Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 13:42

Waarom veel Protestanten om de hete brei blijven draaien:

Kennis Tien Geboden (Duitsers) Nederlanders slecht

Hilversum (Van onze redactie) 30 maart 2004 - Slechts een handje vol Duitsers kennen de Tien Geboden uit het hoofd. Dat blijkt uit onderzoek dat valt te lezen in het aprilnummer van Reader’s Digest. De bekendste geboden zijn het zesde, het zevende en het achtste. Dat meldt Reformatorisch Dagblad vandaag.

Bekender
Nog niet de helft van de 1008 ondervraagden kennen het gebod ‘Gij zult niet doden’. Het achtste gebod –‘gij zult niet stelen’ - kent 38 procent van de Duitsers. Het zevende – ‘gij zult niet echtbreken’ – is bekend bij 37 procent.

Minder bekend
Nauwelijks bekend zijn de eerste vier geboden. Slechts 5 procent van de geënquêteerden herinnert zich het sabbatsgebod; 4 procent kan het derde gebod: ‘gij zult de Naam des Heeren, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken’, nog opnoemen.

Richtlijnen leven
Dat nog maar weinig Duitsers in het geseculariseerde land alle Tien Geboden uit hun hoofd kennen is op zich niet verassend. Toch geeft tweederde aan de Tien Geboden als richtinggevend voor het leven te beschouwen. Zelfs van de niet-kerkelijken acht 45 procent de decaloog van grote betekenis. Ja in de wereld der blinden is éénoog altijd wel een koning!

Hier dus de leugen Bisschop aan het woord:

Tien geboden op een rij
De Tien geboden zijn de uitspraken van God tot het volk van Israël, vastgelegd in Exodus 20, 1-17 en Deuteronomium 5, 6-21. De nummering van de oosterse kerken en van de reformatie wijkt af van die der lutherse en katholieke kerken. De in de traditie gegroeide, enigszins ingekorte formulering die in de katholieke kerk ingeburgerd is, luidt:

Ik ben de Heer uw God:
I. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
II. Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
III. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.IV. Eer uw vader en uw moeder.
V. Gij zult niet doden.
VI. Gij zult geen onkuisheid doen.
VII. Gij zult niet stelen.
VIII. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
IX. Gij zult geen onkuisheid begeren.
X. Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste toebehoort.

Blijkbaar kennen dus zowel de Rooms Katholieken de 10 geboden slechts, want ten eerste is "hun" rustdag onbijbels in het licht van de Heiland zelf.

Ten tweede, is het Rustdaggebod het 4e en NIET het 3e gebod.

De RKK moet dus hebben geknoeid met zowel de Bijbelse Waarheid alswel de geboden.

Hun (zij die dit hebben bewrekstelligd) en de mensen zo voor houden (ook) te doen, staat een straf te wachten kijk maar:

Openbaring 22 18 Ik waarschuw ieder die de profetische woorden van dit boek hoort: Als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de rampen laten overkomen, die in dit boek staan.
19 Als iemand iets van de profetische woorden van dit boek afneemt, zal God hem het recht afnemen om van de levensboom te eten en in de stad van God te komen, waarover in dit boek gesproken wordt.
EN we zien dus in de aanhef BEVESTIGT dat de Sabbat is verandert in de ZON dag door de TRADITIE. Welaan JEZUS SPREEKT ER NERGENS VAN DAT het 4e GEBOD EEN TRADITIE IS. Het is een EEUWIGE WET!

Kijk, nu maar VOLHOUDEN en OM DE HETE BREI blijven draaien, dan zijn we over 100 jaar nog aan het beweren dat we het maar niet WILLEN begrijpen! maar dan zal de Bisschop het inmiddels zelf wel hebben voorgehouden aan de goe-gemeenten en zij zich een VINGER AFBIJTEN als blijkt dat het Koninkrijk der Hemelen GESLOTEN is voor hen!
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 22 sep 2004 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 22 sep 2004 13:45

De verhalen die ik van Boudewijn, Josh en ook van jou hoor is dat het houden van de rustdag op de zondag neerkomt op het aanbidden van een zonnegod. Dat is in deze historische context (het kersteningsproces) dus onzin en een miskenning van de geschiedenis van de uitbreiding van het christelijk geloof. De christelijke feestdagen zijn juist op hetzelfde tijdstip als de voormalige heidense feestdagen terechtgekomen om dat heidendom uit te roeien, niet om het voort te zetten.

