Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 14 okt 2004 11:36

Wilko schreef:De Bijbel is belangrijker dan een kerkorde of een synode(besluit). Juist daarom kunnen wij niet mee met de PKN. De kerk die breekt met de eenduidige leer van de Schrift die de Hervormde Kerk eeuwenlang tot haar basis en fundament had. Wie de basis van de Hervormde Kerk verlaat, verloochent de Hervormde Kerk in haar wezen en verlaat haar, ook al gaat men mee met de synodale organisatie naar de PKN via een wettig, maar onbijbels besluit omdat het tegen Gods Woord ingaat de oprichting van de PKN.

Ja, maar we kunnen toch de gereformeerde leer verbreiden?
Ja zeg ik, maar kunnen we lid worden van de PKN en daarmee onder haar kerkorde en opzicht staan? Kunnen wij haar accepteren met haar plurale grondslag?

De gereformeerde leer kunnen we overal verbreiden, in de NGK, CGK, GG, OGG, Evangelische gemeenten, baptistengemeenten. Echter, we mogen de Hervormd (Geref.) Kerk niet verlaten! Daar horen we thuis. Waarom? Omdat zij naar haar belijdenis nog altijd de ware kerk is waarvan we ons niet behoren af te scheiden, ook niet naar de valse PKN toe!

gereformeerd = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
evangelisch = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
hersteld hervormd = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
pkn = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
(0)GG(iN)(Buiten verband)(Binnen verband) = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
hervormd = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk

Allen zijn ware kerken, Christus wordt verkondigt. Slechts één is volmaakt. Mag jij raden wie...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2004 11:49

Oud-Katholieke Kerk = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
Rooms-Katholieke Kerk = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
Anglicaanse Kerk = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
Orthodoxe Kerken = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 14 okt 2004 12:25

Optimatus schreef:Oud-Katholieke Kerk = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
Rooms-Katholieke Kerk = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
Anglicaanse Kerk = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk
Orthodoxe Kerken = onvolmaakt én niet beter dan enige andere kerk

Dank u voor deze welkome aanvulling, mijn waarde... :)

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 14 okt 2004 12:39

Nergens heb ik beweerd dat er een volmaakte kerk zou bestaan, wel de ware kerk (volgens onze Ned. Geloofsbelijdenis).

De Rooms Katholieke Kerk is een valse kerk met de paus in plaats van Christus aan het hoofd en de Schrift niet als uitgangspunt.

De Nederlandse Hervormde Kerk was vroeger de kerk van de Reformatie, met de juiste, rechte, zuivere leer als grondslag. De rest zijn ongeoorloofde afscheidingen geweest.

Natuurlijk komt in die kerken ook de ware kerk tot uiting, echter, men moest zich niet afscheiden van de moederkerk. En daarom zeg ik: De NHK is niet zomaar op een hoop te gooien met allerlei andere kerken. Dan heb je absoluut geen goed zicht op de historie en keur je daarmee impliciet allerlei afscheidingen goed, of je zegt op zijn minst: Het maakt niet uit of je je afgescheiden hebt. Dat is kwalijk te noemen.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 14 okt 2004 12:47

Wilko schreef:Nergens heb ik beweerd dat er een volmaakte kerk zou bestaan, wel de ware kerk (volgens onze Ned. Geloofsbelijdenis).

Ik doelde op Christus, die de volmaakte kerk in eigen persoon is... Misschien was ik in dezen wat onduidelijk.

Wilko schreef:De Rooms Katholieke Kerk is een valse kerk met de paus in plaats van Christus aan het hoofd en de Schrift niet als uitgangspunt.

De Nederlandse Hervormde Kerk was vroeger de kerk van de Reformatie, met de juiste, rechte, zuivere leer als grondslag. De rest zijn ongeoorloofde afscheidingen geweest.

Natuurlijk komt in die kerken ook de ware kerk tot uiting, echter, men moest zich niet afscheiden van de moederkerk. En daarom zeg ik: De NHK is niet zomaar op een hoop te gooien met allerlei andere kerken. Dan heb je absoluut geen goed zicht op de historie en keur je daarmee impliciet allerlei afscheidingen goed, of je zegt op zijn minst: Het maakt niet uit of je je afgescheiden hebt. Dat is kwalijk te noemen.

