Is de hel voor eeuwig???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 04 sep 2004 13:54

Wellicht interessant&verhelderend:

Er is al iets over gezegd, maar toch :wink:

FAQonline schreef:Toekomstige eeuwige straf

Hoe eeuwig is het woordje eeuwig in de Bijbel? Mattheüs 25:46 zegt het volgende: Zij zullen eeuwig gestraft worden, maar de rechtvaardigen zullen eeuwig leven. We pakken de King James verzie, daar deze een betere vertaling is: "And these will go away into everlasting (1) punishment, but the righteous into eternal (2) life."

1. Eeuwig is in het Grieks aionios. Dit kunnen we ook in de grondtekst lezen mbt de bovenstaande Bijbelvers. Aionios komt van het woord aion. Als je die in het engels vertaald, wat altijd een betere vertaling is dan de Nederlandse vertaling, kom je uit op: aeon of age. Age geeft een tijdsbestek aan met een begin en einde. Nogmaals, het geeft een tijdsbestek aan, waarvan we het begin en einde niet weten dan God alleen. Aionios is geeft een bepaalde tijdsduur aan.

2. Het woord eternal komt uit het Latijn: aetas: en betekend ook age (ages of the ages), maar op een andere manier. We kunnen die ook vertalen met tot in der eeuwigheid/ in alle eeuwigheid. Dit geeft een eindeloze duur aan.

M.a.w. nummer 1 is tijdbepalend en nummer 2 is eindeloos. De goddeloze zullen gestraft worden voor een lange tijd. Maar komt er dus een einde aan hun straf? We weten dit niet. Wat we wel weten is dat de satanische triniteit die gestraft dienen te worden wel voor altijd gestraft worden:

en de duivel die hen heeft misleid, zal in een zee van vuur en zwavel worden gegooid. Daar waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden, voor altijd, voor eeuwig… The devil, who deceived them, was cast into the lake of fire and brimstone where the beast and the false prophet are. And they will be tormented day and night forever and ever. Openbaring 20:10.
..

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 05 sep 2004 12:11

Harold schreef:Pugna,

Je veranderd ook steeds als een blad aan de boom, dat verbaast mij, ben je nu plotseling overtuigd van alverzoening. Op mijn topic "geen oneindig oordeel" waarschuwde je mij juist tegen de alverzoeningstheorie.

:?: :?: :?:

Waarom denk jij dat ik overtuigd ben van de alverzoening???
Ik ben mij van geen kwaad bewust.

Graag ook een linkje naar het door jou genoemde topic.
Ik kan het niet vinden. :(
Laatst gewijzigd door pugna op 06 sep 2004 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 sep 2004 07:29

Bij nader inzien blijkt vooral het oude testament te spreken over het totaal wissen van een goddeloze, terwijl het nieuwe testament vooral spreekt over een eeuwige straf.
Wie kan dit verenigen?

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 18 sep 2004 11:27

Een eeuwige straf komt toch prima overeen met totaal wissen?
De zin van het leven van een mens is de aarde beheren (tot eer van God). Als je dat als mens niet meer kunt omdat je totaal gewist wordt, dan is dat een behoorlijk zware straf, want je mist definitief (~eeuwig) je doel!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 21 sep 2004 22:17

pugna schreef:
Harold schreef:Pugna,

Je veranderd ook steeds als een blad aan de boom, dat verbaast mij, ben je nu plotseling overtuigd van alverzoening. Op mijn topic "geen oneindig oordeel" waarschuwde je mij juist tegen de alverzoeningstheorie.

:?: :?: :?:

Waarom denk jij dat ik overtuigd ben van de alverzoening???
Ik ben mij van geen kwaad bewust.

Graag ook een linkje naar het door jou genoemde topic.
Ik kan het niet vinden. :(

Hoi Pugna,

Een belangrijke pijler van de alverzoeningsleer is het gebruik van de termen " aion" (tijdperk) en “aionen” (tijdperken).
Misschien dat er daarom deze conclusie getrokken wordt.
Hoewel de alverzoeningsleer mij erg aanspreekt kan ik het bijbels niet onderbouwen. ook niet met de aionen uitleg.
Als je namelijk consequent aion en aionen met eeuwigheid en eeuwigheid der eeuwigheden zou vertalen kom je tot vreemde conclusies.
In sommige gevallen zou eeuwig leven dan ook maar tijdelijk zijn.

Dus ik hou het maar erop dat de doden de dood en het dodenrijk in de poel van vuur geworpen worden en eeuwig zullen branden.
Omdat dit in symbolische zin geschreven staat betekent het dat de doden in een keer voor eeuwig vernietigd zullen worden.

David ;)

caprice

Berichtdoor caprice » 22 sep 2004 04:50

David schreef:Dus ik hou het maar erop dat de doden de dood en het dodenrijk in de poel van vuur geworpen worden en eeuwig zullen branden.
Omdat dit in symbolische zin geschreven staat betekent het dat de doden in een keer voor eeuwig vernietigd zullen worden.