Hoi Elbert,

Dat je met het houden van de rustdag op zondag de zonnegod zou aan bidden heb je niet van mij gehoord.

Misschien lijkt het meer op het houden van een kerkdienst in een boeddhistisch tempel terwijl de kerk ernaast staat. ;)

Verder zijn het niet specifiek de Joden die als sabbatvierders vervolgd werden. Het merendeel was zelfs heiden.
Overigens zijn gelovigen die buiten de invloed van het Romeinse rijk waren gespaard gebleven en sabbat zijn blijven vieren.
In Europa bijvoorbeeld bergvolken als de Waldenzen en Albigenzen en in Afrika en de kopten in Ethiopie.

David ;)

Zondag
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zondag » 22 sep 2004 13:48

elbert schreef:Toch vreemd dat onder diegenen die op zondag de rustdag onderhouden er zijn die de ware bedoeling van het rustdaggebod goed begrepen hebben.

Je hebt gelijk. Het hameren op het tijdstip waarop zou moeten worden gerust (het hoe van het rusten uit de Thora is al losgelaten), maakt het houden van de sabbat tot een uiterlijk vertoon, tot een schibbolet. Men kan zich er lekker mee afzetten tegen andere christenen.

De werkelijke bedoeling ervan is daardoor op de achtergrond geraakt.
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 sep 2004 13:53

Boudewijn, blijf nu eens on-topic. Hier kennen we de tien geboden wel. Verder is het niet echt van belang hoe we de tien geboden onderverdelen. In ieder geval is het niet relevant voor deze discussie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zondag
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zondag » 22 sep 2004 13:56

Boudewijn schreef:... als blijkt dat het Koninkrijk der Hemelen GESLOTEN is voor hen!

Je predikt een vals evangelie, Boudewijn. In tegenstelling tot wat de Bijbel ons leert, maak je hier het letterlijk onderhouden van het vierde gebod tot onderdeel van de rechtvaardiging (je weet wel, die formule die ik postte toen het over de Galaten ging).

We zijn niet onder de wet, het is de Geest die ons leidt. En ik laat me door de Geest wel, maar zeker door jou niet voorschrijven, hoe ik mijn leven in Christus moet inrichten. :!:

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 22 sep 2004 14:11

Yael schreef:Hoe zou het mogelijk kunnen worden gemaakt dat we als kerken weer de Sabbath gaan vieren David?

Hoi Yael,

Het lijkt me heel moeilijk zo niet onmogelijk om als gevestigde kerk ineens de sabbat te gaan vieren.
Dat is volgens mij ook de oorzaak dat er zoveel tegewerking is.
Maar huisgroepen en kleine pinkstergemeenten zijn veel flexibeler.

Van de 200 onafhankelijke evangeliegemeenten stapt binnenkort een kwart over van diensten op zondag naar sabbatsviering, schat Bert Woudwijk, voorganger van de Shalomgemeente in Dordrecht. Vasthouden aan de christelijke zondag noemt hij 'anti semi tisch'. Sommige evangelischen ruilen hun christelijke feesten in voor joodse: geen kerstboom in de kamer meer, maar een loofhut in de tuin. Maar ze willen geen 'joodje spelen'. (Reformatorisch dagblad)

O.a. de Evangeliegemeente Reveil in Leleystad en Immanuel in Alblasserdam zijn sabbatvierende pinkstergemeenten
Misschien is er binnenkort eentje in je buurt

Maar je kan natuurlijk ook naar de vanoudsher sabbatvierende kerk zoals.
zevendags adventisten
zevende dags baptisten
United Church of God UCG
Messias belijdende Gemeenten

David ;)
Laatst gewijzigd door David op 22 sep 2004 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 14:13

hallo Zondag,

Je schreef:

@@onderhouden van het vierde gebod tot onderdeel van de rechtvaardiging@@

De wet, en dus de geboden zijn deel van het oordeel! Want een andere wet heeft God niet!

