zingen op Danielkamp

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 okt 2004 13:08

Aragorn schreef:
jas schreef:En verder komen wij er niet uit. Smaken verschillen zal ik maar zeggen.

Nou, ik denk dat we er dus al wel uit zijn als je zegt dat het een smaakgebonden kwestie is en geen principiele. :)

En muziek is idd niet neutraal als je het hebt over de emoties die het kan opwekken. Maar zijn er per definitie slechte emoties? Dat ligt er denk ik ook maar weer aan hoe je ze gebruikt.

Als emotie een drijfveer wordt is het niet best gesteld.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 okt 2004 13:15

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:En verder komen wij er niet uit. Smaken verschillen zal ik maar zeggen.

Nou, ik denk dat we er dus al wel uit zijn als je zegt dat het een smaakgebonden kwestie is en geen principiele. :)

En muziek is idd niet neutraal als je het hebt over de emoties die het kan opwekken. Maar zijn er per definitie slechte emoties? Dat ligt er denk ik ook maar weer aan hoe je ze gebruikt.

Hoe bedoel je? Muziek IS emotie toch?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 okt 2004 13:29

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Onder andere, maar dat niet alleen gelukkig. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 okt 2004 14:30

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Ik bedoel, je laten leiden door emotie is niet zo best. Dan wordt de rede buiten werking gesteld. Ken jij dat niet? :)

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 06 okt 2004 15:05

Deze outsider heeft geen id wat Daniëlkamp is.....
Kan iemand me vast wel uitleggen heh

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 okt 2004 17:03

Frans schreef:Deze outsider heeft geen id wat Daniëlkamp is.....

tja... Als je deze thread naleest, gaat het over van alles - maar niet over Daniëlkampen.

Daniël is de naam van het blad dat wordt uitgegeven door de JBGG (Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten). Deze bond organiseert ook jeugdkampen - en die noemt men dan wel Daniëlkampen omdat ze door de uitgever van het blad Daniël worden georganiseerd. Snappie?
~~Soli Deo Gloria~~

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 07 okt 2004 11:05

SDG schreef:
Frans schreef:Deze outsider heeft geen id wat Daniëlkamp is.....

tja... Als je deze thread naleest, gaat het over van alles - maar niet over Daniëlkampen.

Daniël is de naam van het blad dat wordt uitgegeven door de JBGG (Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten). Deze bond organiseert ook jeugdkampen - en die noemt men dan wel Daniëlkampen omdat ze door de uitgever van het blad Daniël worden georganiseerd. Snappie?

Dank je wel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 11:29

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Ik bedoel, je laten leiden door emotie is niet zo best. Dan wordt de rede buiten werking gesteld. Ken jij dat niet? :)

Haha, ach meestal heb ik nog wel het idee dat de rede ergens op de achtergrond enigszins functioneert. :mrgreen:

Maar nee, je daar puur door laten leiden is niet altijd goed, maar dan zit de slechtheid nog niet in die emotie maar in het feit dat jij je erdoor laat leiden. (Dat is geloof ik ook wat ik bedoelde te zeggen 2 posts terug.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2004 19:28

jas schreef:
Marnix schreef:
Op zich heb je inderdaad wel een beetje gelijk... Stel dat iemand muziek heeft met anti-christelijke of godslasterende teksten en zo iemand komt tot geloof, dan zal hij/zij die muziek ook niet meer willen luisteren... Alleen wil het niet zeggen dat je totale muzieksmaak verandert.... Gelukkig is er van bijne alle muziekstijlen ook muziek die niet onchristelijk is. Sinds mijn geloof weer echt is gaan leven let ik wel op de teksten, of ze niet tegen God en Zijn geboden ingaan... of ik het voor Hem kan verantwoorden. Daarnaast luister ik ook meer christelijke muziek (sorry geen geneefse psalmen en Bach)

Bij sommige muzieksoorten kun je gelijk hebben... maar over het algemeen zal de keuze voor God niet te zien zijn in de keuze van muziek... maar in de keuze van teksten... Je hebt ook Christelijke Heavy Metal en trance hoor... ;)

Die laatste regel, daar geloof ik dus sowieso niet in. Ik vind het eerder muziek wat een satanisch imago uitstraalt en voel me er zeer onbehaaglijk en onrustig bij. Dan nog liever André Hazes.
En verder komen wij er niet uit. Smaken verschillen zal ik maar zeggen.

Dat vind jij.

Prima, dat mag!

De vraag is: Is het daarom voor iedereen zo?

Mag ik er anders over denken?

Heeft het misschien met smaak te maken? Voor jou heeft dergelijke muziek een satanisch imago... IS dat daarom zo? voor mij geldt dat niet... Ben ik slecht omdat ik een andere smaak heb?

Mag je als christen offervlees eten of niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 09 okt 2004 20:05

Zingen op een Daniëlkamp <=> Mag je als christen offervlees eten of niet?

Wie kan de draad nog volgen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 okt 2004 20:13

caprice schreef:Zingen op een Daniëlkamp <=> Mag je als christen offervlees eten of niet?

Wie kan de draad nog volgen?

