De Da Vinci Code

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

De Da Vinci Code

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 okt 2004 20:02

De Da Vinci Code - Dan Brown

Vuistdikke pil over een stel wetenschappers dat op het spoor zit van de heilige graal. Een rechercheur verdenkt een van hen van moord, en zet een ferme klopjacht in. Ook een geheime religieuze organisatie zit hen op de hielen.

In het Parijse museum het Louvre wordt het lijk gevonden van een hoog aangeschreven Franse curator. De man heeft voor zijn dood een mysterieuze code achtergelaten, die de politie op het spoor brengt van de Amerikaan Robert Langdon. De cryptologe Sophie Neveu, kleindochter van de dode, leest er een andere boodschap in dan de politie en slaat met Langdon op de vlucht.

Geheim

Al rap komt het duo erachter dat de code verband houdt met de even beroemde als beruchte heilige graal. Het spoorzoeken voor gevorderden is begonnen. Want het geheim van de graal is eeuwenlang met veel ingewikkelde procedures bewaard gebleven door een (alweer mysterieuze) sekte, en niet zonder reden: als de waarheid boven tafel komt, betekent dat machtsverlies voor het Vaticaan.

En waar zoveel religieuze macht op het spel staat, is het ellende geblazen, want ook de katholiek-orthodoxe genootschap Opus Dei (dat echt bestaat) bemoeit zich ermee. Binnen de kortste keren zitten Langdon en Neveu in een wespennest van samenzweringen, rituelen, religieuze doodseskaders, christelijke & heidense hocus-pocus en veel, heel veel symbolische verwijzingen.

Weetjes

Brown weet aardige cliffhangers in te bouwen, en betoont zich binnen het historische kader een pietje precies. Het wemelt van de Lotto Weekend Miljonair-weetjes over schilderkunst en wetenschap uit de koker van Leonardo Da Vinci, en dat maakt het boek tot een redelijk onderhoudende thriller. Wie De Da Vinci Code heeft gelezen, weet waarom Mona Lisa lacht. Maar Brown trekt af en toe ook zevenmijlslaarzen aan als het gaat om de logica. Zo is het genootschap Opus Dei zo snugger om gebruik te maken van een erg opvallende huurmoordenaar: een reus van een albino.

Hopelijk wordt deze potsierlijke vent geschrapt als het boek verfilmd wordt, want een regisseur zou wanhopig worden van zo'n karikatuur. En die verfilming komt eraan. De verkoopcijfers van The Da Vinci Code zijn dermate spectaculair, dat regisseur Ron Howard (Apollo 13, A Beautiful Mind) mag proberen om Steven Spielberg's giga-succes Raiders of the Lost Ark naar de kroon te steken. Veel geluk ermee, Ron: de eerste kerkelijke organisaties hebben zich al pruttelend geroerd.

(Uitgeverij: Luitingh - Sijthoff. Oorspronkelijke titel: The Da Vinci Code. Uit het Engels vertaald door Josephine Ruitenberg)

Ik ben 'em aan het lezen wat een gaaf boek!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 okt 2004 20:16

Zelfs wat op de eerste pagina als feit gepresenteerd wordt is onzin (Het bestaan van the priory of Sion).

Mooiste blooper: In Nicea werd met een krappe meerderheid bepaald dat Jezus Goddelijk was: (De werkelijke stemverhouding was 300 tegen 3)
Ook mooi is de verwijzing naar de Aramese versie van het Evangelie van Filippus. (Een duidelijk 3e eeuws geschrift wat direct in het Grieks is geschreven, waar duidelijk geen Aramese grondtekst bij betrokken is)
Of natuurlijk de dode zee rollen die in de jaren 50 zijn ontdekt :)
Of men vergeet de hele Maria-devotie om te vertellen dat de kerk nogal anti-vrouw was.

Verder is het boek buitengewoon karakterloos, vrij fantastisch en al geschreven om verfilmd te worden.

Ik vind het verder wat jammer dat veel mensen denken dat er ook maar iets waar is van de "feitjes" die deze roman omkleden. (Zie ook ingezonden brieven in Trouw hierover of lees de commentaren op bijvoorbeeld Amazon.com).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 06 okt 2004 14:29

Eens, Parsifal. Ik ben het boek aan het lezen en wilde op een gegeven moment wel eens weten wat nu waar was en wat niet. Dus even op internet gekeken (o.a. Trouw-recensie). Ik weet niet of ik het boek nu nog uit lees....

Spiff

Berichtdoor Spiff » 07 okt 2004 14:37

er staan idd een hoop dingen in die niet kloppen. en van die priorij, dat ze de boekrollen in de tempel van salamo gevonden zouden hebben... hoe zijn die daar dan terecht gekomen?????
maar het is een heel spannend boek. ik vind het alleen een beetje flauw dat ze eenvoudige raadsels zoals het spiegelschrift in eerste instantie niet kunnen oplossen, terwijl ze lastigere raadsels in een keer doorzien

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 07 okt 2004 15:18

HET IS EEN BOEK!!!!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 okt 2004 17:34

Rudolf Meuser schreef:HET IS EEN BOEK!!!!

ja, dat begrijpen we. dus?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 okt 2004 17:44

Soms lijkt het meer een filmscript. Het boek zou geen enkele meerwaarde hebben boven de film.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 21:37

parsifal schreef:

Soms lijkt het meer een filmscript. Het boek zou geen enkele meerwaarde hebben boven de film.

