Dan zou ik toch mijn prioriteiten iets anders stellen. De eerste prioriteit is nu niet om Avondmaal te vieren. De eerste prioriteit is dat je het samen eens wordt over je (toekomstige) kerkkeus. Als je daar nu eens een jaar voor uittrekt, dan kun je op basis daarvan bepalen waar je lid wordt en (dus) waar je belijdenis wil doen.
Ik deel ook niet de opvatting dat de pkn dezelfde belijdenisgeschriften heeft als de pkn, en dat dus de verschillen wel meevallen. Een theoloog van de pkn mag alles beweren wat hij wil, ook al is het in tegenspraak met de Bijbel. Als ouderling heb je de zorg over je schapen, en de betreffende gergem ouderlingen zouden geen knip voor hun neus waard zijn als ze zouden zeggen: ga maar gezellig naar de pkn.
Overigens, om mogelijke misverstanden weg te werken, ik heb niets tegen de mensen in de pkn, noch hun voorgangers. Ik heb wel bezwaar tegen een aantal opvattingen van veel predikanten en hoogleraren, met name waar het gaat om het gezag van de Bijbel. Vandaar dat ik de terughoudendheid van de gergem ouderlingen begrijp.
Ik neem ook aan dat de gergemmers op dit web niks tegen mij als vrijgemaakte hebben (althans, dat hoop ik maar), maar vermoedelijk wel tegen een aantal van mijn opvattingen en interpretaties van de Bijbel. Dat maakt je terughoudend als een gergemmer in de vrijgemaakte kerk belijdenis zou willen doen. Logisch toch?