Pascha <-> Tafel van de Heere

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Pascha <-> Tafel van de Heere

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2004 18:43

In een ander topic ging het over de verhouding tussen pascha en "het avondmaal".

Allereerst mijn mening: Ik geloof dat beide naar hetzelfde wijzen.
*verlossing door bloed
*verlossing door het Lam
*uitzien naar het volledige (moest het pascha niet gevierd worden met de reiskleding aan?)
Al denk ik dat we hier wel het OT met het Nieuwe Testament moeten uitleggen. De heenwijzing van het geslachte lam in het OT krijgt zijn volledige betekenis door wat er op Golgotha en daarvoor is gebeurd. Het is niet zo dat het offer van Christus iets is wat uit de Joodse gebruiken volgen. Hoewel eerder in de tijd volgen juist de Joodse gebruiken (wetten) uit het offer van Christus.

In de vroege kerk was de tafel van de Heere het centrale punt van de samenkomsten "op de eerste/achtste dag" Ook Paulus lijkt er in 1 Korinthe vanuit te gaan dat de tafel regelmatig gebruikt werd. Het is eerder de vraag of hier niet elke dag avondmaal werd gehouden dan of het meer dan eens per jaar gebeurde. Hier zie je dus een verschil met de Pascha viering die maar eens per jaar werd gevierd.

Oke val maar aan :D

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 29 sep 2004 19:59

Een inleiding:
En op de eerste van TON adzoemon - DE ongezuurde broden kwamen de leerlingen tot Jesjoe‘a, zeggende tot Hem: Waar wilt Gij, dat wij U bereiden het Pascha te eten? En Hij zei: Ga heen in de stad, tot zulk een, en zeg hem: De Rabbi zegt: Mijn tijd is nabij, Ik zal bij u het Pascha houden met Mijn leerlingen. En de leerlingen deden, gelijk Jesjoe‘a hun bevolen had, en bereidden het Pascha. En als het avond geworden was, zat Hij aan met de twaalven. … En als zij aten, nam Jesjoe‘a TON arton - HET brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het de leerlingen, en zei: Neem, eet, dat is Mijn lichaam. En Hij nam TO poterion - DE drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun, zeggende: Drink allen daaruit; Want dat is Mijn bloed, het van het Nieuwe Verbond, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot lossing van de zonden (Matth.26:17-20,26-28).