Prediker 12

12 Maar, mijn zoon, wees gewaarschuwd: Er komt geen eind aan het schrijven van boeken. Het bestuderen daarvan wordt tenslotte zeer vermoeiend.
13 Dit is mijn uiteindelijke conclusie: Heb ontzag voor God en volg Zijn geboden op, want dat is de opdracht voor ieder mens.14 God zal ons doen en laten namelijk beoordelen, ook alle verborgen dingen, of ze nu goed of slecht zijn.

en

Jakobus 2
7 Juist zij spotten met Jezus Christus, Die voor ons zoveel betekent.
8 Het is goed om te doen wat de Here van u vraagt: "Houd net zoveel van uw medemens als van uzelf."
9 Maar als de rijken bij u een streepje vccr hebben, overtreedt u de wet van God; dan zondigt u.10 Als iemand zich aan de hele wet van God houdt, maar die op één punt overtreedt, is hij in feite net zo schuldig als iemand die de hele wet heeft overtreden.
11 Want God, Die gezegd heeft dat men geen gemeenschap mag hebben met een andere vrouw dan uw eigen, heeft ook gezegd dat u niet mag doden. Dus, als u de regel over het huwelijk niet hebt overtreden, maar wel iemand hebt vermoord, bent u toch schuldig aan het overtreden van Gods wet.12 Spreek en handel dus volgens de onderwijzing van Jezus Christus, want daarnaar zult u geoordeeld worden. Wees u goed bewust van wat u doet en denkt!
13 Als u geen medelijden met anderen hebt gehad, zal God ook geen medelijden met u hebben. Maar als u wel medelijden met anderen hebt gehad, zal Gods medelijden het winnen van Zijn oordeel.

Zo, de wet van God als basis voor onze redding of niet, voor IEDER mens.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 14:27

Zondag,

Je schreef aangaande het 4e gebod
:
@@maar een gebod dat niet hoger of lager staat dan de andere Tien Woorden@@

Je bent een " LEUGENAAR ", want er staat:

Exodus 31:16
Zes dagen moeten jullie werken, maar op de sabbat moet iedereen volkomen rust houden, want het is een heilige dag voor de HERE. Deze wet is een eeuwigdurend verbond en een verplichting van geslacht op geslacht voor het volk Israël

Het is een GEHEILIGDE EN GEZEGEND en EEUWIG gebod! Dus het staat wel degelijk op een hoger plan! Hou mij niet voor de gek en vooral jezelf niet!

Zondag
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zondag » 22 sep 2004 14:46

Boudewijn schreef:Zondag,

Je schreef aangaande het 4e gebod
:
@@maar een gebod dat niet hoger of lager staat dan de andere Tien Woorden@@

Je bent een " LEUGENAAR ", want er staat:

Exodus 31:16
Zes dagen moeten jullie werken, maar op de sabbat moet iedereen volkomen rust houden, want het is een heilige dag voor de HERE. Deze wet is een eeuwigdurend verbond en een verplichting van geslacht op geslacht voor het volk Israël

Het is een GEHEILIGDE EN GEZEGEND en EEUWIG gebod! Dus het staat wel degelijk op een hoger plan! Hou mij niet voor de gek en vooral jezelf niet!

Je emotionele reactie spreekt voor zich, Boudewijn.

Je ziet het echt verkeerd.

Mat.22.
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het grote en eerste gebod.
39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Vreemd dat Jezus in het NT verschillende geboden van de Tien Woorden uitwerkt en verdiept, maar het sabbatsgebod niet.
Zou het dan toch niet gaan om een dieper gelegen betekenis dan het uiterlijk vertoon op een bepaald tijdstip?

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 22 sep 2004 15:21

Hallo Zondag,

Je schreef:

Mat.22.
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het grote en eerste gebod.
39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Natuurlijk, maar bij het 4e gebod wordt uitgelegd, op diverse plaatsten dat de Sabbat een GEZEGENDE en GEHEILIGDE dag is!