Is een kerk een ware kerk omdat het de bijbel anders interpreteert dan de NHK, of is een kerk een ware kerk omdat daar twee of meer mensen in Christus' naam verenigd zijn?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2004 13:21

JMvVliet schreef:
Wilko schreef:Nergens heb ik beweerd dat er een volmaakte kerk zou bestaan, wel de ware kerk (volgens onze Ned. Geloofsbelijdenis).

Ik doelde op Christus, die de volmaakte kerk in eigen persoon is... Misschien was ik in dezen wat onduidelijk.

Wilko schreef:De Rooms Katholieke Kerk is een valse kerk met de paus in plaats van Christus aan het hoofd en de Schrift niet als uitgangspunt.

Is een kerk een ware kerk omdat het de bijbel anders interpreteert dan de NHK, of is een kerk een ware kerk omdat daar twee of meer mensen in Christus' naam verenigd zijn?

Sommigen in de NHK c.q. HHK c.q. PKN (GB) vatten het zo op dat de enige juiste kerk de hunne is op basis van de historie die aan die kerk verbonden is (de planting Gods gedachte en de continuiteit in de kerkelijke organisatie).

Op dezelfde voet zien de vrijgemaakten de lijn Calvijn-Kuiper-Schilder lopen.

Op dezelfde voet zien de GG-ers de lijn Calvijn-Comrie-Kersten lopen.

Op dezelfde voet zien de GGiN-ers de lijn Calvijn-Comrie-Kersten-Steenblok lopen.

Al de andere kerken zijn in die optiek natuurlijk afscheidingen van de rechte lijn die men zelf loopt. :?

Zo rechtvaardigt men het gescheiden optrekken zonder naar de eigen kerkelijke zonden te kijken (bijv. over die ongeoorloofde afscheidingen waar de hervormden over spreken valt het nodige te zeggen ten faveure van die afscheidingen. Omgekeerd kan je ook wel het nodige zeggen over de scheidingsdrift van sommige afgescheiden kerken).
De eigen schuld wordt in dit soort discussies natuurlijk nooit benadrukt. Wel de schuld van anderen. ](*,)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 14 okt 2004 13:30

Beste elbert,

Hele goede posting. Leer ik weer wat van. Uiteraard probeer ik met mijn reactie de onverschilligheid rondom de kerk te doorbreken. En inderdaad heeft de NHK grote schuld aan de afscheidingen van 1834 en 1886. Dat is inderdaad de andere kant. Echter, mijn visie is dat het toen ongeoorloofd was om af te scheiden, hoewel het met de vrijzinnigheid op veel plaatsen goed denkbaar is dat men uit de plaatselijk valse hervormde kerk ging. Maar als geheel was het nog altijd de Kerk der Reformatie, met nog altijd de (weliswaar onder vuur staande) grondslag waar in de praktijk een groot loopje mee werd genomen.

Verdedig maar het bestaansrecht van al die afgescheiden kerkgenootschappen naast de NHK.

De kerk is daar waar 2 of 3 gelovigen in de naam van Christus bijeenzijn. Dat is waar. Maar dat het gelovigen zijn komt tot uiting in hun belijden van het geloof. Dus de eenheid in het geloof is basis voor de kerk. De PKN heeft verschillende elkaar tegensprekende geloven/belijdenissen tot uitgangspunt, dat kan onmogelijk een bijbelse basis zijn omdat er maar een waarheid is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2004 13:46

Wat betreft de situatie uit 1834 durf ik de stelling aan dat er mensen de NHK uitgedreven zijn (als het al niet door dwang gebeurde, dan toch zeker wel door drang). In elk geval wekte de NHK toen niet de indruk dat men de mensen die er buiten stonden graag terug wilde hebben. Voeg daarbij de sterke arm van de staat die te hulp werd geroepen (bijeenkomsten van meer dan 19 personen uit de afgescheiden kerk werden verboden, er werden mensen die zich hier niet aan hielden in de gevangenis gezet, de afzetting uit het ambt van verschillende predikanten, het uitoefenen van tucht in de kerk werd verboden enz. enz.) en je kunt wel stellen dat de NHK minstens zoveel schuld had aan die kerkscheuring als de afgescheidenen.