TON arton, HET brood. In sommige handschriften komt TON - HET niet voor, en leest men dus “brood” of “een brood”. Hier moet echter “HET brood” staan; niet alleen omdat tijdens Pessach uitsluitend ongezuurd brood, matsa, gegeten mag worden, maar ook omdat tijdens het Pessach-maal de matzes een belangrijke rol spelen in de vastgestelde rituele handelingen. “En als zij aten, nam Jesjoe‘a het brood”; Lucas (22:20) en Paulus (1 Kor.11:25) laten er “Gelijkerwijs ook de drinkbeker meta - na de maaltijd” op volgen. “Gelijkerwijs” duidt op het elkaar opvolgen van de handelingen met het brood en de beker. “de drinkbeker na de maaltijd” toont hierdoor aan dat het breken van het brood tevens de afsluiting van de maaltijd inhield. Naar de aloude Joodse orde wordt ook nu nog als afsluiting van de maaltijd het van te voren verborgen stuk matsa, het affikoman, gebroken, verdeeld en gegeten; vervolgens wordt de derde beker wijn ter hand genomen en de lofzegging uitgesproken [“Heeft men hem de derde beker (kos sjilisji) ingeschonken, spreekt hij de lofzegging (b’racha) uit over zijn maaltijd” (Miesjna P’sachiem 10:7); “En Hij nam de drinkbeker, en dankte, … Toen zij de lofzang gezongen hadden, …” (Matth.26:19,27,30; id.: Marc.14:16,23,26); “De drinkbeker der lofzegging, welke wij lofzeggen, … (1 Kor.10:16); “Rava zei: De beker der lofzegging (kos sjel b’racha) combineert ten goede maar is geen combinatie ten kwade. Ravina zei: Onze Rabbijnen stelde vier bekers in van de weg der vrijheid, elk een apart” (Talmoed Bavli P’sachiem 109b-110a).]. Joodse kinderen krijgen al vroeg ingeprent dat: “Om de waarde van het gebruik der matsa ’s avonds niet te verzwakken, mogen wij op errev Pessach [Pessach avond (avond betekent hier namiddag] geen matsa nuttigen”, d.w.z. als voedsel nuttigen, zodat er geen verschil gemaakt wordt in het gebruik van matzes voor de plechtigheden van de orde [seder], zoals beschreven in de Haggada, en matzes als onderdeel van een maaltijd. Dit wordt nog eens benadrukt door een traditionele vraag van het jongste kind: “Waarom verschilt deze avond van alle avonden? Op al die avonden eten we chamets (gezuurd) en matsa; deze avond alleen matsa”. Dit voorschrift is gebaseerd op de Miesjna, “Op Pessach-avond, vlak voor mincha [I. Geschenk, offer. Het vond vanaf 15:00u plaats. II. Namiddag(-gebed)], zal geen mens eten totdat het donker geworden is” (P’sachiem 10:1). Paulus sprak ook over het degraderen van het Sedermaal toen hij gebood: “Zo dan, mijn broeders, als u samenkomt om TO - HET te eten, wacht [met] elkaar. Maar als iemand hongert, dat hij thuis eet, opdat u niet tot een oordeel samenkomt” (1 Kor.11:33,34).
In de kerken houdt men meestal maandelijks “(het heilig) avondmaal”. Dit baseert men op de zinsnede: “Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en deze drinkbeker zult drinken” (1 Kor.11:26), men maakte hier blijkbaar uit op dat het vaker dan eens per jaar (met Pessach) dient te geschieden. Wat m.i. tegen deze uitleg pleit zijn de ook hier weer vermelde specificerende lidwoorden die de hoedanigheid van brood en wijn expliciet maken, specifiek brood, matzes, evenals de wijn onderdeel van een aparte ritus: de Sedèr (orde): “TON arton - DIT brood, … en TO poterion - DEZE drinkbeker”. De tegenwerping van sommigen, dat Jesjoe‘a het avondmaal los en vervangend t.o.v. de Seder en zijn betekenis zou hebben ingesteld, op zo’n wijze dat het ten alle tijden kan worden gevierd, lijkt mij on-Schriftuurlijk. Niet alleen doordat de voorgenoemde lidwoorden het brood en de beker een aparte benadrukte status verlenen voordat Jesjoea er speciale diepere betekenissen aan geeft, want door deze kennis en openbaring zou er inderdaad een verschuiving hebben kunnen plaatsvinden, los van het Pessach. Paulus echter benadrukte dat dit nog steeds om het Pessach gaat, in een nog niet eerder geopenbaarde hoedanigheid; Hij refereerde binnen een figuurlijke toepassing naar dit feit:
“Zuivert dan de ouden dzoeme - zuurdesem* uit, opdat u een nieuw deeg zijn mag, gelijk u ongezuurd bent. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht: Masjiach. Zo dan laat ons feest houden, niet in de oude zuurdesem, noch in de zuurdesem van kwaadheid en boosheid, maar in de ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid” (1 Kor.5:7,8)

