Moderator: Moderafo's
Sabra schreef:elbert schreef:- De trouw van de leden van de kerk is vaak bedroevend.
Dit is niet de fout van de kerk, maar van de leden.- De Augsburgse confessie hoort niet als belijdend geschrift opgenomen te zijn in de kerkorde (hoewel er ook goede dingen in staan).
- De Leuenberger concordie en de Barmer thesen horen niet in de kerkorde thuis.
Ik zou niet weten waarom niet. Wat zijn de inhoudelijke bezwaren?- Niet of nauwelijks kerkelijke tucht. De leervrijheid loopt de spuigaten uit.
De vraag is in hoeverre kerkelijke tucht van deze tijd is. Daarnaast is het hebben van een leer nogal discutabel. Deze kan verabsoluteerd worden.- Oeverloos gepraat over maatschappelijke problemen op de synodevergaderingen (alsof de kerk een politieke beweging zou zijn), maar een gesprek over geestelijke zaken komt maar nauwelijks van de grond.
Teveel aandacht is niet goed, maar dat er maatschappelijke zaken worden besproken is in mijn ogen goed.
Oh ja, ik ben ook PKN.
JMvVliet schreef:Sabra schreef:elbert schreef:- De trouw van de leden van de kerk is vaak bedroevend.
Dit is niet de fout van de kerk, maar van de leden.- De Augsburgse confessie hoort niet als belijdend geschrift opgenomen te zijn in de kerkorde (hoewel er ook goede dingen in staan).
- De Leuenberger concordie en de Barmer thesen horen niet in de kerkorde thuis.
Ik zou niet weten waarom niet. Wat zijn de inhoudelijke bezwaren?- Niet of nauwelijks kerkelijke tucht. De leervrijheid loopt de spuigaten uit.
De vraag is in hoeverre kerkelijke tucht van deze tijd is. Daarnaast is het hebben van een leer nogal discutabel. Deze kan verabsoluteerd worden.- Oeverloos gepraat over maatschappelijke problemen op de synodevergaderingen (alsof de kerk een politieke beweging zou zijn), maar een gesprek over geestelijke zaken komt maar nauwelijks van de grond.
Teveel aandacht is niet goed, maar dat er maatschappelijke zaken worden besproken is in mijn ogen goed.
Oh ja, ik ben ook PKN.
Eerder in dit topic zei ik al eens dat ik dit om bovenstaande reden een zinloos topic vind. Wat de één wel verkeerd vind, wordt door een ander goed gevonden...
elbert schreef:- Niet of nauwelijks kerkelijke tucht.
michel_vh schreef:PKN- een heilloze zaak
elbert schreef:Tabitha schreef:Je kunt in geen topic over SOW/PKN kijken of de PKN wordt van alle kanten afgekraakt.
Laat ieder maar op de fouten van z'n eigen kerk letten.
Tabitha, ik heb begrepen dat jij (net zoals ik) bij de PKN hoort.
Geef jij de aftrap om de fouten van onze eigen kerk te noemen? (Anders doe ik het wel).
Dan vertrouw ik erop dat de leden van de andere kerken ook de nodige zelfkritiek leveren.![]()
Eens kijken of men net zo snel is met zelfkritiek als met kritiek op anderen.
elbert schreef:Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben.
Aragorn schreef:elbert schreef:Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben.
Dat komt natuurlijk omdat ze zelf ook wel doorhebben dat het een heilloze weg is, en aangezien de andere kerken de besten zijn zullen zij dergelijke laster niet accepteren.
elbert schreef:elbert schreef:Tabitha schreef:Je kunt in geen topic over SOW/PKN kijken of de PKN wordt van alle kanten afgekraakt.
Laat ieder maar op de fouten van z'n eigen kerk letten.
Tabitha, ik heb begrepen dat jij (net zoals ik) bij de PKN hoort.
Geef jij de aftrap om de fouten van onze eigen kerk te noemen? (Anders doe ik het wel).
Dan vertrouw ik erop dat de leden van de andere kerken ook de nodige zelfkritiek leveren.![]()
Eens kijken of men net zo snel is met zelfkritiek als met kritiek op anderen.
Beste mensen, de naam van dit topic is "PKN - Een heilloze weg".
Omdat ik vermoedde dat de topicstarter een niet-PKN-er is, die eens flink tegen deze kerk aan wilde schoppen, heb ik dit topic een andere richting in willen sturen: als iemand al kritiek heeft, laat hij of zij dit dan naar zijn eigen kerkverband doen.
Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben.
Dit in ogenschouw nemende, denk ik dat dit topic dicht kan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten