wat weet jij van de eindtijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

wat weet jij van de eindtijd?

Berichtdoor hijwel » 06 okt 2004 18:24

wat weet jij over de wederkomst, en de eindtijd?

Geen discussie.

Graag dingen die je denk/gelooft dat gaat gebeuren, dingen die je van God geleerd hebt over de eindtijd enz.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 okt 2004 18:37

We zouden hier een opsomming met dingen kunnen maken die de Bijbel
ons leert.

Haast u en spoed u om uws levens wil.

En als we die haast hebben maken we ons niet druk om dit onderwerp,
maar zorgen we dat we er klaar voor zijn.
Laatst gewijzigd door wh op 06 okt 2004 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

kabouter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kabouter » 06 okt 2004 19:28

Ik denk dat de wederkomst niet zo lang meer zal duren, omdat er zoveel tekenen zijn in deze tijd.

Wat wh zegt vindt ik heel goed.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 okt 2004 20:57

kabouter schreef:Ik denk dat de wederkomst niet zo lang meer zal duren, omdat er zoveel tekenen zijn in deze tijd.

Dat zeggen zoveel mensen (en dominee´s) maar als ik dat hoor moet ik altijd denken aan de eerste christenen en talloze anderen vóór ons die dachten dat het nú wel zo erg was dat het einde spoedig zou moeten komen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 06 okt 2004 21:12

Aragorn schreef:
kabouter schreef:Ik denk dat de wederkomst niet zo lang meer zal duren, omdat er zoveel tekenen zijn in deze tijd.

Dat zeggen zoveel mensen (en dominee´s) maar als ik dat hoor moet ik altijd denken aan de eerste christenen en talloze anderen vóór ons die dachten dat het nú wel zo erg was dat het einde spoedig zou moeten komen.

Ik hoor dominees er niet zoveel over hoor. Al die eindtijd-verhalen hebben een hoog sektarisch gehalte. Ik geloof er ook niet zo in. 500 jaar geleden zag de wereld er echt niet beter of slechter uit dan nu. Als er een nieuwe orkaan over Florida raast, staan de televisie-"predikanten" elkaar bij de studio's te verdringen, om dat ook weer te duiden als een teken van de eindtijd.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 21:17

We leven al vanaf de hemelvaart in de eindtijd. Wat ik wel weet is dat het nu heel donker op aarde is als je kijkt naar de rampen en oorlogen , waar nu vaak een hele wereld bij betrokken is. Kijk ook eens naar de Evangelieverbreiding, er zijn niet zoveel plekken meer op de aarde waar Gods Woord nog niet geklonken heeft.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

kabouter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kabouter » 06 okt 2004 21:43

Aragorn schreef:

Als het Evangelie aan de hele wereld is gebracht zal Hij terug komen, dat zal niet zo lang meer duren denk. Ook zal de liefde van velen verkouden. Dat merk je nu heel sterk doordat kinderen hun ouders haten en er veel echtscheidingen zijn.

Maar er staat ook in Mattheus 24 vers 6: 'En gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; zie toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.'
Laatst gewijzigd door kabouter op 06 okt 2004 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 okt 2004 21:46

wh schreef:We zouden hier een opsomming met dingen kunnen maken die de Bijbel
ons leert.

Haast u en spoed u om uws levens wil.

En als we die haast hebben maken we ons niet druk om dit onderwerp,
maar zorgen we dat we er klaar voor zijn.

geen discussie graag..

maar mij lijkt het duidelijk dat God openbaringen (het enige profetische boek in de bijbel) niet voor niks heeft laten schrijven.

het staat vol mooie dingen vindt ik zelf.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 okt 2004 21:48

Brion schreef:Ik hoor dominees er niet zoveel over hoor. Al die eindtijd-verhalen hebben een hoog sektarisch gehalte. Ik geloof er ook niet zo in. 500 jaar geleden zag de wereld er echt niet beter of slechter uit dan nu. Als er een nieuwe orkaan over Florida raast, staan de televisie-"predikanten" elkaar bij de studio's te verdringen, om dat ook weer te duiden als een teken van de eindtijd.

heb je er wel eens in verdiept? en wat weet je er over?

openbaringen staat niet voor niks in de bijbel toch?

André

Berichtdoor André » 06 okt 2004 22:00

Mattheüs

Hoofdstuk 24

1 En Jezus ging uit en vertrok van den tempel: en Zijn discipelen kwamen bij Hem, om Hem de gebouwen des tempels te tonen. 2 En Jezus zeide tot hen: Ziet gij niet al deze dingen? Voorwaar zeg Ik: Hier zal niet een steen op den anderen steen gelaten worden, die niet afgebroken zalworden. 3 En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn vanUw toekomst, en van de voleinding der wereld? 4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide. 5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus: en zij zullen velen verleiden. 6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen: ziet toe, wordt niet verschrikt: want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet. 7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk: en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, enaardbevingen in verscheidene plaatsen. 8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten. 9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil. 10 En dan zullen er velen geergerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden. 12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden. 13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. 14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken: en dan zal het einde komen. 15 Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniel, de profeet, staande in de heilige plaats: (die het leest, die merkedaarop!) 16 Dat alsdan, die in Judea zijn, vlieden op de bergen: 17 Die op het dak is, kome niet af, om iets uit zijn huis weg te nemen: 18 En die op den akker is, kere niet weder terug, om zijn klederen weg te nemen. 19 Maar wee de bevruchten, en den zogenden vrouwen in die dagen! 20 Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat. 21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal. 22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden: maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden. 23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook deuitverkorenen zouden verleiden. 25 Ziet, Ik heb het u voorzegd! 26 Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn: gaat niet uit: Ziet, hij is in de binnenkameren: gelooft het niet. 27 Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen. 28 Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden. 29 En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, ende krachten der hemelen zullen bewogen worden. 30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen: en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensenzien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. 31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste derhemelen tot het andere uiterste derzelve. 32 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is. 33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur. 34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn. 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. 36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen. 37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. 38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de arkging: 39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam: alzo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des mensen. 40 Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden. 41 Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden. 42 Waakt dan: want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal. 43 Maar weet dit, dat zo de heer des huizes geweten had, in welke nachtwake de dief komen zou, hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben latendoorgraven. 44 Daarom, zijt ook gij bereid: want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen. 45 Wie is dan de getrouwe en voorzichtige dienstknecht, denwelken zijn heer over zijn dienstboden gesteld heeft, om hunlieder hun voedsel te geven ter rechtertijd? 46 Zalig is die dienstknecht, welken zijn heer, komende, zal vinden alzo doende. 47 Voorwaar, Ik zeg u, dat hij hem zal zetten over al zijn goederen. 48 Maar zo die kwade dienstknecht in zijn hart zou zeggen: Mijn heer vertoeft te komen: 49 En zou beginnen zijn mededienstknechten te slaan, en te eten en te drinken met de dronkaards: 50 Zo zal de heer van dezen dienstknecht komen ten dage, in welken hij hem niet verwacht, en ter ure, die hij niet weet: 51 En zal hem afscheiden, en zijn deel zetten met de geveinsden: daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 06 okt 2004 22:27

hijwel schreef:
Brion schreef:Ik hoor dominees er niet zoveel over hoor. Al die eindtijd-verhalen hebben een hoog sektarisch gehalte. Ik geloof er ook niet zo in. 500 jaar geleden zag de wereld er echt niet beter of slechter uit dan nu. Als er een nieuwe orkaan over Florida raast, staan de televisie-"predikanten" elkaar bij de studio's te verdringen, om dat ook weer te duiden als een teken van de eindtijd.

heb je er wel eens in verdiept? en wat weet je er over?

Het bijbelboek "openbaringen" ken ik niet. Ik weet niet veel over Openbaring, maar weet wel dat theologen er nauwelijks raad mee weten, en dat er met Openbaring flink gesold kan worden. Alles wat je wilt, kun je eruit halen. Als de professionals het al zo moeilijk vinden, dan waag ik me er maar helemaal niet aan.