Hij is a.h.w. "apart gezet" van alle andere dagen, en dus in de essentie van de Aanwezigheid in ons midden, op die dag, staat hij dus BOVEN de rest. Die speciale dag is gereserveerd voor God (door de heilige Geest) en Zijn volk.

Dus Mattheüs 22 mag inderdaad wel juist zijn maar let wel dat er staat:

De GANSE wet én de Profeten (Profetie) dus:

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die.

Als we het nu over de HEILIGING hebben, na de Rechtvaardiging, dan worden we GEHEILIGD ook op grond van het onderhouden van de geboden en heeft het 4e gebod relatie met ons:

Leviticus 16:31
Het is een sabbat van volledige rust, die in ingetogenheid moet worden doorgebracht. Dit is een altijd geldende wet

= dus eeuwig

Deuteronomium 5
11 Noem de naam van de HERE, uw God, niet nodeloos. (a) Degene die dat wel doet, zal Ik als schuldig beschouwen.
12 Houd de sabbat heilig. Dat is een gebod van de HERE, uw God.
13 Doe op de andere zes dagen uw werk;

= dus eeuwig

Lukas 6:5
Ik, de Mensenzoon, beslis over de sabbat."

Jezus maakt uit wanneer de Sabbat is; NIET de mens!

Johannes 9:14
want het was sabbat toen Jezus de ogen van de man genas. (over gezegend en geheiligd gesproken)

Zo ontving ook Johannes de Openbaringen van Zijn Heiland op de Sabbat des Heren (en NIET de Dag des Heren als zijnde een RK verzinsel)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 22 sep 2004 20:43

David schreef:Hoi Zondag,

Ok. Dat is inderdaad wat anders dan wat je in eerste instantie schreef.

Ouweneel maakt onderscheid tussen joden en heidenen.
Het is een heel ander onderwerp maar ik denk dat Paulus duidelijk genoeg is geweest dat er geen onderscheid is tussen Jood of Griek.

Wat hij dus wel duidelijk stelt is dat de zondag geen vervanging is van de sabbat!

Het 4e gebod is duidelijk:
Gedenk de sabbatdag en dus niet de zondag.

Waarom moet men zich in alle bochten wringen om maar aan te proberen aan te tonen dat je de sabbat ook wel op de dag die aan de zonnegod Sol Invictüs was gewijd mag vieren?
Heel typisch ook dat de geboortedag van Christus op 25 december ook al aan die zelfde zonnegod gewijd was.
Goed een heidense dag die Constantijn de Grote tot verplichte rustdag voor heidenen en christenen gemaakt heeft en alle sabbatvierders in een keer uitgeroeid heeft door de doodstraf te stellen op het houden van de sabbatdag.
Zou dat nou de leiding van de Heilige geest zijn geweest?

David ;)

Beste David,

In delen van je postings kan ik mij vinden maar niet in de bekende uitleg m.b.t. geen onderscheid is tussen Jood of Griek (zie Rom.10:12a; Gal.3:28; Kol.3:11). Dit is een vaak geciteerde tekst, maar onbegrepen. Verderop in die tekst staat bijvoorbeeld "slaaf noch vrije, man noch vrouw". Betekent dit werkelijk dat de verschillen tussen Griek of Jood zijn, slaaf of vrije zijn, man of vrouw zijn, opgeheven zijn? Nee natuurlijk niet! De context geeft steeds aan waar het verschil is weggevallen:
"want eenzelfde is Heer van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen. Want een ieder, die de Naam van de Heer zal aanroepen, zal zalig worden." (Rom.10:12b,13)
"Want u bent allen kinderen G-ds door het geloof in de Gezalfde Jesjoea. Want zovelen als u in de Gezalfde gedoopt bent, hebt u de Gezalfde aangedaan." (Gal.3:26,27)
"En aangedaan hebt de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Degene, Die hem geschapen heeft;" (Kol.3:10)
Waarin is dus het onderscheidt volgens deze teksten weggevallen?
- geen verschil in Heer
- geen verschil in de schatten van het Koninkrijk
- geen verschil in het zalig worden
- geen verschil in kind van G-d zijn
- geen verschil in een nieuwe mens zijn en de vernieuwing

