Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 okt 2004 17:08

Markie schreef:Ik speelde op mijn 13e volgens mij nog met autootjes :mrgreen:

Ja maar jij ben t een jongen en die zijn dan vaak nog niet rijp, maar soms wel. Meisjes, daarintegen, zijn vaak op hun 11de al geslachtsrijp (ikke wel inieder geval)
En dat tegenwoordig mensen op hunn 13de of 14 de voor het eerst sex hebben, nou, 30 jaar gelden ook hoor, alleen werd er toen niet over gepraat.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 07 okt 2004 17:09

kvraag me af of dat klopt dat het zo jong is hoor! er zullen er bij zijn maar dat is volgens mij echt geen gemiddelde! volgens mij zeggen veel jongeren het om stoer te doen terwijl ze het in het echt nog niet gedaan hebben.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 okt 2004 17:11

Mariamagdalena schreef:

Ja maar jij ben t een jongen en die zijn dan vaak nog niet rijp, maar soms wel. Meisjes, daarintegen, zijn vaak op hun 11de al geslachtsrijp (ikke wel inieder geval)
En dat tegenwoordig mensen op hunn 13de of 14 de voor het eerst sex hebben, nou, 30 jaar gelden ook hoor, alleen werd er toen niet over gepraat.

Er werd vroeger wel minder openlijk over gepraat denk ik ja.Kan me slecht voorstellen dat dit een tendens is van de laatste tijd.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 okt 2004 17:12

Pivo schreef:kvraag me af of dat klopt dat het zo jong is hoor! er zullen er bij zijn maar dat is volgens mij echt geen gemiddelde! volgens mij zeggen veel jongeren het om stoer te doen terwijl ze het in het echt nog niet gedaan hebben.

Ik geloof het ook niet.Dit is ok nog eens het gemiddelde!Wil dus zeggen dat sommigen er op nóg jongere leeftijd met beginnen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 okt 2004 18:02

Dat dit een gemiddelde is geloof ik zeker niet. (gewoon omdat het een kleine groep het gemiddelde gigantisch omhoog kan halen). Wel geloof ik best dat zo'n 50% van de Nederlanders van 14 al eens met iemand naar bed zijn geweest. Ik vind dat ook wel vrij schokkend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 07 okt 2004 19:51

ff klein berichtje: er stond laatst een artikel in de ZoZ van het Nederlands Dagblad nav een interview met christelijke jongeren over hoe ze omgaan met seks.. kan het niet vinden op de site, maar misschien dat het iemand anders wel lukt.

ok, gevonden. (dit is een deel van het artikel, rest is te vinden op: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=47782, en als ie daar niet meer staat kan ik em wel ff mailen)

Na drie weken tongzoenen heb je wat

door Galiëne Gerritsen

Christelijke jongeren willen met dertigers praten over seks. Die gesprekken verlopen beter dan met ouders of andere opvoeders. Als die al over dit onderwerp beginnen. In driekwart van de christelijke huishoudens wordt niet of nauwelijks nog over seks gepraat, schat stichting Chris. Enerzijds omdat volwassenen zelf geen weg weten met principes, anderzijds omdat de jongerenwereld zich zo snel ontwikkelt, dat ze niet meer bijbenen waarmee kinderen al in aanraking komen, en waarmee niet. Ondertussen nemen christelijke jongeren gemakkelijker verkering met niet-gelovige leeftijdgenoten en zijn ze eerder seksueel actief. Geslachtsgemeenschap met je vriendje is bijna 'gewoon' geworden, iets waarover je wel geheimzinnig, maar niet afwijzend doet.

Maaike (16) rekent uit: In de afgelopen twee jaar raakten vier meisjes op haar school zwanger. Van haar vriendengroep - ze rondde dit jaar de havo af op een gereformeerde scholengemeenschap - ligt ongeveer de helft geregeld met een vriendje in bed. Dat is een 'normaal' aantal.
Tenminste, dat wijzen enquêtes uit. Jongeren zijn steeds eerder seksueel rijp.
Uit universitair onderzoek en uit peilingen van het CBS blijkt dat tieners gemiddeld voor het eerst tongzoenen als ze 13,7 jaar zijn, onder de kleren strelen als ze 14,7 jaar zijn, naakt vrijen als ze 16,4 jaar zijn en voor het eerst gemeenschap hebben als ze 17,3 jaar zijn. Uit ander onderzoek van het CBS blijkt dat bijna 65 procent van de ondervraagde 12- tot 29-jarigen wel eens met iemand naar bed geweest is.

Glas

Nu is een onderzoek in een dynamische groep al snel schokkend; elke uitkomst lijkt verontrustender dan de vorige. Toch ziet Maureen Altorf,
preventiemedewerker bij stichting Chris, zorgelijke ontwikkelingen. ,,Christelijke jongeren doen niet onder voor niet-gelovige leeftijdgenoten, ze lopen hooguit een jaar tot anderhalf jaar achter. De meesten koppelen hun seksuele levensstijl los van hun geloofsleven. Omdat ze bijna niet anders kunnen. Terwijl alles en iedereen in de wereld om hen heen schreeuwt dat je met seks moet doen waar je zin in hebt, hanteren kerk, ouders, school en andere gezaghebbenden één norm: voor het huwelijk mag het niet. Daar kunnen jongeren niks mee.''

