Ongeloof en twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 11:23

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Ik bedoelde jou ook niet, maar de door jou zo gehate kinderen in het midden-oosten.

Sorry, maar je begrijpt me toch echt verkeerd. Ik haat die kinderen helemaal niet. Ik haat de ouders om hetgeen ze die kinderen aandoen en ik haat de religie die ze aanhangen omdat deze probeert mijn God te onteren.

Ik ben blij dat je dit zo zegt, maar het is wel in tegenspraak met al je eerdere postings hierover.

Die ouders zijn ook zulke kinderen geweest, en als je de kinderen niet haat, waarom zou je er dan plezier in hebben dat ze verloren gaan ipv behouden worden?

Ik haat de vijanden van de waarachtige God, en dan niet het soort vijandschap wat van nature elk mens heeft, en waar je al eerder op doelde, maar de actieve vijandschap gericht tegen God en de christenen, met de bedoeling deze uit te roeien. dat soort vijanden, ja, zolang ze dat zijn, haat ik ze met een volkomen haat. En je weet misschien wat een volkomen haat is? Dat is een haat die me van God is geschonken, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Want alleen van God kan iets komen wat volkomen is, al het andere is maar onvolkomen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 13:00

God schenkt geen haat, ik weet niet wat voor God jij hebt. De gedacht van haat alleeen is al zonde. 'Het nut van je naaste bevoderen waar je kan en mag', zo zegt de Catechismus, dus dat is niet om ze te haten met een volkomen haat. Vokomen haat komt van de duivel, en volkomen betekent hier niet zonder gebrek, want er is gebrek aan liefde, en dus volkomen in de zin van: meer haten kan ik ze niet.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 13:32

alex leusink schreef:God schenkt geen haat, ik weet niet wat voor God jij hebt. De gedacht van haat alleeen is al zonde. 'Het nut van je naaste bevoderen waar je kan en mag', zo zegt de Catechismus, dus dat is niet om ze te haten met een volkomen haat. Vokomen haat komt van de duivel, en volkomen betekent hier niet zonder gebrek, want er is gebrek aan liefde, en dus volkomen in de zin van: meer haten kan ik ze niet.

Jij kent echt je bijbel niet. Iets wat volkomen is, komt altijd van God.
Ik heb dezelfde God als David die deze term gebruikt in psalm 139, dat hij de vijanden van God haat met een volkomen haat.
Zou dat van de duivel zijn denk je? Dus jij denkt net als de farizeers dat de duivel zijn eigen rijk aanvalt? Nou, succes hoor.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 sep 2004 15:37

jas schreef:
alex leusink schreef:God schenkt geen haat, ik weet niet wat voor God jij hebt. De gedacht van haat alleeen is al zonde. 'Het nut van je naaste bevoderen waar je kan en mag', zo zegt de Catechismus, dus dat is niet om ze te haten met een volkomen haat. Vokomen haat komt van de duivel, en volkomen betekent hier niet zonder gebrek, want er is gebrek aan liefde, en dus volkomen in de zin van: meer haten kan ik ze niet.

Ik heb dezelfde God als David die deze term gebruikt in psalm 139, dat hij de vijanden van God haat met een volkomen haat.
Zou dat van de duivel zijn denk je? Dus jij denkt net als de farizeers dat de duivel zijn eigen rijk aanvalt? Nou, succes hoor.
Hmm... als God zijn vijanden haat met een volkomen haat, hoe kunnen er dan mensen tot bekering komen als we allemaal van nature vijanden zijn van God? Als je zegt dat God volkomen rechtvaardig is zeg ik ja, als je zegt dat God de zonde haat zeg ik ja, maar als je zegt dat God vijanden haat en daarmee ook mensen bedoelt zeg ik nee, dan zouden we hier niet eens zijn.....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 16:11

@mic schreef:
jas schreef:

Hmm... als God zijn vijanden haat met een volkomen haat, hoe kunnen er dan mensen tot bekering komen als we allemaal van nature vijanden zijn van God? Als je zegt dat God volkomen rechtvaardig is zeg ik ja, als je zegt dat God de zonde haat zeg ik ja, maar als je zegt dat God vijanden haat en daarmee ook mensen bedoelt zeg ik nee, dan zouden we hier niet eens zijn.....

