Gods Woord faalt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 sep 2004 18:35

Wat God gezegd heeft weten we alleen uit de overleveringen, dus de Bijbel. En dat is weer door mensen opgeschreven

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 sep 2004 18:36

Precies. Heeft God gezegd, dat Paulus reismantel meegenomen moest worden (om maar even een klassieker uit de kast te trekken)?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 sep 2004 18:43

Gershwin schreef:Precies. Heeft God gezegd, dat Paulus reismantel meegenomen moest worden (om maar even een klassieker uit de kast te trekken)?

Misschien klassiek, voor mij nieuw.
Maar het lijkt me duidelijk dat dat niet de woorden van God zijn. Maar als we bijvoorbeeld de Openbaring van Johannes nemen, zou God dat letterlijk zo aan Johannes hebben laten zien?
Of zou het na afloop van de openbaring opgeschreven zijn?

Denk ook aan de evangeliën, dat zijn verhalende Bijbelboeken, die niet direct opgeschreven zijn. Mattheus verhaald andere details dan Lukas. En die weer andere dan Markus. En Johannes heeft er weer andere details genoemd.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 sep 2004 18:58

Inderdaad.

Het is erg makkelijk om als antwoord te geven "Nee, Gods woord faalt nooit", maar daar heb je inhoudelijk nog niets mee gezegd. In elk geval: ik vertrouw erop, dat God geen fouten in de Bijbel heeft laten sluipen. Wat dan precies wel en niet geïnspireerd is, doet er voor mij minder toe. Laten we het er op houden dat alle verhalen en bijbelgedeelten in grote lijnen kloppen, en de historische details minder belangrijk zijn (en dus ook feilbaar). Oftewel, dat die niet per se Gods Woord zijn.

Maar ik kan waarschijnlijk de achterliggende gedachte achter dit topic sowieso niet meemaken. God heeft dit alles in een bepaalde tijd op laten schrijven, en sommige dingen zijn minder relevant, misschien zelfs wel veranderd. De intentie blijft hetzelfde.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 sep 2004 18:03

Alle situaties, en woorden in Gods Worrd zijn altijd en overl relevant in mijn opinie
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 sep 2004 18:48

Ik vind het moeilijk te zeggen dat er niet-relevante stukken in de Bijbel zitten. Soms heb ik zelf dat idee wel, maar juist doordat er uitgelegd wordt over een in mijn ogen irrelevant stuk, gaat er soms een wereld voor je open, en zitten er meer dingen in verborgen dan uit de eerste gedachtengang blijkt.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 27 sep 2004 14:56

Sommige zaken in de bijbel zijn relavanter als andere. "Alzo lief had God de wereld" is duidelijk belangrijker als een opsomming van priesters in Jeruzalem uit Nehemia...

Of alles ook echt nuttig is, ik denk het haast wel, maar das volgens mij niets om je op stuk te bijten. Het is juist mooi dat we kunnen lezen dat God echte mensen heeft gebruikt om de bijbel op te schrijven. Dat zegt alles over hoe God werkt en dat alleen al is een les voor ons. Iedere brief die wij schrijven moet ruimte hebben om geinspireerd te zijn... Voorbeelden als de reismantel van Paulus en de maagpijn van Timotheus laten ons duidelijk zien hoe allerdaags en praktisch God's woord in ons leven moet staan...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 okt 2004 22:34

Alleen heb ik moeite met te geloven dat Bileam een pratende ezel had.
Verder geloof ik alles natuurlijk.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 okt 2004 22:57

Alex Leusink schrijft dat de Bijbel altijd en overal relevant is.
Dan wil ik met je meegaan. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat je de Bijbel relevant acht met jouw uitleg.
In een andere topic (wil God dat alle mensen behouden worden?) zeg je: er staat wel alle mensen, maar dat wordt niet bedoeld. Dit zeg ik niet om deze discussie naar hier te verplaatsen, maar om aan te geven dat we wel gemakkelijk kunnen zeggen dat De Schrift altijd en overal relevant is, maar het beroerde is dat wij er onze uitleg aan geven.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 01 okt 2004 23:01

Gershwin schreef:Precies. Heeft God gezegd, dat Paulus reismantel meegenomen moest worden (om maar even een klassieker uit de kast te trekken)?

nee, de mantel moest uit de kast worden gehaald, niet de klassieker :D

maar goed, ik heb ook mijn vragen. Is er een algemene definitie van inspiratie trouwens, zou eventueel ook wel handig zijn.

maar mijn vragen: hoe zien jullie inspiratie in het geval van de psalmen? Zijn dat liederen die feitelijk door God gemaakt zijn, via een soort "mechanische inspiratie", of zijn dat liederen, door feilbare mensen gemaakt (en zelf ook feilbaar), maar die God in zijn Woord wilde hebben omdat wij ervan kunnen leren?

in ieder geval ben ik ervan overtuigd dat er niets in de Bijbel staat wat God niet heeft gewild dat het erin zou staan, maar ik vraag me wel af in hoeverre alles letterlijk Gods Woord is, en zeker m.b.t. de psalmen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 02 okt 2004 05:40

Bookman schreef:Alleen heb ik moeite met te geloven dat Bileam een pratende ezel had.

Meen je dat eerste echt?
Waarom de slang wel en de ezelin niet?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 okt 2004 10:06

caprice schreef:
Bookman schreef:Alleen heb ik moeite met te geloven dat Bileam een pratende ezel had.

Meen je dat eerste echt?

hm, ik geloof eerder dat Bookman hier wat ironie tentoonspreidt :D (ongeinspireerd, overigens :oops: )
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 02 okt 2004 14:29

Napoleon schreef:
caprice schreef:

Meen je dat eerste echt?

hm, ik geloof eerder dat Bookman hier wat ironie tentoonspreidt :D (ongeinspireerd, overigens :oops: )

Het was meer een grap. Bileam zijn ezel heeft nooit gesproken. Zijn ezelin wel. En dat geloof ik natuurlijk wel! :lol: :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 okt 2004 14:49

ff off topic,

toen ik deze kop las, zonder de rest komt het lied omhoog:

God is getrouw Zijn plannen falen niet....

wilde ik even delen!!!

Terug naar “Archief”