[*In de LXX wordt het gebruikt voor chamets - wat gezuurd is (Ex.12:15; 13:3; 23:18; 34:25; Deut.16:3) en s’or - zuurdeeg (Ex.12:15,19; 13:7; Lev.2:11; Deut.16:4); voorbeeld van beiden in Exodus 12:15, “slechts op de eerste dag, zult u s’or / dzoemen - het zuurdeeg uit uw huizen wegruimen; want elk die iets chamets / dzoenen - gezuurds eet” .]
[zie voor toespeling voor traditie voor 1x p jaar vieren: "De Maaltijd van De Heer", Dr. C.J. den Heyer, Kok - Kampen 1990, hs 6 Het Avondmaal in de vroeg-christelijke gemeente, p.81 en "Op Water en Brood", drs. R. Suss, Kok - Kampen 1991, Leel Sjimmoeriem - Een Nacht van Waken p.78]

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 sep 2004 22:12

Invincible schreef:Yeshua hield het Pascha, het Pascha=avondmaal. Pascha = 1 keer in het jaar. (Pascha stond voor het lijden en sterven, betaling door bloed, dus Pascha=niet Pasen maar GoedeVrijdag=feestdag (Ex 12:14)) Oftewel: volgens de regels zou het Avondmaal 1x in het jaar, met Pascha moeten worden gehouden. Mi.

Op zich niet een al te sterke redenatie. Het beeld en de vervulling kunnen wezenlijk van elkaar verschillen. Denk b.v. aan de offers, deze moesten dikwijls gebracht worden terwijl Hebreën daar heel duidelijk tegenover stelt dat deze hun evrvulling vinden in het éénmalige offer van Jezus. Als een beweging van veel naar één mogelijk is is een tegenovergestelde beweging m.i. niet uit te sluiten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 sep 2004 22:34

Ik had bij het lezen van Sams bericht een kleine deja-vu en dat blijkt terecht te zijn ;-) Voor mijn repliek op de door Sam aangedragen punten zie: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... c&start=15

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 01:08

Als het avondmaal in het nieuwe verbond is wat het pascha in het oude verbond was zouden er dus ook kinderen aan het avondmaal mogen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 30 sep 2004 06:08

Marnix schreef:Als het avondmaal in het nieuwe verbond is wat het pascha in het oude verbond was zouden er dus ook kinderen aan het avondmaal mogen?

Marnix,

Buiten wat reeds in de 1e brief aande Korinthiers staat geschreven zou ook het een en ander vanuit de praktijk gededuceerd kunnen worden: Jesjoea had de twaalven aan de sedertafel zitten, de rest van de 150 leerlingen niet. Hij noemde hen die avond Zijn vrienden. Hierbij gaf Hij een andere dimensie aan in hun relatie omdat zij geheel waren ingewijdt in wat Hij van onze Vader ontvangen had. Dit wijst dus op die bepaalde relatie en een bepaalde mate volwassenheid in het geloof.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 10:49

Zou dat echt de reden zijn geweest? Dat Jezus alleen met zijn 12 tot apostel voorbestemde discipelen aan het avondmaal ging, was dat echt omdat die 150 anderen geen volwassen geloof hadden?

Vreemd, als Hij echt dat "toelatingsbeleid" hanteerde, waarom stuurde Hij Judas Iskariot dan niet voor de "viering" weg?

Overigens zegt Jezus van tevoren tegen zijn discipelen dat Hij het Pascha wil vieren. En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;

En tijdens het avondmaal gaan de discipelen bakkeleien wie van hen de grootste zal Zijn in Gods koninkrijk. Als Jezus selecteerde op "volwassen geloof" koos hij toch echt de verkeerde mensen uit ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 sep 2004 12:20

Klaas schreef:Denk b.v. aan de offers, deze moesten dikwijls gebracht worden terwijl Hebreën daar heel duidelijk tegenover stelt dat deze hun evrvulling vinden in het éénmalige offer van Jezus. Als een beweging van veel naar één mogelijk is is een tegenovergestelde beweging m.i. niet uit te sluiten.

