PKN - een heilloze zaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 16:15

Het is rechtvaardig dat wij God dank betuigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 09 okt 2004 16:17

Sabra schreef:
elbert schreef:- De trouw van de leden van de kerk is vaak bedroevend.

Dit is niet de fout van de kerk, maar van de leden.

- De Augsburgse confessie hoort niet als belijdend geschrift opgenomen te zijn in de kerkorde (hoewel er ook goede dingen in staan).
- De Leuenberger concordie en de Barmer thesen horen niet in de kerkorde thuis.

Ik zou niet weten waarom niet. Wat zijn de inhoudelijke bezwaren?

- Niet of nauwelijks kerkelijke tucht. De leervrijheid loopt de spuigaten uit.

De vraag is in hoeverre kerkelijke tucht van deze tijd is. Daarnaast is het hebben van een leer nogal discutabel. Deze kan verabsoluteerd worden.

- Oeverloos gepraat over maatschappelijke problemen op de synodevergaderingen (alsof de kerk een politieke beweging zou zijn), maar een gesprek over geestelijke zaken komt maar nauwelijks van de grond.

Teveel aandacht is niet goed, maar dat er maatschappelijke zaken worden besproken is in mijn ogen goed.

Oh ja, ik ben ook PKN.

Eerder in dit topic zei ik al eens dat ik dit om bovenstaande reden een zinloos topic vind :(. Wat de één wel verkeerd vind, wordt door een ander goed gevonden...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 okt 2004 17:30

JMvVliet schreef:
Sabra schreef:
elbert schreef:- De trouw van de leden van de kerk is vaak bedroevend.

Dit is niet de fout van de kerk, maar van de leden.

- De Augsburgse confessie hoort niet als belijdend geschrift opgenomen te zijn in de kerkorde (hoewel er ook goede dingen in staan).
- De Leuenberger concordie en de Barmer thesen horen niet in de kerkorde thuis.

Ik zou niet weten waarom niet. Wat zijn de inhoudelijke bezwaren?

- Niet of nauwelijks kerkelijke tucht. De leervrijheid loopt de spuigaten uit.

De vraag is in hoeverre kerkelijke tucht van deze tijd is. Daarnaast is het hebben van een leer nogal discutabel. Deze kan verabsoluteerd worden.

- Oeverloos gepraat over maatschappelijke problemen op de synodevergaderingen (alsof de kerk een politieke beweging zou zijn), maar een gesprek over geestelijke zaken komt maar nauwelijks van de grond.

Teveel aandacht is niet goed, maar dat er maatschappelijke zaken worden besproken is in mijn ogen goed.

Oh ja, ik ben ook PKN.

Eerder in dit topic zei ik al eens dat ik dit om bovenstaande reden een zinloos topic vind :(. Wat de één wel verkeerd vind, wordt door een ander goed gevonden...

Wat een eenheid, in die PKN. :roll:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 okt 2004 17:46

welke kerk vormt er iig wel een echte eenheid caprice? mijn kerk iedergeval niet, want niet alle dominees komen bij ons preken, vaak alleen van de bewaar het pand richting van cgk. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 09 okt 2004 17:48

Yael schreef:welke kerk vormt er iig wel een echte eenheid caprice? mijn kerk iedergeval niet, want niet alle dominees komen bij ons preken, vaak alleen van de bewaar het pand richting van cgk. :wink:

De Kerk in dit leven als zij op haar plaats is, en na dit leven volkomen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 okt 2004 17:49

dat denk ik ook. 8)

cornelis
Kapitein
Kapitein

PKN een heilloze weg.

Berichtdoor cornelis » 09 okt 2004 19:56

Ik vind het heel erg,dat door de PKN er scheuringen zijn ontstaan,en dat had nooit moge gebeuren.
Velen kerken nu elders.
Zo als het nu is,is er beslist geen eenheid,maar heel veel verdeeldheid.
Zo als ik zelf ervaar,zijn de preken nog precies het zelfde als voor 1 mei jl.
Dus uittreding is tot nu toe nog erg voorbarig.
Ik hoop het niet,maar het kan altijd nog.
Dit wilde ik nog even kwijt.
Met een vriendelijke groet van Cornelis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 okt 2004 22:22

elbert schreef:- Niet of nauwelijks kerkelijke tucht.

Het is grappig dat je dat schrijft Elbert. Want weet je wat je nu ziet in de kerken waar de tucht zogenaamd wel gehandhaafd wordt?
De toepassing van de tucht betreft altijd sex en ongehoorzaamheid. Namelijk "moeten trouwen" en iets doen wat binnen het kerkverband verboden is, bijv. tv. Waar blijven die andere geboden? Wanneer wordt de tucht eens toegepast op iemand die zijn belastingaangifte opzettelijk verkeerd heeft ingevuld met de bedoeling daar voordeel uit te halen? Ik heb het nog nooit, maar dan ook nooit meegemaakt. En weet je waarom? omdat het een ingeburgerd en alom geaccepteerd kwaad is om je belastingaangifte 'creatief' in te vullen. We zijn er nog trots op ook, als het eens een keer lukt. Bespaar me de verhalen, ik zit in die branche. En de witte boordencriminaliteit, er zullen wel 'christelijke' aannemers geweest zijn, die meededen aan de bouwfraude al was het misschien kleinschalig. Ik zou het, als ik ouderling of predikant was met plezier eens iedereen recht op de man willen vragen. Eens kijken hoeveel er dan nog naar anderen durven wijzen en om het hardst roepen dat de tucht op iemand moet toegepast worden. Dus tucht toepassen? Ja, maar dan niet selectief en aangezien dat in de praktijk dus niet werkt, zeg ik, niet doen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 09 okt 2004 23:26

michel_vh schreef:PKN- een heilloze zaak

PKN is zo slecht nog niet. Noem een willekeurig ander kerkverband en ik noem je zo tien dingen die daar beter kunnen... (maar dat is natuurlijk helemaal niet mijn bedoeling...)