In de NHK is nooit een sterke binding aan de belijdenisgeschriften geweest en dat was ook 1 van de redenen tot afscheiding: niet alleen de orthodoxie was belangrijk, maar ook de orthopraxie. In de optiek van de afgescheidenen is de term "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen" daarom een vrijbrief voor vrijzinnigheid en dat bleek in de praktijk dan ook. Daarom is het voor afgescheidenen geen deugdelijke grondslag, maar een vrijzinnige. Ik zeg niet dat ik dit standpunt geheel deel (ik zit N.B. zelf in de PKN :mrgreen: ), maar ik kan voor dit standpunt wel meer begrip opbrengen dan voor het onderlinge hervormde gebeuzel (zowel GB als Comite) dat we de afgelopen jaren hebben gezien. Als mij de vraag gesteld wordt wie er gelijk heeft: de GB of het Comite (de HHK), dan antwoord ik dat de huidige kerkscheuring wederom het gelijk bewijst van 1834.

De reden dat ik nog in de PKN zit heeft te maken met mijn kerkvisie: die is een stuk laagkerkelijker (meer op de plaatselijke gemeente gericht, die is Bijbels gezien al volwaardig kerk) dan de oorspronkelijk hervormde kerkvisie, die uitgaat van een landelijk verband met een papieren binding aan de belijdenis. Ik kies meer voor een plaatselijke gemeente met een echte (praktische) binding aan de gereformeerde belijdenis. Kom ik in een andere plaats te wonen, dan hangt het er maar helemaal vanaf bij welke gemeente ik me aan zal sluiten (dat kan HHK, PKN, GG, GKV, CGK zijn om maar eens wat mogelijkheden te noemen). Het vertrouwen in landelijke kerkverbanden ben ik in elk geval kwijt, daar heb ik iets teveel scheuringen en verdeeldheid voor gezien. :(

Ik geef meteen toe dat mijn kerkvisie en kerklidmaatschap niet consistent zijn, maar dat is in de huidige Nederlandse situatie ook niet echt mogelijk. Er mankeert overal wel wat aan. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2004 14:47

De Rooms Katholieke Kerk is een valse kerk met de paus in plaats van Christus aan het hoofd en de Schrift niet als uitgangspunt.

Ik zie al dat je van de Rooms-Katholieke Kerk weinig meer weet dan dat je met kerkgeschiedenis op school hebt gekregen. Aan het hoofd van de structuur staat de Paus (Bisschop van Rome). Aan het hoofd van de Kerk staat Christus. Elk gebed in de Rooms-Katholieke Kerk eindigt met:

"Per Christum Dominum nostrum qui vivit et regnat cum Deo Patre
in unitate Spiritus sancti per omnia secula seculorum. Amen
."
(Door Christus, onze Heer, die met U, in gemeenschap met de Heilige Geest, leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen)

en het eucharistisch gebed (het tafelgebed) eindigt altijd met:

"per Ipsum, et cum Ipso, et in Ipso, est Tibi Deo Patri omnipotenti, in unitate Spiritus Sancti, omnis honor et gloria per omnia sæcula sæculorum. Amen."
(door Hem en met Hem en in Hem is aan U God, almachtige Vader, in de eenheid met de Heilige Geest, alle eer en heerlijkheid door alle eeuwen der eeuwen. Amen.)

Dit lijkt mij een tamelijk Christusbelijdende kerk.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 15 okt 2004 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 14 okt 2004 20:01