Ik niet... :oops:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 okt 2004 23:46

Marnix schreef:
Bij sommige muzieksoorten kun je gelijk hebben... maar over het algemeen zal de keuze voor God niet te zien zijn in de keuze van muziek... maar in de keuze van teksten... Je hebt ook Christelijke Heavy Metal en trance hoor... ;)

Jas schreef:Die laatste regel, daar geloof ik dus sowieso niet in. Ik vind het eerder muziek wat een satanisch imago uitstraalt en voel me er zeer onbehaaglijk en onrustig bij. Dan nog liever André Hazes.
En verder komen wij er niet uit. Smaken verschillen zal ik maar zeggen.

Marnix schreef:Dat vind jij.

Prima, dat mag!

De vraag is: Is het daarom voor iedereen zo?

Mag ik er anders over denken?

Heeft het misschien met smaak te maken? Voor jou heeft dergelijke muziek een satanisch imago... IS dat daarom zo? voor mij geldt dat niet... Ben ik slecht omdat ik een andere smaak heb?

Jarenlang ben ik begeesterd geweest door sommige popmuziek. Totdat ik inzag dat het allemaal ijdelheid was, of lucht en leegte. Dat laatste is in dit geval eigenlijk beter omschreven. Het is een wereld van geld, sex, drank, drugs, massahysterie, onchristelijke teksten, etc. M.a.w. het houdt eerder van God af, dan dat het mensen naar God toebrengt. Je mag er natuurlijk anders over denken, maar ik zou zeggen, neem eens iets aan van een ervaringsdeskundige die je er voor waarschuwt, zodat je niet zelf het wiel opnieuw moet uitvinden en je voor een heleboel zonden gespaard kan blijven. Ik zeg niet dat je slecht of slechter bent omdat je een andere smaak hebt. Maar een dergelijke voorkeur getuigt niet van nieuw leven uit Christus. De apostel zegt in 1 Joh.2:15; "Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem". Misschien vindt je het wel erg naar dat ik dit zeg, maar toch moet ik het je zeggen. Ik ben er door schade en schande, maar door Gods grote barmhartigheid en genade aan ontdekt dat al deze dingen horen bij een leven buiten God en buiten Christus. En het lijkt vaak zo onschuldig allemaal, maar is het niet. Marnix, deze man, (ik dus) heeft zoveel gezondigd dat brave refomensen het wellicht niet kunnen bevatten. Toch heb ik in die tijd wel eens gezegd tegen iemand; Er zouden wel mensen uit de refowereld op mij jaloers zijn. Als ze wisten dat ze bijv. 10 jaar zo konden leven als ik doe, en ze wisten van tevoren dat het goed me ze zou aflopen, zouden ze het graag doen. Maar goed, je moet het allemaal zelf weten hoor, maar bedenk wel, het loopt niet altijd goed af, daarom schreef ik onlangs dat ik, wanneer ik op het leven wat achter me ligt terug kijk, van de ene verbazing in de andere val. Wat ik schrijf lijkt soms nogal eens hard, echter, graag wil ik mensen waarschuwen voor een gevaarlijke levenswandel in het algemeen, maar ook voor een leer die uiteindelijk tot de dood leidt. Daarom, "beproef de geesten, of ze uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld".
Marnix schreef:Mag je als christen offervlees eten of niet?

Nee, je mag geen offervlees eten. Maar wat is de strekking van die vraag?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2004 12:50

Je geeft een verkeerd antwoord.

Waar het mij om ging is om meningsverschillen.

We zijn heel snel geneigd om te roepen: Ik vind het niet goed dus IS het niet goed. Ik vind metal vreselijk en omdat er ook slechte metal is kun je als christen niet naar metal luisteren... Je maakt op die manier van een eigen mening iets waar je anderen ook op gaat oordelen... luistert iemand wel metal? Ik kwam tot de conclusie dat dat niet kan dus dan is het vast geen goed christen. En zo zijn er talloze discussies waar we een standpunt innemen en vervolgens gaan kijken of de ander wel aan ons standpunt voldoet.

Ik wil aangeven dat het ook anders kan. Het kan ook zijn dat je zelf iets als slecht ervaart.... maar dat dat persoonlijk is. Voor een ander kan dat weer anders zijn. Jij houdt niet van metal maar iemand anders wel en die gaat daar op een verantwoordelijke manier mee om...

Bij het offervlees waren er ook 2 meningen en Paulus zegt niet: Het een is goed en het ander niet... Hij geeft aan dat beide meningen goed kunnen zijn als je er goed mee omgaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 okt 2004 11:28

jas schreef:Jarenlang ben ik begeesterd geweest door sommige popmuziek.

Mag ik misschien vragen welke? Want als mensen slechte ervaring met popmuziek hebben wordt zo snel alles op een hoop gegooid..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 okt 2004 23:18

Aragorn schreef:
jas schreef:Jarenlang ben ik begeesterd geweest door sommige popmuziek.

Mag ik misschien vragen welke? Want als mensen slechte ervaring met popmuziek hebben wordt zo snel alles op een hoop gegooid..

Ik heb een hele brede muzikale interesse. Supertramp, ELO, Queen, Dire Straits, Deep Purple, AcDc, en nog veel meer. Ik heb er helemaal geen slechte ervaringen mee gehad. Ik heb een innerlijke overtuiging gekregen dat het fout is.

Terug naar “Archief”