Interessant. Toch waren die offers iets anders dan het eeuwig/ op vaste tijden ingestelde Pascha. Zij stonden mi (oa) voor vergeving, niet zozeer voor herdenking. Wij kunnen elke dag (op grond van het Offer) vergeving vragen, maar hoeven niet elke dag/keer het Avondmaal te vieren als herdenking.
Mij lijkt er vrij weinig grond om te zeggen dat het Avondmaal los staat van Pascha. Pascha kreeg alleen vanaf dat moment zijn eigenlijke betekenis met het sterven van de Messias.

parsifal schreef:De heenwijzing van het geslachte lam in het OT krijgt zijn volledige betekenis door wat er op Golgotha en daarvoor is gebeurd. Het is niet zo dat het offer van Christus iets is wat uit de Joodse gebruiken volgen. Hoewel eerder in de tijd volgen juist de Joodse gebruiken (wetten) uit het offer van Christus.

Mee eens. Toch is Pascha een eeuwige inzetting, en geldt dus ook nu. In feite is het huidige Pascha, na de vervulling op Golgotha, hetzelfde als wat wij Avondmaal noemen.
Als Pascha een eeuwige inzetting op vaste tijden is, waarom dan X keer in het jaar Pascha/Avondmaal vieren?

parsifal schreef:In de vroege kerk was de tafel van de Heere het centrale punt van de samenkomsten "op de eerste/achtste dag"

Wat nog maar bewezen moet worden :P
Ga straks Klaas' link bekijken :)

Marnix schreef:Als het avondmaal in het nieuwe verbond is wat het pascha in het oude verbond was zouden er dus ook kinderen aan het avondmaal mogen?

Daarvoor moet je terug naar het topic waar deze discussie begon :mrgreen:

Taytelbaum schreef:Buiten wat reeds in de 1e brief aande Korinthiers staat geschreven zou ook het een en ander vanuit de praktijk gededuceerd kunnen worden: Jesjoea had de twaalven aan de sedertafel zitten, de rest van de 150 leerlingen niet. Hij noemde hen die avond Zijn vrienden. Hierbij gaf Hij een andere dimensie aan in hun relatie omdat zij geheel waren ingewijdt in wat Hij van onze Vader ontvangen had. Dit wijst dus op die bepaalde relatie en een bepaalde mate volwassenheid in het geloof.

Maar nu koppel je Pascha toch weer los van het Avondmaal. Bij Pascha waren de kinderen ook welkom, waarom bij het Avondmaal dan niet? Avondmaal/Pascha is wat Yeshua Zelf zei: "tot Mijn gedachtenis". Herdenking dus, en ook kinderen kunnen Zijn sterven herdenken, net zo goed als ze het gebeuren rond de exodus kunnen herdenken.
En nogmaals: ook Judas deed mee (zie inmiddels ook Marnix' post)

Nog even mijn vraag aan jou:

Na even heel goed Exodus 12 gelezen te hebben, vraag ik me dit af: slaat het Pascha wel op de verlossing uit Egypte? of juist op het bloed aan de deurposten/dood van het lam dat de dood buiten hield?
..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2004 13:10

Invincible:
Interessant. Toch waren die offers iets anders dan het eeuwig/ op vaste tijden ingestelde Pascha. Zij stonden mi (oa) voor vergeving, niet zozeer voor herdenking.

Ik stel ook niet dat deze zaken inhoudelijk overeenkomen. Het gaat me er enkel om dat vervulling van invloed kan zijn op frequentie. Als ander voorbeeldje zou je op de Sabbat kunnen wijzen. Voor Joden was dit de aangewezen wekelijkse rustdag. In de vroege kerk was men het er echter al over eens dat voor gelovigen met Christus de Sabbat vervuld is en zich uitstrekt over het hele leven van de gelovige.

Invincible:
Wij kunnen elke dag vergeving vragen, maar hoeven niet elke dag het Avondmaal te vieren als herdenking.

Maar kun je ook stellen dat we niet elke dag Avondmaal mogen vieren?

Invincible:
Mij lijkt er vrij weinig grond om te zeggen dat het Avondmaal los staat van Pascha. Pascha kreeg alleen vanaf dat moment zijn eigenlijke betekenis met het sterven van de Messias.