Volgens mij wordt er ook al over gepraat om er een film van te maken.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 okt 2004 14:00

Bij een boek gaat het niet perce om een foutloos plot e.d. Het gaat om een goed verhaal. Thea Beckman maakt ook wel eens historische foutjes e.d. ten dienste van het verhaal.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 28 dec 2004 13:25

Flut-romannetje :wink:

Heb m inmiddels ook gelezen, kon net in 1 dag. Het verhaal moet het hebben van de weetjes en hogere complottheorieën (de enige reden waarom ik het heb gelezen). Kan spannend en interessant zijn voor veel lezers die ze voor het eerst horen, voor degenen die er net iets meer weten gaat het verhaal te langzaam.
Idd het niet doorzien van het geheimschrift was ergerlijk. Maar ook het halve boek moeten wachten tot eindelijk het SAN GREAL - SANG REAL verhaal naar boven komt was effe te lang.

Ik ga grotendeels met Parsifal mee.

Kan een hoop over gezegd worden, vooral het Kelk-Kling (Kling-Kelk :wink: ) was voor mij fascinerend en had ik nog niet eerder zo gehoord. Piramidevorm/ 'oortjes' achter iemands hoofd/ PEACE-teken/ VrijmetselaarsIcoon/ kaartspel/ DavidSter/ ... lekker interessant :J met elkaar verbonden.

Mijn volgende boek wordt 'De 7de Koningin' van Ouweneel. Die had ik al lang gelezen moeten hebben.
In dit vervolg op De negende Koning geeft de auteur een fascinerende analyse van de rol van de Vrouwe en het vrouwelijke in de geschiedenis van jodendom en christendom. Het boek werkt toe naar de zevende koningin, Vrouwe Ekklesia, de ware christelijke kerk.
..

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 28 dec 2004 15:32

Het is gewoon een geweldige pageturner, door christenen uiteraard niet geliefd vanwege de dunne scheidslijn tussen feiten en fictie.

Kent iemand trouwens Het Rama Document van Paul Maier (gekocht bij een christelijke boekhandel, dus vast wel Refoweb-approved)? Heb ik dit weekend gelezen en ik vond hem erg de moeite waard. Bovendien zijn er qua onderwerp overeenkomsten met De Da Vinci Code.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 dec 2004 15:39

DavidOpposite schreef:Het is gewoon een geweldige pageturner, door christenen uiteraard niet geliefd vanwege de dunne scheidslijn tussen feiten en fictie.

Kent iemand trouwens Het Rama Document van Paul Maier (gekocht bij een christelijke boekhandel, dus vast wel Refoweb-approved)? Heb ik dit weekend gelezen en ik vond hem erg de moeite waard. Bovendien zijn er qua onderwerp overeenkomsten met De Da Vinci Code.

Met dit verschil dat Paul Maier ook echt kan schrijven. Ik val mijn Engelse collega (niet Christen) volledig bij als hij over de stijl van Dan Brown zegt:
"Ik zou mij schamen als ik een mailtje in die stijl zou schrijven". Verder zit er in de Da Vinci code geen karakter, dat meer diepgang heeft dan een surfplank. Dat is ook bij Maier wel anders (Al valt Operatie wederkomst op dat gebied weer tegen).
Paul Maier heeft trouwens ook een commentaar geschreven op de Da Vinci Code. Hij heeft zich beziggehouden met de zogenaamde feitjes die naar voren komen in het boek. Erg de moeite waard.

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 28 dec 2004 15:43

Ik vond het boek van Maier stukken saaier dan dat van Brown qua zinsopbouw en woordgebruik. Achterop "Het Rama Document" stond nog een quote uit het Nederlands Dagblad dat het boek zo goed vertaald was, terwijl ik echt minimaal twee uitdrukkingen ben tegengekomen die letterlijk waren vertaald uit het Engels. Dat sloeg echt nergens op.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 11:16

Wie gelooft er nog in Pinkeltje? :wink:
Alleen het feit al dat De Da Vinci Code zoveel discussie losmaakt, zegt al genoeg over de kracht van het boek!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 29 dec 2004 19:33

Raptor schreef:Wie gelooft er nog in Pinkeltje? :wink:
Alleen het feit al dat De Da Vinci Code zoveel discussie losmaakt, zegt al genoeg over de kracht van het boek!

welnee, hooguit over de controversialiteit. Abdul-Jabbar van der Ven maakte ook veel discussie los, en meerdere mensen, terwijl ze inhoudelijk weinig te melden hadden/hebben.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”