In gesprekken met jongeren merkt Altorf hoeveel tieners weten van seks, maar hoe weinig ze weten van elkaar. ,,Als ik vertel dat God zegt dat een man voorzichtig moet zijn met zijn vrouw 'als met breekbaar glas', omdat ze zo is gemáákt, zie ik ze met de ogen knipperen. Veel meisjes schieten vol, het is hun kwetsbare punt. Jongens reageren verbaasd. Hoe zit het dan met de emancipatie, met gelijkwaardigheid? Ik leg bewust de verschillen uit tussen man en vrouw. Meisjes beleven seksualiteit als een invulling van intimiteit en romantiek, jongens zijn vooral visueel ingesteld. Ze kunnen seks loskoppelen van andere zaken. Vergelijk het met de man, die niet begrijpt waarom zijn vrouw niet met hem naar bed wil als ze ruzie hebben gehad. Die dingen staan toch los van elkaar?, vindt hij. Dus niet, zegt zij. Vaak is zo'n uitleg een moment van herkenning en begint iedereen opeens door elkaar te praten.''

Altorf ziet dat christelijke jongeren steeds vaker verkering nemen met
niet-christenen. ,,Daar gaat veel mis. Niet-christenen staan zo anders
voorgesorteerd, je moet van goeden huize komen wil je weerstand bieden, of kunnen formuleren waarom je kiest voor een bepaalde grens. Al vanaf het begin moet je sterk staan, want het is vrij 'normaal' dat jongeren ergens in de eerste twee maanden van hun verkering met elkaar in bed belanden. De boodschap die ze meekrijgen uit het leven om hen heen is er een van volkomen nonchalance. Alles kan, alles is altijd lekker en goed en doe waar je zin in hebt.''
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 okt 2004 21:20

Pivo schreef:kvraag me af of dat klopt dat het zo jong is hoor! er zullen er bij zijn maar dat is volgens mij echt geen gemiddelde! volgens mij zeggen veel jongeren het om stoer te doen terwijl ze het in het echt nog niet gedaan hebben.

Dat klopt, Nizo gaat wetenschappelijk te werk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 okt 2004 21:59

Ik kan me nog goed herinneren dat ik erg blij was toen ik eindelijk een vriendje kreeg op mijn zestiende... wat je om je heen ziet, wil je ook. Maar meer dan een beetje zoenen deden we niet ;) Toen dacht ik dat ik laat was, achteraf gezien had ik nog best een tijdje kunnen wachten. Dan was het later ook makkelijker geweest om niet te vlug verkering te krijgen, denk ik. Maar ja, maak dat een onzekere puber maar eens wijs.

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 08 okt 2004 11:18

Mariamagdalena schreef:

Ga ook ff met quoten gooien. een die ik op een site heb gevonden.
Om te beginnen wil ik hier benadrukken dat een kind van 13 dat al regelmatig seks heeft met een jongen een grote uitzondering is. Volgens onderzoek heeft in Nederland 3% van de 13-jarige jongens en 1% van de 13-jarige meisjes ervaring met seks, in de zin dat ze met iemand naar bed zijn geweest.

Ik was pas 18 toen ik pas een meesje kreeg, moed je na gaan. En ik ben niet zwaar kerkelijk (meschien wel lelijk :lol: ) Niet dat het veel vedder kwam met dat meisje dan wat flikflooen maar ik was toch wel best wel wat ouder dan de gemidelde.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 okt 2004 17:42

Als er normaal voorlichting wordt gegeven over sex en de betekenis van sex, dan zal het percentage ongewenste zwangerschappen afnemen. In de reformatorische gezindte hangt er een enorm taboe over sex. Ik vind het niet raar dat mensen die jonger zijn dan 18 zwanger worden. Velen hebben geen idee wat de risico's zijn, soa's, zwangerschappen etc.

Bovendien kun je het toch niet tegenhouden als men sex wil, dus kunnen ze maar beter protectie gebruiken. Dan schakelt gelijk alle risico's uit. Je ogen sluiten daarvoor is mijns inziens oerdom.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 okt 2004 18:24

Denk jij echt dat er onder de 'refo's' meiden NU nog meiden niet weten dat je van sex zwanger kunt raken?????? En zouden ze niet weten wat het allemaal inhoud?????

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 08 okt 2004 18:40

essieee schreef:Denk jij echt dat er onder de 'refo's' meiden NU nog meiden niet weten dat je van sex zwanger kunt raken?????? En zouden ze niet weten wat het allemaal inhoud?????

Waarom onder refo meiden ????? onlangs in mijn omgeving een meisje van 14 zwanger (niet christenlijk)

Onzin om met een vinger naar refo mensen te wijzen
\

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 okt 2004 18:47

hallo, lees dan ff het voorgaande waar ik op reageer!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 okt 2004 22:03

essieee schreef:Denk jij echt dat er onder de 'refo's' meiden NU nog meiden niet weten dat je van sex zwanger kunt raken?????? En zouden ze niet weten wat het allemaal inhoud?????

Ja hoor, geloof dat maar echt. En ook refojongens van 21 die nog niet eens weten van de hoed en de rand.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 09 okt 2004 01:14

joepie schreef:

Ja hoor, geloof dat maar echt. En ook refojongens van 21 die nog niet eens weten van de hoed en de rand.

Dan ben je pas écht hopeloos :!: :?

Terug naar “Archief”