Dat is toch ook wat ik zeg? Ik koppel Pascha en Avondmaal niet los. Volgens mij zijn deze twee sterk verbonden. De vraag is alleen of Christus met de instelling van het Avondmaal een jaarlijks herdenken in gedachten had. Ik heb sterk de indruk dat dat niet het geval was.

Invincible:
Toch is Pascha een eeuwige inzetting, en geldt dus ook nu.

Voor wie? Het Pascha was een een inzetting die bij het Oude Verbond hoorde. Een voorschrift dat specifiek voor Joden gold. Het lijkt me tegen de lijn van het NT ingaan als je stelt dat we als niet-Joden ons ook aan een dergelijke inzetting zouden moeten houden.

Zie verder ook de link die ik gaf.

Klaas

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 sep 2004 13:43

Invincible,

zie de volgende link met verwijzingen over avondmaal in de vroege kerk.

http://spindleworks.com/library/aasman/lshowmany.htm

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 30 sep 2004 18:44

Men kan de details in de Schrift toch niet voorbijgaan m.b.t. tot de specifieke status en volgorde van de seder, door mij boven reeds genoemd? Die zijn bepalend en wijzen op 1x per jaar. Jesjoea zegt hier toch eigenlijk mee dat zovaak je de seder viert met zijn matses en bekers wijn je de matse na de maaltijd en de wijn daarna gebruikt, die in en vaste volgorde, naar de ritus gebruikt worden, er aan hem gedacht moet worden. Hoe vaak werd er sedermaaltijd gehouden? 1x per jaar. Juist doordat men Pascha - Pessach in de 2e eeuw in Rome(!) wijzigde qua datum, is de context losgekoppeld.
Broodbreken elders in de Schrift heeft niets van doen met de inzetting van Jesjoea die avond, anders zou ook over de bijbehorende beker met wijn gesproken worden!

Invinceble,

Ik koppel het gebruik niet los, maar geef aan dat het deel hebben aan het bloed en Zijn lichaam geen lichte zaken zijn, daar moet je een bewuste keuze voor hebben gemaakt, je dient namelijk vlgs de Schrift het lichaam te onderscheiden. Dat is voor veel volwassene al moeilijk.
Natuurlijk waren de 12en niet volmaakt, who is? Maar het is duidelijk dat sommigen closer waren. Gradaties: de 150; de 12; de 3; die ene die Hij liefhad.

Pasch/Pessach is de naam van het te offeren lam, passach beteken overschreiden, voorbijgaan, overspringen (het Engelse 'pasover' is nog geen gekke vertaling). Het offer heet natuurlijk zo omdat hierdoor de verderf Engel passeerde aan de huizen van Israel, waar aan de dorpels het bloed was gesmeerd. Dit maakte dat Israel kon gaan, Farao was overtuigd voor dat moment. Dus geen of of maar en en, zoals zovaak in de Schrift.

Sam

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2004 19:11

Men kan de details in de Schrift toch niet voorbijgaan m.b.t. tot de specifieke status en volgorde van de seder, door mij boven reeds genoemd?

Op zich zit daar wel wat in, maar de bijbel (1 Kor.11) en de kerkgeschiedenis (zie link van Parsifal) laten zien dat de 1e christenen dit anders geïnterpreteerd hebben.

Daarnaast blijft de vraag waarom niet-Joden nu, itt tot alle andere Joodse gebruiken, een Joods gebruik wordt 'opgelegd'.

Klaas

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 30 sep 2004 20:12

Klaas schreef:
Men kan de details in de Schrift toch niet voorbijgaan m.b.t. tot de specifieke status en volgorde van de seder, door mij boven reeds genoemd?

Op zich zit daar wel wat in, maar de bijbel (1 Kor.11) en de kerkgeschiedenis (zie link van Parsifal) laten zien dat de 1e christenen dit anders geïnterpreteerd hebben.

