Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 sep 2004 18:30

joepie schreef:Dus eigenlijk zeg je nog steeds: je laat je zieke moeder toch ook niet in de steek? Zoals ik al heel lang gehoord heb?

En als die zieke moeder nu eens melaats is? En je moet haar wel alleen laten zoals er in de tijd van de Bijbel wel gebeurde?

Op de moeder is euthanasie gepleegd. Inmiddels is ze op 1 mei begraven.
Sommigen leven in de waan dat ze nog ziek is. Helaas, ik had gewild dat dat zo was. Echter het is niet zo en het leven gaat door. We leven voort op de gedachten van onze moeder. Over de erfenis wordt nog een beetje geruziet. Ik hoop dat dat snel voorbij is en dat er een klein beetje eerlijk verdeeld gaat worden, want we leven immers voort op de gedachte van moeder en vinden het fijn als we nog vaak aan haar herinnert worden.

Vriendelijke groet,
een rouwende Japijo

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 17 sep 2004 07:05

johannes1 schreef:
De meeste lopen gewoon achter de DS die terplaatse heeft gekozen voor Hv agterna of de grootste meute van de kerk

zou het zo bij de pkn ook niet gaan, jan keuken?

Ik heb zelf heel duidelijk gekozen voor de pkn de kerk hier waar ik ging is voor 90% denk ik mee met hv.

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 17 sep 2004 07:09

joepie schreef:Maar toch begrijp ik iets niet helemaal. De PKN predikanten kunnen dus zelf uitmaken hoe ze prediken. Of ze de Bijbel als woord van God zien of als een mooi verhalen boek waaruit we voor ons leven veel uit kunnen leren? Of dat Jezus echt voor onze zonde is gestorven of dat je niet geloofd in een "echte" Jezus. Beide kunnen dus voor komen in de PKN?

En kan het dan ook zo zijn dat de ene Ds wel twee homo's kerkelijk wil bevestigen en de andere Ds dat niet doet? Binnen hetzelfde kerkverband?
Of moeten alle Ds dat wel doen? Ongeacht of ze het er mee eens zijn?

Zijn maar een paar vragen, en serieus bedoelt.

Je begint hier weer over homo,s is vindt het een kwalijke zaak dat daar iedere keer weer over begonnen word. Alle mensen die dat zeggen zijn huigelaars als rede wand dat kon al jaren.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 sep 2004 22:40

keuken schreef:
joepie schreef:Maar toch begrijp ik iets niet helemaal. De PKN predikanten kunnen dus zelf uitmaken hoe ze prediken. Of ze de Bijbel als woord van God zien of als een mooi verhalen boek waaruit we voor ons leven veel uit kunnen leren? Of dat Jezus echt voor onze zonde is gestorven of dat je niet geloofd in een "echte" Jezus. Beide kunnen dus voor komen in de PKN?

En kan het dan ook zo zijn dat de ene Ds wel twee homo's kerkelijk wil bevestigen en de andere Ds dat niet doet? Binnen hetzelfde kerkverband?
Of moeten alle Ds dat wel doen? Ongeacht of ze het er mee eens zijn?

Zijn maar een paar vragen, en serieus bedoelt.

Je begint hier weer over homo,s is vindt het een kwalijke zaak dat daar iedere keer weer over begonnen word. Alle mensen die dat zeggen zijn huigelaars als rede wand dat kon al jaren.

Ik denk dat jij je maar iets meer moet gaan verdiepen in het kerkelijk politieke denken, want je bazelt nu maar zo andere mensen na.
In de kerkorde is tot 1 mei de zonde van het homohuwelijk geweerd en bestraft. Nu is in de kerkorde opgenomen dat het toegestaan is. Dus kerken waar het voor 1 mei gebeurde zijn strafbaar volgens de kerkorde.
Nu mag er in elke kerk ongestraft (volgens de kerkorde dan, want volgens God mag het niet) het huwelijk bevestigt worden en Gods zegen erover gevraagd worden, want de kerkorde is gewijzigd

Op een weg binnen de bebouwde kom rijd mijn buurman 80. Hij rijdt 30 kilometer te hard. Hij handelt tegen de wet en is dus strafbaar.
Nu is er een wetswijziging gekomen. Het maakt niet uit hoe hard je rijd op de weg binnen de bebouwde kom. De buurman rijdt er nu weer 80. In tegenstelling tot vorige keer is hij nu niet strafbaar, want de wet is gewijzigd.

Begrijp je de vergelijking, Keuken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 sep 2004 00:07

Als twee mensen elkaar lief vinden, waarom zou de kerk die liefde dan verbieden?

Ik vind dat net zo krom als wat de RK bij mijn schoonouders heeft gedaan. Hij is RK, zij is Gereformeerd. De RK erkent het huwelijk niet onder het motto "twee geloven op een kussen etc." Ik vind het uitermate onfatsoenlijk dat een instituut (de kerk) zich meent te moeten mengen in het liefdesleven van twee mensen. De kerk zou liefde moeten steunen, niet moeten verbieden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 sep 2004 12:04

Overspel uit liefde moet dus ook kunnen?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 sep 2004 12:57

Optimatus schreef:Als twee mensen elkaar lief vinden, waarom zou de kerk die liefde dan verbieden?

Omdat God het zelf verbied. God zegt in Zijn woord dat het een gruwel is, zij die praktiseren moeten gedood worden. En dat staat er in de Bijbel niet voor de grap.
Wil je over zulk soort dingen dan nog Gods zegen vragen??
Onbegrijpelijk!! het is gewoon een klap in Gods gezicht.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 18 sep 2004 13:17

Gods woord zegt niets over een relatie in liefde en trouw Japijo, zoals het huwelijk.