Dit heft het verschil van het Jood of Griek zijn niet op.
Het eenvoudigst is dat te illustreren door: slaaf / vrije. Leert Paulos dat dit verschil moet worden opgeheven?:
“U, dienstknechten, weest gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid van uw hart, gelijk als aan de Gezalfde; niet naar ogendienst, als mensenbehagers, maar als dienstknechten van de Gezalfde, doende de wil van G-d van harte; dienende met goedwilligheid de Heer, en niet de mensen; wetende, dat zo wat goed een ieder gedaan zal hebben, hij datzelve van de Heer zal ontvangen, hetzij dienstknecht, hetzij vrije. En u, heren, doet hetzelfde bij hen, nalatende de dreiging; als die weet, dat ook uw eigen Heer in de hemelen is, en dat geen aanneming van de persoon bij Hem is.” (Ef.6:5-9)
“U dienstknechten, weestt in alles gehoorzaam uw heren naar het vlees, niet met ogendiensten als mensenbehagers, maar met eenvoudigheid van het hart, vrezende G-d. En al wat u doet, doet dat van harte als de Heer en niet de mensen; wetende, dat u van de Heer zult ontvangen de vergelding van de erfenis; want u dient de Heer, de Gezalfde. Maar die onrecht doet, die zal het onrecht dragen, dat hij gedaan heeft; en er is geen aanneming van de persoon. U heren, doet uw dienstknechten recht en gelijk, wetende, dat ook u een Heer hebt in de hemelen.” (Kol.3:22-4:1)
[zie verder: 1 Tim.6:1,2; Tit.2:9,10; 1 Pet.2:18]

De slaaf blijft hier slaaf, de meester (vrije) de meester.
Hetzelfde zien we als we man / vrouw; lees hiervoor1 Kor.11:3-10; 14:34,35; Ef.5:22-25; Kol.3:18,19; 1 Tim.2:11,12; Tit.2:1,3-5; 1 Pet.3:1,7.
Hand.21:20-25 geeft duidelijk aan dat er verwacht wordt dat de Joden die in Jesjoea geloven de Torah houden, MAAR dat zij uit de volken die in Hem geloven geschreven en goed bevonden was dat zij niets dergelijks zouden onderhouden, dan 4 benoemde inzettingen (zie ook Hand.15). Handelingen 21 wordt vaak overgeslagen, terwijl daar een kern ligt!
Zo, David, ik hoop oprecht je niet tegen me in het harnas te hebben gejaagd, want ik heb je lief, maar er staat, wat er staat en verlos mij anders uit de droom.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 23 sep 2004 07:57

Hoi Taytelbaum.

Je snijdt een ander, ook heel interessant onderwerp aan.
Als je de energie en tijd hebt wil ik daar wel een nieuw topic over openen.

Gods zegen,

David ;)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 23 sep 2004 08:59

Vraag:

Johannes 15

11 Ik heb dit gezegd met de bedoeling dat mijn blijdschap in u zal zijn. U zult grote blijdschap ervaren.
12 Ik zeg dat u net zoveel van elkaar moet houden als Ik van u gehouden heb.
13 Wie zijn leven voor zijn vrienden overheeft, heeft de grootste liefde.
14 U bent mijn vrienden als u doet wat Ik zeg.
15 Ik noem u niet langer slaven, want een heer neemt zijn slaven niet in vertrouwen. [color=darkblue]Maar Ik noem u vrienden, omdat Ik u alles heb verteld wat Ik van mijn Vader gehoord heb.
16 U hebt niet Mij uitgekozen, maar Ik heb u uitgekozen. Ik heb u aangewezen om erop uit te gaan en blijvende vrucht voort te brengen, zodat mijn Vader u alles zal geven wat u Hem vraagt in mijn naam.