Wat betreft de situatie uit 1834 durf ik de stelling aan dat er mensen de NHK uitgedreven zijn (als het al niet door dwang gebeurde, dan toch zeker wel door drang). In elk geval wekte de NHK toen niet de indruk dat men de mensen die er buiten stonden graag terug wilde hebben. Voeg daarbij de sterke arm van de staat die te hulp werd geroepen (bijeenkomsten van meer dan 19 personen uit de afgescheiden kerk werden verboden, er werden mensen die zich hier niet aan hielden in de gevangenis gezet, de afzetting uit het ambt van verschillende predikanten, het uitoefenen van tucht in de kerk werd verboden enz. enz.) en je kunt wel stellen dat de NHK minstens zoveel schuld had aan die kerkscheuring als de afgescheidenen.
Mee eens.
In de NHK is nooit een sterke binding aan de belijdenisgeschriften geweest en dat was ook 1 van de redenen tot afscheiding: niet alleen de orthodoxie was belangrijk, maar ook de orthopraxie. In de optiek van de afgescheidenen is de term "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen" daarom een vrijbrief voor vrijzinnigheid en dat bleek in de praktijk dan ook.

Het rare is dat de grondslag nooit veranderd is. Waarom was de NHK in 1834 opeens vals geworden? Ik zou geen bijbelse reden weten. De synode was het die ontrouw was aan de grondslag van de kerk. Maar was het in het OT ook niet met de priesters in de tempel. Was het ook niet zo met de Farizeen en Schriftgeleerden die ten diepste ontrouw waren aan wet en evangelie? Toch bleven de profeten en de Heere Jezus, Simeon en Anna in de tempel, ondanks de onbijbelse en hypocriete leiding die er gegeven werd. Ook Paulus schreef zijn gemeenten niet af omdat er verschrikkelijk Avondmaal gevierd werd, de opstanding geloochend werd. De term "in gemeenschap met" werd pas in 1951 geintroduceerd en was geen reden voor de afgescheidenen om in 1834 of 1886 af te scheiden. Het was blijkbaar iets anders, maar wat dan?
Dat de grondslag van de kerk verandert als er "in gemeenschap met" staat bestrijd ik. Ten eerste blijf je instemmen met de belijdenis der vaderen, die verandert dus niet als grondslag. "In gemeenschap met" is in het voordeel van de vrijzinnigen uit te leggen. De officiele uitleg is echter dat 'gemeenschap' meer bevindelijk wil spreken, meer dan een verstandelijk instemmen. Maargoed, het is in de loop der tijd als 'rekkelijk' uitgelegd. Precies waar de Bonders bang voor waren. Echter, in 1951 zijn tal van Bondsdominees aan te halen die verklaren dat de belijdenis gebleven is. De synode is echter ontrouw hieraan.
Als mij de vraag gesteld wordt wie er gelijk heeft: de GB of het Comite (de HHK), dan antwoord ik dat de huidige kerkscheuring wederom het gelijk bewijst van 1834.

Die snap ik niet, kun je het toelichten?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 14 okt 2004 20:02

O ja Optimatus,

Je 'gebedencitaten' gaan over het geloof, niet over de kerkregering.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 okt 2004 00:16

Je kunt de aanhalingstekens bij gebedencitaten rustig weg laten. Ik heb ze letterlijk overgenomen uit:

Laus Deo
Uitgave van de Dienst voor liturgie en Kerkmuziek van het Bisdom Roermond
Druk: Bercker Graphischer Betrieb GmbH & Ko. KG.
Kevelaer (D)

ISBN: 90.6578.111

Imprematur:
Mgr. Fras Wiertz
Bisschop van Roermond

En deze gebeden worden minstens wekelijks, in veel parochies zelfs dagelijks gebeden (in het Latijn of het Nederlands)

De kerkelijke regering (dus de organisatie) van de Rooms-Katholieke Kerk berust bij de Paus en de Curie. Het unieke van de Rooms-Katholieke Kerk is dat dit een supranationale kerk is. De Curie is makkelijk en terecht te vergelijken met nationale synode der Protestantse Kerk in Nederland, der Hersteld-Hervormde Kerk en alle andere in Nederland actieve synodaal gerorganiseerde kerken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 okt 2004 08:26

Wilko schreef:
Mee eens.
In de NHK is nooit een sterke binding aan de belijdenisgeschriften geweest en dat was ook 1 van de redenen tot afscheiding: niet alleen de orthodoxie was belangrijk, maar ook de orthopraxie. In de optiek van de afgescheidenen is de term "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen" daarom een vrijbrief voor vrijzinnigheid en dat bleek in de praktijk dan ook.