Net zoals overspel natuurlijk niet zo zeer kwaadaardig is vanwege de liefde tussen twee mensen alswel vanwege de verbroken trouw tussen twee andere (althans één dezelfde) mensen.

Waarom zouden anders weduwen en weduwnaren mogen hertrouwen? Ze hebben immers een nieuwe partner, overspel! Nee, ze bedriegen er niemand mee, ze doen er niemand pijn mee.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 sep 2004 14:10

Socrates schreef:Gods woord zegt niets over een relatie in liefde en trouw Japijo, zoals het huwelijk.

O nee? Dan mag jij de Bijbel nog een keer lezen. Als je dan het Hooglied van Salomo achter de rug hebt ben ik benieuwd of je dan nog hetzelfde beweert.

Bovendien had ik het daar helemaal niet over. Ik had het over de homorelaties die in de Bijbel streng gestraft worden.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 18 sep 2004 14:12

hahaha een HOMO-relatie in liefde en trouw bedoel ik natuurlijk :lol:

sorry, babylonische spraakverwarring :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 sep 2004 15:03

Socrates schreef:hahaha een HOMO-relatie in liefde en trouw bedoel ik natuurlijk :lol:

sorry, babylonische spraakverwarring :)

Daar spreekt de Bijbel mijn inziens ook duidelijke taal over zoals ik hierboven al twee keer verwoord heb.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 sep 2004 15:42

@ Omega:

Wat al gezegd is: overspel is trouwbreuk aan hem of haar die je trouw beloofd hebt.

@ Japijo

God zegt in Zijn Woord ook: Gij zult niet doodslaan (hetgeen ik een valide argument vind tegen de doodstraf in het algemeen, maar dat terzijde). Dus ik zal van mijn levensdagen niemand ombrengen omdat hij of zij een homorelatie praktiseert. Zou jij die persoon wel ombrengen?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 sep 2004 16:12

Optimatus schreef:@ Omega:

Wat al gezegd is: overspel is trouwbreuk aan hem of haar die je trouw beloofd hebt.

@ Japijo

God zegt in Zijn Woord ook: Gij zult niet doodslaan (hetgeen ik een valide argument vind tegen de doodstraf in het algemeen, maar dat terzijde). Dus ik zal van mijn levensdagen niemand ombrengen omdat hij of zij een homorelatie praktiseert. Zou jij die persoon wel ombrengen?

Nee!!
Nee. In de Bijbel staat, de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. In principe zou de overheid hen om moeten brengen.

In mijn omgeving ken ik verschillende homo's. Een niet praktiserende die ik er vanaf probeer te houden om te gaan praktiseren met bijbelse argumenten. Totnogtoe wil hij niet gaan praktiseren omdat de bijbel er zo over schrijft.
Ik ken ook twee praktiserende mannen. Met hen heb ik ook over het geloof gepraat, alleen zij beleven het geloof anders dan mij.
Daarnaast ken ik ook twee praktiserende lesbies. Met hen heb ik echter zeer weinig contact.

Het betekend dus dat ik homo's niet veroordeel, integendeel, ik vindt het heel aardige mensen, alleen hun praktijken veroordeel ik. En ik vindt het absoluut ondenkbaar dat het in de kerk gezegend kan worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 sep 2004 16:29

Maar beste Japijo,

In Nederland spreekt de overheid recht namens het Nederlandse volk. Ik ben één van de bijna zeventien miljoen mensen in dit land namens wie de overheid recht spreekt. Ik zou het niet waarderen (en dat is zachtjes uitgedrukt) als in mijn naam iemand ter dood wordt veroordeeld.

Je veroordeelt homo's niet, maar je veroordeelt hun praktijken. Waarschijnlijk zijn wij het qua smaak roerend eens. Maar als twee homo's van elkaar houden - hetgeen inherent aan het homo-zijn is: twee gelijkgeslachtelijke mensen houden van elkaar - wie zijn wij dan om hen niet te zegenen? Wie zijn wij om over hun geluk te beslissen?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 sep 2004 16:41

Optimatus schreef:Maar beste Japijo,

In Nederland spreekt de overheid recht namens het Nederlandse volk. Ik ben één van de bijna zeventien miljoen mensen in dit land namens wie de overheid recht spreekt. Ik zou het niet waarderen (en dat is zachtjes uitgedrukt) als in mijn naam iemand ter dood wordt veroordeeld.

Je veroordeelt homo's niet, maar je veroordeelt hun praktijken. Waarschijnlijk zijn wij het qua smaak roerend eens. Maar als twee homo's van elkaar houden - hetgeen inherent aan het homo-zijn is: twee gelijkgeslachtelijke mensen houden van elkaar - wie zijn wij dan om hen niet te zegenen? Wie zijn wij om over hun geluk te beslissen?

Beste Optimatus,

Ik spreek volgens de Bijbel. Dus volgens de Bijbel zou de overheid het moeten doen.

Ook bij de tweede alinea zeg ik dat de Bijbel er duidelijk over is. Als je homo bent moet je je gevoelens bestrijden. Sommige gevoelens moet je niet voeden maar bestrijden. Dat heeft ieder mens. gevoelens zijn er niet om alleen maar te voeden en je geluk naar hogere sferen te brengen. Als je daarmee recht tegen Gods woord ingaat wordt het tijd om het te bestrijden.

Terug naar “Archief”