Eén keer openbaring (of desgewenst openbaringen) intypen in combinatie met tekenen, eindtijd etc. in Google, en de links naar de meest fantastische verhalen spatten van je scherm af. Honderden sites met allemaal verschillende informatie, tot nauwkeurige voorspellingen toe.
Verhalen over de Euro en de eindtijd, computerchips en de eindtijd, van alles kom je tegen. Laten we er maar voorzichtig mee zijn.

Veel mensen met een evangelisatiedrang, gebruiken m.i. Openbaring om hun woorden wat kracht bij te zetten, en mensen door bangmakerij tot hun geloof te bekeren. Succes met googelen. :D

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2004 22:51

maar mij lijkt het duidelijk dat God openbaringen (het enige profetische boek in de bijbel)

Mij is ooit verteld dat er in de eindtijd mensen zullen komen die eigenhandig gaan knippen in de bijbel en zodoende bar weinig bijbel overhouden.

Me dunkt dat u daar een voorbeeld van is?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 okt 2004 23:05

Aragorn schreef:

Jehovah's Getuigen hebben ook al vijftien keer dag en tijd genoemd, maar er gebeurde niets. Ik weet weinig van de eindtijd dan behalve wat er in het Woord staat.

Ik wacht maar af en probeer mijn geloof in God en in mijn naasten zoveel mogelijk te onderhouden in zoveel mogelijk facetten. Meer kan ik niet doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 okt 2004 05:50

Brion schreef:heb je er wel eens in verdiept? en wat weet je er over?

Het bijbelboek "openbaringen" ken ik niet. Ik weet niet veel over Openbaring, maar weet wel dat theologen er nauwelijks raad mee weten, en dat er met Openbaring flink gesold kan worden. Alles wat je wilt, kun je eruit halen. Als de professionals het al zo moeilijk vinden, dan waag ik me er maar helemaal niet aan.

Eén keer openbaring (of desgewenst openbaringen) intypen in combinatie met tekenen, eindtijd etc. in Google, en de links naar de meest fantastische verhalen spatten van je scherm af. Honderden sites met allemaal verschillende informatie, tot nauwkeurige voorspellingen toe.
Verhalen over de Euro en de eindtijd, computerchips en de eindtijd, van alles kom je tegen. Laten we er maar voorzichtig mee zijn.

Veel mensen met een evangelisatiedrang, gebruiken m.i. Openbaring om hun woorden wat kracht bij te zetten, en mensen door bangmakerij tot hun geloof te bekeren. Succes met googelen. :D[/quote]
God heeft jou dus niks geleerd over het boek: "openbaring". Het is niet de bedoeling dat hier een discussie komt over of het zin heeft om hier dieper naar te kijken. van mij mag je zeggen dat het te moeilijk is.

En indien iemand van17) u wijsheid ontbreekt,18) dat hij ze van God begere, Die een iegelijk19) mildelijk geeft,20) en niet verwijt;21) en zij zal hem gegeven worden.22)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 11:26

Brion schreef:
Aragorn schreef:

Ik hoor dominees er niet zoveel over hoor. Al die eindtijd-verhalen hebben een hoog sektarisch gehalte. Ik geloof er ook niet zo in. 500 jaar geleden zag de wereld er echt niet beter of slechter uit dan nu. Als er een nieuwe orkaan over Florida raast, staan de televisie-"predikanten" elkaar bij de studio's te verdringen, om dat ook weer te duiden als een teken van de eindtijd.

Nou, ik heb regelmatig iets horen zeggen in de trant van: ik ben geen profeet, maar als je om je heen kijkt kan het niet zo heel erg lang meer duren.

En wbt die epidemieen, oorlogen en geruchten van oorlogen, etc.: al dat soort tekenen hebben al vaker en heviger plaatsgevonden dan nu. Dus ik zie in deze tijd weinig elementen die hem uniek maken tov. andere tijden (mbt tot dit onderwerp).

Terug naar “Archief”