Het rare is dat de grondslag nooit veranderd is. Waarom was de NHK in 1834 opeens vals geworden? Ik zou geen bijbelse reden weten. De synode was het die ontrouw was aan de grondslag van de kerk. Maar was het in het OT ook niet met de priesters in de tempel. Was het ook niet zo met de Farizeen en Schriftgeleerden die ten diepste ontrouw waren aan wet en evangelie? Toch bleven de profeten en de Heere Jezus, Simeon en Anna in de tempel, ondanks de onbijbelse en hypocriete leiding die er gegeven werd. Ook Paulus schreef zijn gemeenten niet af omdat er verschrikkelijk Avondmaal gevierd werd, de opstanding geloochend werd. De term "in gemeenschap met" werd pas in 1951 geintroduceerd en was geen reden voor de afgescheidenen om in 1834 of 1886 af te scheiden. Het was blijkbaar iets anders, maar wat dan?
Dat de grondslag van de kerk verandert als er "in gemeenschap met" staat bestrijd ik. Ten eerste blijf je instemmen met de belijdenis der vaderen, die verandert dus niet als grondslag. "In gemeenschap met" is in het voordeel van de vrijzinnigen uit te leggen. De officiele uitleg is echter dat 'gemeenschap' meer bevindelijk wil spreken, meer dan een verstandelijk instemmen. Maargoed, het is in de loop der tijd als 'rekkelijk' uitgelegd. Precies waar de Bonders bang voor waren. Echter, in 1951 zijn tal van Bondsdominees aan te halen die verklaren dat de belijdenis gebleven is. De synode is echter ontrouw hieraan.

Een paar punten: voor afgescheidenen was het in die tijd (1834) zo dat de NHK plaatselijk vals was geworden (de afscheiding van 1834 is dus in de eerste plaats een plaatselijk gebeuren dat landelijke trekken kreeg). Sommige afgescheidenen gingen zelfs zover (te ver in mijn optiek) dat de gehele NHK vals was geworden. Overigens is dat laatste wel te begrijpen als je bedenkt dat er mensen waren die in die tijd vanwege hun exclusief gereformeerde overtuiging (ook een belangrijke uitdrukking in 2004!) in de gevangenis zijn gezet.
Verder is het voor afgescheidenen niet genoeg als de grondslag op papier goed is (zelfs daar zijn ze het niet mee eens trouwens). Dat is in hun optiek geen grondslag. Het gaat erom of dit in praktijk ook handen en voeten krijgt. Dat was in de 19e eeuw niet het geval.

In de tweede plaats was de afscheiding bepaald geen vrijwillige zaak. De afgescheidenen voelden zich door kerkrechtelijke en andere juridische procedures gedwongen een eigen weg te gaan. Pas gedurende het SOW-proces (!!) is er toenadering tussen een deel van de afgescheidenen en de NHK gekomen (helaas wel op andere gronden dan tijdens de breuk).

Voor wat betreft de term "in gemeenschap met": deze is inderdaad pas in 1951 ingevoerd. Daarvoor gold de reglementenbundel van 1816 die eigenlijk praktisch bepaalde dat de kerk (synode) geen leeruitspraken deed; er was dus volledige leervrijheid. In principe was iedere predikant dus vrij om te leren wat hij wilde, wat ook gebeurde. Naar ik meen waren er in de 19e eeuw predikanten die het bestaan van God ontkenden en er waren er ook die doopten in naam van geloof, hoop en liefde.
In dit opzicht is de kerkorde van 1951 een verbetering t.o.v. van de reglementenbundel, maar blijft nog steeds het hoofdbezwaar staan dat je het belijden van de kerk in principe zo uit kunt leggen, dat je er alle kanten mee op kunt. En tegen deze vorm van opvatting van het belijden is nooit door de synode aktie ondernomen, waarbij dus in de praktijk de grondslag (een term die volgens mij alleen in de rechterflank van de NHK wordt gebruikt) een wassen neus was. Ook hier komt het verschil tussen de NHK en de afgescheidenen naar voren. In de NHK is men kerkordelijk tevreden als het op papier enigszins gereformeerd is, voor de afgescheiden kerken is de praktijk het bewijs dat de NHK in elk geval sinds 1816 niet meer exclusief gereformeerd is geweest.

