Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 02 okt 2004 08:58

Nou Jas,
Nu denk ik dat je wens de vader van je gedachten is. Er is duidelijk een toenadering binnen de GG tot de GGinNed. Ook in de verhalen van ds. Visscher de afgelopen zomer over het boek van ds. Haring blijkt dit, hij schrijft o.a.: het conflict met ds. Kok was een leerverschil, maar het conflict met dr. Steenblok niet, daar botste personen, daar ging het niet over de leer. En ds. Moerkerken schreef kort geleden: voor 98% zijn wij het eens, en daar bedoelde hij dat hij het eens is voor 98% met de GGinNed, voor 2% kun je je toch geen apart kerkgenootschap meer permiteren in deze tijden, lijkt me. En jij zegt nu dat het een verschil is tussen leven en dood. Dat blijkt niet uit de uitspraken van de opiniemakers binnen de GG.
Ook in de recensie (als je het een recensie wil noemen) van ds. de Wit over het boek van Van der Zwaag blijkt dat ook hij dicht tegen de GGinNed aanleunt.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 okt 2004 09:09

De Saambinderbroertjes zoals Moerkerken en de Wit, maar ook Hakvoort, Blok, Beens en vast nog een boel mensen hebben inmiddels een volkomen hypercalvinistische kijk op de zaken, dus toenadering lijkt me geen probleem meer.
Daarnaast heb je nog luizen in de pels zoals Vreugdenhill, Harinck, v.d. Net en misschien ook wel Meeuse. Tis wachten totdat het curratorium zulk volk eruit gefiltert heeft.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 okt 2004 12:08

Die dominees worden dan maar cgk :mrgreen: van harte WELKOM :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 02 okt 2004 22:45

Kaw schreef:De Saambinderbroertjes zoals Moerkerken en de Wit, maar ook Hakvoort, Blok, Beens en vast nog een boel mensen hebben inmiddels een volkomen hypercalvinistische kijk op de zaken, dus toenadering lijkt me geen probleem meer.
Daarnaast heb je nog luizen in de pels zoals Vreugdenhill, Harinck, v.d. Net en misschien ook wel Meeuse. Tis wachten totdat het curratorium zulk volk eruit gefiltert heeft.

Wat is dat nu voor gedachtegang. :|

Welke Blok bedoel je trouwens? P. of L.?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 10:56

caprice schreef:
Kaw schreef:De Saambinderbroertjes zoals Moerkerken en de Wit, maar ook Hakvoort, Blok, Beens en vast nog een boel mensen hebben inmiddels een volkomen hypercalvinistische kijk op de zaken, dus toenadering lijkt me geen probleem meer.

Wat is dat nu voor gedachtegang. :|

Vertel me wat er fout aan is?

caprice schreef:Welke Blok bedoel je trouwens? P. of L.?

Blokuur Blok, volgens mij uit Nunspeet. Ken z'n voorletter niet.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 04 okt 2004 15:49

Kaw schreef:Blokuur Blok, volgens mij uit Nunspeet.

Ja, die ken ik nog wel. Was ooit eens met hemelvaart daar in de buurt en belandde toen onder het gehoor van deze man. Bijna twee uur lang hel en verdoemenis, op hemelvaartsdag. Was een van de eerste keren dat ik een sterke neiging voelde om de kerk uit te lopen. Volgens mij is het L.
The proof of the pudding is in the eating.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 04 okt 2004 15:57

Heeft dit iets te maken met het eigenlijke onderwerp? :S

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 16:00

Nou, het is wachten totdat (doormiddel van het curratorium) er eenheid is over de dogmatiek van de genadeaanbieding, binnen de ger. gem. Daarna is er niets meer wat de ger. gem. onderscheidt van de ger. gem. in Ned.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 okt 2004 16:07

Kaw schreef:Nou, het is wachten totdat (doormiddel van het curratorium) er eenheid is over de dogmatiek van de genadeaanbieding, binnen de ger. gem. Daarna is er niets meer wat de ger. gem. onderscheidt van de ger. gem. in Ned.

Dat zal er niet komen. Wie de verslagen in de krant heeft gelezen ziet dat een deel van de synode gewezen heeft naar de eenzijdigheid van Rotterdam. Dat is in decenia niet meer voorgekomen. Daarnaast wijst de GG in Ned. duidelijk naar een leerverschil. Lees de Wachter Sions maar. Daarnaast is het niet waar dat ds. Visscher heeft aangegeven dat er eenheid is met de GG in Ned. Hij heeft duidelijk gewezen naar de verschillen, alleen hij doet dat niet met de woorden die de meeste GG'ers zouden willen zien.

Daarnaast komt er in het voorjaar een boek van ds. Golverdingen uit over de geschiedenis van de GG vanaf 1928 t/m 1948 waarin afstand genomen wordt van een aantal zaken mbt de overkomst van dr. Steenblok naar de GG.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 okt 2004 16:10

Brion schreef:
Bookman schreef:Bij de GGN is het onmogelijk om bekeerd te worden ....

Is dat een feit, of jouw beleving?

Nou ik hoor dit "feit" vaker voorkomen. Vorige week hoorde ik een gesprek tussen een aantal GG in Ned die het voor het eerst was opgevallen dat in hun gemeente de mensen die aangaan aan het Heilig Avondmaal op een gegeven moment overgaan naar de plaatselijke GG of HHK, omdat de ouderlingen elke keer aangeven dat ze niet bekeerd zijn en niet mogen aangaan. Deze mensen vroegen zich nu wel af of het wel klopt wat er gebeurde, want er zaten tussen die mensen die weggegaan zijn toch wel hele fijne mensen op mee te praten en die toch wel erg nauw leefde. Als het gewone kerkvolk het begint te merken is het dan langzamerhand geen feit?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 okt 2004 16:13

Hoezo suggestief??? Kom maar met publieke bewijzen aan. Je ziet het al in de discussie over welke dominee met "Blok" wordt bedoelt. Je weet het niet eens. Daarnaast mag je dan misschien in de GG kerken, maar ken je het? Pas op met een benaming van hypercalvinisme, het is vaak heel anders dan in werkelijkheid is.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 okt 2004 16:14

Yael schreef:Die dominees worden dan maar cgk :mrgreen: van harte WELKOM :wink:

Grijns, je vergeet dat het gros van de GG die predikanten helemaal niet wil hebben ;-)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 okt 2004 16:21

Speedy, wat is dat de éénzijdigheid van Rotterdam? Als PKNer weet ik dat echt niet, als lees ik al een paar jaar zowel 'de wachter Sions' en 'de saambinder'. Het klopt wat jij beweert dat 'de wachter' het op een leerverschil houdt. Maar ds. Moerkerken toch 'de opinieleider' binnen de Ger. Gem. wil daar niet van weten. Nogmaals hij beweerde een keer dat ze het voor 98% eens zijn, die 2% moet natuurlijk kunnen, dat is maar een pietsje verschil.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 16:25

Speedy schreef:

Grijns, je vergeet dat het gros van de GG die predikanten helemaal niet wil hebben ;-)

:shock: hun eigen dominees niet?? dan zijn ze nog van harter welkom bij ons de cgk zonder leeruitspraken. :wink: :mrgreen:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 okt 2004 16:53

Yael schreef:
Speedy schreef:

:shock: hun eigen dominees niet?? dan zijn ze nog van harter welkom bij ons de cgk zonder leeruitspraken. :wink: :mrgreen:

sorrrrrrrrrrrry verkeerde zin. Het moet zijn "je vergeet dat het gros van de CGK die predikanten helemaal niet wil hebben!".

Terug naar “Archief”