Ik lees in Rom. 9:13, 14: "gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre". Ik citeer hoor, ik verzin niks zelf. God haat dus wel degelijk. Er wordt hier steeds maar aan voorbij gegaan dat de mens, al is die dan uitverkoren, onder Gods heilige Toorn ligt zolang hij niet wedergeboren is. Weet je waar het euvel zit? In het feit dat er een rechtvaardigmaking van eeuwigheid wordt geleerd. In dat geval zou God inderdaad niet kunnen haten, immers alle zonde is dan al van eeuwigheid vergeven en er is dan voor God geen reden om toornig te zijn. Maar ja, over die dwaalleer is ook al veel geschreven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 17:02

jas schreef:

Dat is geen bijbel, dat is filosofie. En haat is gebrek aan liefde, dus geen volkomenheid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 17:04

jas schreef:Ik lees in Rom. 9:13, 14: "gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre". Ik citeer hoor, ik verzin niks zelf. God haat dus wel degelijk.

Haten betekent hier niet haten zoals wij het kennen, maar eerder een minder liefhebben. Dus dat God Jacob meer liefhad dan Ezau. (Tenminste, zo is het mij uitgelegd :wink: )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 21:14

Jas schreef:Jij kent echt je bijbel niet. Iets wat volkomen is, komt altijd van God.

Aragorn schreef:Dat is geen bijbel, dat is filosofie. En haat is gebrek aan liefde, dus geen volkomenheid.

Jouw stelling is eveneens filosofie en m.i. ook nog een onjuiste. Haat is een ander soort gevoelen dan liefde. Er zijn genoeg mensen waarvoor ik absoluut geen liefde voel, maar ook geen haat. Ik voel gewoon niks bij ze.
En wat volkomen betreft, ik zie het in de zin van volmaakt. Omdat alleen God volmaakt is, kan een volkomen haat ook alleen maar uit Hem komen. Maar als jij nog andere bronnen weet waaruit iets volkomens kan voortkomen hoor ik het graag van je. Bovendien is de haat zoals ik het al die tijd al bedoel, refererend aan David in ps. 139 een positief element naar God toe. David gebruikt het woord m.b.t de vijanden van God die ook zijn vijanden zijn. Wel, zo zie ik het ook.

joris

Berichtdoor joris » 03 okt 2004 10:44

Aragorn schreef:
jas schreef:Ik lees in Rom. 9:13, 14: "gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre". Ik citeer hoor, ik verzin niks zelf. God haat dus wel degelijk.

Haten betekent hier niet haten zoals wij het kennen, maar eerder een minder liefhebben. Dus dat God Jacob meer liefhad dan Ezau. (Tenminste, zo is het mij uitgelegd :wink: )
niet alleen ene minder liefhebben, maar ook: niet meegaan in de levensstijl en sfeer van die ander. Vandaar dat Jezus zegt: hij die zijn vader en moeder haat. Hij wil echt niet oproepen tot haten in de zin van: ongelooflijk hekel hebben aan. maar dat je breekt met hunleven en achter God aangaat.

als je twijfelt durf je dat niet. Als je zeker weet dan haat je je ouders graag.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 05:10

jas schreef:Ik haat de vijanden van de waarachtige God, en dan niet het soort vijandschap wat van nature elk mens heeft, en waar je al eerder op doelde, maar de actieve vijandschap gericht tegen God en de christenen, met de bedoeling deze uit te roeien. dat soort vijanden, ja, zolang ze dat zijn, haat ik ze met een volkomen haat. En je weet misschien wat een volkomen haat is? Dat is een haat die me van God is geschonken, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Want alleen van God kan iets komen wat volkomen is, al het andere is maar onvolkomen.

Mattheus 5 vers 43-48:
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Jesaja 35 vers 4:
Zegt den onbedachtzamen van harte: Weest sterk, en vreest niet; ziet, ulieder God zal ter wrake komen met de vergelding Gods. Hij zal komen en ulieden verlossen.

Romeinen 12 vers 19:
Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 11:10

Inderdaad caprice, in Mattheus 5 vervangt Jezus het oudtestamentische principe duidelijk voor een nieuw.

Terug naar “Archief”