Wilko schreef:
Als mij de vraag gesteld wordt wie er gelijk heeft: de GB of het Comite (de HHK), dan antwoord ik dat de huidige kerkscheuring wederom het gelijk bewijst van 1834.

Die snap ik niet, kun je het toelichten?

Zowel 1834 als 1886 als 2004 zitten allemaal op 1 lijn: er is verzet tegen de vrijzinnigheid van het synodebestuur en van grote delen van de rest van de kerk, dat in principe geen leeruitspraken wenst te doen. Het belijden van de kerk is voor de synode en voor een groot gedeelte van de kerk om het even. Bovendien geldt dat er geen werkelijke binding aan de belijdenisgeschriften was en ook niet zal komen. Daartegen was verzet van diegenen die opkwamen voor het exclusief gereformeerd zijn van de kerk en vandaar de scheuringen. Tot zover de overeenstemmingen tussen de verschillende scheuringen.

In 2004 komt daar nog bij dat de synode besloten heeft om een belijdenisgeschrift (de Augustana) aan de kerkorde toe te voegen om de lutheranen erbij te krijgen (dat is dus om kerkpolitieke\oecumenische redenen gebeurd, niet om inhoudelijk leerstellige redenen). Verder worden twee andere geschriften (Leuenberger Konkordie en Barmer thesen) als waardevol voor het belijden aangemerkt, ook vanwege kerkpolitieke redenen.
Voor de hersteld hervormden is deze zaak een breekpunt vanuit confessioneel oogpunt bezien (vandaar ook dat het synodebestuur van de PKN en de herstelden volstrekt langs elkaar heenpraten). Afgescheidenen zullen hierover eerder hun schouders ophalen, omdat de belijdenisgeschriften toch al geen volledige zeggingskracht hadden in de breedte van de kerk en dat ook niet zullen krijgen. Bovendien zijn ze er in 1834 en 1886 al achtergekomen dat het synodebestuur in principe geen leeruitspraken wenst te doen.

N.B. ik heb dit antwoord geschreven vanuit de optiek van de afgescheidenen waar ik oorspronkelijk toe behoorde (voor meer informatie zou je eens bij een broeder of zuster van de CGK of de GG te rade kunnen gaan). Zelf heb ik de mening zoals verwoord in m'n vorige post. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 15 okt 2004 09:13

Al in 1973 heeft de toenmalige Hervormde Synode de Barmer Thesen en de Leuenberger Konkordie aanvaard. Dat daar nu tegen geageerd wordt, omdat het de grondslag zou zijn van de PKN is dus een béétje - wat heet - laat en niet geheel eerlijk naar mijn gevoel.

Overigens zie ik absoluut niet in wat er fout is aan de Barmer Thesen.
Ik heb de tekst eens opgezocht: http://www.langedijkkerkplein.nl/sow/id ... thesen.htm
en kan daarin niets vinden wat fout is.
De Barmer Thesen zeggen met zoveel woorden dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is en ik weet niet anders dan dat ieder van jullie dat ook belijdt.
Karl Bath heeft die geschreven als een vorm van protest tegen Hitler en zijn trawanten. Het was dus een geschrift van de "Deutsche Bekennende Kirche", in feite een verzetsdaad van jewelste, vanuit geloof geschreven.

Daar komt nog iets bij:
Iedere Belijdenistekst is het werk van mensen, die dat schreven in hun tijd. Daar zou best eens iets tussen kunnen zitten, waarvan wij nu zeggen, dat we dat nu anders zouden willen formuleren. Daar is niets mis mee en dat heeft niets te maken met geloof. Als de grondslag maar dat ene is: Jezus Christus, de Gekruisigde en Opgestane Heer, die ons in Gods Woord verkondigd wordt.

Ik heb het al eerder gezegd: oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde...
God ziet het hart aan - en laten we elkaar alsjeblieft, alsjeblieft niet verketteren...