En hoe is het dan Bijbels te onderschrijven dat dit symbolisch is? Waar maak je dat uit op?

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 22 sep 2004 08:20

caprice schreef:
David schreef:Dus ik hou het maar erop dat de doden de dood en het dodenrijk in de poel van vuur geworpen worden en eeuwig zullen branden.

En hoe is het dan Bijbels te onderschrijven dat dit symbolisch is? Waar maak je dat uit op?

Hoi Caprice,

God openbaart zich vrijwel altijd in dromen en visioenen.
Johannes is in de vervoering des geestes als hij de openbaring ontvangt.
Hij ziet de hemel geopend staan. Alles speelt zich dan ook af in visioenen.
Vrijwel niemand gelooft dat bijvoorbeeld de glazen zee ook van glas is of dat de gouden straten van Jeruzalem ook echt van goud zullen zijn.
Niemand zal dan ook alles letterlijk nemen maar wie oren heeft die hore.
Zonder de hulp van God geest kan je de openbaring niet begrijpen.
Als je Jezus, het beeld van de Vader, hebt leren kennen zal je begrijpen dat als de Schepper van hemel en aarde zich tot aan de kruisdood laat vernederen uit liefde voor Zijn schepping Hij nooit dezelfde mensen als een sadist zinloos eeuwig zal pijnigen.
Net zoals het meeste van Openbaring symbolisch gezien moet worden is de poel van zwavel en vuur die eeuwig branden zal ook een symbool.
Vuur= verteert alles.
Eeuwig = dat er geen einde aan die vernietiging zal komen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Gods zegen,

David ;)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 sep 2004 10:48

weet niet of al over gehad is, maar ik vraag me af stel de hel is gewoon zoals het in de tradionele kerken geleerd wordt, dus eeuwig branden als je onbekeerd sterft, kijk God is alwetend dan als de hel er is zal dat Hem dan niet soort minder blijdschap geven? en de gelovigen in de hemel?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 sep 2004 06:35

Dus als je meent dat Openbaring symbolisch is, is de rest van de Bijbel dat ook? Nog even afgezien van de gouden straten van Jeruzalem, want dat vind ik niet ongeloofwaardig. Het gaat toch alle verstand te boven hoe het daar zal zijn?
Zo ook de hel. Die is niet als de hemel geen symboliek, maar realiteit.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 23 sep 2004 07:41

caprice schreef:Dus als je meent dat Openbaring symbolisch is, is de rest van de Bijbel dat ook? Nog even afgezien van de gouden straten van Jeruzalem, want dat vind ik niet ongeloofwaardig. Het gaat toch alle verstand te boven hoe het daar zal zijn?
Zo ook de hel. Die is niet als de hemel geen symboliek, maar realiteit.

Hoi Caprice,

In het geval van dromen, visioenen, gelijkenissen kan je ervan uitgaan dat er in elk geval veel symboliek gebruikt wordt.
De hel zelf , de plaats waar het leven eindigt is niet symbolisch net zo min als de hemel.
De beschrijving echter van de hemel en de hel is wel symbolisch.

Openbaring 20:14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Openbaring 21:8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Je ziet dat de dood en het dodenrijk ook in die poel van vuur geworpen worden.
Als je dat nou letterlijk neemt. Wat voor zin heeft het om iets abstracts als de dood en het dodenrijk eeuwig te laten branden?
Er wordt hier gewoon bedoeld dat ze vernietigd worden en niet meer zullen bestaan.
Dat wordt ook bevestigd in

Openbaring 21:4 "de dood zal niet meer zijn".

Net zo min als de dood zullen het dodenrijk en de doden er meer zijn!

David ;)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 13:55

Wat is daar nu voor straf aan?? Dan kun je net zo goed zeggen 'dood is dood', want als je dan sterft ben je nog dood...omdat er geen einde aan zit.

'waar de wordm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust'

=> De worm (zelfverwijt dat je je nooit hebt bekeerd
=> Het vuur (de pijn, ook lichamelijk)

Bovendien, waarom zou de zegen (de hemel) wel voor eeuwig zijn en de straf niet??? :?:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 sep 2004 15:55

Lucas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
Lucas 16:24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.
Lucas 16:25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.

Dit zegt voor mij al genoeg over de hel.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 sep 2004 18:19

Ik snap niet aarom er niet getwijfeld wordt aan het oneindige van de hemel en wel aan het oneindige van de hel...???
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 sep 2004 18:24

lees openbaringen 20 vers 10 er maar op na En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

in alle eeuwigheid
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 sep 2004 11:32

dr wordt daar alleen over de duivel en de valse profeet en de antichrist gesproken johannes1.

Terug naar “Archief”