Berichtdoor Bookman » 09 okt 2004 19:57
Wat is nu weer de term 'geur van uitgaan', wassen die mensen zich niet?
Je noemt daar Ds. Lamain, ook zo'n verafgood iemand. Zonder reden.
Onlangs is hij weer heerlijk opgehemeld in het RD. Ik heb er op gereageerd in Opgemerkt, maar het werd niet geplaatst.
Te pijnlijk denk ik, of zo iets. Hier volgt het:
Ds. W.C. Lamain
In het RD van 23-09 j.l.wordt Ds. W.C. Lamain voor de zoveelste keer als een legende neergezet.Het is allemaal met de beste bedoelingen dat deze lovende woorden over hem geschreven worden, daar twijfel ik geen moment aan. Maar waarom? Het draait in dat stuk alleen maar om de mens, en niet om Christus. En daarbij komt nog dat alle tijd die een predikant op de stoel aan “Oudwijfse fabelen” 1 Tim. 4:7 besteed, ten koste gaat van de prediking van het Evangelie. En dus als verloren tijd beschouwd kan worden. De roeping van een dienaar is niet het ophalen van gebeurtenissen uit het eigen leven en dat van anderen, maar Christus te prediken. Het is een verarming van het geestelijk leven dat kinderen Gods zich in deze mensverheerlijking laten meeslepen. De mensen kwamen voor Ds. Lamain naar de kerk en niet om de Waarheid te horen. En dan nog een hand geven bij de uitgang. Als we zo naar een kerkdienst gaan zijn we verkeerd bezig. En een predikant moet deze verheerlijking van zijn persoon tegengaan en niet stimuleren. We zouden eens kijken of ze nog in de rij zouden staan om een hand te geven als hij ze hoofd voor hoofd had afgevraagd of ze nu eindelijk al in Christus waren overgegaan. Ik denk dat u het antwoord wel weet. Met alle respect voor Ds. Lamain maar ik kan de ophemeling van zijn preekwijze niet delen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47