Riska

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 15 okt 2004 10:34

Een paar punten: voor afgescheidenen was het in die tijd (1834) zo dat de NHK plaatselijk vals was geworden (de afscheiding van 1834 is dus in de eerste plaats een plaatselijk gebeuren dat landelijke trekken kreeg). Sommige afgescheidenen gingen zelfs zover (te ver in mijn optiek) dat de gehele NHK vals was geworden. Overigens is dat laatste wel te begrijpen als je bedenkt dat er mensen waren die in die tijd vanwege hun exclusief gereformeerde overtuiging (ook een belangrijke uitdrukking in 2004!) in de gevangenis zijn gezet.

Zie mijn voorbeelden uit de Bijbel. Een plaatselijk valse gemeente is geen reden om de hele NHK als vals te betitelen. Daarom durfden velen de NHK toch niet te verlaten en kwamen in conventikels samen en later in hervormde evangelisaties. Het is begrijpelijk die Afscheiding, echter niet bijbels te onderbouwen mijns inziens.
Verder is het voor afgescheidenen niet genoeg als de grondslag op papier goed is (zelfs daar zijn ze het niet mee eens trouwens). Dat is in hun optiek geen grondslag. Het gaat erom of dit in praktijk ook handen en voeten krijgt. Dat was in de 19e eeuw niet het geval.

Weer geen reden om echt af te scheiden, zie mijn voorbeelden uit de Bijbel, waar de grondslag lang niet altijd goed functioneerde in de praktijk.

In de tweede plaats was de afscheiding bepaald geen vrijwillige zaak. De afgescheidenen voelden zich door kerkrechtelijke en andere juridische procedures gedwongen een eigen weg te gaan. Pas gedurende het SOW-proces (!!) is er toenadering tussen een deel van de afgescheidenen en de NHK gekomen (helaas wel op andere gronden dan tijdens de breuk).

Kerkrechtelijk en juridisch gezien gedwongen. Kun je dat uitleggen?

Voor wat betreft de term "in gemeenschap met": deze is inderdaad pas in 1951 ingevoerd. Daarvoor gold de reglementenbundel van 1816 die eigenlijk praktisch bepaalde dat de kerk (synode) geen leeruitspraken deed; er was dus volledige leervrijheid. In principe was iedere predikant dus vrij om te leren wat hij wilde, wat ook gebeurde. Naar ik meen waren er in de 19e eeuw predikanten die het bestaan van God ontkenden en er waren er ook die doopten in naam van geloof, hoop en liefde.
In dit opzicht is de kerkorde van 1951 een verbetering t.o.v. van de reglementenbundel, maar blijft nog steeds het hoofdbezwaar staan dat je het belijden van de kerk in principe zo uit kunt leggen, dat je er alle kanten mee op kunt. En tegen deze vorm van opvatting van het belijden is nooit door de synode aktie ondernomen, waarbij dus in de praktijk de grondslag (een term die volgens mij alleen in de rechterflank van de NHK wordt gebruikt) een wassen neus was. Ook hier komt het verschil tussen de NHK en de afgescheidenen naar voren. In de NHK is men kerkordelijk tevreden als het op papier enigszins gereformeerd is, voor de afgescheiden kerken is de praktijk het bewijs dat de NHK in elk geval sinds 1816 niet meer exclusief gereformeerd is geweest.

De synode is altijd nog gebonden aan haar grondslag, ook al wil ze er mee doen wat ze wil. Ook hervormd-gereformeerden gaat het om praktische binding aan de belijdenis. De theorie is wel een voorwaarde daarvoor. Bij de papieren binding gaat het om de belofte van trouw aan de belijdenis. Dat is toch wel de kern van de zaak. Daar kun je de kerk op aanspreken. Hoe de synode omgaat met de belijdenis bepaalt niet het wezen en de grondslag van de kerk. Maar de aangenomen belijdenissen bepalen het wezen van de kerk en zijn uitgangspunt voor al het kerkelijke leven. Waar deze veranderen, verandert de kerk (en niet alleen van naam in geval van de PKN). De Hervormde Kerk, hoe ziek, hoe vervallen ook, was altijd nog de kerk van de Reformatie ook al was zelfs de synode ontrouw aan de belijdenis.

Terug naar “Archief”