Voor Jezus zijn de mensen die Hem waarlijk navolgen (door de Heilige geest) vrienden geworden. Hij noemt ons geen slaven meer. Als nu, heel éénvoudig, Jezus ons leert dat al deze vrienden, uit ALLE taal, stam, natie en volk zullen voorkomen, dan is het probleem toch opgelost!

Eén in Geest = Het voorbeeld van de Heiland navolgen waardoor mensen zien dat je -

-veranderd bent (Nieuwe Geest)
-maar ook dat in de gehele wereldmensen zijn die eveneens datzelfde getuigenis hebben!

Je blijft Jood of Griek, toch ben je één in Geest.

Ik kan me herinneren dat, tijdens de grote Wereldbijeenkomst van de Adventkerk in Utrecht 1995 ongveer zo'n 30.000 mensen aanwezig waren, uit ALLE landen der wereld. (Jaarbeurshallen Utrecht)

Ik weet nog dat ik mij niet direct een geschikte plaats kon vinden. Vele mensen kwamen bijneen om hun Heer te eren en elkar te leren kennen!
Op een bepald moment, terwijl ik door de rijten wandel, staat er in eens een enorme 'reus' op en zegt in gebroken Amerikaans;

"Hallo vriend gaat tussen ons zitten!"

Een Indiaan, zo groot als een kleine eik, volledig gekleed in zijn Indianentooi, inclusief Vederkroon, nodigde mij uit om tussen hem en zijn Squaw (echtgenote) plaats te nemen. Ook de dame was uitgedost in haar, wat bescheidenere typisch Indianentooi. We spraken met elkaar alsof we elkaar al jaren kenden. Voor mij was het ook de eerste keer dat ik zo'n grote bijeenkomst bezocht.

Wat mij opviel was, dat er helemaal geen sprake was van Griek of Jood! het (menselijk sociale maatschappelijk-) wereldse aspect viel volkomen weg. Uit ALLE staten was er wel een vertegenwooriging of delegatie aanwezig. Voor ons; Communistische, Dictatoriale, Rooms Katholieke, Boedistische of welke "occulte" Staat was er wel iemand aanwezig.

IEDEREEN had doodgewoon toestemming gekregen (voor zover van toepassing) om zijn of haar land, vanuit "Adventistisch" oogpunt, te vertegenwoordigen. Russen, Roemen, Joegoslaven etc.

Het was een waarachtig feest, in elk opzicht. En juist dat "één in Geest" zijn viel me zo enorm op! dat wat ik ook elke Sabat ervaar als ik ergens in het buitenland meedoe met de Sabbatschool / Bijbelstudie. Gewoon dezelfde lesstof behandeld wetene, alsof je elkaar al die tijd al hebt gekend. Weg zijn de vooroordelen, weg de burgelijk-/maatschappelijke tradities of vooringenomenheid, vanuit de functie die men bekleed.

Joof of Griek? Slaaf of Meester?

Nee, ik ervoer daar duidelijk dat Jezus ons vrienden kan en wil noemen als wij oprecht proberen en kenbaar maken dat wij Zijn getuigenis willen zijn, ook dus in de geboden en de Gezegende en geheiligde Sabbat.

Jood of Griek, voor mij geen punt. Wat ik wel waardeer is dar we, ondanks de Eénheid onder één Geest de Heiland onze culturele achtergrond zo mooi verweeft a.h.w. met de nieuwe Geest, zodat we elkaar kunnen respecteren als Gods Israël, de Bruid van Jezus een kleurige waaier van culturen en uiterlijke kenmerken daarvan, mogen blijven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 sep 2004 09:45

Zo'n kleurrijke bijeenkomst lijkt me wel interessant. Zijn die jaarlijks in Utrecht en zo ja, wanneer?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 23 sep 2004 09:49

Optimatus schreef:Zo'n kleurrijke bijeenkomst lijkt me wel interessant. Zijn die jaarlijks in Utrecht en zo ja, wanneer?

Hoezo?
Je hebt het met eentje al moeilijk. Laat staan 30.000! ;)

Terug naar “Archief”