich wil bewegen”, geldt dat dan ook voor het CGJO?” zo vroeg ds. Boiten.
.
Vragen werden verder gesteld over onder meer de relatie tussen deputaatschap en de jeugdwerkorganisaties, (nieuwe) structuren en de grote financiële zorgen die er zijn nu de overheidssubsidies wegvallen. Ds. W. P. de Groot uit ’s Gravenmoer bepleitte samenwerking met bijvoorbeeld de HGJB of de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. „Is de financiële nood niet te groot? Moeten we de contacten niet intensiveren?”
.
Tot besluitvorming kwam het woensdagavond nog niet. Het commissievoorstel om de bijdrage aan CGJO en LCJ tot en met 2007 te verhogen „zodat in deze periode de werkzaamheden voortgang kunnen hebben en de jeugdwerkorganisaties passende maatregelen kunnen treffen in verband met het wegvallen van de overheidssubsidies”, wordt waarschijnlijk tijdens de volgende zittingsweek, in november, besproken.
.
Een heel aantal jongeren en vertegenwoordigers van LCJ en CGJO gaf woensdagavond acte de présence. „Voor ouders geldt: Kinderen zijn geen blok aan het been, maar Gods geschenk”, zo richtte een CGJO-bestuurslid zich aan het begin van de avond tot de synode. „Zo hopen we dat u vanavond de jeugd van de kerk ook werkelijk als een opdracht van de Heere ziet, een missie van God waar de kerken gezamenlijk voor staan. Waar de kerken in willen investeren.” Het slot van deze zevende zittingsdag was ingeruimd voor het LCJ.

Terug naar “Archief”