Daarnaast blijft de vraag waarom niet-Joden nu, itt tot alle andere Joodse gebruiken, een Joods gebruik wordt 'opgelegd'.

Klaas

De link van parsifal laat m.i. alleen een hoop scholastische discussies zien rond broodbreken op diverse plaatsen, zonder tot scherpe op de context gebasseerde conclusies te komen.
Ik denk ook niet dat de volken verlicht zijn de seder te gaan houden, Jesjoea zelf zondert de matsa na de maaltijd en de beker wijn af, als wijzende naar Zijn offer, de rest kan dan nog steeds herinneren aan de uittocht uit Egypte. Klaas, hoe kun je iets wat onze Leraar Zelf vierde en uitlegde afdoen als iets Joods dat niet-Joden zou worden opgelegd.Wie verzon en verordineerde Pessach en het feest van de ongezuurde broden? De Joden. Nee, Israel had slechts te doen wat haar gevraagd werd van Hogerhand! Normaliter zou ik er dan ook vauit zijn gegaan dat dit breken van de matsa en het drinken van de beker enkel Israel ten beurt behoorde te vallen. Maar daar Korinthe een niet-Joodse of tenminste een gemengde gemeente was, en het broodbreken en de wijn daar dus ook in gebruik was, maakt dat ik de conclusie moet trekken dat tenminste dat onderdeel van de seder, en op zijn tijd, anders verliest het zijn betekenis in tijdsbepaling (ook door HASJEM verordineerd), ook voor de volken die in Jesjoea geloven geldt.

Sam

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 okt 2004 11:05

De link van parsifal laat m.i. alleen een hoop scholastische discussies zien rond broodbreken op diverse plaatsen, zonder tot scherpe op de context gebasseerde conclusies te komen.

Daarmee doe je het artikel geen recht. Het artikel geeft grotendeels een overzicht van wat 'men' vond van de frequentie waarmee het Avondmaal gevierd dient te worden. Uit de gegeven vroeg-christelijke citaten blijkt redelijk duidelijk dat een wekelijkse viering van het Avondmaal in de zeer vroege kerk normaal was.

Ik denk ook niet dat de volken verlicht zijn de seder te gaan houden, Jesjoea zelf zondert de matsa na de maaltijd en de beker wijn af, als wijzende naar Zijn offer, de rest kan dan nog steeds herinneren aan de uittocht uit Egypte.

Gelovigen uit de heidenen zouden dus niet de Sedermaaltijd behoeven te vieren maar kunnen volstaan met het brood en de wijn. Brood en wijn zijn dus wel verbonden met de sedermaaltijd maar worden ook afgezonderd. Ik zie niet in waarom je dan nog wel zou moeten vasthouden aan de frequentie van de sedermaaltijd. Als de sedermaaltijd niet wordt opgelegd aan de gelovigen uit de heidenen waarom zou je dan stellen dat de frequentie van deze maaltijd wel wordt opgelegd?

Maar daar Korinthe een niet-Joodse of tenminste een gemengde gemeente was, en het broodbreken en de wijn daar dus ook in gebruik was, maakt dat ik de conclusie moet trekken dat tenminste dat onderdeel van de seder, en op zijn tijd, anders verliest het zijn betekenis in tijdsbepaling (ook door HASJEM verordineerd), ook voor de volken die in Jesjoea geloven geldt.

Ik ben uitvoerig ingegaan op 1 Kor.11 en ik zie werkelijk niet in hoe je dat kunt betrekken op een jaarlijks gevierde maaltijd. Alles wijst erop dat Paulus het over een geregeld voorkomende maaltijd heeft. Dit en de gegevens uit de vroege kerk pleiten voor mijn standpunt. Op de instelling van het Avondmaal na heb jij geen enkele basis voor je theorie gegeven.

Klaas

Terug naar “Archief”