Het grote probleem in christelijk Nederland is de verdeeldheid, waardoor we niet meer als één lichaam van Christus kunnen functioneren.
De PKN is wat dat betreft een stap in de goede richting. Het SoW-proces is begonnen in de jaren 60 met de Raad van Achttien. Zij wilden de kerken verenigen om zo sterker te staan en te werken aan eenheid. Bovendien besteedden zij vanaf het begin af aan al veel aandacht aan zending en evangelisatie.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2004 07:24

elbert schreef:
Tabitha schreef:Je kunt in geen topic over SOW/PKN kijken of de PKN wordt van alle kanten afgekraakt.
Laat ieder maar op de fouten van z'n eigen kerk letten.

Tabitha, ik heb begrepen dat jij (net zoals ik) bij de PKN hoort.
Geef jij de aftrap om de fouten van onze eigen kerk te noemen? (Anders doe ik het wel).
Dan vertrouw ik erop dat de leden van de andere kerken ook de nodige zelfkritiek leveren. :)

Eens kijken of men net zo snel is met zelfkritiek als met kritiek op anderen.
:mrgreen:

Beste mensen, de naam van dit topic is "PKN - Een heilloze weg".

Omdat ik vermoedde dat de topicstarter een niet-PKN-er is, die eens flink tegen deze kerk aan wilde schoppen, heb ik dit topic een andere richting in willen sturen: als iemand al kritiek heeft, laat hij of zij dit dan naar zijn eigen kerkverband doen.

Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben. :shock:

Dit in ogenschouw nemende, denk ik dat dit topic dicht kan. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 09:41

Ik ben ook niet overtuigd van het feit dat de PKN de ware kerk des Heren is. Maar ik zie ook niet in dat de PKN niet een deel van de ware Kerk is, dus ik blijf met met hart en ziel lidmaat van onze PKN.

Iedere kerk heeft z'n eigenaardigheden, ook de PKN. Maar gezien de wereldopenheid (in tegenstelling tot welhaast kloosterachtige contemplativiteit van bepaalde kerkelijke stromingen aan de rechterflank), lijkt mij het zonneklaar dat de PKN niet los van de wereld maar in de wereld staat. Als kerk moet je jezelf niet afzonderen van, maar bekommeren om de wereld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 okt 2004 11:25

elbert schreef:Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben. :shock:

Dat komt natuurlijk omdat ze zelf ook wel doorhebben dat het een heilloze weg is, en aangezien de andere kerken de besten zijn zullen zij dergelijke laster niet accepteren. 8)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2004 11:45

Aragorn schreef:
elbert schreef:Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben. :shock:

Dat komt natuurlijk omdat ze zelf ook wel doorhebben dat het een heilloze weg is, en aangezien de andere kerken de besten zijn zullen zij dergelijke laster niet accepteren. 8)

LOL :mrgreen: |:)|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

michel vh

Berichtdoor michel vh » 11 okt 2004 12:06

elbert schreef:
elbert schreef:
Tabitha schreef:Je kunt in geen topic over SOW/PKN kijken of de PKN wordt van alle kanten afgekraakt.
Laat ieder maar op de fouten van z'n eigen kerk letten.

Tabitha, ik heb begrepen dat jij (net zoals ik) bij de PKN hoort.
Geef jij de aftrap om de fouten van onze eigen kerk te noemen? (Anders doe ik het wel).
Dan vertrouw ik erop dat de leden van de andere kerken ook de nodige zelfkritiek leveren. :)

Eens kijken of men net zo snel is met zelfkritiek als met kritiek op anderen.
:mrgreen:

Beste mensen, de naam van dit topic is "PKN - Een heilloze weg".

Omdat ik vermoedde dat de topicstarter een niet-PKN-er is, die eens flink tegen deze kerk aan wilde schoppen, heb ik dit topic een andere richting in willen sturen: als iemand al kritiek heeft, laat hij of zij dit dan naar zijn eigen kerkverband doen.

Als ik de reacties tot nog toe bekijk, dan verbaast het me dat blijkbaar alleen de PKN-ers zelfkritiek kunnen hebben. :shock:

Dit in ogenschouw nemende, denk ik dat dit topic dicht kan. :wink:

Beste Elbert,

Je trekt conclusies die hier echt misplaatst zijn. In de eerste plaats ben ik ofiicieel nog steeds lid van de PKN, maar kerk ik daar uit overtuiging niet. In de tweede plaats ben ik dit topic niet gestart om tegen deze kerk aan te schoppen. Ik heb wel een duidelijke (bijbels gefundeerde) mening over de PKN. De oprichters van de PKN hebben beoogd een kerk te willen zijn voor iedereen. De mens wil vanaf zijn schepping gelijk zijn aan God. Talloze voorbeelden zijn aan te voeren: de torenbouw van Babel, om er een te noemen. God zal zelf nooit zijn heil schenken aan een kerk die door mensen is gesticht. Waarom niet? Simpel: de grondvesten waarop deze kerk gefundeerd is, is niet uit God maar uit de mens. De PKN is niet gefundeerd op Gods Woord en Wet. In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten!

Als je mij op basis van bijbelse argumenten kunt overtuigen van het tegenovergestelde, kan dit topic inderdaad afgesloten worden. Eerder niet....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 12:16

Zo? Dan kun je dus alle Nederlandse kerken direct afschrijven. Die zijn namelijk allemaal door mensen gesticht, tot de katholieke kerken aan toe.

Terug naar “Archief”